חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

יחסי הגומלין בספורט בין היחיד ובין הקבוצה

כיצד משפיעה הנוכחות החברתית על הביצועים? האם היא משפרת את הביצועים שלי או פוגמת בהם? בספורט, כמו בחיים, אנו שייכים לקבוצות שונות ועלינו להיות ערים להשפעתן על מחשבותינו, רגשותינו וביצועינו – מאת מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט ואיילת כץ
  24/10/11
מאמרים נוספים בתחום
מתים לנצח – מחשבות על מוות משפרות ביצועים
The Rollover and Jacknife
שחקן, אתלט ומה שביניהם
תנו לשריר לגדול בשקט
מאמרים נוספים בתחום
תרגיל ה-Boomerang: פירוק לאלמנטים פשוטים
התכנון המודרני במשחקי הכדור לאן?
אימוני HIT: תגובות עצביות שריריות ותכנון אימונים שבועי
מדריך לתקופת הפגרה במשחקי הכדור – עשה ואל תעשה
אימון קואורדינציה מודרני במשחקי כדור ובאומנויות לחימה
פיתוח יכולות גופניות בכדורגל – שגיאות נפוצות
תורת האימון החדשה – תכנון מול מקריות
בין מדע ושטח באימון במשחקי הכדור
הכשרת מאמנים – הליבה של הצלחה וכישלון בספורט
הורי ספורטאים – מהפרעה לתרומה
חידושים בניתוח המידע והמדידה בכדורגל
עכשיו באים? DOMS, כאבי שרירים מאוחרים
מודאגים מהיקף המותניים? מה עדיף משקולות או ריצה
מה הכי קשה – שחייה, ריצה או רכיבה?
תרגילים עם רצועות אימון וריוסלינג
פילאטיס הוליסטי
מה באמת נדרש משחקני כדורגל?
שחקני כדורגל רצים לא רק אחרי הכסף
אפליקציות לניטור פעילות גופנית – עכשיו יותר מדויק
תרגילים לחיזוק כללי עם רצועות Variosling
אימון התשתית הגופנית לביצוע Euro Step
מתי שחקני כדורגל נפצעים יותר?
זהירות קיר לפניך!
לעלות בסולם הכושר
על הקצה – תגובת הלב במהירות של 320 קמ"ש
היהפוך אצן למרתוניסט?
התמחות בענף ספורט בגיל צעיר מגדילה את הסיכון לפציעות
עולים מדרגה! אימון Outdoor פונקציונלי
אורח חיים בריא: טיפים לניהול זמן
כוח המוח – מדוע אנו מתעייפים במהלך פעילות גופנית ממושכת?
חרם: לא ספורטיבי, אבל קיים גם בספורט
המתכון הבטוח "לשרפת" שחקני כדור צעירים
מסי, רונאלדו, אינייסטה וקסיאס – מצא את ההבדלים
אימון יתר - אבחנה וטיפול
המלצות לאימון פונקציונלי בענפי הכדור
המלצות לחימום פונקציונלי
תבעט או תבעטי?
טניס בזווית פונקציונלית – חלק ב'
אימון בהפרעות קשב וריכוז
היבטים של משחק הטניס בזווית פונקציונלית
רציתי לדעת...
פיתוח יכולות גופניות לשחקני כדור – איפה שגינו?
ילדים וספורט – שאלות מהשטח
חלון הזדמנוית בתהליך ההכשרה של הספורטאי הצעיר
טכניקה לנטרול הרגשות והמחשבות שמרחיקים אותנו מהמטרה
תחרותיות בריאה
ירידה לצורך עלייה
הצבת מטרות – כך תגשימו את החלום שלכם
מה עדיף? אימון משקולות חופשיות או אימון מכשירים?
הצלחה כהזדמנות למינוף המוטיבציה
רטובות ולא מזיעה
אחרי המרוץ: ניתוח התוצאות עם הפנים קדימה
תפקיד המאמן כשהלחץ עולה במהלך תחרות
מכורים לספנינג?
מצננים את ההתלהבות: טיפול באמבט קור לכאבי שרירים
אימון מנטאלי ככלי להצלחה בספורט תחרותי
נאמנות ומחויבות להצלחה
שביתה? תתחילו לעבוד! וכנראה גם להיפצע
בעיות בחימום
נופלים מהרגליים
"דופק שרפת שומנים" – עובדות ומיתוסים
כוחה של קבוצה
מרמים את המוח
"מבחן הדיבור" – ממצאים חדשים
הפיזיולוגיה של משחק הטניס
שינוי לטובה
הפרופיל הפיזיולוגי בכדורגל
פציעה בגוף – מחיר נפשי
פציעה והחלמה – היבטים פסיכולוגיים
אפקט הסטרופ וחכמת הכישלון
ילדים שמתמקדים בסוג ספורט אחד, עלולים להיפצע יותר
ביטחון עצמי או מסוגלות עצמית?
אימון משקולות במהלך ההיריון – מומלץ ואף בטוח!
חיזוק שרירי הליבה עם רצועות sling exercise training
קטנות על מתיחות...
ביצוע מתיחות לפני ריצה עלול לפגום בביצועי סבולת
עלייה דרמטית במספר פציעות הריצה אצל ילדים ומתבגרים
אספקטים מנטאליים בריצת המרתון
איזהו החכם? הלומד מכל אדם
יאללה, בלאגן – חשיבות הסגנון הכאוטי בספורט
מתי די? מניעת פציעות בריצה
לתת לגוף לעבוד
ספורט בילדות משול לעבודה בבגרות
בחוץ או בפנים? מסילה נעה OUT, ריצה בחוץ IN
כאבי שרירים – כמה זה כואב?
כיצד ניתן להעלות את מספר הילדים שנהנים מספורט?
הבינוניים תמיד נמצאים "במיטבם"
חוויית ההצלחה של ספורטאי
העתיד כבר כאן – GPS ומד תאוצה בשירות הכדורגל
חיזוק או עונש?
סוד הצלחתה של קבוצה
איך תתכוננו למרוץ הבא שלכם?
סוויטש בגישה לאימוני הכושר
מה מניע בנות להתמיד בספורט?
מה השתנה ברכיבת אופניים – אימוני ואטים
כרוניקה של הפרעה באימון – מה עושים?
עשה היסטוריה – אצן לבן מתחת ל־10 שניות ב־100 מטר
לקלוע למטרה: הצבת מטרות לפני תחרות
ספורט ככלי להתמודדות עם סמכות
כדורגל משחקים 90 דקות
הפיזיולוגיה של הכדורגל – המסלול האירובי
כדורגל מזווית אחרת
הצבת מטרות לפני תחרות
בית-ספר לחיים
צוחק מי שצוחק אחרון: חשיבות ההומור בספורט
שגיאות נפוצות באימון של רצי מרתון
מסע חזרה אל הגוף: גילה ברנט סוגרת מעגל במכון וינגייט
סודם של האצנים
יותר מהר, יותר גבוה
סוד ההצלחה של שושלת הרצים האתיופים
בלי כדור: שיעורי בית לחופש הגדול
פסיכולוגיית ספורט לנשים: 10 הדיברות באימון
שליטה בשני כדורים
כדורסל: מיומנות השליטה בכדור
נגמרו התירוצים: פעילות גופנית אינה מסוכנת למפרקים
חימום מובנה עשוי למנוע 50% מהפציעות החמורות בספורט
אימון סבולת ייחודי לכדורגל
הקשר בין שיפור הכוח בנשים מבוגרות ובין הסיכון ליפול
לרוץ מהר, לרוץ מהר
זה טוב ללב שלכם – פרוטוקול
עקרונות בסיסיים באימון התנגדות בחדר כושר
טריאתלון קיסריה – הכינו את עצמכם
הטניסאי המעופף – עולמם התובעני של שחקני הטניס המקצוענים
מולי אפשטיין – הבחירה שלכם
פורום המומחים – החיים על פי מולי אפשטיין
קו פתוח – אתם שואלים המומחים עונים
תכנית אימונים של 8 שבועות מסייעת לסובלים מדלקת פרקים
הדובדבן שבקצפת הבוץ – מחנה חנוכה לאופניים
חבטת פתיחה – שחר פאר מודל 2008
אימון שבועי בטריאתלון – מחזור הזוטא
תוכנית חודשית לרצים בגילאי 15 – 18
תוכנית שנתית לרצים בגילאי 18-15
תוכנית רב-שנתית לרצים צעירים
שיטת זולאץ' לאימון ריצה יעיל יותר
פעילות גופנית עממית: גם בריאות, גם הנאה
כאבי גדילה
צעד אחד קדימה
הכדור שגורם כאבי ראש לשוערים
שיפוט מהיר - הפיזיולוגיה של האנשים עם המשרוקית
בכושר משחק: על הפרופיל הפיזיולוגי של שחקני הכדורגל
מדעי הכדורגל: מה קורה בשעה וחצי של משחק
בדרך אל הכושר, בדרך של המקצוענים
פעילות גופנית בחורף: טיפים ממולי
לא צד בעניין: על הכאבים בצד במהלך ריצה
סבולת: מלחמת ההתשה של השרירים
על הקרח - במהירות הרוח
הספורט הלבן: גולשים, מחליקים ועפים באוויר
אופניים: רכיבה, סביבה ובריאות
הטור השביעי
מטרות ואמצעים באימון המעשי
פצצת אנרגיה
הפיזיולוגיה שמאחורי הטור דה-פראנס
פרקים בתורת האימון: האימון הבסיסי
קפיצת מספרת: השלב הראשון
ריו גדולה עלינו: רשמים מתחרות אקסטרים
פיתוח הכושר הגופני הבריאותי: האימון המשולב
הכל אגדות: מיתוסים בנושא אימוני כוח ופעילות גופנית
נעליים קונים מהר? לא מומלץ
אופנה דו-גלגלית
הכן גופך לחורף: ההכנה הנכונה לעונת הסקי
על מהימנות השקילה התת-מימית
עם היד על הדופק
תחרות התעמלות בביה"ס: מודל לארגון
בריאות בעירבון מוגבל
הכושר וכושר השיפוט של שופטי היורו
עומס מצטבר: מתי זה יותר מדי?
הגדרת עוצמת האימון: שיטות שונות - מטרה אחת
ויסות משקל קצר-טווח: סיכונים ופתרונות
ויסות משקל קצר-טווח
העלות האנרגטית במעבר בין הליכה לריצה
מקשיבים לגוף - מתאמנים חכם
על הצדדים השונים של דירוג הנבחרות בג'ודו
אימון כוח מתקדם: שיטות עיקריות
אימון כוח בגיל השלישי
מינון באימוני כוח: עוצמה, מספר חזרות, הפוגות וסגנון
על הקשר שבין ריצת 5,000 מטר ואימון כוח
בין שרירים לעצבים: הצד הפיזיקלי של הכוח
השאיפה לפיצוי יתר: היבטים מעשיים באימון
פיצוי יתר: הציר המרכזי של תורת האימון
ישיבה ויציבה בספינינג: הטעויות הנפוצות והדרך הנכונה
קינזיולוגיה וניתוח תנועתי בחדר הכושר
יסודות האימון: תקופות ההכשרה הראשונות בחיי ספורטאי
תכנון ארוך טווח: עקרונות עבודה עם ספורטאים צעירים
הסתיימה עוד שנה עמוסה של שחייה; מיקי חליקה מסכם
אימוני גמישות: כיצד מבחינים בגבול שבין היעיל למזיק
התמודדות עם כישלון: המאמן כדמות מפתח
סודה לשתייה בשירות המלחמה בחומצת החלב
אימון בחדר כושר: פיתוח הכוח המתפרץ
עבודה בחדר כושר: עקרונות, קצב וביצוע בפועל
חוק הספורט, המורים לחינוך גופני ומה שביניהם
אנרגיה באימון כוח: כמה מוציאים באמת
על ההשקעה, הגנטיקה, התזונה – ועל המאמן הישראלי
הפילוסופיה והפרקטיקה של השפיץ של הנעל
האם שחקני הכדור הישראלים אכן נחותים פיזית?
הידע הספורטיבי, המדע - והבנת הנקרא
אימון כוח בספורט התחרותי: עקרונות ומעשה
מהות הסבולת: האימון ויכולת השיפור
סבולת: הגדרות, מרכיבים ושיטות אימון
חידושים בפיתוח הכוח: תורת השלבים
הכנה בלתי-אמצעית: מחזור הביניים בדרך לשיא היכולת
המרכז לטיפוח מחוננים: מטרות, אורח חיים, דילמות וערכים
נשים וגברים: ההבדלים בכוח השרירים ובתגובתם לאימון
הדופק: הגורמים הקובעים אותו ומגבלותיו ככלי אימוני
מהירות בספורט: מאיצים באמצעות אימוני כוח
בטיחות המתקנים: מי נושא באחריות במקרה של פציעה?
פציעות ספורט: שאלת אחריות המורים, המאמנים והמדריכים
גבול היכולת: המסלול, הנעליים, הסמים, הגנטיקה
יכולתו של האדם: היכן עובר הגבול האחרון
חינוך צעירים לכדורגל - השיטה הצרפתית
פריודיזציה: בניית תקופות לשיפור היכולת הגופנית
מחזורי האימון: יסודות תכנון הפעילות הגופנית
מבחני סבולת בסיסיים: עשה זאת בעצמך
"המשקל הנכון": שאלת מיליון הקילוגרמים
על מרכיבי הכושר הגופני: מושגי יסוד
העולם (הספורטיבי) אינו שייך עוד רק לצעירים
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
עקרונות אימון כוח: כוח מתפרץ, כוח מרבי וסבולת
מין לפני ספורט: השאלה העתיקה בעולם
תקני כושר לספורטאיות: 70% עד 85% מהגברים
על נשים, אירובי ורקמת שרירי הזרוע
אימון ספורטאים: סיווג אימוני סבולת על פי המטרה
חום יולי-אוגוסט: שתייה, הזעה וצינון מוקדם
יתרון ביתי בכדורגל: עכשיו גם המחקר מוכיח
חוברת עבודה לחופש: גם לספורטאים מקצוענים
גבהים: בין אמצעי אימון טבעיים למלאכותיים
אימוני גבהים: על ההכנה הבלתי אמצעית
אימון גבהים: להגביר את העומס, להתחשב בסכנות
גבהים: אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת
אימונים בגובה רב: פרק חובה לספורטאי הצמרת
המבנה המומלץ של יחידת אימון
מלכי הכביש רוכבים כל הדרך לפריז
כחום היום: ספורט תחרותי במזג אוויר חם
אימוני כוח למתבגרים: המיתוס והמציאות
חדרי כושר: כיצד להתאמן - וגם לשמור על הבריאות
מאמרים נוספים בתחום




מיכל יערון| איילת כץ – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת

מיכל יערון

קבוצה חברתית מוגדרת כ-2 אנשים ויותר אשר מקיימים ביניהם יחסי גומלין יציבים ולהם מאפיינים משותפים. מאפייני הקבוצה יכולים להיות: מטרות משותפות, תלות הדדית, זיהוי קבוצתי, הכולל זהות והרגשת שייכות. בדרך כלל, הקבוצה תתרגם את מאפייני הזהות שלה לנורמות ולכללי התנהגות שעל חברי הקבוצה לנהוג לפיהם. בין היחיד לקבוצה מתקיימת מערכת יחסים דו כיוונית – האינדיבידואל משפיע על הקבוצה ובו זמנית מושפע על ידה. לדוגמה, קבוצת כדורסל תמנה בדרך כלל כ-12 שחקנים אשר להם מטרה משותפת לנצח במשחקים/לשחק כדורסל להנאתם. יש ביניהם תלות הדדית כיוון שקשה לשחק כאשר אין לפחות 2 שחקנים (אחד על אחד). קיימים חוקים ונורמות למשחק, כמו משחק ספורטיבי, ללא אלימות.

התהליכים המתרחשים בתוך הקבוצה, group processes, משפיעים עלינו בדרכים שונות ומגוונות לטוב ולרע. באמצעות הקבוצה הפרטים האינדיבידואלים מתפתחים, מקימים קהילה, חולקים הצלחות, אך עם זאת הם עשויים להגיע לדיכוי, לתסכול לאלימות ולקונפליקטים דרך סטריאוטיפים או חיכוכים פנימיים.

מאמר זה פותח סדרת מאמרים הדנים בהשפעות השונות של יחסי הגומלין בין היחיד ובין קבוצה שבה הוא נמצא בהיבט הספורט. המאמרים יתייחסו לנושא מ-3 נקודות מבט שונות:
• תהליכים קולקטיביים (collective processes) – כיצד מושפעים התנהגותו וביצועיו של היחיד, האינדיבידואל.
• תהליכים קבוצתיים (group processes)  – כיצד קבוצות מתנהלות ומתפקדות. האינטראקציה בין הפרטים בקבוצה, במהלכה נבין כיצד השלם (הקבוצה) שונה מסכום חלקיו (הפרטים המרכיבים אותה).
• בין קבוצות (between groups) – מהי האינטראקציה בין קבוצות, אלו תהליכים מתרחשים ביניהן: שיתוף פעולה, תחרותיות, קונפליקט, האופן בו קבוצות מעצימות את ההבדלים בתוכן ובינן ובין קבוצות אחרות.

תהליכים קולקטיביים: כיצד מושפעים התנהגותו וביצועיו של היחיד בתוך הקבוצה וכיצד נוכחות אחרים בקבוצה תשפיע על הפרט?
קשה למצוא אדם או ספורטאי שיחלוק על העובדה כי נוכחות אחרים משפיעה על הביצועים שלו. נוכחות אחרים כוללת את חברי הקבוצה שלי, ואת המאמן או האוהדים שצופים בי. בתור ספורטאי ההתנהגות שלי והביצועים שלי מושפעים מנוכחותם.

החוקר האמריקאי, נורמן טריפלט (Norman Triplett), הבחין במחקר שערך ב-1898 כי רוכבי אופניים משיגים לרוב תוצאות טובות יותר, כאשר הם מתחרים נגד רוכבים אחרים ולא נגד השעון.
הוא קרא לתופעה זו הקלה חברתית (Social facilitation), המתארת מצב בו נוכחות אנשים אחרים מביאה לשיפור בביצוע משימות. כלומר, כשאדם או בעל חיים (נכון אפילו על תיקנים) צריך לבצע משימה פשוטה, ביצוע בנוכחות של אנשים אחרים יביא אותו לביצוע מוצלח יותר, אולם ביצוע משימה מורכבת יושפע לרעה מנוכחות אחרים.
תופעת ההקלה החברתית פותחה על ידי חוקרים שונים שנתנו הסברים אחרים לתופעה.

נוכחות של אחרים מעלה את רמת העוררות
Zajnoc
הסביר את ההקלה החברתית בעלייה ברמת העוררות של מבצע המשימה בנוכחות של אחרים. עלייה ברמת העוררות גורמת לעלייה בתגובות דומיננטיות – פעולות קלות, שהספורטאי מיומן בביצוען ולכן פשוטות לביצוע, אשר תוביל את הספורטאי לבצע תגובה נכונה והתפקוד והביצוע שלו יעלו. במשימות מורכבות וקשות, רמת העוררות הראשונית גם כך גבוה ונוכחות אחרים מעצימה אותה יתר על המידה. גם במשימות אלו רמת העוררות הגבוהה מביאה לעלייה בתגובות הדומיננטיות, אולם עלייה בתגובות הדומיננטיות עשויה להפריע בביצוע מטלות אלו ותוביל לתגובה שגויה ולתפקוד לקוי ובכך תפגע בביצוע של משימות מורכבות. לפי הסבר זה נוכחות האחרים מקלה על ביצוע התגובה הדומיננטית.

הסחת דעת מבורכת
הסבר נוסף להקלה חברתית הוא בקונפליקט ההסחה. לפי הסבר זה מה שמשפיע הוא לא עצם הנוכחות של האחרים אלא הסחת הדעת. על פי תיאוריה זו נוכחותם של אחרים תיצור אפקטים של הקלה חברתית רק כאשר אותם אחרים יסיחו את דעתו של הפרט מהמטלה בה הוא עסוק ויצרו אצלו קונפליקט קשבי. במצב זה הקשב שלו "נקרע" בין התמקדות במטלה ובין התמקדות בגירוי המסיח. הקונפליקט הקשבי גורם לעוררות פיזיולוגית ולעתים משפר את רמת ביצוע המטלה. כך לדוגמה, קהל מעודד עשוי לחזק ספורטאי שחש לחוץ מהתמודדות בתחרות, כיוון שבמקום למקד מחשבות וחששות בקפיצה הוא ממקד את הקשב שלו ושואב כוח מעידוד הקהל.

"שופוני"
גישה נוספת בתחום היא הצגת ה"עצמי". הפרט שואף להציג את עצמו באופן החיובי ביותר ולכן במטלות קלות ישקיע את האנרגיה שלו כדי להציג את איכות ביצועיו ואילו במטלות קשות לביצוע הוא יילחץ ויתקשה לבצען.

תיאוריית הפחד מהערכה ותופעת הבטלה החברתית
ישנה גישה הממקדת את ההקלה החברתית בנוכחות שיפוטית של האחרים ולא בנוכחות חברתית פשוטה והיא נקראת תיאוריית הפחד מהערכה. לאנשים תהיה השפעה על הביצועים שלי רק אם הם יכולים לשפוט ולהעריך את התנהגותי. כך, לדוגמה ייתכן שספורטאי לא יחוש לחץ או שיפור בביצועים כאשר בנו בן השנתיים צופה בו זאת כיוון שהוא אינו יכולה להעריך, לשפוט ולמדוד את ביצועיו.

הנקודה האחרונה הבאה לידי ביטוי בתיאוריית הפחד מחדדת את ההבנה שתופעת ההקלה החברתית היא ביצוע אישי של הפרט הניתן למדידה דרך צפייה ישירה בהתנהגותו בקבוצה. לדוגמה, בתחום משיכת חבל ישנם מספר אנשים בקבוצה אשר מושכים את החבל, אולם לפי מראה עיניים של המתבוננים מהצד, קשה למדוד את מידת ההשקעה וההשפעה של מושך חבל יחיד. במצב כזה מצאו החוקרים תופעה אחרת אשר נקראת בטלה חברתית. לפי תופעה זו נוכחות אחרים מרגיעה אותנו יותר מדיי. במצב זה, כאשר הפרט נמדד במשותף עם אחרים ולא באופן ישיר ויחידני, אז הוא פשוט עשוי להתאמץ פחות ביחס למצב בו היה מבצע את המטלה לבד.
תופעת הבטלה החברתית פוחתת במספר מקרים: בקבוצות קטנות בעלות לכידות גבוהה, כאשר אנשים מאמינים שניתן לזהות את תפקודם שלהם ויזכו בהערכה, כאשר המטלה חשובה או משמעותית למבצעים אותה, כאשר אנשים מאמינים שהמאמצים שלהם ספציפית חשובים על מנת להצליח במטלה, כאשר צפוי עונש במידה והקבוצה לא תתפקד כראוי.
כמו כן, נמצא כי בטלה חברתית נפוצה יותר אצל גברים ביחס לנשים ובחברות מערביות אינדיבידואליסטיות (ארצות הברית) לעומת חברות מזרחיות-קולקטיביסטיות (כמו סין ויפן).
מחקרים אלו על התבטלות חברתית הבדילו בין נשים וגברים וגילו כי גברים מתבטלים יותר מנשים וכן הבחינו בהבדלים בין תרבותיים: בני עדות המזרח מתבטלים פחות.

פרקינס (1986) פיתח מודל חברתי אשר משלב את כל הממצאים – הערכת ביצוע, קושי מטלה ואופי הקבוצה. לפי מודל זה:
• כאשר אחרים יכולים להעריך איכות ביצוע והמטלה היא קלה – הביצוע ישתפר.
• כאשר אחרים יכולים להעריך את הביצוע והמטלה היא קשה – הביצוע ירד.
• כשנוכחות אחרים מורידה את הסתברות שיעריכו את הביצוע והמטלה קלה – הביצוע ירד.
• כשנוכחות אחרים מורידה את ההסתברות שיעריכו את המטלה והמטלה קשה – הביצוע ישתפר.

לסיכום, הקשר בין ביצועי ספורט ובין נוכחותם של אחרים, מתחרים וקהל כאחד, הוא ברור. הנושא מורכב, אך חשוב להתייחס אליו בתהליך האימון וגם במצבי תחרות. יש לזכור כי הסביבה הישירה והעקיפה משפיעה על הביצוע, באופן מודע ולא מודע.
במאמר הבא נתייחס לתהליכים קבוצתיים ונדון כיצד קבוצות מתנהלות ומתפקדות. האינטראקציה בין הפרטים בקבוצה, במהלכה נבין כיצד השלם (הקבוצה) שונה מסכום חלקיה (הפרטים המרכיבים אותה).

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  
מיכל יערון –  פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.
איילת כץ – נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.

צילום: אבי שי 

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
19.5.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן