חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?

חדשות טובות עבור אנשים שמתאמנים אבל לא מצליחים לרדת במשקל: שמירה או שיפור ברמת הכושר הגופני, גם אם משקל גופך לא השתנה או אפילו עלה, תסייע בהפחתת הסיכון למוות ממחלות לב ומשבץ מוחי – כך עולה ממחקר חדש. לא השתכנעתם? מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט, מוסיף את דעתו האישית
  14/12/11
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

 


מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט"

המחקר שהתפרסם לאחרונה ב-Circulation: Journal of the American Heart , הקיף 14,345 גברים, רובם לבנים ממעמד הביניים או למעלה מכך, מצא ששמירה או שיפור ברמת הכושר הגופני קשורה בהפחתת הסיכון למוות גם לאחר שינוי או שמירה על ערכי מדד מסת הגוף – BMI.
מדד מסת הגוף נותן הערכה כמותית האם אדם נמצא בעודף משקל, במשקל תקין או בתת-משקל.
במהלך 6 שנים, כל יחידת שיפור בכושר הגופני שנמדדה ביחידות של MET –Metabolic Equivalent of Task – הייתה קשורה לירידה של 19% ברמת הסיכון לתמותה ממחלות לב ומשבץ מוחי ולירידה של 15% ברמת הסיכון למוות מסיבות אחרות.
ירידה בכושר הגופני מגבירה את סיכויי התמותה ללא קשר לשינויים במדד ה-BMI ואילו שינויים ב-BMI לא נמצאו קשורים למידת הסיכון למות.

מדד ה-BMI מתבסס על נתוני הגובה והמשקל של האדם. נוסחת החישוב של המדד היא משקל האדם בק"ג חלקי הגובה (במטרים) בריבוע. מדידת ערכי MET משקפת את עצימות המאמץ האירובי ובאופן ספציפי יותר, משקפת את העלות המטבולית של המאמץ ביחס לנקודת הייחוס המוגדרת כמצב מנוחה.
"אלו הן חדשות טובות עבור אנשים שמתאמנים אבל לא מצליחים לרדת במשקל", הסביר ד"ר Duck-chul Lee, אפידמיולוג במחלקה למדעי האימון באוניברסיטת דרום קרוליינה. "מעתה תוכל להיות פחות מודאג באשר למשקל שלך כל עוד תמשיך לעסוק בפעילות גופנית תוך שמירה או שיפור ברמת כושרך הגופני".
תוצאות המחקר מדגישות את משמעותה של היעדר הפעילות הגופנית ואת היותה גורם סיכון המגביר את סיכויי התמותה ממחלות לב ומשבץ מוחי. עוד מצאו החוקרים כי לא קיים קשר בין השינויים באחוזי השומן בגוף או השינויים במשקל לבין הסיכון למוות.

הנבדקים שהיו בני 44 בממוצע היו חלק ממחקר אורך רחב היקף. הנבדקים עברו במהלך תקופת המחקר לפחות פעמיים בדיקות רפואיות מקיפות.
במסגרת המחקר ביצעו הנבדקים מבדק מאמץ אירובי מרבי על גבי מסילה נעה במטרה להעריך את כשירותם האירובית. בנוסף בוצעו מדידות של משקל וגובה על מנת לחשב את ה-BMI. השינויים בכושרם הגופני ובמדד ה-BMI נמדדו לאורך 6 שנים. לאחר יותר מ-11 שנות מעקב החוקרים קבעו את הסיכון היחסי למוות בקרב האנשים שאיבדו, שמרו או שיפרו את כושרם הגופני, לאורך 6 השנים. החוקרים תיעדו גורמים אחרים שהיו בעלי השפעה על התוצאות, כמו שינויים ב-BMI, בגיל, בהיסטוריה משפחתית של מחלות לב, ברמת הכושר ההתחלתית, בשינויים באורח החיים כגון: עישון ומידת העיסוק בפעילות גופנית ומצב קליני כמו יתר לחץ דם וסוכרת.

למה כדאי לשים לב כשמתבוננים בתוצאות המחקר?
אחד ההסברים האפשריים לתוצאות המחקר הוא שבתחילת המחקר 90% מהמשתתפים היו או בעלי משקל תקין או בעלי משקל עודף ואילו רק 10% הוגדרו כשמנים או כבעלי תת-משקל. סביר להניח ששינויים ב-BMI בשמנים עשויים להיות בעלי השלכות משמעותיות באשר לסיכון למוות. מאחר שמרבית אוכלוסיית המחקר לא סווגה כשמנה לא ניתן להסיק האם תתקבלנה תוצאות דומות גם באנשים בעלי דרגת השמנה קשה.
ערכי BMI של מתחת ל-25 נחשבים בריאים, 29-25 נחשב כעודף משקל וערכים גבוהים מ-30 נחשבים כהשמנה.
מאחר שהמחקר בוצע על גברים לבנים ממעמד הביניים או גבוה יותר, קשה לדעת האם התוצאות תחולנה גם על גזעים אחרים כמו וגם על קבוצות ממעמד סוציו-אקונומי אחר. לדברי החוקר ניתן לצפות שנשים יפגינו את אותן התוצאות בדומה לגברים.

מקור

מולי אפשטיין ממליץ: "הכי חשוב לשלב את הפעילות הגופנית כחלק בלתי נפרד מחיינו"
אנשים רבים בוחרים לעסוק בפעילות גופנית מתוך מניעים אסתטיים. עבור מרביתם ההנעה לעיסוק בפעילות הגופנית מגיעה מהרצון להפחית במשקל ופחות מן הרצון לרכוש או לשפר את הכושר הגופני. לא מעט פעמים נשמע הטיעון: "קודם אפחית ממשקלי ורק אחר כך אתחיל לעסוק בפעילות גופנית". לאור ממצאי המחקר הנוכחי ושל מחקרים קודמים, ברור לכול שאמירה שכזו היא בחזקת תירוץ ודחיית הקץ ואין בה מן ההיגיון.
ההתוויות לביצוע פעילות גופנית צריכות להינתן על-ידי מומחים, קל וחומר כאשר מדובר באנשים בעלי עודף משקל רב. מתן המלצות לפעילות גופנית לאוכלוסייה בלתי מאומנת שסובלת מעודף משקל, ואולי גם מתחלואים נוספים, מחייבת גישה מקצועית. טרם מתן ההנחיות לאימון יש להעריך את כשירותו הקלינית של האדם, לבחון את כשירותו הפיזיולוגית וללמוד על מגבלות אורתופדיות אפשריות בכדי לבחור את סוג הפעילות המתאים.
ויתור מוחלט על ביצוע פעילות גופנית הוא ברירת מחדל גרועה מאוד. מחקרים קודמים הראו שאם כבר קיים עודף משקל, עדיף לנו להתאמן ולהימצא בכשירות גופנית טובה אם ברצוננו להפחית את הסיכון למחלות נוספות ולתמותה. מבחינה קלינית השילוב הנ"ל טוב בעשרת מונים מהמצב בו אנו שומרים על משקל גוף תקין מבלי לעסוק בפעילות גופנית. נכון, עדיף להיות יפה, עשיר ובריא, אולם לא תמיד ניתן לממש את האוטופיה הזו. הצעד הראשון בשינוי אורח החיים יהיה שילובה של הפעילות הגופנית לחלק בלתי נפרד מחיינו. בהמשך תופענה כבר התועלות הרבות שלה. 

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט". 

 



תגובות הוסף תגובה
1.לא עוד שמןערן15/12/11
2.ירידה מתונהרבקה שחר01/02/12
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן