חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

שיאצו. גם לילדים

השיאצו מתבסס על הגישה המזרחית, שלפיה בריאות האדם היא תוצאה של המזון ואורח החיים. השיאצו מסייע בריפוי מחלות בכך שהוא עוזר לעורר את אנרגיית החיים של הגוף. בטכניקות עיסוי מתאימות - השיטה טובה גם לילדים. פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 7 - אוקטובר 2004
  21/01/05
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

שיאצו היא מילה יפנית שמורכבת מצירוף שתי מלים: "שי" שפירושה "אצבע" ו"אטשו" שפירושה "לחץ", ובמלים אחרות: "לחץ האצבעות". למעשה, השיאצו היא שיטת טיפול שבה המטפל מפעיל לחץ ממוקד סטטי, באמצעות אצבעותיו וכפות ידיו, על נקודות וקווים שונים בגוף המטופל. קווים אלה - ה"מרידיאנים" -  הם קווי אנרגיה בלתי נראים שנושאים את אנרגיית החיים ואת כוח החיוּת של האדם לכל חלקי גופו. זוהי מערכת מסועפת של קווים הפרושים לכל אורך ורוחב הגוף, ובדומה למערכת העצבים, גם כאן קיימים צמתים, מרכזי אנרגיה, שבהם מספר קווים נפגשים. על נקודות מפגש אלה מפעיל המטפל לחץ, והן נקראות "נקודות צובו" (או "נקודות אקו").

 

השיאצו, בדומה לטכניקות טיפול אחרות כמו אקופונקטורה ואקופרסורה, מתבסס על גישת הרפואה המזרחית, שלפיה בריאותו של האדם היא תוצאה של המזון שהוא אוכל ושל אורח החיים שלו. גישה זו דוגלת בתפיסה כי הטבע מתבטא באדם ומשפיע עליו. מחלה מבטאת חוסר איזון, דיסהרמוניה, בגוף האדם ולפיכך תמיד קיימת השאיפה להרמוניה בין האדם לטבע.

השיאצו מסייע בריפוי מחלות בכך שהוא עוזר לעורר ולהחיות את אנרגיית החיים של הגוף, ה"צ'י", השקולה ברפואה המערבית ל"הומיאוסטאזיס". זהו הכוח שדואג לאיזון בגוף ולתפקוד הרמוני של כל חלקיו, למשל: שמירה על טמפרטורת הגוף ואיזון רמת החומציות במערכות הגוף השונות.

 

הטיפול מתבצע באמצעות לחיצות על המרידיאנים ועל נקודות הצובו. ההנחה בבסיס הטיפול היא ששחרור חסימות האנרגיה בגוף וחידוש הזרימה התקינה שלה ישיבו את ההרמוניה בין הגוף לטבע ויסלקו את המחלה.

 

תרומת השיאצו

למגע השיאצו השפעות שונות: הוא מעורר את אנרגיית הצ'י (כוח החיים), משפר את מחזור הדם בגוף ומרגיע או מעורר, בהתאם לצורך, את מערכת העצבים. כאשר מטפלים במקביל במערכת העצבים ובמערכת השרירים ניתן להביא את המטופל לרגיעה פיזית ומנטלית תוך הפחתת חרדות והקלת לחצים. הטיפול מעורר במטופל מודעות גופנית גבוהה ומשפר את יציבותו המנטלית, הפיזיולוגית והרגשית.

לטיפול בילדים בשיטת השיאצו יתרונות מיוחדים: הוא מגמיש את הגוף והמפרקים, משחרר מכאבים ומקל עליהם, מלמד אותם לווסת את כוחם, מפתח את המערכת הסנסו-מוטורית, והחשוב ביותר - השיאצו מאפשר לילדים להגביר את המודעות לגופם ולהכירו.



עיסוי ילדים

טיפול שיאצו בילדים נעשה באמצעות טכניקות עיסוי המתאימות לגילאים הצעירים:

1.       לישה: תנועות הלישה מזכירות לישת בצק או פלסטלינה ומתבצעות באמצעות כף היד כולה, כולל האצבעות, תוך לפיתת כמות רקמות גדולה כדי להימנע מתחושת הצביטה הלא נעימה.

2.       גלגול: הנעה ונענוע של מסה גדולה בו זמנית באמצעות כף היד והאצבעות במטרה לשחרר ולהרפות רקמות רכות, כגון שרירים, רצועות וגידים.

3.       טלטול: שתי הידיים שותפות בתנועות הטלטול, שהן קצביות ומהירות. מטרת הטלטול היא שחרור והרפיה. תנועות אלה מתמקדות בדרך כלל באיזור הישבן, הירכיים והגב.

4.       טפיחה באצבעות כף היד: תנועות הקשה. אצבעות כף היד, מפושקות וכפופות מעט, מקישות וטופחות קלות ובמהירות על הגוף. הטפיחות מתבצעות לסירוגין, פעם ביד אחת ופעם בשנייה, על צדו האחורי של הגוף. תנועות אלה ממריצות ומעוררות את זרימת הדם.

5.       טפיחה בכפות ידיים קעורות: תנועות דומות לאלה שתוארו בטכניקה מספר 4, אלא שהן מבוצעות כשכפות הידיים קעורות. התנועות מתבצעות לסירוגין ומטרתן להרפות ולשחרר את השרירים.

6.       תנועות סטירה: בעיסוי זה תנועות כפות הידיים שטוחות, בדומה למתן סטירות, אך בניגוד לפעולה אגרסיבית זו יבוצעו התנועות בשיאצו ברכות ובעדינות. מטרתן של תנועות אלה להמריץ את זרימת הדם בנימים הקרובים לעור ולגרות את מערכת העצבים הפריפריאלית, כך שהתחושות בעור יגברו ויתעצמו.
 

7.       תנועות קיצוץ: תנועות מהירות וקצביות המבוצעות לסירוגין תוך שימוש בדופן החיצונית של כף היד (קו חיצון-צדי שתחילתו בזרת וסופו בכרית כף היד) ומזכירות בצורתן מכות קראטה. התנועות מבוצעות בעדינות לאורך גופו של המטופל, ממריצות את זרימת הדם ומסבות למטופל תחושת ערות, מרץ וחמימות בנוסף לרגיעה ולהרפיית השרירים. 

 

8.       חפיפה: המטפל ממוקם מאחורי המטופל בעמידה או בישיבה (בהתאם לגובה המטופל) ומניע את אצבעותיו וכפות ידיו בתנועות מעגליות רכות בשיער ראשו של המטופל תוך הפעלת לחץ מתון על רקמת הקרקפת העדינה. עיסוי זה מסייע בשחרור לחצים ומתחים שממוקדים באיזור הראש, ולפיכך ניתן לבצעו לפני טיפול דמיון מודרך.
 

 

סיכום

טכניקות העיסוי שהוצגו במאמר זה מתאימות לילדים ולמבוגרים כאחד. תרומתן למבוגרים ניכרת בעיקר במישור הפיזי והמנטלי לעומת ילדים, שבהם הן מסייעות בפיתוח המישור הקוגניטיבי (הכרת הגוף, המרחב, כיווניות וצדדיות, זוגי ואי זוגי ועוד), החברתי (אינטראקציה דרך מגע) והרגשי. כדי לבצע את הטיפול באופן יעיל ונכון יש לפעול בהנחיית איש מקצוע מוסמך בתחום.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

* אפי הרנוי -
M.A.
 בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית. מורה לחינוך גופני ומומחה לגיל הרך


מקורות:

       1.         שטראוס, ב. נ. (2000), שיאצו לאוהבים: מדריך מעשי, "אסטרולוג" הוצאה

          לאור בע"מ, הוד השרון.

       2.         ברגסון, א. טוציאק, ו. (1982), שיאצו: השיטה היפנית לעיסוי נקודות לחץ

           בגופך, הוצאת "אור עם", ישראל.

3. LUNDBERG, P. (2003), BOOK OF SHIATSU: A COMPLETE GUIDE TO USING HAND PRESSURE AND GENTLE MANIPULATION TO IMPROVE YOUR HEALTH, VITALITY AND STAMINA, PUBLISHED  BY GAIA BOOKS LIMITED AND GIA MEDIA, UNITED KINGDOM.

4. OHASHI, W. & LINDNER, V. (2001). DO-IT-YOURSELF  SHIATSU: HOW TO PERFORM THE ANCIENT JAPANESE ART OF ACUPRESSURE, PUBLISHED BY PENGUIN PUTNAM INC., U.S.A.

5. MAS יבוצעו UNAGA, S. & OHASHI, W.  (2001), ZEN SHIATSU: HOW TO HARMONIZE YIN & YANG FOR BETTER HEALTH, JAPAN  PUBLICATIONS INC., TOKYO.

6. BERESFORD-COOKE, C., (1996) SHIATSU THEORY AND PRACTICE: A COMPREHANSIVE TEXT FOR STUDENT AND PROFESSIONAL, PUBLISHED BY W.B. SAUNDERS COMPANY,

U.S.A



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
25.8.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן