חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

תרגילי יוגה שניתן לעשות בכיתה

האם אפשר לתרגל יוגה בסביבה עמוסת רהיטים וגירויים? נעמי פונדק לובל, רכזת קורס מדריכי יוגה לילדים טוענת שזה אפשרי וגם נחוץ מאוד! קראו כיצד שולחן וכיסא הופכים לאביזרים משלימים בתרגול וכיצד ניתן לפתור משברים שגרתיים מחיי ביה"ס ב-5 דקות יוגה
  15/01/17

למה לתרגל יוגה בכיתה? הרי בשביל תרגול יוגה נדרש מקום שקט, מזרון וחלל פנוי.... ניסיוני מראה שיש ילדים שדווקא מרחב של מזרונים גורם להם לחוש סוערים יותר ודווקא בסביבה שהם רגילים אליה, קל להם להיאסף לתוך התרגול. על ילדים ללמוד את הטכניקות של היוגה, במיוחד בסביבה בה הם נמצאים שעות רבות כל יום. אפשר ללמד יוגה גם כאשר הם יושבים על כיסאות ליד שולחנות בסביבה מלאה בגירויים.

תרגול יוגה בכיתה מאפשר לילדים ולמורה להשתמש בטכניקות היוגה ככלי יעיל ומיידי לפתרון משברים - בתחילת השיעור להיכנס לפוקוס, במצבים של מתח לפני מבחנים להרפיה או כשהילדים זקוקים להפוגה מהלמידה לריסטרט.
בבית ספר יסודי אחד שבו לימדתי, הוחלט על 5 דקות בתחילת השיעור השלישי לאחר ההפסקה הגדולה, שהוקדשו ע"י המורים (הרגילים) לתרגול יוגה עם התלמידים בכיתות כדי ליצור מעבר קל יותר מההפסקה לזמן הלמידה.

תרגילי יוגה שניתן לעשות בכיתה
תנוחות בישיבה על כיסא:
ילדים זקוקים לתנועה ולשחרור אנרגיית הגדילה שלהם. לרבים מהם לא פשוט לשבת שעות רבות על כיסאות. ניתן לתרגל תנוחות יוגה רבות על הכיסא.
למשל, תנוחת הקוברה או הגמל: ניתן להחזיק את המשענת של הכיסא ולפתוח את בית החזה עם הקשתת הגב - תנוחות אלו מעוררות, משפרות את הנשימה ומהנות מאוד עבור הילדים.
דוגמה נוספת: פיתול הגב בישיבה על הכיסא עם אחיזה במשענת מאפשר חיזוק של מערכת העצבים בחוט השדרה.
נגמרו לכם הרעיונות? הילדים מפתיעים ברעיונות שהם מביאים להנעת הגוף באמצעות הכיסא.

תרגילים לשיפור הריכוז:
תרגול היוגה הוא כלי חשוב שיכול לשפר יכולות ריכוז וקשב של ילדים ולהכין אותם ללמידה. שילוב תרגילי המודרות או קשב לצלילי קערה טיבטית למשל, מאפשר לילדים להיכנס לריכוז גבוה יותר.
כדי לשפר יכולות ריכוז ניתן גם לתרגל ליד הכיסא הרבה תנוחות של שיווי משקל שמאתגרות את הילדים ואוספות את תשומת הלב שלהם לנקודה אחת. עבודה על שיווי משקל יוצרת איזון במוח בין האונה הימנית לשמאלית ומשפיעה באופן ישיר על יכולת הריכוז.

שחרור צווארי והיטענות באנרגיות חדשות:
רוב הזמן בישיבה בכיתה הראש של הילדים מופנה קדימה וכלפי מעלה, מה שיכול ליצור עייפות ועומס על אזור הצוואר. לכן חשוב להנחות ילדים גם להוריד את הראש מטה. למשל להניח את הראש על השולחן. זה מאפשר כינוס חושים פנימה ושחרור של אזור הניאו קורטקס במצח, האזור שאחראי על חשיבה ולמידה. הילדים מחכים לזמן הזה בשיעור שבו הם פשוט נחים על השולחן.
בזמן הזה אין ציפייה מהם לעשייה רק להוויה ולחישה פנימה. אני מכניסה אותם ל"מערה כחולה" באמצעות בד שעוטף אותם. מה שעוזר להם להתכנס עוד יותר פנימה לכמה דקות.
בתחילה הם מתבלבלים וחושבים שהם הולכים לישון, בהדרגה ותוך חזרה במהלך השיעורים, התלמיד מבין את מטרת התרגיל, לא של שינה אלא של רגיעה לשם היטענות בכוחות חדשים.
תמיד מרגש אותי לראות מחנכות שמתרגלות יחד עם הילדים. הן עוצמות עיניים, שמות בצד את התפקיד שלהן ונותנות לעצמן גם להיות בחוויה ובהתכנסות פנימה.
הילדים רואים את המורה שלהם מנקודת מבט חדשה של תלמידה ומשתתפת בעצמה.
היא נותנת להם דוגמה חיובית שיכול להיות מולם אדם מבוגר עם נוכחות שקטה, בטוחה ויציבה.
הם לומדים עם הזמן למצוא נינוחות בגוף יחד עם חוויית אנרגיה וערנות.

לא לכל הילדים קל לתרגל יוגה
אני רואה ילדים שעוברים תהליך של התנגדות, הצטרפות, התנגדות ושוב הצטרפות והשתתפות. וזה בסדר! כמורה ליוגה אני לומדת להכיל אותם עם כל הסערות והדרמות שלהם. לומדת לכבד את הקצב שלהם. ובעיקר מביאה את תשומת הלב שלי לחזק את המרכז היציב והשקט שלי מולם.
החזון שלי הוא שבשנים הבאות יותר ויותר ילדים יתרגלו יוגה בכיתות ככלי פשוט התומך בלמידה ובאיכות החיים של הילדים והמורים.

נעמי פונדק לובל, MA בבריאות הוליסטית. B.ed בחינוך יצירתי
מורה בכירה ליוגה קלאסית וליוגה נשית. רכזת ומנחת מגמת הדרכת יוגה לילדים במכון וינגייט
מתמחה ביוגה לילדים בבתי ספר מאז 2000 Nomiyoga.co.il.

למידע על הקורס להכשרת מדריכי יוגה לילדים הקליקו כאן 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
23.6.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן