חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

פילאטיס. יותר משיגעון חולף

שיטת פילאטיס, שפותחה באנגליה לפני יותר מ- 80 שנה, זוכה בשנים האחרונות לפריחה. מאמנים ומתאמנים מכל העולם ומכל שכבות האוכלוסייה כבר מכורים. פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 10, אפריל 2005
  11/06/05
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

"אתם תרגישו טוב יותר כבר אחרי 10 שיעורים; תיראו טוב יותר תוך 20 שיעורים; ותזכו לגוף חדש לגמרי תוך 30 שיעורים...". על החתום: ג'וזף פילאטיס.

לראשונה שמעתי על שיטת פילאטיס במהלך החיפוש התמידי שלי אחרי תרגילים ודרכים לשפר ולהוסיף עניין לשיעורי העיצוב וההתעמלות האירובית שבהם אני מלמדת. אז עוד חשבתי לעצמי "זה בדיוק כמו עיצוב אבל בשקט", ואף למדתי את התרגילים והוספתי אותם לשיעורים שלי, אך עדיין לא הבנתי על מה ההתלהבות. כעבור שנה, אחרי לידת בני השני, החלטתי לנסות להבין לעומק מהי שיטת פילאטיס ומדוע כל מי שהתנסה בה מהלל ומשבח אותה. החלטתי שהדרך ללמוד ולהבין את השיטה באופן המעמיק ביותר היא באמצעות קורס להכשרת מדריכים.

יפעת שליי מדגימה

השינוי לא חל מיד. בהתחלה עדיין לא הבנתי במה שונה שיטת פילאטיס משיטת העיצוב והחיטוב הקלאסית. אך ככל שהתעמקתי ולמדתי יותר הבנתי את הכוח, העומק והאמת של דרך הפילאטיס. השינויים שחלו בי היו מרחיקי לכת.

 

כמו רובנו גם אני הכרתי את כאבי הגב האלה, שמקורם ביציבה לא נכונה, בתנועות לא נכונות ובפעילויות יומיומיות שגרתיות ומחייבות. כאבי גב לא חזקים, אך קיימים. הכאבים האלה נעלמו לפתע כלא היו. פתאום הרגשתי זקופה יותר, ארוכה יותר בחלקי גוף שאותם רציתי מזמן להצר ולשנות ומעולם לא הצלחתי. בעקבות הפילאטיס השרירים מתארכים ואינם מתכווצים לגוש של שריר והגוף מקבל מראה אחר. במקביל מגיעה מין רגיעה שכזאת, המלווה בשקט פנימי ואפילו בהשלמה ובמציאת תשובות לשאלות. זהו חיפוש פנימי עמוק המלווה בריכוז ובנשימה פנימה, אל התודעה, תוך שליטה במוח ובגוף כאחד.

 

"אני למדתי... כל חלק מהגוף: הייתי מזיז כל חלק כפי ששיננתי אותו. כילד הייתי שוכב ביער במשך שעות, מתחבא וצופה בבעלי חיים נעים, כיצד האימא מלמדת את גוריה". ג'וזף פילאטיס

 

הכותבת, יפעת שליי, בעוד תרגיל פילאטיסאמנם השיטה פותחה באנגליה לפני יותר מ- 80 שנה, כאשר ג'וזף פילאטיס טיפל בחיילים בריטים פצועים במלחמת העולם הראשונה, אך היא מסתמנת כשיטת האימון של המילניום הנוכחי. עד לפני כמה שנים הכירו מעטים בלבד את שיטת פילאטיס, אך כיום מעוררת השיטה התעניינות רבה; הפופולריות שלה חוצה מדינות ויבשות ומחלחלת בכל רחבי העולם. אנו צופים בה בטלוויזיה ושומעים על סלבריטאים בינלאומיים ומקומיים שאימצו אותה, מהללים אותה כשיטת אימון וכך מסייעים בהפצתה.

 

 

מהי באמת שיטת פילאטיס?

 

שיטת פילאטיס מעניקה גמישות, משיבה את האיזון בין השרירים בגוף ומשפרת את היציבה. התרגול, המתבצע תוך שימוש בכל השרירים ולא רק בקבוצת שרירים מסוימת, מותיר במתרגל תחושות רעננות, דריכות ועֵרנות ומשפר את בריאותו הפיזית והנפשית. השיטה מפתחת את היציבות והאיזון של מרכז הגוף -  הגב התחתון וחלקי הבטן; זאת תוך שליטה בכל שרירי הגוף, אינטגרציה בין עמוד השדרה והגפיים והחשוב ביותר – שילוב הכוח של גוף ונפש. בנוסף לחיזוק המרכז המייצב משלבת השיטה גם כוח וגמישות. שלא כמו טכניקות אימון אחרות, שבהן נדרשים לבצע מתיחות בנפרד מהאימון העיקרי, פילאטיס כולל את שני האספקטים בתנועה אחת.

על-פי הפילוסופיה שמאחורי השיטה, המוח הוא זה שבונה את הגוף; הנפש מחוברת לגוף והקשר ביניהם מתחזק, וכך דברים רבים עשויים להשתנות בגופנו, במוחנו, בתחושותינו וכו'. בעזרת תרגול נשימה נכונה יהפכו תנועותינו ופעולותינו היומיומיות לזורמות יותר וחלקות יותר. בד בבד נהיה אנו מרוכזים ומודעים יותר לאופן שבו גופנו נע בחלל.

 

"הכל צריך להיעשות בצורה חלקה, כמו חתול. התרגילים מבוצעים בשכיבה, ישיבה או כריעה, על מנת להימנע ממתח מוגבר על הלב והריאות". ג'וזף פילאטיס

 

 

עקרונות הפילאטיס

 

1.         נשימה: נשימה נכונה עוזרת לשלוט בתנועות בזמן התרגילים, ולכן כל התרגילים מלווים בהוראות נשימה. האוויר המלוכלך והגזים הרעילים יוצאים ממעמקי הריאות באמצעות שאיפה ונשיפה מלאות וכך נוצרת סירקולציית אוויר נכונה.

2.         שליטה: העיקרון של שליטה בשריר חותר לביצוע מדויק של התנועות. בשל היותה הגרעין של התנועה, אמורה השליטה למנוע נזקים.

3.         מרכז "בית הכוח" ((power house: בית הכוח על פי פילאטיס נמצא בין החלק התחתון של הצלעות לקו שבין עצמות הירך. זוהי קבוצה גדולה של שרירים במרכז הגוף העוטפים את הבטן, הגב, הירכיים והישבן. כל האנרגיה של התרגילים מגיעה מבית הכוח.

4.         זרימה: איכות התנועה חשובה ממהירותה. הזרימה נובעת ממרכז חזק, אך ללא נוקשות ומתח.

5.         דיוק: דיוק הוא הפרטנר של השליטה. יש להתרכז בתנועה בכל תרגיל, אחרת נבצע אותה לא נכון וערכה יאבד.

6.         ריכוז: הוא המפתח לחיבור המחשבה לגוף. יש לשים לב לכל פעולה המתבצעת בגוף ולתגובות השרירים. כל תנועה שנחשבת פשוטה הופכת מורכבת כאשר מייחדים לה מחשבה.

צילומים: אבי שי

 הדרכים לביצוע תרגילי הפילאטיס:

 

1.         פילאטיס-מזרון: האימון נערך על הרצפה ללא ציוד. מאחר שההתנגדות היחידה היא כוח הכבידה, מוקד האימון העיקרי הוא שרירי הבטן והגב, כלומר מרכז הגוף. התרגול מתבצע ברגליים יחפות ובכמה מנחים: שכיבה, עמידה, ישיבה ושכיבה על הצד.

2.         פילאטיס-מכשירים: מדובר במיטות קפיצים מיוחדות (ריפורמר וקדילאק), שבהן הקפיצים משמשים כהתנגדות. אמנם שרירי המרכז עודם החלק העיקרי והחשוב ביותר, אך שרירי הידיים והרגליים מופעלים גם הם באמצעות הקפיצים והחבלים. גם תרגול זה מתבצע בכמה תנוחות של הגוף ובהתאמה לכוחו של המתרגל.

 

 

למי זה טוב?

 

שיטת הפילאטיס מתאימה לכולם – בני כל גיל, בכל רמה וכמעט בכל מצב, מנשים בהריון ועד לסובלים מפציעות כגון פריצות דיסק, בעיות ברכיים, סקוליוזיס, לורדוזיס וכדומה. שיטת האימון חותרת לביטול חוסר האיזון בגוף ודואגת לחזק את האזורים החלשים בו ולהשוותם לחזקים. השיטה עוזרת גם במציאת שיווי משקל, בעיקר לשכבות הגיל המאוחרות אך גם לאנשים צעירים עם בעיות כגון טרשת נפוצה או סתם חולשה בשרירים.

צילומים: אבי שי 

 

שיטת הפילאטיס, בשונה משיטות אימון אחרות, עובדת על השרירים המייצבים (קבוצת השרירים הקרובה יותר לשלד), להבדיל מהשרירים התנועתיים הנראים לעין. השיטה הדרגתית ומותאמת אישית לכל אחד בהתאם למצבו הגופני. היא כוללת עבודה פרטנית על אזורים חלשים כדי לחזקם ולהביאם לתפקוד טוב והרמוני עם שאר חלקי הגוף. העבודה שקטה ורגועה ואינה דורשת מאמץ לב-ריאה. כל תרגיל עובד על כמה אזורים בגוף בבת אחת והתוצאות מהירות ויעילות, הן מבחינת מראה והן מבחינת הארכת שרירים והקלה על כאבי הגב.

 

 

"אני בטח צודק. מעולם לא לקחתי אספירין, לא הייתי פצוע יום אחד בחיי. המדינה כולה, העולם כולו, צריך לבצע את תרגיליי. הם יהיו מאושרים יותר". ג'וזף פילאטיס בגיל 86

 

קורס מדריכי פילאטיס בווינגייט

 

קובץ וידאו מצורף לניסיון  קובץ וידאו מצורף לניסיון


תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
23.6.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן