חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?

ממחקר חדש עולה ששילוב של תזונה עשירה בבשר אדום רזה וביצוע אימוני התנגדות, עשוי להיות המפתח לצמצום נזקי הגיל המבוגר המרכזיים, שהם איבוד מסת השריר וירידה בתפקוד הקוגניטיבי – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  10/03/14
מאמרים נוספים בתחום
חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים
תזונה בהתאמה אישית לספורטאי עילית
קפה או כדורי קפאין?
חלבון מי גבינה מתוסף והתאוששות
מאמרים נוספים בתחום
מה לאכול? טיפים לחזרה לשגרה לילדים ולהוריהם
התוסף החדש לשיפור ביצועי סבולת
קפאין ופעילות גופנית
כמה לשתות במהלך היום ובזמן אימון
תזונה נכונה לספורטאים מתבגרים
אמת בפרסום? תוספי התזונה שלכם
פחמימות או שומנים? שאלה כבדת משקל
התאוששות חמוץ מתוק
הצד האחר של משקאות האנרגיה – נדודי שינה ועצבנות
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
האם אכלת היום ארוחת בוקר?
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
ילדים חורגים (במשקל)
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
מאמרים נוספים בתחום

 


מולי אפשטיין
  מנהל פורום
"פיזיולוגיה וספורט"

מסתבר שדיאטה עשירה בחלבון שמטרתה עלייה במסת השריר, אינה פעולה ששמורה רק לספורטאים ולמפתחי גוף אלא עשויה לתרום אף לכשירותן הגופנית של נשים מבוגרות.
המחקר שבוצע באוניברסיטת Deakin שבאוסטרליה מצא שדיאטה עשירה בחלבון המבוססת על בשר אדום רזה ומשולבת באימוני התנגדות, תרמה לעלייה במסה ובכוח השריר של נשים מבוגרות. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה ב-American Journal of Clinical Nutrition. חשוב לציין שהמחקר מומן על ידי ארגון הבשר ומשק החי באוסטרליה – Meat and Livestock Australia, עובדה שתזמין ביקורת רבה מצדם של אנשי מחקר, ארגונים ועמותות הקוראים לצמצם את צריכת הבשר בעולם.

החוקרים מאמינים שתוצאות המחקר מוכיחות שתזונה עשירה בבשר אדום רזה בשילוב אימוני התנגדות, תקטין את הסיכון לנפילות ואף תשפר רמת התפקוד בפעולות יומיומיות, כמו קימה מכיסא וכדומה. לאור התוצאות החיוביות באשר למדדי מסת השריר הוחלט להרחיב את המחקר ולבחון את השפעתה של התזונה הייחודית בשילוב אימוני ההתנגדות גם על הבריאות המנטלית ועל תחושת הרווחה של האוכלוסייה המבוגרת.

"איבוד מסת השריר והירידה בתפקוד הקוגניטיבי (לדוגמה: זיכרון, דיבור, היכולת ללמוד מידע חדש) הן שתיים מן ההשלכות השכיחות ביותר של ההזדקנות והן קשורות לירידה ברמת התפקוד היומיומי ולהגברת הסיכון לנפילות ולהתקדמותן של מחלות כרוניות אחרות, ביניהן דמנציה ואלצהיימר", הסביר פרופסור Robin Daly, חוקר באוניברסיטת Deakin, שעוסק בהשפעתה של הפעילות הגופנית על ההזדקנות.
"לאור תוצאות המחקר אנו מאמינים שאכילה של בשר אדום רזה 4-3 פעמים בשבוע בשילוב עם תכנית אימוני התנגדות, עשויה להיות המפתח לשמירה על רמת תפקוד גופנית ומנטלית גבוהה.

הבטחה לעתיד ורוד יותר?
אין זה סוד שתוחלת החיים עלתה והדבר גורם להגברת הנטל על החברה בכמה אופנים, בכללם העומס על מערכת הבריאות. מערכות הבריאות מתמודדות עם ביקוש הולך וגובר למתן שירותים ולכן חשוב עתה יותר מאי פעם לבחון דרכים לשמירת בריאותנו הגופנית והמנטלית למשך זמן רב ככל האפשר.
אם תוצאות המחקר החדש שלנו הן חיוביות כמו שאנו מקווים, השילוב חלבון/אימוני התנגדות עשוי להוות הבטחה גדולה בכל האמור ליכולתם של אנשים מבוגרים לחיות חיים עצמאיים ונטולי מגבלות ומחלות עד כמה שניתן", סיכם החוקר.
דמנציה נחשבת לאחת מבעיות הבריאות הקשות והמכאיבות ביותר. היא נגרמת על-ידי מספר מחלות ניווניות שפוגעות במוח (שהשכיחה שביניהן היא מחלת האלצהיימר), אשר גורמות להידרדרות מתמשכת ובלתי הפיכה ביכולות החשיבה ובתפקוד המוח. התסמינים הראשונים של מחלת הדמנציה הם אובדן זיכרון ופגיעה ביכולת החשיבה וההתמצאות, ובהדרגה מתפתח אובדן היכולת לבצע פעילויות יומיומיות ולתקשר עם הסביבה. עלולים להופיע שינויים התנהגותיים ובסופו של התהליך המצב מדרדר עד לחסר תפקודי.

מהלך המחקר
המחקר שבוצע במרכז לפעילות גופנית ותזונה באוניברסיטת Deakin נמשך 4 חודשים וכלל 100 נשים בגילאי 90-60. משתתפות המחקר התגוררו ב-15 מרכזים של דיור מוגן לקשישים. מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעתה של תכנית אימוני התנגדות מדורגת בשילוב תזונה עשירה בחלבון שמקורה בבשר אדום רזה, על מסת השריר, כוח השריר ומידת תפקודו. כאשר השוו בין הקבוצה שביצעה אימוני התנגדות בלבד וצרכה מנה אחת של פסטה או אורז ביום (קבוצת הביקורת, n=47), ובין הקבוצה שבנוסף לאימוני ההתנגדות קיבלה גם תזונה עשירה בחלבון שמקורו בבשר אדום רזה (קבוצת הניסוי, n=53), נמצא שקבוצת הבשר האדום העלתה את כוח השריר ב-18% והוסיפה 0.5 ק"ג במסת השריר – יותר מקבוצת הביקורת. בנוסף, בקרב קבוצת הניסוי נצפתה עלייה של 10% יותר בריכוזי ההורמון IGF-1, הורמון המעודד גדילת שריר, וירידה של 16% בסמן מעורר הדלקת IL-6, חלבון שקשור בירידה במסת השריר ובמגוון מחלות כרוניות אחרות.
אימוני ההתנגדות בוצעו פעמיים בשבוע. בנוסף, כל הנבדקות קיבלו תיסוף יומי של 1,000 יחידות של ויטמין D. צריכת החלבון היומית של קבוצת הניסוי הייתה 0.3±1.3 גרם חלבון לק"ג משקל גוף ואילו זו של קבוצת הביקורת עמדה על 0.3±1.1 גרם חלבון לק"ג משקל גוף. בתום תקופת המחקר לא נמצאו הבדלים במדדי לחץ הדם ובפרופיל השומנים של הנבדקות.

המחקר הבא
צוות המחקר עוסק כעת בגיוס מתנדבים נוספים למחקר חדש שיעסוק בהשפעת הצריכה של בשר אדום רזה במשולב עם אימוני התנגדות על תפקוד המוח ומערכת העצבים בנוסף להשפעה על בריאות השריר.
"במחקר הקודם הנבדקות צרכו יותר מן ההמלצה המקובלת לאכילת בשר אדום (160 גרם 6 פעמים בשבוע). אנו מעריכים שזה לא מציאותי לבקש מהאנשים לצרוך כמות כזו של בשר מדי שבוע, ולכן אנו בוחנים עתה את ההשפעה של ההמלצה לצריכת 4-3 מנות בשר אדום רזה בשבוע על מסת השריר ועל כוחו כמו גם על תפקודו של המוח", הסביר פרופסור Daly.
"אנו יודעים מהמחקר שלנו, וגם ממחקר קודם, שחלבון מעודד את הייצור של ההורמון IGF-1 המהווה גורם מרכזי בגדילת השריר. ההורמון הזה חיוני אף לגדילה ולתפקוד של תאי המוח. לכן מתקבל על הדעת שאכילת בשר אדום במשולב עם אימוני התנגדות יש בה לא רק תועלת עצומה לתפקוד השריר אלא משפרת גם את התפקודים הקוגניטיביים ואת הבריאות העצבית" סיכם החוקר.

למקור  הקליקו כאן

Robin M Daly, Stella L O'Connell, Niamh L Mundell, Carley A Grimes, David W Dunstan, and Caryl A Nowson
Protein-enriched diet, with the use of lean red meat, combined with progressive resistance training enhances lean tissue mass and muscle strength and reduces circulating IL-6 concentrations in elderly women: a cluster randomized controlled trial
Am J Clin Nutr April 2014 ajcn.064154

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".
 

צילום: מולי אפשטיין



תגובות הוסף תגובה
1.הטייה במבנה המחקר והטעייה במסקנותיובל13/03/14
2.מה זה בשר אדום רזה?שלומית אילון13/03/14
3.דוגמאות לבשר אדום רזהמולי אפשטיין13/03/14
4.אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?יורם שטיינר14/03/14
5.אין שום חדש חוץ מאשר שלא מוזכר שלצד החיובי יש גם צד שלילי חזק (לת)דוד ישי16/03/14
19.5.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן