חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית

בניגוד לעבר, כיום מקובל לחשוב שפעילות גופנית בטוחה ומומלצת לנשים עם הריון בריא. בין היתרונות: הפחתת העלייה במשקל, מניעת כאבים בגב התחתון וסיכון נמוך יותר ללידה בניתוח. מולי אפשטיין על הריון ופעילות גופנית (חלק א')
  21/11/05
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום



לחלק ב' של המאמר

נשים רבות עוסקות בפעילות גופנית כחלק משמירה על אורח חיים בריא ופעיל. רבות מהן רוצות להמשיך ולעסוק בפעילות גופנית גם כאשר הן נכנסות להריון. יש נשים שאינן פעילות כלל, אבל מחליטות שתקופת ההריון היא הזמן הנכון מבחינתן להתחיל לעסוק בפעילות גופנית. מהן התועלות של ביצוע פעילות גופנית במהלך ההריון? אילו סוגי פעילות מומלצים?  מה ההבדל בין ספורטאיות לבין נשים שאינן ספורטאיות? על כך במאמר זה.

 

בעבר לא היתה תמימות דעים בנוגע לעיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון. הספקות בעניין התעוררו לאחר שדווח שנשים שעסקו בעבודה פיזית קשה ועמדו שעות רבות על הרגליים במהלך ההריון נטו ללדת מוקדם מן המתוכנן. דיווחים אחרים סתרו את העניין וטענו שפעילות גופנית עצימה כשלעצמה אינה הגורם היחיד ללידה מוקדמת. הספרות המדעית העדכנית טוענת שפעילות גופנית היא בטוחה ומומלצת לנשים שההריון שלהן חף מכל סיבוכים ובעיות. למעשה, כיום ידועים אפקטים חיוביים רבים לעיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון.

הריון ובריאות. מדגימה: נעמה סידי-שטיפט     צילומים: אבי שי

היבטים תיאורטיים

העיסוק בפעילות גופנית במהלך תקופת ההריון גורם לשינויים פיזיולוגיים ומטבוליים שעלולים לפגום בהתפתחותו התקינה של העובר. להלן הבולטים שבהם:

עליית טמפרטורת הגוף: מחקרים הוכיחו שנשים שטבלו בקביעות באמבטיות חמות במהלך ההריון נטו ללדת תינוקות שסבלו ממומים בתעלת השדרה. עובדה זו עוררה דאגה שמא העלייה בטמפרטורת הגוף כתוצאה מביצוע פעילות גופנית גורמת לתופעות דומות.  בנשים פעילות לא הרות עשויה טמפרטורת הגוף במאמץ להגיע אל מעבר ל- 39 מעלות צלזיוס. במחקרים שנעשו על נשים שעסקו בפעילות גופנית במהלך ההריון לא נמצאה עדות לכך שפעילות זו מגבירה את הסיכון להתפתחותם של מומים בהשוואה לנשים שלא עסקו בפעילות גופנית.

זרימת הדם לרחם: היבט נוסף שקשור בפעילות גופנית והריון הוא אספקת הדם לרחם. אחת הסברות היתה שהפעילות הגופנית עלולה להקטין את זרימת הדם לרחם ובכך עלולה להיפגם אספקת החמצן והמזון לעובר המתפתח. מחקרים שנעשו על נשים הרות פעילות הראו שזרימת הדם לרחם ולעובר אינה נפגמת כתוצאה מהעיסוק בפעילות גופנית.

פעילות - דווקא מומלצת. מדגימה: נעמה סידי-שטיפט
אספקת חומרי מזון לעובר: סברה נוספת שהועלתה בנוגע לעיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון היא ירידה אפשרית באספקת הגלוקוז לעובר. מאחר ששריר פעיל דורש כמות גדולה יותר של גלוקוז בהשוואה לשריר שאינו פעיל נטו לחשוב שהדבר עלול לפגוע בהתפתחות העובר. כיום ידוע שהעלייה במשקל במהלך ההריון אצל נשים פעילות ואצל נשים לא פעילות היא די דומה, עם נטייה לצבירה מעטה יותר של משקל אצל הנשים הפעילות. 

לידה מוקדמת: קיימת גם סברה שהקטנת זרימת הדם לרחם בשילוב הפרשתם של הורמוני הסטרס במהלך הפעילות הגופנית עשויים להגביר את התכווצות הרחם ולגרום ללידה מוקדמת. הנשים אמנם מדווחות סובייקטיבית על פעילות מוגברת ברחם בתגובה לביצוע פעילות גופנית אולם במדידות שנעשו בנשים הרות שביצעו פעילות גופנית לא נצפתה כל עלייה בפעילות הרחם. למעשה, המחקרים מוכיחים שהעיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון מקטין את הסבירות ללידה מוקדמת.
 


 

עיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון - למה כן?


נמצא שעיסוק בפעילות גופנית מתונה במהלך ההריון מעניק תועלות רבות לאשה ההרה.  כמה מן ההיבטים הפחות רצויים של ההריון כמו: חוסר נוחות גופנית, השפעת העלייה במשקל על הדימוי העצמי, סיבוכי לידה והתפתחות סוכרת אצל האשה ההרה עשויים להתקבל באופן קל יותר אצל מי שעוסקת בפעילות גופנית:

תגובות שריר-שלד וחוסר נוחות באזור האגן: במהלך ההריון חלים שינויים אנטומיים והורמונליים המשפיעים על מערכת השלד והשרירים של האשה. חוסר נוחות במערכת השלד והשרירים במהלך ההריון, במיוחד כאבים בגב התחתון, הוא דבר שכיח ומקובל. העלייה במשקל והגדלת הקער המותני (לורדוזה) יוצרות עומס גדול על שרירי הגב התחתון ומקשות  על תפקודה של האשה בתנוחת עמידה. נשים שממשיכות להתאמן במהלך ההריון מתלוננות פחות על חוסר נוחות ומדווחות פחות על כאבי גב תחתון. 


כאב באגן הוא תלונה שכיחה נוספת בקרב נשים הרות. הסיבה לכאב היא פעילותם של ההורמונים רלקסין ופרוגסטרון על רצועות האגן והפיכתן לרפויות יותר. פעילות אירובית במים נמצאה כמפחיתה כאבים באגן ובגב התחתון. 


דימוי עצמי, דיכאון והפחתה במשקל:
נשים שעוסקות בפעילות גופנית סדירה נוטות לדווח על דימוי עצמי גבוה יותר ועל פחות תסמיני דיכאון במהלך ולאחר ההריון בהשוואה לנשים שאינן פעילות גופנית. כמן כן, נשים שממשיכות להתאמן במהלך ההריון נוטות לצבור משקל דומה, או קטן יותר, בהשוואה לנשים שאינן פעילות. גם כמות השומן התת-עורי אצל הנשים הפעילות קטנה יותר בהשוואה לנשים שאינן פעילות גופנית. בנוסף, נשים פעילות נוטות לחזור למשקלן התקין מהר יותר בהשוואה לנשים שאינן מבצעות פעילות גופנית במהלך ההריון.     

לידה מוקדמת ולידה בניתוח: נראה שפעילות גופנית במהלך ההריון אינה גורמת ללידה מוקדמת מן הצפוי. במחקר אחד נמצא שנשים שהתאמנו במהלך ההריון ילדו בממוצע שבעה ימים מוקדם מן הצפוי בהשוואה לנשים שלא ביצעו פעילות גופנית. מרבית המחקרים לא תומכים בהנחה שהעיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון גורם ללידה מוקדמת מן המתוכנן. בנוסף, נמצא שנשים שמקפידות על ביצוע פעילות גופנית נמצאות בסיכון נמוך יותר ללידה באמצעות ניתוח בהשוואה לנשים שאינן פעילות גופנית. 

סוכרת הריון: העיסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון עשוי להיות יעיל ביותר במניעה או בטיפול בסוכרת הריון. מספר מחקרים הראו שיפור בסבילות לגלוקוז וירידה בדרישה לאינסולין אצל נשים שפיתחו סוכרת הריון, וזאת בעקבות חשיפתן לתוכנית אימונים שכללה פעילות אירובית קלה וביצוע אימוני כוח. תוצאות טובות יותר התקבלו לאחר ביצוע תוכנית אימונים עצימה יותר.     



הסיכון והתועלת לעובר ולרך הנולד


נראה שהסיכון להתפתחותן של תופעות לוואי שתפגענה בהתפתחותו ובבריאותו של העובר של האם הפעילה הוא מינימלי. 

גודל העובר: מרבית המחקרים מציינים שגודלו של העובר לא מושפע מהפעילות הגופנית של האם במהלך ההריון. יילודים שמשקלם בזמן הלידה היה נמוך היו שייכים בדרך כלל לנשים שהמשיכו לעסוק במהלך ההריון בפעילות גופנית יומיומית עצימה (2.5-1 שעות מדי יום). 


מצוקה של העובר במהלך הלידה:
מספר מחקרים השוו בין מצבם של תינוקות שנולדו במצוקה לאימהות פעילות גופנית לבין מצבם של אלה שנולדו במצוקה לאמהות שאינן פעילות. תינוקות לאימהות פעילות סבלו פחות מהפרעות בקצב הלב ופחות מהפרשות צואתיות. הניקוד שניתן ליילוד על מבחנים שונים היה דומה אך עם נטייה לציונים טובים יותר לתינוקות של האימהות שעסקו בפעילות גופנית. 

התנהגות התינוק: מחקר שנערך בשנת 1999 מצא שתינוקות שנולדו לאימהות שעסקו בפעילות גופנית במהלך ההריון נוטים להירגע בקלות רבה יותר לאחר גירוי סביבתי חזק.  ההשערה היא שתינוקות אלה למדו להסתגל ברחם לעוררות ולרגיעה לסירוגין. בנוסף, תינוקות שנולדו לאימהות פעילות הפגינו עוררות גבוהה יותר בהשוואה לתינוקות שנולדו לאימהות שאינן פעילות גופנית. 

 

בחלקו ב' של המאמר - מהם הקווים המנחים לעיסוק בפעילות גופנית; מהן ההמלצות לנשים שלא פעילות כלל, לנשים פעילות ולספורטאיות תחרותיות; וכן, מהן התוויות הנגד לעיסוק בפעילות גופנית לאשה הרה.



מולי אפשטיין - פיזיולוג, ראש מדור 'שירותים מדעיים לספורטאי הישג' במרכז הרפואי ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט 
           
            

              



תגובות הוסף תגובה
1.שחייה בהריון.שונה מאירסון01/12/05
23.6.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן