חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

הצד האחר של משקאות האנרגיה – נדודי שינה ועצבנות

מחקר שבחן את ההשפעות של משקאות האנרגיה בספורטאים, מצא שלצד התרומה החיובית שהתבטאה בשיפור ביכולת הביצוע, נצפתה גם עלייה בתדירות הפרעות השינה, עצבנות ועוררות יתר בשעות שלאחר התחרות – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג ויועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  19/11/14
מאמרים נוספים בתחום
שתיית מיץ סלק לפני פ"ג משפרת את ביצועי המוח
חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים
תזונה בהתאמה אישית לספורטאי עילית
קפה או כדורי קפאין?
מאמרים נוספים בתחום
פופאי צדק! תרד עושה אותך חזק יותר
מה לאכול? טיפים לחזרה לשגרה לילדים ולהוריהם
התוסף החדש לשיפור ביצועי סבולת
קפאין ופעילות גופנית
כמה לשתות במהלך היום ובזמן אימון
תזונה נכונה לספורטאים מתבגרים
אמת בפרסום? תוספי התזונה שלכם
פחמימות או שומנים? שאלה כבדת משקל
התאוששות חמוץ מתוק
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
האם אכלת היום ארוחת בוקר?
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
ילדים חורגים (במשקל)
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
מאמרים נוספים בתחום

 


מולי אפשטיין
  מנהל פורום
"פיזיולוגיה וספורט"

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בצריכת משקאות אנרגיה (הכוונה למשקאות אנרגיה ממריצים ולא למשקאות ספורט כדוגמת משקאות איזוטוניים), לפני ובמהלך פעילות גופנית. כאשר מדובר בספורטאים, מגמה זו באה לידי ביטוי גם באימונים – יותר מ-50% מהספורטאים צורכים אותם לפני האימון ולא רק לקראת התחרות.
המחקר שעסק בהשפעותיהם החיוביות והשליליות של משקאות אנרגיה, בוצע על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת Camilo José Cela שבספרד ונמשך 4 שנים. קבוצת המחקר כללה 90 ספורטאים הישגיים (53 גברים ו-37 נשים) בענפים: כדורגל, טיפוס הרים, שחייה, כדורסל, רוגבי, כדורעף, טניס והוקי. חלק מן הספורטאים צרכו משקה אנרגיה וחלקם משקה פלצבו בכמות השווה לתכולה של 3 פחיות בנות 250 מ"ל. המחקר בוצע בפרוטוקול כפול-סמיות (Double Blind) והמשקאות נצרכו 60 דקות לפני תחילתה של הפעילות הגופנית. כמות הקפאין שחושבה לכל אחד מספורטאי קבוצת הניסוי, הייתה 3 מ"ג לק"ג משקל גוף.
ביצועיהם של שחקני הכדור נמדדה באמצעות מערכת GPS שמדדה את המרחק אותו עברו השחקנים ואת המהירות שבה הם נעו. עוד השתמשו החוקרים בדינמומטרים (מדי כוח) ובפוטנציומטרים (נגד משתנה) למדידת רכיבת הכוח בענפי הספורט האחרים.
המחקר שפורסם במגזין British Journal of Nutrition, מצא שהספורטאים שיפרו את איכות ביצועיהם בערכים שבין 3 ל-7 אחוזים. יתרה מכך, בענפי הכדור הם רצו מרחק רב יותר, במיוחד במהירויות המוגדרות כעצימות גבוהה (ריצה מהירה, מאוצים), נתון המשקף את הקצב ואת העצימות של המשחק.

עוד נמצא שמשקאות האנרגיה השפיעו לטובה על גובה הניתור של שחקני הכדורסל ועל מדדי הכוח של המטפסים ושל ספורטאים בענפים אישיים. עוד נמצא ששחייני המאוצים הקצרים שחו מהר יותר לאחר שתיית משקה האנרגיה, שחקני הכדורעף הנחיתו מדויק יותר ובעוצמה גבוהה יותר ושחקני הטניס השיגו יותר נקודות.

נדודי שינה ועצבנות
המחקר הנוכחי בדק לא רק את המדדים האובייקטיביים של הביצועים הספורטיביים אלא עסק גם בתחושותיהם של הספורטאים לאחר צריכת משקאות האנרגיה ובמדידה של תופעות הלוואי בהשוואה לקבוצת הפלצבו.
"הספורטאים ששתו את משקה האנרגיה, הרגישו יותר חזקים, יותר עוצמתיים ובעלי עמידות גבוהה יותר בהשוואה למה שתיארו נבדקי קבוצת הביקורת", הסביר אחד החוקרים. "לעומת זאת, משקה האנרגיה הגדיל את תדירות נדודי השינה, את העצבנות ואת רמת העוררות בשעות שלאחר התחרות".
צריכת משקה האנרגיה גרמה לעלייה בתופעות הלוואי האופייניות לאלה שלאחר שתיית משקה המכיל ריכוז גבוה של קפאין. החוקרים לא מצאו הבדלים בין גברים לנשים, לא בהשפעה על יכולת הביצוע הספורטיבית כמו גם על תופעות הלוואי האופייניות.
"משקאות אנרגיה המכילים קפאין, הם מוצר מדף נפוץ והם בעלי השפעה משמעותית על ביצועי ספורט רבים", טוען החוקר Del Coso. "העלייה בצריכה שלהם מונעת על ידי קמפיינים פרסומיים ובאמצעות החיבור של החברות שנותנות חסות לקבוצות ספורט מקצועניות".

הם לא מספקים יותר אנרגיה
משקאות אנרגיה מכילים בדרך כלל פחמימות, קפאין, ל-טאורין (חומצה אמינית) וויטמיני B בהבדלים קטנים בתכולת הרכיבים שבמשקה בין החברות המסחריות השונות. בניגוד לשמם המסחרי, משקאות האנרגיה אינם מספקים יותר קלוריות מכל משקה קל אחר, כ-40 קלוריות ל-100 מ"ל של משקה, אולם יש בהם אפקט 'ממריץ' המיוחס לתכונתו המעוררת של הקפאין.
למעשה, אף לא אחד מיתר המרכיבים שנמצאים במשקה, בוודאי לא במינון שלהם בפחית אחת של משקה, גורם להשפעה משמעותית על ביצועים פיזיים ועל תפקודים קוגנטיביים.
ריכוז הקפאין בפחית אחת של משקה אנרגיה שווה ל-80 מ"ג (פחית מכילה 250 מ"ל ובכל 100 מ"ל משקה יש בדרך כלל 32 מ"ג קפאין). בשוק קיימות גם פחיות של 500 מ"ל.

מדוע ספורטאים צורכים משקאות אנרגיה?
מתברר שישנם גורמים נוספים שתורמים לתחושת האנרגטיות של האדם, בנוסף לרכיבי האנרגיה ולנוזלים. מדובר במוליכים עצביים במוח שקרויים נוירוטרנסמיטורים ולהם מגוון רחב של תפקידים, ביניהם מצב הרוח ותחושת האנרגטיות והביטחון של האדם. עוד מתברר שמוליכים עצביים אלה לא בהכרח מושפעים מהמזון ומכמות השתייה שאנו צורכים.
מלבד מים, מרבית משקאות האנרגיה שנמכרים בשוק מכילים גם פחמימות וקפאין כרכיבים ראשיים – הפחמימות כמקור אנרגיה והקפאין כחומר מעורר שמשפיע על מערכת העצבים המרכזית – אולם גם רכיבים נוספים כפי שאפשר לראות בטבלה בכתבה שבקישור בהמשך. הספורטאים צריכים להבין שמשקאות האנרגיה אינם תחליף לארוחה מסודרת ולא לשתייה של מים, ולא משנה כמה אנרגטיים הם מרגישים. בנוסף, הספורטאים צריכים להבין מה משקאות האנרגיה השונים מכילים. עליהם לדעת שלא תמיד מה שמוצהר על גבי התווית אכן נמצא במשקה ושחלק מהמוצרים אינם ממלאים את דרישות האנרגיה וחלקם עלול אף לפגום ביכולת הביצוע.
מדוע משקאות האנרגיה אם כך אטרקטיביים כל כך עבור הספורטאים? ספורטאים רבים שצריכים ללהטט בין העיסוק בספורט לבין קריירה, לימודים וחיים אישיים, אינם מסוגלים ליישם את משוואת אורח החיים הנכון עבור ספורטאי תחרותי. לחץ הזמן פוגם באפשרות לאכול נכון ולשתות נכון ובוודאי שפוגם באפשרויות המנוחה וההתאוששות הגופנית והנפשית. עבור ספורטאים אלה, בצריכה של משקאות אנרגיה, שנתפסים כדרך המהירה ביותר לאספקת אנרגיה ואולי גם כפיצוי על החסך שבאכילה מסודרת, הנזק עלול להיות רב על התועלת. מרבית משקאות הספורט אינם תחליף הולם ואינם עומדים במערך הציפיות המוגזם של הספורטאי. הם אינם תחליף נאות לוויטמינים, למינרלים, לרכיבים צמחיים ולשאר האלמנטים החיוניים שבתזונה הרגילה. התבססות על משקאות אנרגיה לא תאפשר לגוף לנצל שומן, לבנות מסת שריר, לשקם את מאגרי האנרגיה, להתאושש מן המאמץ ולשפר את תפקודי המוח.
לכתבה בנושא הקליקו כאן.

מקור:
Juan J. Salinero, Beatriz Lara, Javier Abian-Vicen, Cristina Gonzalez-Millán, Francisco Areces, César Gallo-Salazar, Diana Ruiz-Vicente, Juan Del Coso. The use of energy drinks in sport: perceived ergogenicity and side effects in male and female athletes. British Journal of Nutrition, 2014. Volume 112, Issue 9, pp. 1494-1502.

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
23.6.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן