חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

כמו דג (קטן) במים

פעילות השחייה לתינוקות צוברת בשנים האחרונות יותר ויותר פופולרית בקרב הורים. למה ולמי זה טוב? מתי להתחיל? ורד אלקיים, מורה לשחיית תינוקות, מסבירה ומדגימה. פורסם במגזין "דינמי", גיליון מס' 11, יוני 2005
  25/07/05
צילומים: גיא נרקיס
צילומים: גיא נרקיס
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

בעולם המודרני, לפני בחירת השם לתינוק, ההורים כבר קונים לו לֶפּטוֹפּ וממלאים את זמנו בפעילויות יזומות - יוגה, בייבי מוצרט, עיסוי לתינוקות ועוד היד נטויה. רגע, עִצרו את הרכבת - הילד בעצם רק רוצה לישון ולאכול. קשה למצוא פעילות שמשתלבת בטבעיות באורח החיים של פעוטות בשנות חייהם הראשונות, וגם מעניקה להם העשרה ומיומנויות חשובות לצד זמן איכות מהנה עם ההורים.

 

פעילות עם פעוטות במים, הידועה כ"שחיית תינוקות", עונה על כל הדרישות: השילוב בין מים ותינוקות הוא שילוב טבעי - הרי משם הגענו. בתרבויות מסוימות זכה התינוק להשתכשך במים כחלק משגרת יומו בשעה שהאמהות יצאו לנהר לכבס, כך ששחה עוד לפני שהלך. הפעילות מעניקה לתינוקות ולהורים חוויה משותפת מקרבת ומלאת הנאה. היא מסייעת להתפתחות הפעוטות ומקנה להם מיומנויות חשובות לתפקוד במים ובחיים בכלל.

 

משנות ה- 70 התפתחה פעילות שחיית התינוקות ונפוצה ברוסיה, ארצות הברית, אוסטרליה וגרמניה. מאוחר יותר הגיעה לסקנדינביה, דרום אפריקה וכן, אפילו אלינו. אז במה בעצם מדובר?  

ורד אלקיים מסבירה ומדגימה.   צילומים: גיא נרקיס



יתרונות הפעילות

 

שחיית תינוקות מיועדת לפעוטות מגיל שלושה חודשים ומעלה. ייחודה של הפעילות, כשהיא מבוצעת נכון ובהדרכת בעלי מקצוע מנוסים ומוכשרים, הוא בכך שהיא ניתנת להתאמה לצרכיו של כל ילד ועוזרת לו להתפתח בהתאם לקצב האישי שלו.

 

במיטבה, מבוצעת הפעילות בהשתתפות הורה וילד, ולרוב משלבים בה משחקים, שירים וצחוק וכל זאת בסביבה חמה, אוהבת ובטוחה. כך משתפרות המיומנויות המוטוריות תוך הנאה גדולה. שלוש שנות חייו הראשונות של התינוק הן חווייתיות מאוד; למתרחש בתקופה זו השפעה על המשך חייו, וגם משום כך חשוב שהפעילות תספק לו חוויה משמעותית ותסב הנאה רבה.

 

מחקרים מוכיחים כי פעילות במים טומנת בחובה פוטנציאל להעלאת אינטליגנציה, ריכוז, עֵרנות, עוררות (alertness) ויכולת חזותית. מובן כי שינוי מוטורי וקוגניטיבי דורש זמן ומצריך סבלנות וחזרות רבות. את מרב התועלת מהפעילות מפיקים תינוקות שהתחילו בה לפני גיל שנה, אך לעולם לא מאוחר ליהנות מפעילות הורה-ילד חיובית זו, המשרה שלווה ורוגע במים.

עם התקדמות הפעילות מופתעים ההורים, החווים ומתנסים בה עם ילדם הראשון, לגלות עד כמה מחזקת השליטה במיומנות הצלילה את ביטחונו העצמי של התינוק, את דימויו העצמי ואת עצמאותו. מִתאם גבוה קיים בין חופשיות במים לביטחון עצמי; הכלל הוא כי "ככל שהילד נע במים בחופשיות רבה יותר, כך גדל ביטחונו העצמי".  

 

עבור רבים מהתינוקות משמשת הפעילות הקבוצתית במים ניסיון ראשון למפגש פעיל עם ילדים אחרים. דרך הפעילות הם לומדים להכיר אחד את השני ומצפים לפגוש את חבריהם (בסביבת גיל שנתיים מתחילות אינטראקציות של ממש בין הילדים).

 

 

מכאן לאולימפיאדה?

 

אז זהו, שלא. טעות נפוצה ביישום הפעילות טמונה בביצוע מטלות שהפעוט אינו מוכן אליהן, והיא נובעת לרוב מרצונו של המדריך להראות "הישגים" ולהפגין "יכולות" תוך פרק זמן קצר ("חמודי, תראה לסבתא איך אתה עושה פליק-פלאק וסלטה לאחור עם בורג"). הדרך הנכונה לקידום המיומנויות היא להציגן לתינוק רק כאשר הוא רגוע ומוכן מבחינה התפתחותית. כמו כן, חשוב להבחין בשוני בין הילדים ולהתאים את הפעילות לכל ילד.

 

הניסיון מלמד כי היתרונות הרבים שאפשר להפיק משחיית תינוקות לא יושגו אם לא יינתן לתינוק יחס של כבוד והבנה. השגת מיומנויות שחייה וצלילה היא הסיבה העיקרית שבעטיה פונים הורים לשחיית תינוקות. סירובו של הפעוט לגלוש למים או לצלול וגם לצאת מחייך מאוזן לאוזן גורם לא אחת לאכזבות קשות להוריו. תחושה זו מובנת, אולם יש להקפיד כי הפעילות תיבחן מנקודת התייחסותו של התינוק ולא לפי רמת התסכול או האכזבה של הוריו, וללמד את הפעוטות בדרך שבה ירצו ללמוד.  

 

בפעילות מסוג זה אסור ליפול למלכודת שבה המיומנות הופכת להיות המטרה העיקרית, שכן הדבר פועל כבומרנג והלמידה נפגעת. אם נציג לתינוק דרישות ומסגרת שמתאימים למבוגר, יופעל עליו לחץ ותפקודו ייפגע. ככלל, אבני הדרך להצלחה הן סבלנות, עקביות ומשחק, חזרות והבנת ייחודו של הפעוט, לצד עידוד של ההורים. עדיף להתמקד בהתפתחות חיובית כללית של הילד; מיומנויות השחייה יירכשו כאשר הילד יהיה בשל לכך, ואסור לאפשר, עקב דרישת ההורים, שיעורים אינטנסיביים ואגרסיביים מדי העלולים לגרום לפחד מטביעה.

 

חשוב שהילד ירגיש בטוח ונוח, יחוש אמון וייהנה מחוויית המים. על ההורה והמדריך להיות נינוחים וליצור אווירה חיובית ושמחה. קודם כל יש לוודא כי הילד נינוח מעל פני המים, ורק לאחר מכן לבצע צלילות ופעולות מורכבות יותר. ההורים והמדריכים צריכים לעודד ו"להגיב" על כל צעד בהתפתחות. ככל שהשיעור נינוח וזורם יותר, תושג התקדמות רבה יותר.

למידה בהנאה

 

חיוני להבהיר כאן כי למידה היא תהליך, לא תוצר. תהליך הלמידה יתרחש בהתאם לקצב הפנימי הטבעי של הילד, לא כאשר המורה "אומר" או ההורה "רוצה". ה"קסם" הזה שנקרא למידה קורה רק כאשר הילד מסוגל, רגוע ומוכן. לשם כך יש ליצור סביבת למידה חיובית ולהקפיד ליהנות (ממש כך) מכל שיעור. יש לזכור כי על מנת להגיע להרמוניה מתחת למים נדרשים זמן, סבלנות ותרגול.

 

מן הראוי שכל הורה המשתתף בפעילות של שחייה לתינוקות ינהג בהתאם לכללים אלה: לעולם לא להשוות בין התינוקות בקבוצה; לעולם לא "לדחוף". ממש כמו בהליכה, בגמילה מחיתולים או בקריאה, לכל ילד קצב משלו. אנו חייבים לזכור שאל לנו לאבד את יחס הכבוד לילד בתהליך זה של למידה.

 

כדי שהחוויה תהיה נעימה ויעילה, חשוב להקפיד על תנאי הבריכה ועל כללי בטיחות. תינוקות מרגישים בנוח בטמפרטורה של 32 מעלות. טמפרטורת העור וטמפרטורת הסביבה צריכות לעמוד על 27 מעלות ומעלה. בנוסף, יכולתו של הפעוט "לשרוד" במים תשתפר ככל שיתחיל ללמוד מוקדם יותר ובגיל צעיר יותר, אך חיוני שההורה יעניק כל הזמן את מלוא תשומת הלב לדאגה לביטחונו של הילד במים.

 

אם יתמידו ההורים בביצוע הפעילות, ירגיש לרוב התינוק במים "כמו בבית". ספק אם קיימת פעילות תינוקות אחרת המתאפיינת בתקשורת כזאת, של פנים אל פנים ועור לעור, ושמאפשרת להורים ולתינוקות לחלוק הנאה רבה וחוויה רגשית חיובית חזקה.

 

נסו ותיהנו!


ורד אלקיים - B.Ed בתחום החינוך לגיל הרך מהמכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט. בעלת תעודת הסמכה להוראת שחייה לתינוקות ומרכזת קורס שחייה לפעוטות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט. מלמדת שחיית תינוקות בבריכה פרטית ייחודית המותאמת לצָרכי ההורים והפעוטות



תגובות הוסף תגובה
1.מורה מוסמךורד סטינובר08/02/06
19.5.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן