חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה

מחקר חדש מראה כי אימוני כדורגל תורמים להפחתת הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם בגברים בגיל הביניים שסובלים מיתר לחץ-דם והם יעילים יותר מן ההמלצות לניהול אורח חיים בריא שנכתבו על ידי ה-GP, מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  22/10/12
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום


 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט" 
 
הממצאים המפתיעים, פרי שיתוף פעולה בין חוקרים מבריטניה לבין חוקרים מדנמרק, פורסמו לאחרונה במגזין Medicine and Science in Sports and Exercise.

תיאור המחקר
כשליש מן הגברים הבריטים סובלים מערכים גבוהים של לחץ הדם, מה שמגדיל את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם בכללן שבץ מוחי ומחלת לב כלילית. זה מכבר ידוע שפעילות גופנית תורמת להפחתה בערכי לחץ הדם באנשים שסובלים מיתר לחץ-דם, אולם עד כה היו קיימות עדויות מעטות בלבד בנוגע למידת האפקטיביות של פעילות זו או אחרת. ההמלצות לניהול אורח חיים בריא שנכתבו על ידי ה-GP.

למחקר גויסו 33 גברים בני 54-31 בעלי יתר לחץ-דם בערכים הגבוהים במידה קלה עד בינונית מערכי הנורמה. הנבדקים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת (22 נבדקים, 68% על תרופות) ביצעה 2 אימוני כדורגל בשבוע, שעה בכל פעם, למשך 6 חודשים בעוד שהקבוצה השנייה (11 נבדקים, 73% על תרופות) קיבלה הנחיות והמלצות באשר לחשיבות קיום אורח חיים בריא, בכללן המלצות תזונתיות והמלצות לעיסוק בפעילות גופנית, במקביל למדידת ערכי לחץ הדם.



הפרמטרים שנבדקו: צח"מ, הרכב גוף וערכי לחץ דם
על מנת לאמוד את ההשפעה של הפעילות הגופנית ושל שינוי אורח החיים עברו הנבדקים סדרה של מדידות: מדידת יכולת העבודה, מבדק צריכת חמצן מרבית, מדידת הרכב הגוף ומדידה של ערכי לחץ הדם. סדרת המבדקים בוצעה בראשית המחקר, לאחר 3 חודשים ובסיום התקופה.

תוצאות המחקר
לאחר 6 חודשים של אימוני כדורגל, 3 מתוך 4 גברים שהשתתפו במחקר, הפחיתו את ערכי לחץ הדם שלהם לערכים תקינים.
בעקבות הכדורגל נצפתה ירידה ממוצעת של 10 מ"מ כספית בערכי לחץ הדם ואילו בקבוצת הביקורת נצפתה ירידה של 5 מ"מ בלבד. בקבוצת הכדורגל נמדד שיפור של 10% בערכי צריכת החמצן המרבית, ערכי הדופק במנוחה ירדו בממוצע ב-8 פעימות ומסת השומן ירדה ב-2 ק"ג בממוצע. בקבוצת הביקורת לעומת זאת לא נמצאו שינויים מובהקים באף לא אחד מן המדדים.
הגברים שהשתתפו באימוני הכדורגל הגיבו באופן מתון יותר למאמץ גופני בעצימות בינונית. כאשר הם ביצעו פעילויות אחרות, לדוגמה רכיבה על אופניים, נמצא שערכי הדופק שלהם היו נמוכים באופן ניכר ושקצב שרפת השומן היה גבוה – נתון שמעיד על שיפור בכשירות האירובית.
"למשחק הכדורגל יש 3 יתרונות כאשר מדובר בגברים בעלי יתר לחץ-דם: הוא מפחית את ערכי לחץ הדם, הוא תורם לשיפור בכושר הגופני והוא מגביר את קצב הניצול (שרפה) של השומן. נמצא שדי בשני אימונים בשבוע, שעה בכל פעם, למשך 6 חודשים על מנת להפחית את לחץ הדם הסיסטולי ב-13-8 מ"מ כספית. 3 מתוך 4 גברים הצליחו להוריד את ערכי לחץ הדם שלהם לערכים שנחשבים תקינים מבחינה קלינית", הסביר פרופסור Peter Krustrup, החוקר הראשי.
"אימוני הכדורגל תרמו לשיפור ניכר בכשירות הקרדיו-וסקולרית של הנבדקים. הדבר בא לידי ביטוי בערכי צריכת החמצן המרבית ובתגובה לעומסים תת-מרביים. משחק הכדורגל מאפשר לאנשים שלא היו פעילים קודם לכן לבצע מאמצים עצימים יותר ולשפר את התפקוד שלהם בפעילויות יומיומיות כמו רכיבה על גבי אופניים, טיפוס במדרגות, ביצוע קניות וכיסוח הדשא", הוסיף החוקר.
"למרות שבמחקרים קודמים נמצא שלמשחק הכדורגל יש תועלות בריאותיות רבות זו ההוכחה הראשונה לכך שכדורגל יכול לתרום במניעה של מחלות לב וכלי דם בקרב גברים בעלי יתר לחץ-דם", סיכם החוקר.

לדברי ד"ר Peter Riis Hansen, קרדיולוג בכיר בביה"ח האוניברסיטאי Gentofte שבדנמרק, הירידה בערכי לחץ הדם בעקבות אימוני הכדורגל מובילה לצמצום ניכר בסיכון ללקות בשבץ מוחי, במחלות לב וכלי דם ובהפחתת הסיכון לתמותה מוקדמת.
"התוצאות שלנו מאוד מרגשות ואנו מנסים כעת להבין את משמעות התוצאות באופן יותר מעמיק, למשל כיצד אימוני כדורגל משפיעים על מבנה הלב ועל אופן התפקוד שלו. מחקרים אחרונים הראו שאימוני כדורגל משפיעים גם לחיוב על מדדי לחץ הדם ועל תפקוד הלב אצל נשים פוריות בעלות לחץ דם תקין. בקרוב נבחן את ההשפעה של אימוני כדורגל גם בקרב נשים בעלות יתר לחץ דם", סיכם החוקר.

לתקציר המחקר הקליקו כאן

ההמלצה של מולי
על אף שמדובר בקבוצת מחקר קטנה יש במחקר הנוכחי חיזוק נוסף לתרומתה ולחשיבותה של הפעילות הגופנית לבריאות. רפואת הספורט מתייחסת כיום לפעילות הגופנית כתרופה – Exercise is Medicine – הן במניעה של מצבי חולי והן כאמצעי טיפול מיטיב במגוון מצבים קליניים, ביניהם מחלות כרוניות מטבוליות ומחלות נפש.
בין אם בחרתם לשחק כדורגל או בין אם הפעילות הנבחרת היא שחייה, רכיבה או הליכה/ריצה – הקפידו על ביצוע מספר כללים על מנת שתוכלו ליהנות מן היתרונות הרבים של הפעילות:

תדירות שבועית – פעילות גופנית מזדמנת וספוראדית אין בה על מנת לגרום לשינוי המיוחל. עליכם להיות פעילים במרבית ימות השבוע, בין אם מדובר בפעילות העיקרית ובין אם תהיינה אלה השלמות אחרות כדוגמת: צעידה, רכיבה, עבודה פיזית בגינה או בבית, אימון התנגדות, שיעור פילאטיס או יוגה או השתובבות עם הילדים או הנכדים.
משך – הקפידו להיות פעילים למשך 60-30 דקות. לאחרונה מתרבות ההמלצות בדבר ביצוע אימונים קצרים ועצימים המכוונים לאנשים "שקצרים בזמן". אישית אני מעדיף לפנות משבצת יומית רחבה לטובת הפעילות הגופנית ולא לדחוס אותה לסד לחוץ וצפוף של זמנים. יצירת מחויבות אישית היא המפתח! יש לכם בעיה בניהול זמן? שבצו ביומן פגישה בת שעה עם עצמכם.
עצימות – פעילות גופנית שמטרתה שיפור הבריאות ושיפור הכשירות הפיזיולוגית צריכה להיות מתונה. אימונים עצימים ותובעניים שמורים לספורטאי ההישג, גם שם יש היגיון בשיגעון, ואינם מתאימים לאוכלוסיות מבוגרות. עצימות מתונה היא כזו שמאפשרת למתאמן להתמיד בה זמן רב מבלי להיכנס למצבי מצוקה ביניהם קשיי נשימה ו/או קצב לב מואץ או הגעה לתשישות. חשוב לזכור שהפעילות הגופנית צריכה להיצרב בתודעה כדבר נעים וזאת במטרה להבטיח הנאה והמשכיות.
הדרגתיות – אל תמהרו. את הקריטריון האולימפי כנראה שכבר לא תשיגו ולכן הקפידו על התקדמות הדרגתית ומתונה. התקדמות הדרגתית חשובה הן להסתגלות הגופנית (עצמות, מפרקים, שרירים, מערכת לב, ריאות וכלי דם) והן להסתגלות המנטאלית (מחויבות, התמדה, הנאה, תגמול). "התנפלות" והגזמה סופן להסתיים במפח נפש ובהחטאת המטרה העיקרית.
טיפול מקיף וכולל – מנפו את העיסוק בפעילות גופנית לטיפול גם בגזרות אחרות של הבריאות. הקפידו על תזונה נכונה, מעשנים - בחרו להפסיק לעשן, בצעו בדיקות כלליות, ביניהם ארגומטריה קלינית, והקפידו על בדיקות שגרתיות לאיתור מוקדם של מחלות מסכנות חיים.

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט". 

צילום:רפי כחלון



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
23.6.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן