חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

רגע לפני הזינוק: טור דה-פראנס, מהדורת 2007

בשבת הקרובה, השבת הראשונה של חודש יולי, יזנק הטור דה-פרנס בפעם ה- 94. וההפתעה השנה: מרוץ האופניים הצרפתי יזנק דווקא בלונדון. מולי אפשטיין מכניס אותנו אל מאחורי הקלעים של אירוע הספורט המפרך והקשה ביותר בעולם, מעולם
  01/07/07
מאמרים נוספים בנושא
שימוש בגישת ה-LMA להתמודדות עם לחץ בקרב מורים לחנ"ג
סקס לפני תחרות כן או לא? תלוי את מי שואלים
אתלטיקה במיטבה בקטאר
אדוני השופט
מאמרים נוספים בנושא
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014 – חלק ד'
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014 – חלק ב'
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014
יכול להיות שזה נגמר – שיחות עם אריק
חופשת סקי עם ילדים: חוויה קסומה או סדנה לניהול משברים?
תפיסת קירוס נכונה ובטיחותית
כללי בטיחות במרכזי ספורט ונופש
גזענות בספורט הישראלי
משחק מקדים בכפר האולימפי
אסרטיביות לא מה שחשבתם
ביקור ב-AJAX המתחדשת
משחקים על בטוח: ניהול בטיחות באירועי ספורט
טניס: הספורטאים הביוניים
מתחממים – לקראת אליפות העולם באתלטיקה
יעפת (ג'ט לג): איך לנחות על הרגליים?
מן הארכיון: יוסף מרימוביץ' ז"ל 2011-1924
משחק מנצח! מוטורי קוגניטיבי ומה שביניהם
הצבת גבולות מעצימה את חוויית חופש הפעולה
על צמתים, מעגלי תנועה וקבלת החלטות
בלט אווירי
ריצת מרתון בפחות משעתיים, האם זה אפשרי?
התעוררות ב-800 מ': דיוויד רודישה נסיך אפריקה
נתון לפרשנות
מנידוי לשותפות מלאה: ערביי ישראל בכדורגל הישראלי
לנטרל את הפחד מכישלון
המונדיאל של דרום אמריקה
מונדיאל 2010 – אל תמהרו להספיד ולבקר
מן הארכיון: כך נולד השיט התחרותי בישראל
"להיות על המפה"
10 שערוריות הספורט הגדולות ביותר
בחזרה לעתיד
הבאנו שלום עליכם
התנועה האולימפית מועמדת לאוסקר
פיני גרשון כמשל
המקום של פדרר בפנתיאון הספורט
היופי שבספורט – אמנות?
מלפפוני אתלטיקה – עוד מספיחי פרשיית סמניה ורמזי
עד כמה מהר ניתן לרוץ 100 מטר?
סמניה לא לבד
בולט מול גיי – הכי טעון, הכי מותח והכי מהיר
ורטהיים: פעילות חברתית במקום ענישה
צ'י גונג – נזקי התרגול הלקוי
מרתון סדום 2007 ("וולוו צ'לנג") – סיום העונה באופני הרים
כדורגל נשים – טיפול נפלא בכדור
הסנדלר רץ יחף – מיומנו של רוכב אופניים
עמוק בגנטיקה היהודית
הכסף של גאידמק הורס את הספורט
דוד בן-גוריון: על הראש ועל העמידה על הראש
"התשוקה לחיים", מאת פרופ' קיי רדפילד ג'יימיסון. המלצה
בין מצרים, תורכיה, תל אביב ורחובות: דרכו של אמנון חרל"פ
תחת קורת גג במוסקבה - אליפות העולם בא"ק
הכשרת צעירים לספורט הישגי: תנאים מוקדמים
"הממשל בישראל ממקם את הספורט במקום נמוך מאוד"
בדיקה במבחן: על תקנות חוק הספורט בנושא הבדיקה התקופתית לספורטאים
השמיים היו הגבול
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
מייקל ווייט – אצן ישראלי מבטיח, הלך לעולמו בן 22 בלבד
הבדלים בין אוספי ספורט ואוספים כלליים
האם האינטרנט יהרוג את ספריות הספורט?
ספורט ללא עבר
ספורט (לא) ידידותי לסביבה
ספורט נשים: העדפה מתקנת
חוק זה לא ספורט
אריה ונשר על דוכן המנצחים
אלימות בכדורגל: במלחמה כמו במלחמה
קודם כל המסורת - רק אחר-כך היכולת
הספורט בראי הפלילים: על הימורים, הטיית משחקים - והחוק
הוועד האולימפי הישראלי: הקואליציה בין מכבי והפועל
מרד המכבים והשפעתו על תרבות הספורט היהודית
זרים במגרש: שלטון האינטרסים הכלכליים על הספורט בישראל
אחד עשר חללי מינכן, 31 שנים אחרי. לזכרם
"אולימפיה": הספורט והקולנוע בשירות הנאצים
דוד לויתן: 100 שנים של ציונות וספורט
נבחרת הכדורסל: יובל 50 להופעה ההיסטורית במוסקבה
הכתם על מצח הוועד האולימפי הבינלאומי
מרק ספיץ – סיפורו של אלוף (יהודי)
ספורט כשר: הרב עוזיאל והמכביות הראשונות
פולה רדקליף: הלוזרית שנהפכה לשיאנית עולם
אחרי חמישים שנה: הישראלים האולימפיים
שמשון פועלי ציון: אגודת הספורט הנעלמה
ההיסטוריה הלועזית של הספורטאים העבריים
הבכורה האולימפית שהסתיימה בוועדת החקירה הראשונה
שואת הספורטאים היהודים: מרוסיה ועד צרפת
הספורט היהודי בגרמניה הנאצית: שואה בשלבים
טיפים לעוסק המתחיל
בגובה הכידון של אלעד פלטין
בגובה הכידון של אלעד פלטין – חלק שני
בגובה הכידון של אלעד פלטין – חלק שלישי ואחרון
אני שואל אתם עונים
מעורב ירושלמי: מבחר שאלות מהפורום
מה הקשר בין סליחות וכדורגל?
שותים ובועטים
לעלות גבוה – המסע של שחר פאר אל עונת 2009
הכי טוב לשאול
מחנה האימונים של שחר פאר בדרום אפריקה – חלק ב'
יש לי שאלה
מאמרים נוספים בנושא

היה מי שאמר, ויותר מפעם אחת, שהטור הוא מעל לכל. אולי זו אמירה פשטנית, אבל אין ספק שהיא נכונה. ועוד איך נכונה. למרות הטלטלות העזות שמלוות אותו מאז סוף שנות ה- 90 הטור דה-פראנס נשאר חסין ופופולרי מתמיד. פרשיות הסימום שעוברות על הטור במרוצת השנים האחרונות הביכו לא מעט את הארגון הענק הזה. בשנה שעברה היתה זו פרשת פוארטו שהתפוצצה ברעש גדול ערב תחילתו של הטור, ואם זה לא הספיק - הרי שהמנצח בטור 2006, האמריקני פלויד לאנדיס, נפסל לאחר שבגופו נמצאו תוצרי פירוק של הורמון המין הגברי טסטוסטרון.
 

אבל מסתבר שהמפעל הזה הוא באמת מעל לכל. כל-כך הרבה אנשים ברחבי העולם אוהבים את הענף הזה, ולכן הם מוכנים לבלוע מדי שנה צפרדעים בגודל אימתני שכזה. אסור גם לשכוח שבטור מעורבים סכומי עתק עצומים, ואף אחד לא רוצה באמת לקלקל את החגיגה השנתית.
 

וכמו במחזורי הגאות והשפל, יש דברים שאינם משתנים. בשבת הראשונה של חודש יולי זה מתחיל בפעם ה- 94: טור דה-פראנס, מהדורת 2007. 

 


עוד בימים הראשונים של ההיסטוריה


ב- 1 ביולי בשנת 1903 התייצבה על קו הזינוק ליד פאריס קבוצת רוכבים חובבנים למרוץ אופניים חדש. המרוץ החדש היה תרגיל שיווקי, שמטרתו הייתה לקדם את קצב מכירתו של עיתון צרפתי.  לימים הפך מרוץ זה לתחרות הסבולת הקשה ביותר בספורט - הטור דה-פראנס; או בשמו המקוצר: הטור. 60 רוכבים, מרביתם היו איכרים ונפחים, התייצבו בנקודת הזינוק ליד הבירה פאריס. הקטע הראשון של המרוץ היה מפאריס לליון ואורכו היה 467 ק"מ של כבישים לא סלולים.
 

בין הרוכבים היה מנקה ארובות צרפתי בשם Maurice Garin, שמקץ 17 שעות היה למנצח של הקטע הראשון בטור. מהירותו הממוצעת אגב הייתה 27 קמ"ש. לבסוף, אחרי 6 שלבים, 2428 ק"מ ו- 94 שעות ו- 33 דקות הוכתר Garin כמנצח הראשון של הטור. 21 רוכבים, מתוך ה- 60 שהתחילו, סיימו את המרוץ המפרך בעיר הבירה פאריס. אחרון המסיימים עשה זאת 65 שעות אחרי שהמנצח חצה את קו הסיום...

היום, 104 שנים לאחר המרוץ הראשון, מתייצבים על קו הזינוק של הטור ספורטאי הסבולת הטובים בעולם. לא עוד נפחים ומנקי ארובות אלא רוכבים מקצוענים, מאומנים היטב הממוקדים כולם במטרה אחת – הפגנת ביצועי שיא במהלך 21 הימים של הטור.



החידוש של 2007


באופן מסורתי, תחילתו של הטור דה-פראנס היא בצרפת. הפעם הראשונה שבה הוזנק הטור מחוץ לגבולות צרפת היתה ב- 1954, אז נפתח המרוץ בבירת הולנד, אמסטרדם. מאז אירחו את קטע הפתיחה, בין השאר, גם בריסל, קלן, שרלרואה, לוקסמבורג, דבלין ולאחרונה, ב- 2004, ליאז' הבלגית. השנה יחל הטור במקום שבו הוא מעולם לא ביקר - בלונדון. הטור אומנם עבר באנגליה בפליימות' ב- 1974 ובין דובר לברייטון ב- 1994 אולם הוא מעולם לא החל שם. ראש עיריית לונדון, קן ליווינגסטון, שילם למארגני הטור 1.5 מיליון ליש"ט על מנת לארח את הקטע הראשון של הטור.
 

טקס הפתיחה של הטור דה פראנס יערך ב-6 ביולי 2007, יום לאחר מכן ייערך הפרולוג ובקטע הרשמי הראשון ידוושו הרוכבים בלונדון, לפני שיועברו לצרפת.  ליווינגסטון העריך ששלושה מיליון איש יבואו לצפות בטור באנגליה והוסיף: "אירוח קטע הפתיחה של המרוץ האגדי יעלה את האופניים על מפת הספורט של לונדון".  ליווינגסטון הבטיח גם שהניסיון של האנגלים מהטור יבוא לידי ביטוי באולימפיאדת 2012, שתיערך בלונדון.



פרופיל מסע

הטור דה-פראנס מהדורת 2007 ייפתח כאמור ב-7 ביולי על אדמת לונדון.  קטע הסיום ייערך ב-29 ביולי בהקפות המסורתיות של שער הניצחון בבירה הצרפתית.  הקטע הראשון של הטור הוא הפרולוג (7.9 ק"מ) ולאחריו יתקיימו 20 קטעי רכיבה נוספים שיכסו מרחק כולל של 3,550 ק"מ. 

פרופיל הרכיבה של 20 הקטעים הוא כדלקמן:

* 11 קטעים שטוחים
* 6 קטעי טיפוס בהרים
* קטע הררי מתון אחד
* 2 קטעי רכיבה אישיים נגד השעון

 

מאפיינים נוספים: 3 קטעים יסתיימו בפסגות ההרים, במהלך הטור יהיו 2 ימי מנוחה, סך המרחק של הקטעים נגד השעון (כולל הפרולוג) יהיה 117 ק"מ.



מפת המרוץ


 

        

   

פירוט הקטעים

 

Stage

Type

Date

Start and Finish

Distance

Details

P.

Individual time-trial

Saturday 7th, July

Londres Londres

7,9 km

1.

Plain

Sunday 8th, July

Londres Canterbury

203 km

2.

Plain

Monday 9th, July

Dunkerque Gand

168,5 km

3.

Plain

Tuesday 10th, July

Waregem Compiègne

236,5 km

4.

Plain

Wednesday 11th, July

Villers-Cotterêts Joigny

193 km

5.

Medium mountains

Thursday 12th, July

Chablis Autun

182,5 km

6.

Plain

Friday 13th, July

Semur-en-Auxois Bourg-en-Bresse

199,5 km

7.

High mountains

Saturday 14th, July

Bourg-en-Bresse Le Grand-Bornand

197,5 km

8.

High mountains

Sunday 15th, July

Le Grand-Bornand Tignes

165 km

 

Rest day

Monday 16th, July

Tignes

 

 

9.

High mountains

Tuesday 17th, July

Val d'Isère Briançon

159,5 km

10.

Plain

Wednesday 18th, July

Tallard Marseille

229,5 km

11.

Plain

Thursday 19th, July

Marseille Montpellier

182,5 km

12.

Medium mountains

Friday 20th, July

Montpellier Castres

178,5 km

13.

Individual time-trial

Saturday 21st, July

Albi Albi

54 km

14.

High mountains

Sunday 22nd, July

Mazamet Plateau de Beille

197 km

15.

High mountains

Monday 23rd, July

Foix Loudenvielle-Le Louron

196 km

 

Rest day

Tuesday 24th, July

Pau

 

 

16.

High mountains

Wednesday 25th, July

Orthez Gourette-Col d'Aubisque

218,5 km

17.

Plain

Thursday 26th, July

Pau Castelsarrasin

188,5 km

18.

Plain

Friday 27th, July

Cahors Angoulême

211 km

19.

Individual time-trial

Saturday 28th, July

Cognac Angoulême

55,5 km

20.

Plain

Sunday 29th, July

Marcoussis Paris Champs-Élysées

146 km

 

 

 

 

 

היבטים פיזיולוגיים


הטור הוא ללא ספק תחרות הספורט הקשה והמפרכת מכולן. לא פלא שעל מנת לעמוד בעומסים הגופניים העילאיים האלה נעזרים הרוכבים בנפלאות הפרמקולוגיה. פשוט אי-אפשר אחרת.  התחרות הגדולה, פרסי הכסף הגדולים, השאיפה לשלמות והעומס השנתי הם אלה שדוחפים את המשתמשים אל הקצה.  במקרים לא מעטים מדובר גם בקצה של המחט...

על מנת להבין מה עובר על הרוכבים במהלך האימונים ובמהלך הטור שרטטתי את הפרופיל הפיזיולוגי הבא:

 

* קילומטראז' שנתי באימונים ובתחרויות:  30,000-35,000;

* גיל ממוצע של מנצחי הטור:  28;

* גובה ממוצע של רוכב אופניים בטור:  180-185 ס"מ; המתמחים בטיפוס:  175-180 ס"מ;

* משקל ממוצע של רוכב אופניים בטור:  70-75 ק"ג; המתמחים בטיפוס:  60-66 ק"ג;

* אחוז השומן בגופו של רוכב אופניים בטור:  6%-9%;

* נפח הרכיבה בטור: כ- 3,600 ק"מ, 21 ימים (יומיים מנוחה), כ- 100 שעות;

* ראש: מאמץ כל-כך ארוך ותובעני כמו הטור דה-פראנס מצריך תעצומות נפש גבוהות מצידו של הרוכב ויכולת ריכוז גבוהה.  לקטע המנטאלי יש תרומה מכרעת להצלחת הרוכב. מי שקרא את ספריו של לאנס ארמסטרונג, יודע בוודאי על מה מדובר. במהלך קטעי הרכיבה השונים מקבל הרוכב הוראות ממנהל הקבוצה. רשת קשר אלחוטית מאפשרת תקשורת דו-כיוונית בין הרוכב לבין המנהל הנמצא ברכב המלווה. המנהל, הצופה בתחרות דרך מסכי טלוויזיה שנמצאים ברכב הליווי של הקבוצה, מעביר לרוכבים הוראות הקשורות לטקטיקה הקבוצתית. ציוד הטלמטריה (מדידה מרחוק) הנמצא על הרוכבים משדר למנהל הקבוצה נתונים רציפים על קצב הלב ועל ההספק אותו מייצר הרוכב במהלך הרכיבה. על סמך נתונים אלה מנחה המנהל את קבוצת הרוכבים שלו כיצד עליהם לנהוג לאורך הקטעים.


* עור וטמפרטורת הגוף: במהלך הטור דה-פראנס עוברים הרוכבים תנודות קיצוניות במזג האוויר.  קור עז בהרי האלפים, חום כבד בעמקי הפירנאים, רוחות חזקות וגשם סוחף. טמפרטורת הגוף וטמפרטורת העור משתנות בהתאם לסוג המאמץ שנדרש מן הרוכבים בכל אחד מן הקטעים ובהתאם לתנאי מזג האוויר והלבוש.  טמפרטורת העור נעה בין 32 ל- 35 מעלות צלסיוס.  טמפרטורת הגוף נעה בין 37 ל- 39 מעלות צלסיוס.

* ריאות: קצב הנשימה ונפח האוויר שעובר דרך הריאות בכל דקה של מאמץ משתנה בהתאם לקטעי הרכיבה השונים. במהלך קטעי הרכיבה המישוריים וה"קלים" יחסית (רכיבה בדבוקה גדולה, חיסכון אנרגטי, נינוחות יחסית) נושם הרוכב כ- 80-70 ליטר אוויר בדקה.  במהלך הקטעים הקשים והתובעניים (מרוץ נגד השעון, קטעי הטיפוס) נושם הרוכב 150-130 ליטרים של אוויר בכל דקה של מאמץ.  תדירות הנשימה של הרוכב בקטעי השיא מגיעה ל- 60-50 נשימות בכל דקה.  לשם השוואה, במצב מנוחה אנו נושמים 16-12 נשימות שמכניסות לריאותינו 6-8 ליטרים של אוויר.

* לב: קצב הלב (תדירות פעימות הלב בכל דקה) של הרוכב נתונה לשינויים רבים במהלך הרכיבה.  בקטעי הרכיבה הנינוחים (מישור, רכיבה ב"פלטון" - הדבוקה) הדופק של הרוכב נע סביב 140-130 פעימות בדקה.  הסיבה לדופק כה נמוך במהירות רכיבה גבוהה יחסית, היא החיסכון האנרגטי (30% בקירוב) המושג באמצעות הרכיבה בדבוקה הצמודה.  בקטעים נגד השעון ובקטעי הטיפוס המפרכים, מטפס הדופק של הרוכב לערכים של 90% ויותר מן הדופק המרבי (185-175 פעימות בדקה).

* כושר אירובי (כושרם של הלב, הריאות, כלי הדם והשרירים): צריכת החמצן המרבית ("נפח המנוע") של רוכב מקצוען בטור היא 5.5-6 ליטר חמצן בדקה. בקטעים מסוימים לאורך המסלול נדרש הרוכב לנצל 90% ויותר מערך זה. לשם השוואה, צריכת החמצן הממוצעת של שחקן כדורגל היא כ- 4-4.5 ליטרים בדקה.

* רגליים: קצב הדיווש הממוצע של רוכבי הטור נע סביב 100-90 סיבובים בדקה. בקטעי המרוץ נגד השעון מגיעים הרוכבים למהירות של מעל ל- 50 קמ"ש ואילו במהלך הטיפוס על פסגות ההרים צונחת המהירות הממוצעת ל- 20 קמ"ש בממוצע.  שרירי הרגליים הם המנוע העיקרי של רוכב האופניים והם אלה שצורכים את מרבית האנרגיה לצורך ביצוע המאמץ. מרבית הדם המוזרם מן הלב מופנה לקבוצות שרירים אלה במטרה לספק חמצן וחומרי הזנה ובמטרה לפנות פסולת שנוצרת בתהליכי חילוף החומרים והפקת האנרגיה.  במהלך הטיפוס במעלה מייצר הרוכב הספק מכאני של 7-6 ואט לכל ק"ג משקל גוף. רוכב במשקל 70 ק"ג יידרש להפיק הספק של כ- 450-400 ואט במשך עשרות דקות בדרכו אל הפסגות שלאורך המסלול.  אדם ממוצע יישבר בבדיקת מאמץ על גבי אופניים בעומס של 150-100 ואט.

* ידיים: הידיים אינן משמשות ככוח מניע אולם יש להן חשיבות עצומה ברכיבה במעלה. במהלך הטיפוס מושך הרוכב בחוזקה את הכידון במטרה ליצור לחץ נגדי אל מול העבודה המאומצת של הרגליים. ברכיבה בעמידה (רכיבה לא חסכונית אותה מבצע הרוכב לעיתים במהלך הטיפוס) משמשות הידיים לאיזון ולייצוב הגוף. מאמץ גבוה של שרירי הידיים גורם לעליה בלחץ הדם. ברכיבה במישור פעילותן של הידיים קטנה.

* פה ומערכת העיכול: קטעי הרכיבה המגוונים והארוכים (הארוך שבהם הוא למרחק 239.5 ק"מ והוא נמשך כ- 6.5 שעות), המאמץ הגדול ושעות הרכיבה הרבות גורמים להוצאה קלורית גבוהה ביותר. רוכב אופניים בטור דה-פראנס מוציא מדי יום כ- 7,000-6,000 קלוריות. בפרק הזמן שנותר מסיום קטע רכיבה אחד ועד לתחילתו של הקטע הבא (כ- 18 שעות) על הרוכב לאכול במטרה להשלים את כמות הקלוריות שהוציא. בנוסף, חייב הרוכב לאכול במהלך קטעי הרכיבה עצמם. את זה הוא עושה באמצעות משקאות אנרגיה ואכילת חטיפים עתירי אנרגיה.

* כליות: במהלך הרכיבה נפסק כמעט לחלוטין תהליך ייצור השתן. זרימת הדם לכליות במהלך המאמץ קטנה באופן משמעותי. במנוחה עובר דרך הכליות ליטר אחד של דם בדקה ואילו במאמץ עצים הכמות יורדת ל- 300-200 מיליליטר בלבד.  

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
25.8.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן