חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה

ריצה בנעלי ריצה מודרניות מפעילה עומסים גדולים יותר על המפרקים בהשוואה לריצה ברגליים יחפות או להליכה בנעלי עקב, כך עולה ממחקר שפורסם בדצמבר 2009 בעיתון הרפואי The journal of injury, function and rehabilitation– מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  13/01/10
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

 מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

מחלת פרקים ניוונית כרונית של הברך (אוסטאוארטריטיס) נחשבת יותר מכל מחלה אחרת לאחת מן המחלות שמגבילה את יכולת התנועה של אנשים מבוגרים. ריצה, למרות שהוכחה כמשפרת תפקודים קרדיו־ווסקולאריים וכתורמת לתועלות בריאותיות נוספות, עלולה להגביר את העומסים על מפרקי הרגל.  במחקר שפורסם בדצמבר 2009 בדקו החוקרים את ההשפעה של ריצה בנעלי ריצה מודרניות לעומת ריצה בכפות רגליים יחפות על תנועת מפרקי הירך, הברך והקרסול. החוקרים הסיקו שריצה בנעלי ריצה מודרניות מפעילה עומסים גדולים יותר על המפרקים בהשוואה לריצה ברגליים יחפות או להליכה בנעלי עקב.

אוכלוסיית המחקר כללה 68 רצים צעירים ובריאים, מתוכם 37 נשים, שרצו באופן קבוע בנעלי ריצה טיפוסיות. אף לא אחד מן הרצים סבל בעברו מפציעות שלד-שריר, נפח הריצה הממוצע של הרצים עמד על 24 ק"מ בשבוע. לכל אחד מן הרצים סופקו נעלי ריצה ניטרליות (לא נעל מתקנת). הרצים רצו על גבי מסילה נעה, פעם אחת בנעלי הריצה שסופקו להם ופעם אחת יחפים. כל אחת מן הריצות צולמה באמצעות מערכת לניתוחי תנועה. כל אחד מן הרצים ביצע חימום ולאחר מכן רץ במהירות נוחה.
החוקרים ראו שריצה עם נעליים גרמה להפעלת כוחות גדולים יותר על מפרקי הירך, הברך והקרסול בהשוואה לריצה ברגליים יחפות. כוחות גדולים במיוחד הודגמו בתנועת הסיבוב פנימה של הירך, בכפיפת הברך ובמומנט של הברך כלפי חוץ (Varus). באחוזים, הכוח שפעל על תנועת הסיבוב פנימה של הירך, בריצה עם נעליים לעומת ריצה ברגליים יחפות, היה גבוה ב-54%,  גבוה יותר בכפיפת הברך ב־36% וגבוה יותר במומנט ה-Varus על הברך ב־38%.

ממצאי המחקר אישרו את ההנחה שנעלי הריצה המודרניות אכן מספקות נוחות רבה והגנה טובה על כף הרגל, אולם מצד שני הן גורמות להגברת העומסים המופעלים על 3 מפרקים בגפה התחתונה. נראה שהעלייה בכוחות האלה קשורה בעיקר למנח העקב המוגבה שמספקת נעל הריצה ובמילוי של אזור הקשת התיכונית של כף הרגל – שני המאפיינים הבולטים של נעלי הריצה העכשוויות.
בדברי הסיכום שלהם כותבים החוקרים כי הממצאים הפתיעו אותם במידה רבה. "לא שיערנו שהעלייה בכוחות שפועלים על מפרק הברך במהלך ריצה עם נעלי ריצה מקצועיות תהיה גבוהה יותר מן הכוחות שפועלים על המפרק בזמן הליכה בנעלי עקב. אין ספק שמדובר בשינוי התפיסה הביו־מכנית המוכרת", כתבו החוקרים. חשוב להדגיש שאותם אזורים בהם הודגם הלחץ המוגבר בברך הם האזורים שנוטים יותר לפתח מחלת פרקים ניוונית – החלק התיכון של הברך ואזור המפרק ירך־פיקה (Patellofemoral). "נראה שהאתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה יהיה להפחית את הכוחות שפועלים על מפרק הברך ולהשוותו לזה המודגם במהלך ריצה ברגליים יחפות. בנוסף, הנעל העתידית צריכה לספק נוחות והגנה על כף הרגל אולם לא במחיר של הגברת הכוחות שפועלים על המפרק", הוסיפו החוקרים. חשוב לציין את מגבלות הממצאים ואת מגבלות מערכת ניתוח ההליכה התלת ממדית שרק מעריכה את תוצא הכוח שפועל על המפרק. למעשה, לא ניתן לדעת את שיעור הכוחות הממשיים שפועלים על המפרק בעת המפגש עם הקרקע וכיצד מושפעים כוחות אלה מן ההיענות שהנעל אמורה לספק. יכול להיות שהמידע נלקח בחשבון בעת תכנון נעלי הריצה והן אכן מספקות תכונות שגורמות לכוחות שפועלים על המפרק להיות קטנים יותר מאלה שנמצאו במחקר.

הקליקו לכניסה למקור


אבבה ביקילה – הרץ היחף
אם בריצה יחפה עסקינן אי אפשר שלא לספר את אחד הסיפורים המופלאים בתולדות המרתון האולימפי – הלא הוא סיפורו של אבבה ביקילה. עלייתם של רצי המרתון של אתיופיה, שהחלה בראשית שנות ה־60, קשורה לתהליך שהחל לאחר מלחמת העולם השנייה כאשר שבדי בשם אוני ניסקאנן מונה למאמן כושר של חיילי הצבא האתיופי. ניסקאנן הנהיג תכנית אימונים קשוחה לחייליו של הקיסר האתיופי היילה סלאסי, אימונים שנערכו בגובה אידיאלי של 1,800 מטר. וכך מספר משה גנוט ז"ל בספרו, "מלכת הספורט – ההיסטוריה של האתלטיקה בתקופה המודרנית": "תפריט האימון כלל בין השאר ריצות שדה ל־20 מייל עם אינטרוולים למרחק של 1,500 מטר. המשמעת הנוקשה והציות המוחלט הפך את החיילים לגרעין ממנו צמחה שורה ארוכה של רצים גדולים. אבבה ביקילה המפורסם מכל רצי אתיופיה עד הופעתו של גברסילאסי, החל להתאמן באופן רציני רק בגיל 24 ולפני משחקי רומא [בשנת 1960, מ.א] קבע באדיס־אבבה, הנמצאת בגובה של 1,800 מטר מעל פני הים, זמן מצוין של 2:21.23 שעות, אך למרות זאת נותר אלמוני כמעט לחלוטין מחוץ לארצו.
על מנת למנוע את תופעות הלוואי הקשות של ריצה בחום היום, נערכה ריצת המרתון ברומא בשעות הערב הקרירות והדבר השפיע ללא ספק על איכות הריצה. המרוקני ראדי בן עבדסלם הוביל לאחר 18 ק"מ, אך ביקילה נצמד אליו והם הלכו והתרחקו מיתר הרצים. קילומטר וחצי לפני הסיום, לפי התכנית שהתווה ניסקאנן, ניתק ביקילה היחף (לפי גרסה אחת הנעליים שניתנו לו לא התאימו והוא העדיף לרוץ בלעדיהן) מהמרוקני וסיים בתוצאה הטובה בכל הזמנים – 2:15:16.2. עד המשחקים האולימפיים הבאים השתתף ביקילה במספר מועט יחסית של תחרויות ובמרביתן כשל. שנה לפני משחקי טוקיו ספג ביקילה תבוסה קשה בבוסטון, כאשר הגיע חמישי בלבד ולאחר מכן איבד את שיאו ליפני, טורו טראסוואה, שקבע בבפו זמן של 2:15:15.8 שעות, כשהוא מוביל 9 רצים נוספים מתחת לגבול 2:20 שעות.
עובדות אלה וכן ניתוח שעבר ביקילה חודש וחצי לפני המשחקים, לא הצביעו עליו כעל פייבוריט בטוח. כל זאת עד לאחר 25 ק"מ בריצה האולימפית עצמה, אז נטל ביקילה, הפעם עם נעלי ריצה משובחות, את ההובלה ובהדרגה הגדיל את הפער בינו ובין יריביו. בסיום קבע שוב את ההישג הטוב בכל הזמנים – 2:12:11.2 שעות".

למרתון האולימפי השלישי בחייו, זה של מקסיקו 1968, הגיע ביקילה כשהוא פצוע. לאחר 17 ק"מ האלוף האולימפי הכפול נאלץ לפרוש. היה זה האקורד האחרון של הרץ האתיופי הדגול. חייו של הרץ המופלא הסתיימו באופן טראגי. בשנת 1969 נפצע ביקילה בתאונת דרכים ושותק בפלג גופו התחתון. קיסר אתיופיה, היילה סילסי, ציווה להטיסו לטיפול מיוחד בגרמניה, אולם הטיפול נכשל וביקילה נאלץ לשוב לביתו ללא מזור. מראה חזרתו של הרץ הדגול ישוב בכיסא גלגלים היה מחזה כואב במיוחד. המבט שנשקף מן הפנים של ביקילה היה מבט כבוי, מבט של אדם שאיבד את הרצון לחיים. ביקילה שהיה רגיל לגמוע בכל יום עשרות ק"מ בריצה, הפך לאדם שבוי בכיסא גלגלים. ב־1973 מת ביקילה והוא בן 41.

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

לכניסה לפורום "חיים וספורט"  

 
   
 



תגובות הוסף תגובה
1.לשלוח למשה איילוןניר13/01/10
2.חוות דעתמולי אפשטיין13/01/10
3.נייקי freeאביב קולין14/01/10
4.מולי, האם ממליץ על vibramfivefingers.com ?אורן14/01/10
5.לאביב ואורןמולי אפשטיין16/01/10
6.מולי שלום, קראתי את התגובות ואת התשובות שלך. מה זה נעל משלימה?tuv17/01/10
7.נעל משלימהמולי אפשטיין19/01/10
8.נעל משלימהניר23/01/10
9.מה מומלץיעל25/01/10
10.להעביר גם לסאם ח'מיס - מוערך מאוד... ומה לגבי נעלייםשרון05/02/10
31.3.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט




משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן