חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

התוסף החדש לשיפור ביצועי סבולת

השוק צמא למשפרי הישג אשר אינם נמצאים ברשימת החומרים האסורים, והכוכב התורן, הקטונים, אמורים להגביר את ניצול השומן כמקור אנרגיה במאמצים גופניים בעצימות של עד 70% מהיכולת המרבית. האם זה עובד, למי הם מתאימים, איך מכינים את הגוף לשימוש בהם ועוד – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט
  28/07/15
מאמרים נוספים בתחום
שתיית מיץ סלק לפני פ"ג משפרת את ביצועי המוח
חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים
תזונה בהתאמה אישית לספורטאי עילית
קפה או כדורי קפאין?
מאמרים נוספים בתחום
פופאי צדק! תרד עושה אותך חזק יותר
מה לאכול? טיפים לחזרה לשגרה לילדים ולהוריהם
קפאין ופעילות גופנית
כמה לשתות במהלך היום ובזמן אימון
תזונה נכונה לספורטאים מתבגרים
אמת בפרסום? תוספי התזונה שלכם
פחמימות או שומנים? שאלה כבדת משקל
התאוששות חמוץ מתוק
הצד האחר של משקאות האנרגיה – נדודי שינה ועצבנות
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
האם אכלת היום ארוחת בוקר?
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
ילדים חורגים (במשקל)
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
מאמרים נוספים בתחום

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

ביום ראשון השבוע הוכתר רוכב האופניים הבריטי כריס פרום כאלוף הטור דה-פראנס לשנת 2015. הרוכב הבריטי, שזו לו הזכייה השנייה בשלוש השנים האחרונות, סיים את תחרות הספורט המפרכת בעולם כשהוא מקדים ב-72 שניות את סגנו הקולומביאני קינטאנה. 3,360 ק"מ של רכיבה מפרכת שנמשכה כ-85 שעות לאורך 3 שבועות הוכרעה בהפרש כה קטן. מדהים!
מה לא נכתב ומה לא סופר על יכולותיהם הפיזיולוגיות, המנטליות והטכניות המופלאות של רוכבי הטור. תמהיל של נתונים גנטיים, מאות רבות של שעות אימון מפרכות מדי שנה ולצערנו גם לא מעט שימוש בחומרים אסורים. האמת, צריך להיות נאיבי לחלוטין כדי להאמין שהביצועים המופלאים והעלייה ההדרגתית במהירות הממוצעת של הטור מקורה אך ורק בכישרון, באימון ובתזונה "צמחונית".
בשנים האחרונות, למעשה החל מ-2005 לאחר עידן לאנס ארמסטרונג, אנו רואים ירידה מתמדת במהירויות הממוצעות של הרוכבים. נכון, לעתים אנו עומדים משתאים לנוכח מנועי הטורבו האנושיים שמפיקים הספק על-אנושי בקטעי הטיפוס, אבל בסך הכול נראה שהענף הולך ומתנקה – לפחות כך אנו רוצים להאמין.

הקטונים עשויים לעודד שרפת שומן יעילה יותר במצבי דחק גופני
לאחרונה התפרסמה ידיעה על כך שהרוכבים מצאו תוסף חדש שעוזר להם לנצל טוב יותר את מאגרי האנרגיה בגוף במהלך התחרות המפרכת. מדובר בקבוצה של תרכובות אורגניות הידועות בשם – קטונים. השימוש בתוסף משפר הביצוע(?) מעלה כמה שאלות באשר ליעילותו, לחוקיותו ולאופן השימוש בו.
כריס פרום, מנצח הטור השנה הכחיש בריאיון שנערך עמו לאחר קטעי הטיפוס בפירינאים כל שימוש בתוסף החדש. "עשיתי גוגל כדי לבדוק בכלל מה זה הדבר הזה", אמר פרום. "אני יכול לומר בביטחון של 100% שאף לא אחד מהקבוצה (SKY) שלנו השתמש בקטונים כתוסף תזונה".
כמה מחקרים שנעשו על בעלי חיים וגם על בני אדם, הראו שתיסוף בקטונים עשוי לעודד שרפת שומן יעילה יותר במצבי דחק גופני ובכך לדחות את השימוש במאגרי הגליקוגן, המוגבלים והחיוניים.
לדברי ,Kieran Clarke פרופסורית לפיזיולוגיה ולביוכימיה בפקולטה לאנטומיה, פיזיולוגיה וגנטיקה באוניברסיטת אוקספורד ויו"ר חברת הזנק (סטארט-אפ) בריטית לייצור קטונים, פנו אליה בשנים האחרונות כמה קבוצות אופניים מקצועניות במטרה לרכוש את התוסף. פרופסור Clarke סירבה למכור את התוסף, שמופק מתירס, משום שאין בידיה את האישורים המתאימים מטעם השוק האירופי המשותף.

מהם הקטונים, הדרך המומלצת לצרוך אותם ויעילותם
הקטונים הם תרכובות אורגניות שמיוצרות בכבד. במצבים בהם אין מקורות זמינים של סוכר עולה קצב פירוק השומן ועמו גם ייצור הקטונים בגוף. בין המצבים האופייניים: תת-תזונה, מיעוט באכילת פחמימות, צריכה גדולה של אלכוהול ללא צריכה מספקת של מזון ובמצבי סוכרת שאינה מאוזנת. ריבוי קטונים בשתן גורם לריח אופייני שניתן להריחו בנשימה. במזון ניתן למצוא אותם בבשר, בגבינות ובפירות, דוגמת פטל. כמו כן, ניתן לייצר אותם מתירס.
הקטונים אינם מופיעים ברשימת החומרים האסורים של הסוכנות העולמית למניעת סימום (WADA) וגם לא ברשימת הניטור והמעקב של הסוכנות.
לדברי ד"ר Mark Tallon, יו"ר חברה לייצור מזון באנגליה בשם Legal Foods, קטונים שמסופקים באמצעות משקאות ושמטרתם לשפר ביצועים גופניים, עשויים להיות יעילים רק אם הספורטאי עבר התאמה במהלכה למד לנצל את הקטונים כחומר דלק. התאמה שכזו עשויה להיות מושגת בעקבות מעבר לדיאטה דלה בפחמימות.
"מי שלא אימץ דיאטה דלה בפחמימות, יהיה יעיל יותר בניצול של גלוקוז כמקור אנרגיה. במקרה שכזה תיסוף בקטונים לא רק שלא יתרום לשיפור הביצוע (אפקט ארגוגני), הוא אף עלול פוטנציאלית לדכא הגעה לביצועי שיא", הסביר ד"ר Tallon.
לדברי המומחה, המוצר שהם מייצרים, מיועד לשימושם של ספורטאי עלית בלבד. המוצר מבוסס על מחקרים שנערכו במכרסמים ועל ניסויים קליניים בבני אדם (לא פורסמו).
"אם אנו בוחנים את הביוכימיה הבסיסית של נבדקים שניזונים מדיאטה קטוגנית (מיעוט פחמימות בתזונה היומית), אנו רואים עלייה בשימוש בשומן כחומר דלק. עם זאת, תגובה זו מודגמת כאשר הנבדקים מבצעים מאמצים גופניים בעצימות של עד 70% מיכולתם המרבית. מרבית ביצועי הסבולת בספורט מתרחשים ברמה גבוהה בהרבה מכך, במיוחד בשלבים האחרונים של קטעי הרכיבה בטור דה-פראנס, כלומר ב-30-20 הדקות האחרונות של כל קטע. בנקודה הזו הגוף נזקק לפחמימות.
תחום הגברת ניצול השומן כמקור אנרגיה אינו חדש. מוכרות הדיאטות עתירות השומן, דיאטות דלות בפחמימות, שימוש בטריגליצרידים בעלי שרשראות בינוניות (MCT) ולאחרונה שימוש ב-3-beta-hydroxybutyrate וב-acetoacetate. עם זאת, אני עדיין לא רואה נתונים חיצוניים תקפים (תחרות/מבחן זמן) שישכנעו אותי בדבר התועלות של התוסף, במיוחד כאשר מדובר במאמצים עצימים.
יתכן שיש תועלת בכך שאנו דוחים את השימוש בגליקוגן, אולם אם טכניקות תזונתיות מוכרות עושות את אותה העבודה (צריכת פחמימות), עלינו לראות עדויות מחקריות שהשימוש בקטונים עולה על השימוש בפחמימות בהיבט של התאוששות. נכון לנקודת הזמן הזו, בהתחשב במאמצים שנדרשים מרוכבי הטור דה פראנס ובהכירי את הספרות המדעית בנושא, אני לא מאמין שתיסוף בקטונים עדיף על פני השימוש בפחמימות בכל האמור להתאוששות ולשיפור הביצועים", הסביר המומחה.

קיים ויכוח באשר למידת זמינותם של הקטונים מסוגי המזון השונים. רק קטונים שנמצאים בפרי הפטל, שמחקר כבר הוכיח שאינם עוברים כמעט מטבוליזם בגוף, אושרו לשימוש נרחב באירופה, אולם רק לצורכי טעם ולא כרכיב תזונה (אושרו כתוסף מזון אולם לא כתוסף תזונה). למרות זאת קיימים בשוק לא מעט תוספים מבוססי קטונים המיועדים (פרסומית) בעיקר למטרות ירידה במשקל. תוספים אלה "זכו" לדגלים אדומים מצדן של רשויות המזון והבריאות במדינה. אולם מוצרים אלה אינם הקטונים בהם משתמשים הספורטאים המקצוענים.
מינון הקטונים המומלץ לצריכה במוצרים אלה נע בין 100 ל-1,400 מ"ג ביום – פי 26 עד 368 גבוה יותר מהכמות אליה אנו נחשפים בתזונה היומית הרגילה – אולם נמוך משמעותית מן הכמות אותה הכבד מסוגל לייצר בכל יום – 150,000 מ"ג ביום!
תכולת הקטונים בק"ג אחד של פטל מגיעה ל-4.3 מ"ג.
לדברי אחד ממנהלי חברות התוספים בבריטניה אין הם מתכוונים לייצר מוצרי ספורט מתוספים בקטונים וזאת למרות שהם מודעים למחקר שמתנהל בנושא בימים אלה. מי שכן מתכוונת להיכנס לשוק הזה היא חברת TdeltaS שמייצרת תוסף שמבוסס על אסטר של קטון שמטרתו שיפור ביצועים בספורטאי עלית. החברה הגישה בקשה לקבלת אישור מטעם הסוכנות לתקני מזון בבריטניה שדרשה מצידה נתוני בטיחות. הליך שכזה עשוי לארוך מספר שנים.
פרופסור Clarke עוסקת במחקר של קטונים ושל דיאטה קטוגנית (מיעוט פחמימות) כבר קרוב ל-20 שנה. מרבית המחקר מתמקד במצבים בריאותיים שונים, כמו סוכרת, אלצהיימר ופרקינסון. האם מכאן תבוא הבשורה? ימים יגידו. 

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".



תגובות הוסף תגובה
1.לא ברוראודי28/07/15
2.ברור כשמשדודי08/08/15
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן