חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית

רקמת שומן יכולה להפוך לשריר? הייתכן ששריר פעיל יהפוך לשומן מידלדל? האם כפיפות גו רבות יבנו לך "קוביות" בבטן? ומה עם הסכנה שנשים ייראו פתאום שריריות? להלן עשרה מיתוסים נפוצים – והאמת העירומה שמאחוריהם
  04/02/03
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום


לא פעם אנו שומעים שלל עצות ו"המלצות מקצועיות", אשר זה מכבר נהפכו לנכסי צאן ברזל של המיתולוגיה של הפעילות הגופנית. ניתן לקרוא עליהם בעיתון, ניתן לשמוע עליהן ברדיו או לצפות בהם בטלוויזיה. חלקם נוטעים בנו תקוות-שווא וחלקם מייאשים אותנו, עוד בטרם החלטנו לעשות מעשה. ה"אמיתות המקצועיות", או בשמן הישיר –מיתוסים- סובבים אותנו בחיי היומיום וזורעים בלבול לא קטן באשר לנכונותן של העובדות המדעיות בתחום הפעילות הגופנית. כפי ששיאים ספורטיביים ואחרים נועדו להישבר, כך דינם של המיתוסים להתנפץ. בסקירה הבאה אנפץ לעיניכם 10 מיתוסים נפוצים (או שמא נפיצים), בתחום הפעילות הגופנית ואציג בפניכם את האמיתות הקשורות לנושאים אלה.

ככל שאתה מבוגר יותר כך אתה צריך להיות פחות פעיל

אנו נוטים להיות פחות פעילים ככל שאנו מתבגרים, ולכן עלינו להבטיח שאנו מבצעים די פעילות גופנית. באופן כללי, אנשים בגילאי ביניים ובגילים מבוגרים ייהנו מיתרונותיה של הפעילות גופנית, בדומה לאנשים צעירים. הגיל לא צריך שיהווה מגבלה כלשהי. למעשה, פעילות גופנית סדירה תגדיל את יכולתם של המבוגרים לבצע פעולות יומיומיות ביעילות גבוהה יותר. הדבר החשוב ביותר, לא משנה בן כמה אתה, הוא להתאים את מינון הפעילות ועוצמתה לרמת כושרך הגופנית.

עליות משכיבה לישיבה ("כפיפות בטן") יעזרו לך להיפטר מעודפי השומן בבטן

בהחלט לא. לא ניתן למקד את הורדת השומן למקום ספציפי בגוף. כאשר אתה מאבד שומן באמצעות שילוב של דיאטה ופעילות גופנית, הירידה תהיה פרופורציונלית באזורי הגוף השונים. עליות משכיבה לישיבה, או כל פעילות כוח אחרת, תגרום לחיזוק השרירים שמתחת למעטה השומן.

פעילות גופנית גורמת לשומן להפוך לשריר

הדבר נראה כך רק למראית עין.בלתי אפשרי להפוך רקמה מסוג מסוים לרקמה אחרת, ולכן שומן לא יכול בשום אופן להפוך לשריר – וגם לא להיפך. מה שקורה בפועל, זה שהפעילות הגופנית דורשת אנרגיה שמסופקת ממאגרי השומן של הגוף. במקביל, הפעילות הגופנית תורמת לעלייה בטונוס השרירי ולפיתוח המסה השרירית. כך שבמקום להיראות בעל שרירים מדולדלים, רפויים וחלשים שמכוסים בשכבה עבה של שומן - אתה מתחזק ושריריך התפוחים מכוסים עתה בשכבה דקה של שומן.ביצוע גמישות לאחר פעילות גופנית ימנע כאבי שרירים

אימוני גמישות יתרמו להארכת השרירים, ישפרו את טווחי התנועה של המפרקים וימנעו נוקשות שרירית, אולם לא ימנעו את כאבי השרירים האופייניים לתחילת העיסוק בפעילות גופנית. כאבי השרירים יחלפו בתוך 48-72 שעות שלאחר הטראומה שנגרמה להם. הדרך הטובה ביותר להפיג את כאבי השרירים היא פעילות אירובית קלה וביצוע אמבטיות חמות.

אנשים בעלי יתר לחץ-דם צריכים להימנע מלהרים משקולות

אם אתה מטופל תרופתית ביתר לחץ דם, עליך להתייעץ עם רופאך האישי טרם התחלתך בביצוע תוכנית אימון גופני. אולם, מרבית האנשים בעלי יתר לחץ דם עשויים ליהנות מיתרונות אימון הכוח, בתנאי שאינם מרימים משקלים כבדים והם מקפידים על נשימה נכונה בזמן התרגול. כלומר, הוצאת אוויר בזמן פעולת דחיקת המשקל והכנסת אוויר בשלב ההרפיה של התרגיל. לעולם אל תעצור את נשימתך בעת דחיקת המשקל או ביצוע פעולת כוח אחרת.

אימוני כוח יגרמו לנשים להראות שריריות ומגושמות

נשים רבות נמנעות מאימוני כוח, משום שהן חושבות כי אימונים מסוג זה יגרמו להן להיראות שריריות ומגושמות. האמת היא שאימוני כוח 2-3 פעמים בשבוע יגרמו לנשים להפחית מרקמת השומן שלהן, ויעלו רק במעט את המסה הרזה (המסה השרירית). בניגוד לגברים, נשים לא יכולות לצבור מסה שרירית גדולה, משום שאצלן רמות ההורמונים האחראיים לכך נמוכות בהשוואה לגברים. בנוסף, אימוני כוח יתרמו לעצם בריאה וצפופה יותר מה שיקטין בעתיד את הסבירות ללקות בדלדול-עצם (אוסטיאופורוזיס).

אתה תשרוף יותר שומן אם תתאמן בעצימות נמוכה למשך זמן ארוך יותר

הדבר החשוב ביותר בפעילות גופנית שמטרתה להפחית משקל, הוא לא החלק היחסי של הקלוריות שמקורן משומן אלא ההוצאה האנרגטית הכוללת של הפעילות. ככל שעוצמת הפעילות תהיה גבוהה יותר, כך תשרוף יותר קלוריות לכל דקת פעילות. אולם, היכולת להתמיד בעוצמת פעילות שכזו שמורה לאנשים מאומנים בלבד, ולא לאלה שרק מתחילים תוכנית אימון גופנית. יהיה זה בטוח יותר להתחיל להתאמן בעצימות נמוכה, ועם השיפור בכושר הגופני - להגביר בהדרגה את עוצמת הפעילות.

צבירת משקל עודף היא חלק מההתבגרות

אנשים רבים צוברים משקל עודף ככל שהם מתבגרים, אולם הדבר אינו מחויב המציאות.הסיבה לעלייה במשקל קשורה לירידה ברמת הפעילות הגופנית ולירידה בקצב חילוף החומרים כתוצאה מאובדן מסה שרירית. איבוד המסה השרירית, שמתרחש עם העלייה בגיל, גורם לירידה הדרגתית בקצב חילוף החומרים ולעלייה באחוז השומן שבגוף. איבוד המסה השרירית מקטין את יכולתו של הגוף לשרוף שומן, כך שכל צריכה קלורית עודפת תתבטא בעלייה במשקל. על מנת למנוע את התופעה, יש להתחיל בתוכנית אימון גופנית שמשלבת אימונים אירוביים (הגברת ההוצאה הקלורית) ואימוני כוח (בניית מסה שרירית).

אינך יכול להיות שמן ובכושר גופני טוב (Fat and Fit)

ההנחה שכל האנשים השמנים אינם פעילים וסובלים מגורמי סיכון למחלות לב, אינה נכונה.ידוע כיום כי היעדר פעילות גופנית דומה במשקלה (ואפילו יותר מכך) לגורמי סיכון אחרים למחלות לב, כמו יתר לחץ דם, רמות גבוהות של כולסטרול או סוכרת. ההמלצה, אם כן, היא לעסוק בפעילות גופנית סדירה ולשפר את כושרך הגופני - אפילו אם אתה סובל מעודף משקל.

פעילות גופנית מגבירה את התיאבון

הדבר נשמע נכון, אולם אין עדויות מחקריות לכך שחלים שינויים באותו יום, או מיום ליום, בצריכה הקלורית בעקבות העיסוק בפעילות גופנית מתונה. הדבר שונה כמובן כאשר מתייחסים לספורטאים שנדרשים להוצאה קלורית עצומה בזמן פעילותם הגופנית (מטפסי הרים, טריאתלטים, ספורטאי סבולת). פעילות גופנית עצימה מדכאת לעתים את הרעב, במיוחד אצל אנשים שמנים. עדיין לא לגמרי ברור מדוע פעילות גופנית לא מגבירה את התיאבון. ייתכן שהדבר קשור בעליית טמפרטורת הגוף או בירידה בזרימת הדם לאיברי העיכול, על חשבון הפניית דם רבה לשרירים הפעילים.

נראה אפוא כי עולם המיתוסים עצום ורב הוא, מה שגורם לבלבול ולחוסר אחידות באשר לעיסוק בפעילות הגופנית. תרומה גדולה מאוד לעולם המיתוסים מיוחסת לשרלטנים ולחסרי ידע בסיסי בתחום מורכב וחשוב זה. לאחר שהדברים התבהרו בחלקם, ואמות הסיפים לא רעדו יתר על המידה, אין זמן מתאים מכך להתחיל לעסוק בפעילות גופנית בריאה ומועילה, אשר תטיב עם כל אחד ואחת מאיתנו.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
19.5.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן