חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

כדורגל בגיל 70

שני אימוני כדורגל שבועיים בני שעה למשך 4 חודשים תרמו לשיפור משמעותי בצריכת החמצן המרבית, בתפקוד השרירי ובצפיפות המינרלים בעצם של גברים בני 75-63 – גם כאלה שלא שיחקו מימיהם! על ממצאי המחקר, מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  26/06/14
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט" 

משחקי גביע העולם בכדורגל מתקרבים לסיום שלב הבתים והחגיגה בעיצומה. כדורגל מלהיב, ריבוי שערים, הפתעות, אכזבות ותקוות – זהו התמהיל ממנו מורכבת טרפת הכדורגל שאוחזת במיליארדי צופים ברחבי העולם. אם חשבתם שעולם הכדורגל שייך רק לצעירים, נכונה לכם הפתעה. נכון, בספורט ההישגי-תחרותי אכן כך הוא הדבר, אולם מסתבר שלמשחק הכדורגל עשויות להיות השלכות בריאותיות מפתיעות עבור האוכלוסייה המבוגרת.

תועלות משחק הכדורגל למבוגרים
מסתבר שגברים מבוגרים ולא מאומנים הופכים להיות בריאים יותר ובעלי כושר גופני גבוה יותר לאחר שהם משחקים כדורגל. במחקר שנערך במרכז לספורט קבוצתי ולבריאות באוניברסיטת קופנהגן, דנמרק, נמצא ששני אימונים בני שעה בשבוע למשך 4 חודשים תרמו לשיפור משמעותי בצריכת החמצן המרבית, בתפקוד השרירי ובצפיפות המינרלים בעצם של גברים בני 75-63. משמעות הדבר – שיפור בכשירות הלב, הריאות וכלי הדם, שיפור ביכולת הגופנית והקטנת הסיכון לנפילות ולשברים. משתתפי המחקר שיפרו את צריכת החמצן המרבית שלהם ב-15% ואת יכולת הביצוע של סדרת מאמצים קצרים שלאחריהם מנוחה חלקית (אימון הפוגות) ב-50%.
תוצאות המחקר יוצגו בשלושה מאמרים שונים שיפורסמו במגזין  Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. צוות המחקר בראשות הפרופסור Peter Krustrup בחר במשחק הכדורגל מאחר שמדובר במשחק מהנה, חברתי, פתוח לכל ומהווה שיטה יעילה לאימון הפוגות (אינטרוולים) בעצימות גבוהה – רכיב כושר גופני המכונה RSA – Repeated Sprint Ability.

"מחקרים קודמים שלנו הראו שאנשים בני 70 שמשחקים כדורגל כל החיים שלהם ניחנים ביציבה מאוזנת יותר וביכולת גיוס כוח מהיר טובה יותר בהשוואה לבני 30 שאינם מאומנים", הסביר פרופסור Krustrup. "הפעם הלכנו צעד אחד קדימה בכך שהערכנו את רמת העצימות של אימוני הכדורגל ואת התרומה הבריאותית שלהם לאנשים מבוגרים לא מאומנים בעלי ניסיון מועט במשחק", הסביר החוקר.
"המחקר הראה שאנשים מבוגרים ולא מאומנים שיפרו את צריכת החמצן המרבית שלהם ב-15% ואת הביצועים שלהם במהלך אימון הפוגות ב-50% וזאת לאחר ביצוע של שני אימוני כדורגל בני שעה במשך 4 חודשים. יתרה מזאת, התפקוד השרירי השתפר ב-30% וצפיפות המינרלים בצוואר עצם הירך עלתה ב-2%", הוסיף החוקר.

אף פעם לא מאוחר מדיי! ולמה דווקא כדורגל
"התוצאות מספקות הוכחה חזקה לכך שכדורגל הוא משחק עצים, רב-צדדי ומהווה צורת אימון בעלת יעילות גבוהה גם עבור אנשים מבוגרים ולא מאומנים. זה בהחלט לא מאוחר מדי להתחיל לשחק כדורגל בכל גיל שהוא. משחק הכדורגל תורם לשיפור הכשירות הגופנית ותורם לבריאות הלב ומקטין את הסיכון לנפילה ולשברים באנשים מבוגרים. ראינו שהתועלות האלה מתקבלות גם באנשים שלא שיחקו מימיהם או בכאלה שלא שיחקו כבר כמה עשרות שנים", הסביר פרופסור Krustrup.
"היו אנשים שקצב הלב שלהם במהלך המשחק היה כה גבוה, ממש בדומה לערכים שנמצאים בקרב שחקני עלית", הסבירה ד"ר Eva Wulff Helge מהמחלקה לתזונה, מאמץ וספורט באוניברסיטת קופנהגן.
"מדידות GPS וניתוחי וידאו הראו שבמהלך המשחקים נצפתה כמות מאוצים רבה, עצירות, פניות, כדרור, מסירות ובעיטות – פעולות המהוות גירוי חזק למערכת השרירים ולעצמות. המאוצים הקצרים, הפעולות העצימות והתנועות הלא שגרתיות היוו כנראה את הגורם לעלייה המשמעותית בצפיפות המינרלים בעצם הירך ובצוואר עצם הירך כבר לאחר 4 חודשים של אימונים. שיפור נוסף בסדר גודל של 3% נצפה כאשר הנבדקים המשיכו בפעילות שלהם 8 חודשים נוספים" הוסיפה החוקרת.

"המחקר שלנו הראה שאימון עצים כדוגמת כדורגל יכול לשנות את חייהם של אנשים מבוגרים", הסביר פרופסור Krustrup. "השיפור העצום בכשירות האירובית ובכוח השרירי מאפשר למבוגרים האלה לחיות חיים פעילים יותר ולהתגבר על האתגרים הפיזיים של חיי היום יום כמו טיפוס במדרגות, ביצוע קניות, רכיבה על אופניים ועבודה בגינה. תועלות אלה חשובות לא רק לשחקנים עצמם אלא גם לבני משפחותיהם ולחברים הקרובים", הסביר החוקר.
חוקרי מכון המחקר בקופנהגן ערכו מחקרי אימון אקראיים מבוקרים רבים המערבים אימוני כדורגל וספורט קבוצתי אחר.
במחקר הנוכחי השתתפו 27 גברים בגילאי 63-75. הנבדקים עברו מבחנים מקדימים וחולקו אקראית ל-3 קבוצות: קבוצת הכדורגל, קבוצת אימוני הכוח וקבוצת ביקורת שלא ביצעה פעילות גופנית. שתי קבוצות האימון התאמנו במשך שנה שלמה 2 אימונים בשבוע כאשר כל אימון נמשך שעה אחת. כל משתתפי המחקר עברו סוללה נרחבת של מבדקים לפני תחילת המחקר, לאחר 4 חודשים ולאחר 12 חודשים. צוות המחקר בראשותו של פרופסור Krustrup כלל 20 חוקרים ממוסדות אקדמיים שונים ברחבי דנמרק. פרופסור Krustrup פרסם בשנים האחרונות 55 מאמרים אקדמיים שעוסקים בהשפעה של רכיבי הכושר גופני על הבריאות.

מקורות:
. R. Andersen, J. F. Schmidt, M. Thomassen, T. Hornstrup, U. Frandsen, M. B. Randers, P. R. Hansen, P. Krustrup, J. Bangsbo. A preliminary study: Effects of football training on glucose control, body composition, and performance in men with type 2 diabetes. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2014; DOI: 10.1111/sms.12259
T. R. Andersen, J. F. Schmidt, J. J. Nielsen, M. B. Randers, E. Sundstrup, M. D. Jakobsen, L. L. Andersen, C. Suetta, P. Aagaard, J. Bangsbo, P. Krustrup. Effect of football or strength training on functional ability and physical performance in untrained old men. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2014; DOI: 10.1111/sms.12245
E. W. Helge, T. R. Andersen, J. F. Schmidt, N. R. Jørgensen, T. Hornstrup, P. Krustrup, J. Bangsbo. Recreational football improves bone mineral density and bone turnover marker profile in elderly men. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2014; DOI: 10.1111/sms.12239

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

 



תגובות הוסף תגובה
1.אחלה מאמרעייזון17/07/14
28.7.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן