חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

פציעות ספורט: שאלת אחריות המורים, המאמנים והמדריכים

מקרי הפציעה שמתרחשים במהלך פעילות ספורט יומיומית, שעליה משגיחים מורים לחינוך גופני, מאמנים ומדריכי ספורט, מעוררים שאלות בנוגע לאחריות האחרונים. שאלות אלה נבחנות באמצעות תיאורי מקרים אמיתיים, שנדונו בבתי המשפט בישראל. כתבה ראשונה בסדרה
  28/01/03
מאמרים נוספים בתחום
הערכה כמותית של אימון סבולת ועומסים תחרותיים
שעוני דופק – אפשר לסמוך עליהם?
על אימון, מאמנים ומתאמנים
רוצים להפגין ביצועי כוח טובים יותר? תתחילו לקלל
מאמרים נוספים בתחום
The Rollover and Jacknife
שחקן, אתלט ומה שביניהם
תנו לשריר לגדול בשקט
מוטיבציה פנימית: המנוע בהכשרת מאמנים
תרגיל ה-Boomerang: פירוק לאלמנטים פשוטים
התכנון המודרני במשחקי הכדור לאן?
אימוני HIT: תגובות עצביות שריריות ותכנון אימונים שבועי
מדריך לתקופת הפגרה במשחקי הכדור – עשה ואל תעשה
אימון קואורדינציה מודרני במשחקי כדור ובאומנויות לחימה
פיתוח יכולות גופניות בכדורגל – שגיאות נפוצות
תורת האימון החדשה – תכנון מול מקריות
בין מדע ושטח באימון במשחקי הכדור
הכשרת מאמנים – הליבה של הצלחה וכישלון בספורט
הורי ספורטאים – מהפרעה לתרומה
חידושים בניתוח המידע והמדידה בכדורגל
עכשיו באים? DOMS, כאבי שרירים מאוחרים
מודאגים מהיקף המותניים? מה עדיף משקולות או ריצה
מה הכי קשה – שחייה, ריצה או רכיבה?
תרגילים עם רצועות אימון וריוסלינג
פילאטיס הוליסטי
מה באמת נדרש משחקני כדורגל?
שחקני כדורגל רצים לא רק אחרי הכסף
אפליקציות לניטור פעילות גופנית – עכשיו יותר מדויק
תרגילים לחיזוק כללי עם רצועות Variosling
אימון התשתית הגופנית לביצוע Euro Step
מתי שחקני כדורגל נפצעים יותר?
זהירות קיר לפניך!
לעלות בסולם הכושר
על הקצה – תגובת הלב במהירות של 320 קמ"ש
היהפוך אצן למרתוניסט?
התמחות בענף ספורט בגיל צעיר מגדילה את הסיכון לפציעות
עולים מדרגה! אימון Outdoor פונקציונלי
אורח חיים בריא: טיפים לניהול זמן
כוח המוח – מדוע אנו מתעייפים במהלך פעילות גופנית ממושכת?
חרם: לא ספורטיבי, אבל קיים גם בספורט
המתכון הבטוח "לשרפת" שחקני כדור צעירים
מסי, רונאלדו, אינייסטה וקסיאס – מצא את ההבדלים
אימון יתר - אבחנה וטיפול
המלצות לאימון פונקציונלי בענפי הכדור
המלצות לחימום פונקציונלי
תבעט או תבעטי?
טניס בזווית פונקציונלית – חלק ב'
אימון בהפרעות קשב וריכוז
היבטים של משחק הטניס בזווית פונקציונלית
רציתי לדעת...
פיתוח יכולות גופניות לשחקני כדור – איפה שגינו?
ילדים וספורט – שאלות מהשטח
חלון הזדמנוית בתהליך ההכשרה של הספורטאי הצעיר
טכניקה לנטרול הרגשות והמחשבות שמרחיקים אותנו מהמטרה
תחרותיות בריאה
ירידה לצורך עלייה
הצבת מטרות – כך תגשימו את החלום שלכם
מה עדיף? אימון משקולות חופשיות או אימון מכשירים?
הצלחה כהזדמנות למינוף המוטיבציה
רטובות ולא מזיעה
אחרי המרוץ: ניתוח התוצאות עם הפנים קדימה
תפקיד המאמן כשהלחץ עולה במהלך תחרות
מכורים לספנינג?
מצננים את ההתלהבות: טיפול באמבט קור לכאבי שרירים
אימון מנטאלי ככלי להצלחה בספורט תחרותי
נאמנות ומחויבות להצלחה
שביתה? תתחילו לעבוד! וכנראה גם להיפצע
בעיות בחימום
נופלים מהרגליים
"דופק שרפת שומנים" – עובדות ומיתוסים
כוחה של קבוצה
יחסי הגומלין בספורט בין היחיד ובין הקבוצה
מרמים את המוח
"מבחן הדיבור" – ממצאים חדשים
הפיזיולוגיה של משחק הטניס
שינוי לטובה
הפרופיל הפיזיולוגי בכדורגל
פציעה בגוף – מחיר נפשי
פציעה והחלמה – היבטים פסיכולוגיים
אפקט הסטרופ וחכמת הכישלון
ילדים שמתמקדים בסוג ספורט אחד, עלולים להיפצע יותר
ביטחון עצמי או מסוגלות עצמית?
אימון משקולות במהלך ההיריון – מומלץ ואף בטוח!
חיזוק שרירי הליבה עם רצועות sling exercise training
קטנות על מתיחות...
ביצוע מתיחות לפני ריצה עלול לפגום בביצועי סבולת
עלייה דרמטית במספר פציעות הריצה אצל ילדים ומתבגרים
אספקטים מנטאליים בריצת המרתון
איזהו החכם? הלומד מכל אדם
יאללה, בלאגן – חשיבות הסגנון הכאוטי בספורט
מתי די? מניעת פציעות בריצה
לתת לגוף לעבוד
ספורט בילדות משול לעבודה בבגרות
בחוץ או בפנים? מסילה נעה OUT, ריצה בחוץ IN
כאבי שרירים – כמה זה כואב?
כיצד ניתן להעלות את מספר הילדים שנהנים מספורט?
הבינוניים תמיד נמצאים "במיטבם"
חוויית ההצלחה של ספורטאי
העתיד כבר כאן – GPS ומד תאוצה בשירות הכדורגל
חיזוק או עונש?
סוד הצלחתה של קבוצה
איך תתכוננו למרוץ הבא שלכם?
סוויטש בגישה לאימוני הכושר
מה מניע בנות להתמיד בספורט?
מה השתנה ברכיבת אופניים – אימוני ואטים
כרוניקה של הפרעה באימון – מה עושים?
עשה היסטוריה – אצן לבן מתחת ל־10 שניות ב־100 מטר
לקלוע למטרה: הצבת מטרות לפני תחרות
ספורט ככלי להתמודדות עם סמכות
כדורגל משחקים 90 דקות
הפיזיולוגיה של הכדורגל – המסלול האירובי
כדורגל מזווית אחרת
הצבת מטרות לפני תחרות
בית-ספר לחיים
צוחק מי שצוחק אחרון: חשיבות ההומור בספורט
שגיאות נפוצות באימון של רצי מרתון
מסע חזרה אל הגוף: גילה ברנט סוגרת מעגל במכון וינגייט
סודם של האצנים
יותר מהר, יותר גבוה
סוד ההצלחה של שושלת הרצים האתיופים
בלי כדור: שיעורי בית לחופש הגדול
פסיכולוגיית ספורט לנשים: 10 הדיברות באימון
שליטה בשני כדורים
כדורסל: מיומנות השליטה בכדור
נגמרו התירוצים: פעילות גופנית אינה מסוכנת למפרקים
חימום מובנה עשוי למנוע 50% מהפציעות החמורות בספורט
אימון סבולת ייחודי לכדורגל
הקשר בין שיפור הכוח בנשים מבוגרות ובין הסיכון ליפול
לרוץ מהר, לרוץ מהר
זה טוב ללב שלכם – פרוטוקול
עקרונות בסיסיים באימון התנגדות בחדר כושר
טריאתלון קיסריה – הכינו את עצמכם
הטניסאי המעופף – עולמם התובעני של שחקני הטניס המקצוענים
מולי אפשטיין – הבחירה שלכם
פורום המומחים – החיים על פי מולי אפשטיין
קו פתוח – אתם שואלים המומחים עונים
תכנית אימונים של 8 שבועות מסייעת לסובלים מדלקת פרקים
הדובדבן שבקצפת הבוץ – מחנה חנוכה לאופניים
חבטת פתיחה – שחר פאר מודל 2008
אימון שבועי בטריאתלון – מחזור הזוטא
תוכנית חודשית לרצים בגילאי 15 – 18
תוכנית שנתית לרצים בגילאי 18-15
תוכנית רב-שנתית לרצים צעירים
שיטת זולאץ' לאימון ריצה יעיל יותר
פעילות גופנית עממית: גם בריאות, גם הנאה
כאבי גדילה
צעד אחד קדימה
הכדור שגורם כאבי ראש לשוערים
שיפוט מהיר - הפיזיולוגיה של האנשים עם המשרוקית
בכושר משחק: על הפרופיל הפיזיולוגי של שחקני הכדורגל
מדעי הכדורגל: מה קורה בשעה וחצי של משחק
בדרך אל הכושר, בדרך של המקצוענים
פעילות גופנית בחורף: טיפים ממולי
לא צד בעניין: על הכאבים בצד במהלך ריצה
סבולת: מלחמת ההתשה של השרירים
על הקרח - במהירות הרוח
הספורט הלבן: גולשים, מחליקים ועפים באוויר
אופניים: רכיבה, סביבה ובריאות
הטור השביעי
מטרות ואמצעים באימון המעשי
פצצת אנרגיה
הפיזיולוגיה שמאחורי הטור דה-פראנס
פרקים בתורת האימון: האימון הבסיסי
קפיצת מספרת: השלב הראשון
ריו גדולה עלינו: רשמים מתחרות אקסטרים
פיתוח הכושר הגופני הבריאותי: האימון המשולב
הכל אגדות: מיתוסים בנושא אימוני כוח ופעילות גופנית
נעליים קונים מהר? לא מומלץ
אופנה דו-גלגלית
הכן גופך לחורף: ההכנה הנכונה לעונת הסקי
על מהימנות השקילה התת-מימית
עם היד על הדופק
תחרות התעמלות בביה"ס: מודל לארגון
בריאות בעירבון מוגבל
הכושר וכושר השיפוט של שופטי היורו
עומס מצטבר: מתי זה יותר מדי?
הגדרת עוצמת האימון: שיטות שונות - מטרה אחת
ויסות משקל קצר-טווח: סיכונים ופתרונות
ויסות משקל קצר-טווח
העלות האנרגטית במעבר בין הליכה לריצה
מקשיבים לגוף - מתאמנים חכם
על הצדדים השונים של דירוג הנבחרות בג'ודו
אימון כוח מתקדם: שיטות עיקריות
אימון כוח בגיל השלישי
מינון באימוני כוח: עוצמה, מספר חזרות, הפוגות וסגנון
על הקשר שבין ריצת 5,000 מטר ואימון כוח
בין שרירים לעצבים: הצד הפיזיקלי של הכוח
השאיפה לפיצוי יתר: היבטים מעשיים באימון
פיצוי יתר: הציר המרכזי של תורת האימון
ישיבה ויציבה בספינינג: הטעויות הנפוצות והדרך הנכונה
קינזיולוגיה וניתוח תנועתי בחדר הכושר
יסודות האימון: תקופות ההכשרה הראשונות בחיי ספורטאי
תכנון ארוך טווח: עקרונות עבודה עם ספורטאים צעירים
הסתיימה עוד שנה עמוסה של שחייה; מיקי חליקה מסכם
אימוני גמישות: כיצד מבחינים בגבול שבין היעיל למזיק
התמודדות עם כישלון: המאמן כדמות מפתח
סודה לשתייה בשירות המלחמה בחומצת החלב
אימון בחדר כושר: פיתוח הכוח המתפרץ
עבודה בחדר כושר: עקרונות, קצב וביצוע בפועל
חוק הספורט, המורים לחינוך גופני ומה שביניהם
אנרגיה באימון כוח: כמה מוציאים באמת
על ההשקעה, הגנטיקה, התזונה – ועל המאמן הישראלי
הפילוסופיה והפרקטיקה של השפיץ של הנעל
האם שחקני הכדור הישראלים אכן נחותים פיזית?
הידע הספורטיבי, המדע - והבנת הנקרא
אימון כוח בספורט התחרותי: עקרונות ומעשה
מהות הסבולת: האימון ויכולת השיפור
סבולת: הגדרות, מרכיבים ושיטות אימון
חידושים בפיתוח הכוח: תורת השלבים
הכנה בלתי-אמצעית: מחזור הביניים בדרך לשיא היכולת
המרכז לטיפוח מחוננים: מטרות, אורח חיים, דילמות וערכים
נשים וגברים: ההבדלים בכוח השרירים ובתגובתם לאימון
הדופק: הגורמים הקובעים אותו ומגבלותיו ככלי אימוני
מהירות בספורט: מאיצים באמצעות אימוני כוח
בטיחות המתקנים: מי נושא באחריות במקרה של פציעה?
גבול היכולת: המסלול, הנעליים, הסמים, הגנטיקה
יכולתו של האדם: היכן עובר הגבול האחרון
חינוך צעירים לכדורגל - השיטה הצרפתית
פריודיזציה: בניית תקופות לשיפור היכולת הגופנית
מחזורי האימון: יסודות תכנון הפעילות הגופנית
מבחני סבולת בסיסיים: עשה זאת בעצמך
"המשקל הנכון": שאלת מיליון הקילוגרמים
על מרכיבי הכושר הגופני: מושגי יסוד
העולם (הספורטיבי) אינו שייך עוד רק לצעירים
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
עקרונות אימון כוח: כוח מתפרץ, כוח מרבי וסבולת
מין לפני ספורט: השאלה העתיקה בעולם
תקני כושר לספורטאיות: 70% עד 85% מהגברים
על נשים, אירובי ורקמת שרירי הזרוע
אימון ספורטאים: סיווג אימוני סבולת על פי המטרה
חום יולי-אוגוסט: שתייה, הזעה וצינון מוקדם
יתרון ביתי בכדורגל: עכשיו גם המחקר מוכיח
חוברת עבודה לחופש: גם לספורטאים מקצוענים
גבהים: בין אמצעי אימון טבעיים למלאכותיים
אימוני גבהים: על ההכנה הבלתי אמצעית
אימון גבהים: להגביר את העומס, להתחשב בסכנות
גבהים: אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת
אימונים בגובה רב: פרק חובה לספורטאי הצמרת
המבנה המומלץ של יחידת אימון
מלכי הכביש רוכבים כל הדרך לפריז
כחום היום: ספורט תחרותי במזג אוויר חם
אימוני כוח למתבגרים: המיתוס והמציאות
חדרי כושר: כיצד להתאמן - וגם לשמור על הבריאות
מאמרים נוספים בתחום


סוגיית האחריות כלפי הנפגעים במהלך פעילות ספורט, וביתר פירוט- השאלה "מי אחראי - בעל מתקן הספורט (לדוגמה: עירייה), המחזיק במתקן, המאמן, אגודת הספורט (מתוקף היותה אגודת האם), מארגן התחרות או הספורטאי"- מתעוררת מפעם לפעם בעקבות מקרי פציעה. תשובתנו לשאלה זו היא כי האחריות מוטלת על כל אחד ואחד מהגורמים שנזכרו.

בכתבה זו ובבאה אחריה, נבחן מה כוללת האחריות כלפי נפגעים, ומתי ייחשב אדם כמי שמילא חובתו. נבחן שאלות אלה באמצעות דוגמאות מעשיות (ואמיתיות) שנידונו בבתי-המשפט בישראל. בכתבה הנוכחית נתמקד בפציעות המתרחשות בעת פעילות יום-יומית, עליה משגיחים מורים לחינוך גופני, מאמנים ומדריכים בספורט. בכתבה הבאה בסדרה נבדוק את האחריות המוטלת על גופים ואנשים המפעילים מתקני ספורט (רשויות מקומיות, אגודות וכו').

חובת ההדרכה הבטוחה

מה הם חובותיו ומהי מידת אחריותו של מורה לחינוך גופני או מאמן כאשר אחד מתלמידיו נפגע בשיעור? להלן ננסה להציג את מרכיבי האחריות, נדבך אחר נדבך, ונפתח דווקא בתביעה משפטית שנסבה על פציעה שהתרחשה שלא בפעילות ספורטיבית; אלא שההקשר לענייננו הוא הנסיבות שבהן אירעה הפציעה.

התביעה עסקה במקרה שאירע לגבר כבן 32, שהשתתף בקורס הכשרה מקצועית של חברה פרטית מטעם משרד העבודה. במהלך הקורס ובמסגרת אחד התרגולים המקצועיים נדרש התובע להפוך משקוף מתכת גדול וכבד. הוא ביצע הפעולה לבדו, ללא עזרה, ובעת הפעולה החליק המשקוף ופגע ברגלו. אותו אדם תבע את החברה שהעבירה את הקורס ואת משרד העבודה לפיצוי על הנזקים שנגרמו לו. הפן המעניין אותנו בפסק דין זה היו קביעותיו של בית המשפט, הישימות גם להדרכת חניכים בספורט, ולפיהן:

"...לנתבעות חובה מוגברת שעה שמדובר בחניך-תלמיד בקורס...מדובר בעבודה אשר ברגיל צריכה להתבצע בזוגות ובשיטת עבודה נאותה הצריכה פיקוח נאות של קיום העבודה בזוגות. כל זאת שעה שמדובר בחניכים ולמרות ניסיונו של התובע... אין ספק בעיניי, כי הנתבעות היו צריכות לצפות, שעה שלא ניתנו הוראות מדויקות בדבר ביצוע העבודה הספציפית, למכשלה שגרמה לפגיעה בתובע...הנתבעות הן אלה אשר צריכות לוודא ולפקח ולדרוש ולהקפיד על הקיום והביצוע של הוראות הבטיחות וקבלתן על ידי כל החניכים, לרבות על פיקוח נאות לעצם ביצוען וקיומן. במקרה דנן, על הנתבעות היה לפקח על ביצוע העבודה בזוגות ולא כפי שהתרחש במקרה שלפניי: הימצאות בן זוגו של התובע בעת האירוע במקום אחר...יש להתייחס לעובדה שמדובר בעובד החפץ לרצות את מעבידו, ובהיות הנתבע חניך - אף יותר מכך. למעביד אחריות מוגברת, שעה שמדובר בחניך בקורס להכשרה מקצועית, ושעה שהנתבעת לא פעלה כנדרש לעניין הוראות הבטיחות וקיומן. הפיקוח, כפי שהיה, לא היה בו די...".

שיעור ספינינג. המדריך חייב גם בחובת ההדרכה הבטוחההנה מצאנו נדבך ראשון, במסגרת חובותיו של המדריך כלפי חניכיו: מי שעוסק בהדרכת אחרים חייב כלפי חניכיו לא רק בחובת ההדרכה המקצועית אלא גם בחובת ההדרכה הבטוחה. אגב, בעניין הנ"ל נקבע כי גם התובע עצמו התרשל, ונפסק לחובתו אשם תורם (אחריות אישית גם של התובע) בשיעור של 40%. החלטה זו נסמכה על גילו של התובע (32) ועל ניסיונו הקודם בעבודת כפיים.



פציעה בשיעור חינוך גופני


ואם אלו הם פני הדברים בהתייחס לחניכים בוגרים בעלי ניסיון קודם, על אחת כמה וכמה הם נכונים לתלמידים בשיעור חינוך גופני, כמו למשל במקרה הבא: בשיעור התעמלות למדו התלמידים לקפוץ מעל ארגז וחמור. הואיל ומדובר בשני מתקנים, חולקה הכיתה לשתי קבוצות - האחת ליד החמור והשנייה ליד הארגז. התובעת, תלמידת כיתה ט', קפצה על החמור, איבדה את שיווי משקלה, נפלה ונחבלה בברכה. המורה שעמדה באותה עת ליד הארגז והדריכה את הקבוצה האחרת, חשה למקום, עיסתה את התלמידה בברכה, ושלחה אותה לביתה.

חלק נכבד מפסק הדין עסק בשאלה "מה באמת התרחש", שכן התביעה הוגשה שנים רבות לאחר האירוע המתואר. עם זאת, תוך- כדי התקדמות הדיון המשפטי ולצורך מתן פסק הדין התחבט בית-המשפט בדרישות המקצועיות והספציפיות המצופות ממורה לחינוך גופני, ומתוך דבריו של בית-המשפט נוכל בהחלט להסיק מסקנות מעשיות:

"במקרה הנדון נתקיים שעור התעמלות בכיתה ט' באולם התעמלות, אז נתבקשו התלמידים לבצע קפיצה מעל מכשולים. תרגיל זה מחייב פיקוח והדרכה מצד המורה, ומטבע הדברים כרוך בו סיכון מיוחד, הן משום אופי התרגיל הן משום גיל התלמידים. עפ" עקרונות שנקבעו בפסיקה, סבור אני כי במקרה זה מחויב בית הספר והמורה בחובת זהירות מושגית כלפי התלמיד... על המורה היה לצפות, כאדם סביר, התרחשות הנזק בהעדר הדרכה נאותה, בהעדר פיקוח צמוד בעת הקפיצה ובהעדר מקפצה לפני החמור להקל על הקפיצה. על המורה אף היתה חובה לצפות את התרחשות התאונה בנסיבות האמורות...ההלכה היא ככל שגובר הסיכון כך נדרשת מידה רבה יותר של פיקוח. ברור הדבר שבשעת שעור התעמלות בו נדרשים התלמידים לקפוץ מעל מכשולים נדרש פיקוח רב יותר מאשר בשעת ישיבה בכיתה והאזנה למורה.

...נטען כי היה על התובעת, שהיתה כבת 15, להפנות תשומת לב המורה לכך שטרם קפצה בעבר ולבקש הדרכה הולמת. סבור אני שאין לקבל טענה זו. לעניין תאונות עבודה נפסק כי יש לדקדק דווקא עם המעביד בכל הנוגע להטלת אחריות לתאונה ולהקל במידה רבה עם העובד בייחוס רשלנותו שגרמה או תרמה לתאונה. המעביד הוא המופקד על העבודה ומתפקידו לדאוג שתנאי העבודה יהיו בטוחים והעובד יודרך כראוי. אם כך נדרש ביחסי עובד מעביד, כאשר העובד הוא אדם בגיר האמור להיות אחראי למעשיו, קל וחומר יש להנהיג מבחן דומה ביחסי מורה ותלמיד, כאשר התלמיד קטין שיכולתו להיות אחראי למעשיו ולצפות נזק מוגבלת והמורה משמש לו כהורה האמור להגן עליו ולפקח על מעשיו".

חשיבות התיעוד


תוך כדי הדיון בשאלה העובדתית "מה באמת קרה", התברר כי האירוע נשוא התביעה לא תועד ברישומי בית-הספר. גם לכך התייחס בית-המשפט וציין: "... עפ"י הוראות הבטיחות היה על המורה לדווח מיד על האירוע ולהפנות התובעת לאחות. לו היה נעשה הדבר, היה נעשה בירור במקום ונרשמים הדברים הרלבנטיים". מי שניזוק בגין היעדר הרישומים היה בית-הספר, כקביעת בית-המשפט: "בשל העדר הרישום והדיווח נמנעה מביהמ"ש ראיה אותנטית ובכך עוברת החובה לנתבעים להוכיח העובדות אשר יכלו להתברר מן הרישומים".

מסקנות והנחיות

כעת ננסה לרכז את הנחיות בית-המשפט ואת אותם אלמנטים המטילים אחריות בטיחותית על כתפי המורה:

1. החובה לבצע "הדרכה נאותה" ולתת הסברים שיאפשרו ביצוע בטוח של התלמיד חלה על המורה.

2. חובת נוכחות פיזית ופיקוח על ביצוע התרגיל חלה על המורה. חובה זו היא יחסית, ומתעצמת ככל שהתרגיל הנלמד קשה ומסוכן יותר, וככל שגיל התלמידים צעיר יותר.

3. הדרכת קבוצות מתאמנים נפרדות מחייבת פיקוח נפרד וצמוד לכל קבוצה. נוכחות בלבד באולם ההתעמלות איננה מספקת, ונדרשת נוכחות בצמוד למתקן שבו מבוצע התרגול.

4. חובת המורה לספק לתלמידיו עזרי אימון מתאימים [מקפצה לפני הארגז/חמור כאמור לעיל (גם עוביו המתאים של המזרן,8 ס"מ או 20 ס"מ, נדון בפסק הדין)].

5. חובת המורה לדווח על כל מקרה חריג שהתרחש בשיעור (חובה זו נגזרת גם מהוראות משרד החינוך).

יורשה לנו להוסיף גם את החובה (שנדונה אף היא בפסק הדין), לדאוג להגשת טיפול ראוי ומתאים לסוג הפציעה (אך לא לבצע אבחון או טיפול בתלמיד, פעולות השמורות לבעלי המקצוע בתחום הרפואה).
חוג התעמלות. חובת המדריך לספק עזרי אימון מתאימים
נציין בהקשר לכך כי המורה לחינוך גופני נתבעה אישית בגין אחריותה לפציעה. מכאן גם ההיסק כי המורה לא תוכל להתגונן בטענות כגון "ביקשתי שיוסיפו כוח אדם ויצמידו לי עוזר/ת", או "התלוננו בפני ההנהלה כי חסרה מקפצה". כאדם שמבצע את ההוראה/הדרכה בפועל, על המורה לנקוט באחריות הנדרשת והמצופה ממנו והמשתמעת מפסק הדין הנ"ל, כי בכל מקרה שבו איננו יכול לבצע את השיעור בתנאי בטיחות ראויים חובתו היא לא ללמד או להדריך.

אגב, אין ספק כי הדברים יפים גם לעניין אימון/ הדרכת ספורטאים תחרותיים, אלא שעשוי שייקבע כי בשל גילו הבוגר של ספורטאי זה או אחר או נוכח ניסיונו האישי הרב תפחת חובתו של המאמן או המדריך להרחיב בהסבריו טרם ביצוע האימון או לפקח אישית על הביצוע. שכן, לא תוכל להידחות על הסף טענה שלפיה אין צורך לחזור ולהזהיר שייט מנוסה להוריד את הראש בעת ביצוע כל סיבוב (שמא ייפגע מהמנור העובר מצד לצד), ובה במידה אין צורך לעדכן קופץ במוט מנוסה על הסכנות הכרוכות בנחיתה לא מבוקרת מגובה של כחמישה מטרים...

עד כאן סקרנו אפוא את אחריותו של האדם המדריך אחרים בפעילות ספורט. אלא ששאלת האחריות איננה תחומה אך ורק במסגרתו של המורה/מאמן/מדריך, וברור כי אחריות לא מועטה מוטלת על כתפי האדם (או התאגיד) המעמיד את מתקן הספורט לשימוש הספורטאים.

מהי אחריותו של בעל מתקן ספורט? מהי אחריותו של האדם הממונה על אחזקתו, ומהי מערכת היחסים וחלוקת האחריות בין הממונה על תחזוקת מתקן הספורט לבין המאמן / מדריך? על שאלות אלו נשתדל להביא תשובות ברורות ככל האפשר במסגרת המשך סקירתנו שתובא בכתבה הבאה בסדרה.

 עו"ד ניר גלעד (גלינסקי) נמנה עם צוות חנוך קינן, משרד עורכי- דין. המשרד מתמחה בין היתר בתחום דיני הספורט.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
28.7.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן