חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני

אנחנו יושבים מול המחשב, זוחלים בפקקי תנועה, נתקעים במעלית ומקיימים פגישות עסקים במסעדות. אז במקום כל אלה, נסו לעשות את כל הנ"ל – דרך הרגליים. בהליכה. זה נעים, זה בריא, זה מאוורר את הנפש ומסדר את הראש. קדימה צעד
  05/04/03
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

ההליכה היא צורת ההתקדמות הטבעית ביותר לאדם. אחת מהגדרות ההליכה היא "יציאה משיווי משקל וחזרה אליו". גם בחיי היומיום אנו נדרשים לשמור כל הזמן על שיווי משקל. איזון בין מטלות שונות בבית למטלות בעבודה, איזון בין דרישות הממונים עלינו לבין דרישותינו מהכפופים לנו. האיזון מתרחש בין מה שאנחנו רוצים - לבין מה שאנחנו צריכים. כל החיים אנו משתדלים לשמור על שיווי משקל, ממש כמו בהליכה.

"ההליכה מדגישה את העונג על פני הכאב; את החברותיות על פני התחרותיות ואת הבריאות על פני סיכוני ההיפגעות. בהליכה נעלמות לפתע מגבלות הכושר, הבדלי המין, הניסיון והמיומנות". דברים אלה, של סת' באואר, העורכת הראשית של הירחון האמריקאי להליכה "Walking", מבטאים את גישתנו ההוליסטית לנושא ההליכה, ומשקפים את השינוי שחל בשנים האחרונות ביחס אליה.

עד לפני כעשר שנים, לא התייחסו ברצינות להליכה כאל פעילות גופנית שמשפיעה על איכות החיים; היום יש הסבורים שאפשר לפתור באמצעותה כל בעיה. גם כאן כדאי לשמור על איזון ופרופורציות. החוקר הקנדי לארי מ. לייט המליץ על הליכה כפעילות גופנית של שנות האלפיים - מפני שאפשר לאמץ וליישם אותה בלי עזרת ארגונים גדולים ופורמליים, ומפני שהיא משפיעה לטובה על הבריאות: הגופנית, הנפשית, הקוגניטיבית, החברתית והסביבתית.

הליכה היא פעילות שקל להפוך אותה לחלק משגרת החיים. היא אינה דורשת ציוד מיוחד או מיומנויות מורכבות. כדי ללכת, צריך רק רצון וזוג נעלי הליכה. ההליכה עשויה להוביל את העוסקים בה לאמץ הרגלי התנהגות בריאים נוספים, פעילויות ספורט אחרות, והיא גם מסייעת לנו להסיח את דעתנו מנושאים מטרידים שונים. לדוגמה, אלה מאיתנו שהפסיקו לעשן, לא יחשבו על כך בזמן ההליכה.

ההליכה תורמת לשיפור הכושר הגופני ולתפקוד יעיל יותר של כל מערכות הגוף, וגם להפחתת ושמירת משקל (בשילוב תזונה מבוקרת כמובן), מניעת מחלות ושיקום מהיר יותר לאחר מחלות.  אדם שעוסק בפעילות גופנית, מוריד את הסיכון ללקות במחלות לב ב- 40% בהשוואה לאדם שאינו עוסק בפעילות גופנית.

אדם שמשלב פעילות גופנית עם תזונה מבוקרת, הפסקת עישון ובקרה על לחץ דם תקין – מפחית את הסיכון בכ- 80%! שיפור הכושר הגופני מביא ליכולת טובה יותר של שליטה בגוף, דבר שמעורר אצל כל בני האדם תחושה נעימה. החלטות מתקבלות מהר יותר, ביעילות רבה יותר ובביטחון עצמי רב. גם החלטות שלא עלו יפה, אינן עוד מקור למתחים וללחצים. "לא פעם הגעתי למבוי סתום בעת כתיבת ספר, מאמר או פסק דין; אבל בשובי מן ההליכה - הכל היה נהיר לי", ציטוט של ויליאם דאגלס, שופט בית המשפט העליון בארצות-הברית.

מחקרים הוכיחו גם שפעילות גופנית משפרת את הדימוי העצמי ובכך תורמת לבריאות הנפשית. אנשים רבים מדווחים על תחושה של התרוממות רוח, שמחת חיים, עוררות פיזית והרגשה כללית טובה יותר אחרי ההליכה. כשמאמצים את ההליכה כפעילות גופנית קבועה כדאי לבחור מטרה ולגזור ממנה את הדרכים המומלצות להשגתה, תוך התייחסות לתדירות ההליכה, משך ההליכה ועוצמתה: תרשים מעגל ההליכה** יסייע לכם להגדיר את מטרת ההליכה שלכם ולגבש דרכים להשגתה.

מעגל ההליכה

אחד מפלחי מעגל ההליכה היא ה"יוממות" (COMMUTING). מונח זה לא נמצא בשימוש יומיומי בשפה העברית – אבל בהחלט מומלץ להפוך אותו לשימושי בהקשר לתרבות הדיבור וההליכה שלנו.

יוממות היא הליכה לשם ניידות יומיומית, כאמצעי זול ובריא להגיע ממקום למקום. הליכת יוממות יכולה להחליף נסיעות קצרות ברכב, כמו נסיעות ממקום המגורים למקום העבודה, ונסיעות מהבית למרכזי קניות. אפשר לצבור הליכות קצרות במשך היום. למשל: בעלייה במדרגות, בדרך לעבודה, לאורך מסדרונות המשרד, הליכה נמרצת בקניון ועוד.

אז איך עושים את זה בעבודה? בואו למשרד בלבוש "ספורט-אלגנט", הורידו את ה"אלגנט" והישארו עם "הספורט" וצאו להליכה מתונה שאינה גורמת להזעה מרובה ואינה מחייבת מקלחת והחלפת בגדים במקום העבודה. הליכת יוממות חוסכת לנו דלק, מפחיתה את זיהום האוויר והעומס בכבישים, וחוסכת זמן ישיבה מבוזבז במכונית תקועה בפקקי תנועה.

הליכת יוממות שוברת את שגרת היום, מוציאה אותנו ממצב של חוסר פעילות ומעוררת תחושה של עשייה חיובית. כשחוזרים אחרי ההליכה למקום העבודה, מרוויחים אנרגיה וגם עלייה בתפוקת העבודה.

לאנשי עסקים ממולץ להמיר פגישות סעודה בפגישות הליכה. וכך, במקום להוסיף קלוריות במסעדה או בבית קפה - שורפים אותן יחד בהליכה. מספרים על בן-גוריון שהיה מקיים פגישות תוך כדי הליכה נמרצת. לפגישות הליכה אלה היתה מטרה אחת גלויה: לנצל את זמן העבודה גם לפעילות גופנית.אבל מקורביו של בן-גוריון ידעו שיש לו עוד מטרה. האיש הקטן-גדול הזה נהג לצעוד בקצב כזה, שקשה היה להשיגו. כאשר בן-גוריון לא סבל מישהו, הוא היה מגביר את הקצב, ומותיר את המסכן מתנשף מאחוריו...

הליכת יוממות חשובה במיוחד בתרבות הטכנולוגית שלנו, שגורמת לנו לישיבה ממושכת מול המחשב או הטלוויזיה. תנוחת הישיבה יוצרת עומס על עמוד השדרה, יותר מאשר עמידה או הליכה. בהליכה, העומס מתאזן לאורך כל הגוף, והתנועה קדימה מסייעת להפחתת העומס.

אך לא רק עומס פיזי מופחת בהליכה, אלא גם עומס נפשי. לפעמים, כשהלחץ בעבודה כבד מנשוא, מומלץ לקום ולצאת להליכה. אפשר במסדרונות, אבל בהחלט עדיף בחוץ. הליכת יוממות מאפשרת לנו ניקוי ראש, זמן להרהור ולמחשבה.

זמן ההליכה למקום העבודה ובחזרה הביתה הוא זמן מצוין לתכנונים, להערכה על מה שהיה בפגישות השונות ולהסקת מסקנות להמשך.

המפתח להצלחה בהליכת יוממות הוא ללכת כמה שיותר פעמים ביום, תוך שמירה על יציבה תקינה ונשיאת חפצים מאוזנת בזמן ההליכה.

ועכשיו, הגיע הזמן לקום מהכסא עליו אתם יושבים בזה הרגע וקוראים מאמר זה, לעבור ממצב של חוסר פעילות גופנית למצב של תנועה, ופשוט ללכת.

ומי שרוצה לדעת יותר על אפשרויות נוספות של הליכה וכל מה שקשור להליכה, מוזמן לקרוא בספר "פשוט ללכת" בהוצאת מפה שכתבו מחברות מאמר זה.

מתוך הספר "פשוט ללכת", מאת עדנה בוקשטין ורותי דקל, בהוצאת "מפה"

* עדנה בוקשטיין מקדמת את נושא ההליכה כחלק מאורח חיים בריא; מרכזת פרויקט ארצי של הליכה ושבילי הליכה בחברה למתנ"סים;
* רותי דקל מפקחת על החינוך הגופני במשרד החינוך, מחוז ירושלים



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
28.7.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן