חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

הצבת גבולות מעצימה את חוויית חופש הפעולה

כיצד מומלץ להציב גבולות? מהי התרומה של הצבת גבולות נכונה? ולמה אין לכם מה לפחד מהתסכול של הילדים – עושים סדר בראש! מיכל יערון, ראש תחום פסיכולוגיה בבית־הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, ואמרי פישר, מרצה בפסיכולוגיה של הספורט בבית-הספר
  17/04/11
מאמרים נוספים בנושא
שימוש בגישת ה-LMA להתמודדות עם לחץ בקרב מורים לחנ"ג
סקס לפני תחרות כן או לא? תלוי את מי שואלים
אתלטיקה במיטבה בקטאר
אדוני השופט
מאמרים נוספים בנושא
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014 – חלק ד'
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014 – חלק ב'
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014
יכול להיות שזה נגמר – שיחות עם אריק
חופשת סקי עם ילדים: חוויה קסומה או סדנה לניהול משברים?
תפיסת קירוס נכונה ובטיחותית
כללי בטיחות במרכזי ספורט ונופש
גזענות בספורט הישראלי
משחק מקדים בכפר האולימפי
אסרטיביות לא מה שחשבתם
ביקור ב-AJAX המתחדשת
משחקים על בטוח: ניהול בטיחות באירועי ספורט
טניס: הספורטאים הביוניים
מתחממים – לקראת אליפות העולם באתלטיקה
יעפת (ג'ט לג): איך לנחות על הרגליים?
מן הארכיון: יוסף מרימוביץ' ז"ל 2011-1924
משחק מנצח! מוטורי קוגניטיבי ומה שביניהם
על צמתים, מעגלי תנועה וקבלת החלטות
בלט אווירי
ריצת מרתון בפחות משעתיים, האם זה אפשרי?
התעוררות ב-800 מ': דיוויד רודישה נסיך אפריקה
נתון לפרשנות
מנידוי לשותפות מלאה: ערביי ישראל בכדורגל הישראלי
לנטרל את הפחד מכישלון
המונדיאל של דרום אמריקה
מונדיאל 2010 – אל תמהרו להספיד ולבקר
מן הארכיון: כך נולד השיט התחרותי בישראל
"להיות על המפה"
10 שערוריות הספורט הגדולות ביותר
בחזרה לעתיד
הבאנו שלום עליכם
התנועה האולימפית מועמדת לאוסקר
פיני גרשון כמשל
המקום של פדרר בפנתיאון הספורט
היופי שבספורט – אמנות?
מלפפוני אתלטיקה – עוד מספיחי פרשיית סמניה ורמזי
עד כמה מהר ניתן לרוץ 100 מטר?
סמניה לא לבד
בולט מול גיי – הכי טעון, הכי מותח והכי מהיר
ורטהיים: פעילות חברתית במקום ענישה
צ'י גונג – נזקי התרגול הלקוי
מרתון סדום 2007 ("וולוו צ'לנג") – סיום העונה באופני הרים
כדורגל נשים – טיפול נפלא בכדור
הסנדלר רץ יחף – מיומנו של רוכב אופניים
רגע לפני הזינוק: טור דה-פראנס, מהדורת 2007
עמוק בגנטיקה היהודית
הכסף של גאידמק הורס את הספורט
דוד בן-גוריון: על הראש ועל העמידה על הראש
"התשוקה לחיים", מאת פרופ' קיי רדפילד ג'יימיסון. המלצה
בין מצרים, תורכיה, תל אביב ורחובות: דרכו של אמנון חרל"פ
תחת קורת גג במוסקבה - אליפות העולם בא"ק
הכשרת צעירים לספורט הישגי: תנאים מוקדמים
"הממשל בישראל ממקם את הספורט במקום נמוך מאוד"
בדיקה במבחן: על תקנות חוק הספורט בנושא הבדיקה התקופתית לספורטאים
השמיים היו הגבול
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
מייקל ווייט – אצן ישראלי מבטיח, הלך לעולמו בן 22 בלבד
הבדלים בין אוספי ספורט ואוספים כלליים
האם האינטרנט יהרוג את ספריות הספורט?
ספורט ללא עבר
ספורט (לא) ידידותי לסביבה
ספורט נשים: העדפה מתקנת
חוק זה לא ספורט
אריה ונשר על דוכן המנצחים
אלימות בכדורגל: במלחמה כמו במלחמה
קודם כל המסורת - רק אחר-כך היכולת
הספורט בראי הפלילים: על הימורים, הטיית משחקים - והחוק
הוועד האולימפי הישראלי: הקואליציה בין מכבי והפועל
מרד המכבים והשפעתו על תרבות הספורט היהודית
זרים במגרש: שלטון האינטרסים הכלכליים על הספורט בישראל
אחד עשר חללי מינכן, 31 שנים אחרי. לזכרם
"אולימפיה": הספורט והקולנוע בשירות הנאצים
דוד לויתן: 100 שנים של ציונות וספורט
נבחרת הכדורסל: יובל 50 להופעה ההיסטורית במוסקבה
הכתם על מצח הוועד האולימפי הבינלאומי
מרק ספיץ – סיפורו של אלוף (יהודי)
ספורט כשר: הרב עוזיאל והמכביות הראשונות
פולה רדקליף: הלוזרית שנהפכה לשיאנית עולם
אחרי חמישים שנה: הישראלים האולימפיים
שמשון פועלי ציון: אגודת הספורט הנעלמה
ההיסטוריה הלועזית של הספורטאים העבריים
הבכורה האולימפית שהסתיימה בוועדת החקירה הראשונה
שואת הספורטאים היהודים: מרוסיה ועד צרפת
הספורט היהודי בגרמניה הנאצית: שואה בשלבים
טיפים לעוסק המתחיל
בגובה הכידון של אלעד פלטין
בגובה הכידון של אלעד פלטין – חלק שני
בגובה הכידון של אלעד פלטין – חלק שלישי ואחרון
אני שואל אתם עונים
מעורב ירושלמי: מבחר שאלות מהפורום
מה הקשר בין סליחות וכדורגל?
שותים ובועטים
לעלות גבוה – המסע של שחר פאר אל עונת 2009
הכי טוב לשאול
מחנה האימונים של שחר פאר בדרום אפריקה – חלק ב'
יש לי שאלה
מאמרים נוספים בנושא

מאת: אמרי פישר| מיכל יערון

מיכל יערון

במהלך עבודתנו יוצא לנו לפגוש בהורים ובמאמנים שמתקשים להשתמש בצורה נכונה באחד מהכלים הפסיכולוגיים החשובים ביותר שיש – הצבת גבולות. משיחותינו עם מאמנים והורים הבנו כי במקרים רבים חלק משמעותי מהקושי של ההורים והמאמנים להשתמש בגבולות נובע מתפיסה שגויה – הם רואים את האקט של הצבת גבול כאקט כוחני ושלילי הפוגע בחופש של ילדים ומאמינים שאם יסבירו ויהיו נחמדים – הילדים ישתפו פעולה ולא יהיה צורך להיעזר בגבולות. מבוגרים אחרים חוששים מתגובת הילד ולא רוצים לתסכל אותו.
כדי להשתמש בגבולות בצורה נכונה, חשוב שאנחנו, כמבוגרים המציבים את הגבולות, נבין שגבולות, למרות התסכול שהם עשויים לעורר, הם אחד הצרכים המרכזיים ביותר שיש לבני אדם באשר הם – ילדים ומבוגרים כאחד. במיוחד במקרה של ילדים, גבולות הם חיוניים להתפתחות והם מאפשרים לילדים ולנו לזכות בביטחון ובשקט נפשי (לשני הצדדים).


קורס מדריכי טאקוונדו - מפעלי קיץ 2008

גבולות אינם עונשים!
המילה גבול עשויה להזכיר לחלקנו את המילה להגביל. ברמה הפונטית (צורת המילה) אכן יש דמיון רב, אך ברמה הסמנטית (משמעות המילה) יהיה נכון לומר שגבול נועד כדי להעניק חופש פעולה לילד ולספורטאי. כשהגבולות ברורים ומתאימים במידת החופש שהם מעניקים לילד, חש הצד השני שקט וביטחון לפעול במרחב שהוגדר לו ואז הוא יכול לחוות חופש פעולה.

מהי התרומה של הצבת גבולות נכונה?
גבול מוגדר כדי להעניק לילד ביטחון פיזי – האחריות על מצבו הגופני של הספורטאי או של הילד היא על המבוגר האחראי. מאמנת התעמלות לא תאפשר לנערה לעשות תרגיל על המקבילים אם אין היא בטוחה כי הנערה אכן יכולה לעשות אותו (בסבירות גבוהה) בהצלחה וללא פגיעה גופנית.
הגבול מעניק ביטחון פסיכולוגי – הוא מקנה לילד את הידיעה שיש מולו מישהו שאפשר להישען עליו, השומר עליו ושניתן לשמוע בעצתו. ספורטאים, כמו גם ילדינו, צריכים לדעת שאפשר לסמוך עלינו.
ילדים ומתאמנים (וגם אנחנו כמבוגרים) עושים בתדירות גבוהה, במודע או לא במודע, ניסיונות לבדיקת הגבולות שהציבו להם – הילד עשוי לא לסדר את החדר, הספורטאי לא יעשה את מה שהוא היה אמור לעשות בתרגיל האימון ואנחנו נאחר לפגישה שקבענו בעבודה. ניסיונות אלו אינם בהכרח תוצאה של רצון "לעשות דווקא" אלא לפעמים בדיקה שאכן יש לי ביטחון בסמכות.

כיצד מומלץ להציב גבולות?
• אין נוסחה אחת – סוג הגבולות שמציבים, תלוי בילד, בגילו  ובאופיו, בסיטואציה: אימון כדורסל, אימון ג'ודו או חוג ציור, ובמבוגר שמציב את הגבולות. שינוי באחד המרכיבים או יותר עשוי בהחלט לשמש טריגר לרענון או לשינוי של גבולות מסוימים – כנראה שלא ניתן לילד בן 3 ללכת לבד לגן, אבל ילד בן 9 יכול ללכת לבד לבי"ס.
• עקביות – כאשר קובעים גבול, רצוי לעשות הכול כדי לעמוד מאחוריו ולעשות מאמצים גדולים לא לוותר על עמידה מאחורי הגבול.
• מינון – מומלץ לא לעשות "מגילה" של גבולות אלא להציב גבולות איפה שזה באמת קו אדום מבחינתכם.
• גבולות צריך להגדיר מראש – צריך לחדד מה מצופה, מה מותר ומה אסור.
 למי זה טוב? – גבולות צריכים להגן על הספורטאי, הילד והנער ולא על מי שמציב אותם.
• תרומה – גבול צריך לתרום להתפתחות, לא מציבים גבול במטרה להוכיח ש"אני יותר חזק".

לסיכום, הכי חשוב להיות עקביים, יש לזכור מה המטרה של הצבת הגבול וכך ברגעים קשים נוכל להמשיך ולשמור עליו ולא נרגיש שאנחנו גורמים עוול לילדים. כמו שהגוף הפיזי צריך מידה מתאימה של התנגדות כדי להתפתח, כך גם הנפש, צריכה התנגדות במידה המתאימה. אל תלחמו בכל החזיתות – בחרו מספר דברים מרכזיים ועמדו עליהם ואל תשנו ותחליפו כל יום.

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  

מיכל יערוןפסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.

אמרי פישר – מרצה בפסיכולוגיה של הספורט בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנה עם הצוות המקצועי של לעוף.

צילום: אבי שי

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
25.8.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן