חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

מיינדפולנס ויוגה לילדים

להיות כאן ועכשיו באמצעות טכניקות מעולם היוגה והמיינדפולנס יכול לסייע לילדים להשהות תגובות, ללמוד איפוק, שליטה עצמית ולחוות רוגע וחוסן רגשי. מאת נעמי פונדק-לובל, רכזת הקורס להכשרת מדריכי יוגה לילדים בבית הספר למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט
  30/10/16

מיינדפולנס ויוגה לילדים הן לכאורה שתי גישות שונות, אך מניסיוני הרב הן מתחברות ומשלימות זו את זו ותורמות מאוד לילדים.
במיינדפולנס (קשיבות) יש ניסיון לחוות את הרגע, להיות בתשומת לב גדולה למה שקיים ברגע הנוכחי - תחושות, צלילים וכל דבר שנחווה בחושים. זהו תרגול תודעתי השם דגש על שימת לב ללא שיפוט וביקורת למה שקיים בהווה.
היוגה גם היא תרגול תודעתי, המשלב תנועתיות, תנוחות ומניפולציות על הנשימה באמצעות תרגילי פראנהיאמה. החיבור ביניהם יוצר חוויה שלמה ועמוקה של עבודת גוף-נפש-תודעה ומאפשר למתרגל יותר נוכחות ורוגע.

תרגיל לילדים לחוויית רוגע וחוסן רגשי
ילדים אומנם נמצאים בחוויית הכאן ועכשיו יותר ממבוגרים אך עדיין זקוקים לכלים ולהדרכה איך לעצור, לשים לב לגוף, לתחושות. ועל ידי כך להשהות תגובות, ללמוד איפוק, שליטה עצמית ולחוות רוגע וחוסן רגשי.
תרגיל פשוט בקשיבות שפיתחתי לילדים, נקרא "ספר התחושות". הילדים מונחים בשכיבה על הגב להתבונן על הגוף כעל ספר מרתק שיש בו סיפורים שונים ומעניינים. איזה סיפור יש בתוכי עכשיו? של סערה או שקט? חום או קור? הילדים משתפים בכנות ובעניין בגילויים שלהם. בסיום השיעור, שבו משולבים תרגילי יוגה וקשיבות יחד, הילדים מתבקשים לבדוק מה השתנה בספר התחושות שלהם. הדימוי של הספר מסייע לילדים פשוט להתבונן ולשים לב מה קורה בתוכם כרגע. אם זה אחרי הפסקה גדולה וריצה בחוץ או בזמן רגיעה.

מחקרים בהשפעת פיתוח הקשיבות בילדים
בעשורים האחרונים ישנו גל של התעניינות מחקרית בשדה המיינדפולנס. המחקרים החדשניים עומדים באמות מידה מדעיות גבוהות ונערכים בידי חוקרים בעלי שם עולמי (כמו חוקר המוח, ריצ'רד דייוידסון) ולכן מתקבלים באהדה גדולה יותר מבעבר בקרב הקהילה המדעית.
מחקר אחד משנת 2005 בדק את ההשפעה של תרגול מיינדפולנס בקרב ילדים בכיתות א'-ג' על יכולת הריכוז שלהם. במשך 24 שבועות הילדים חוו תרגילי התבוננות בנשימה, סקירת גוף, תנועה מודעת ועבודה סנסו-מוטורית מודעת. בקבוצת המחקר נמצא שיפור במבחנים המודדים קשיים ביכולת הריכוז, שיפור במבחנים המודדים קשיים ביכולת החברתית, הפחתה ברמת החרדה הכללית ושיפור ביכולת הקשב הסלקטיבי.
בקבוצת הביקורת לא נמצאו שינויים מובהקים (Napoli, Krech & Holley, 2005).

מחקר נוסף מ-2010 בחן את השפעת תרגול המיינדפולנס על "פונקציות מנהל" בקרב ילדים בגילאי 9-7. במונח פונקציות מנהל הכוונה ליכולות שליטה של ילדים על מיקוד קשב, זיכרון עבודה והשהיית תגובות. קבוצת המחקר כללה תרגול אינטנסיבי יחסית של 8 שבועות, פעמיים בשבוע 30 דקות. מורי הילדים והוריהם מילאו שאלונים הבוחנים את רמת השליטה העצמית של הילדים במגוון מצבים. המחקר הראה שיפור בממדים אלה בהתאמה לרמת הילד לפני התרגול, כך שהילדים שהחלו עם רמה נמוכה של שליטה עצמית (פונקציות מנהל), הראו את השיפור הרב ביותר לאחר תקופת התרגול. ניתן להסיק מניסוי זה כי תרגול מיינדפולנס מסייע בוויסות ההתנהגות של ילדים, דבר התורם לשיפור יכולת הלמידה ואף מקל על תהליך ההוראה של המורה בכיתה, שכן תלמיד שמגלה קושי בשליטה עצמית (Flook 2010) משפיע על הכיתה כולה.
כולי תקווה שיותר ויותר בתי ספר יאפשרו קיום של שיעורים כאלו אצלם במערכת, כדי לאפשר לילדים חוויות אחרות חשובות, לא רק של ספיגת ידע אלא גם של הוויה וחכמת גוף.

נעמי פונדק-לובל, MA בבריאות הוליסטית, רכזת הקורס להכשרת מדריכי יוגה לילדים בבית הספר למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט. מורה בכירה ליוגה, מתמחה בהוראה ובטיפול ביוגה ומיינדפולנס לילדים ונוער מזה 18 שנים.

למידע על הקורס להכשרת מדריכי יוגה לילדים הקליקו כאן 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
8.2.17 ערב פתוח במכון וינגייט



משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן