חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

שמן אבל בריא!

משקל עודף אינו ראייה חד משמעית לדרגת סיכון גבוהה יותר לחלות במחלות לב וכלי דם. 46% מהאנשים שהוגדרו כשמנים, נמצאו בריאים מבחינה מטבולית ובעלי כשירות פיזיולוגית גבוהה, כך עולה ממחקר הגדול מסוגו בעולם – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  10/09/12
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום


 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט" 
 
המחקר שפורסם במגזין המקוון European Heart Journal, הראה שקיימת תת-אוכלוסייה של אנשים שמנים, אולם בריאים מבחינה מטבולית – שאינם סובלים ממצבים של תנגודת לאינסולין, סוכרת ורמות גבוהות של כולסטרול או מיתר לחץ דם, והם בעלי כשירות פיזיולוגית גבוהה, מדד שנבדק באמצעות בחינת תפקוד הלב והריאות, בהשוואה לאנשים שמנים אחרים.
עבור אותם אנשים להיות שמן אינו בהכרח משהו שעלול להזיק לבריאותם. רופאי המשפחה צריכים לזכור זאת כאשר הם בוחנים מהו סוג ההתערבות שעליהם להציע והאם בכלל יש צורך בכך.

"ידוע שהשמנה קשורה למספר גדול של מחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם וסרטן. לעומת זאת, קיימת כנראה תת-אוכלוסייה של אנשים שמנים שמוגנים מסיבוכים מטבוליים שנגרמים כתוצאה מהשמנה", הסביר ד"ר Francisco Ortega, החוקר הראשי. "לאותם אנשים יש כשירות לב-ריאות טובה יותר בהשוואה לשמנים אחרים, אולם עד לאחרונה לא ידעו באיזו מידה אותם אנשים שמנים, אולם בריאים מבחינה מטבולית, נמצאים בסיכון לפתח מחלות או למות בטרם עת".


פליקס חיים, מנוי ב-WinActive וחבר בקבוצת הריצה של מכון וינגייט

מסד נתונים ענק של 43,265 נבדקים
ד"ר Ortega ביצע את המחקר במשותף עם פרופסור Steven Blair מאוניברסיטת דרום קרוליינה. פרופסור Blair שאחראי למחקר האורך "Aerobics Center Longitudinal Study", תרם את הנתונים שנאספו מ-43,265 נבדקים בין השנים 2003-1979.
משתתפי המחקר מילאו שאלונים מפורטים בהם דיווחו על ההיסטוריה הרפואית ועל הרגלי החיים שלהם, הם ביצעו מבחן מעבדה להערכת כושרם האירובי ועברו מדידות של גובה, משקל, היקפים ואחוזי שומן. אחוזי השומן נמדדו בשתי שיטות – שקילה תת-מימית (השיטה המדויקת ביותר למדידת אחוזי שומן) או באמצעות מדידת קפלי העור באמצעות קליפר ב-7 אתרים שונים. בנוסף נמדדו ערכי לחץ הדם, ריכוז הסוכר בדם וערכי הכולסטרול. הנבדקים היו במעקב עד לסיום איסוף הנתונים ב-2003 או עד אשר הם מתו.

ממצאים: 46% מהאנשים שהוגדרו כשמנים, היו בריאים מבחינה מטבולית
לאחר שקלול של כמה גורמים, ביניהם הכשירות האירובית של הנבדקים, נמצא שקבוצת השמנים שהוגדרה כבריאה מבחינה מטבולית הייתה בסיכון נמוך יותר למות ב-38% בהשוואה לקבוצת השמנים שסבלה מבעיות מטבוליות. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצת השמנים שאובחנה כבריאה מבחינה מטבולית ובין קבוצת הבריאים מטבולית בעלי המשקל התקין.
"מצאנו שאנשים שמנים, אולם בריאים מבחינה מטבולית, הם בעלי כשירות אירובית טובה יותר בהשוואה לשמנים אחרים. בהסתמך על הנתונים, שלנו ושל אחרים, אנו מאמינים שעיסוק קבוע בפעילות גופנית משפיע לטובה על מערכות רבות בגוף ותורם לבריאות מטבולית טובה גם בקרב אנשים שמנים. במחקר שלנו בדקנו את רמת הכשירות האירובית שמושפעת רבות מאימון גופני", הוסיף החוקר.

"המחקר הנוכחי מספק שני ממצאים עיקריים – האחד, כשירות אירובית טובה יותר צריכה להילקח בחשבון כאשר בוחנים את תת-אוכלוסיית האנשים השמנים שבריאים מבחינה מטבולית. והשני, כאשר לוקחים בחשבון את עניין הכושר הגופני, המחקר הנוכחי מראה בפעם הראשונה שאנשים שמנים, אולם בריאים מבחינה מטבולית, הם בעלי פרוגנוזה דומה כמו עמיתיהם הבריאים בעלי המשקל התקין, ובעלי פרוגנוזה טובה יותר בהשוואה לעמיתיהם השמנים שאינם בריאים מבחינה מטבולית".

השלכות קליניות
"על סמך הממצאים ניתן לאמור שמדידה מדויקת של אחוזי השומן בגוף ומדידה של הכשירות האירובית תאפשר להגדיר טוב יותר את תת אוכלוסיית השמנים שאינם בעלי סיכון גבוה לפתח מחלות לב וכלי דם או סרטן", כתבו החוקרים.
"על הרופא המטפל לקחת בחשבון שלא כל אוכלוסיית השמנים היא בעלת פרוגנוזה דומה. על הרופא להעריך את כושרו הגופני של המטופל, למדוד לו את המשקל ואת אחוזי שומן ולבחון את הסמנים המטבוליים בבדיקות הדם ורק על סמך אלה להעריך את מידת הסיכון שלו ללקות במחלות לב וכלי דם או בסרטן. הממצאים שלנו תומכים בגישה שאת ההתערבות יש לבצע באותם שמנים שנמצאים בכשירות אירובית נמוכה ובנוסף לכך סובלים מבעיות מטבוליות ולכן באופן טבעי נמצאים בדרגת סיכון גבוהה יותר. מחקר זה מדגיש שוב את חשיבותו של הכושר הגופני כמדד לבריאות".

"פרדוקס ההשמנה"
מחקר אחר שבדק נתונים מ-64,000 אנשים בשבדיה סיפק הוכחה נוספת לתופעה הידועה "כפרדוקס ההשמנה", שבו אם אדם מסוים פיתח מחלת לב, סיכויו למות נמוכים יותר אם הוא סובל מעודף משקל או מוגדר כשמן, בעוד שבעלי משקל תקין או תת-משקל, נמצאים בסיכון גבוה יותר לתמותה.
המחקר הקיף 64,436 נבדקים שפיתחו תסמינים כליליים אקוטיים כמו תעוקת לב ואוטם שריר הלב (התקף לב) ושעברו בירור באמצעות קרני רנטגן מיוחדות שמלמדות על מצבם של כלי הדם הכליליים.
לדברי ד"ר Oskar Angerås מאוניברסיטת גטבורג שבשבדיה מי שנמצא בסיכון הגבוה ביותר לתמותה הם חולים בתת-משקל בעלי BMI נמוך מ-18.5. הסיכון באוכלוסייה זו כפול מזה של אוכלוסיית בעלי המשקל התקין עם BMI של 23.5-21. בהשוואה לקבוצה עם הסיכון הנמוך ביותר לתמותה, BMI של 28-26.5, אוכלוסיית תת-המשקל היא בעלת סיכון של פי 3.
החוקרים מצאו שהקשר בין מדד השמנה BMI ובין סיכויי התמותה הוא קשר בצורת U. "בעלי הסיכון הנמוך ביותר למות היו אנשים בעלי עודף משקל/שמנים עם BMI של 26.5-35. הסיכון הגבוה ביותר היה בקרב קבוצת האנשים שסבלו מתת-משקל ובקרב אלה שאובחנו כבעלי השמנה חולנית – BMI גדול מ-40", הסביר החוקר.
ידוע היטב שאחת הדרכים למנוע מחלות לב היא לשמור על משקל גוף תקין. על פי ממצאי המחקר נראה שיש לבחון מחדש את ההמלצות הרפואיות בנושא ולהכיר ב"פרדוקס ההשמנה" כחלק מן ההנחיות שניתנות לחולים.

מקורות:
The intriguing metabolically healthy but obese phenotype

Evidence for obesity paradox in patients with acute coronary syndromes
 
מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט". 

צילום: רפי כחלון



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
31.3.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט




משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן