חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה

"לוחמי סוף השבוע" נוהגים להתגייס מדי שישי או שבת למשחק עם חברים במגרש השכונתי או בפארק הציבורי. אלא שהפעילות החד-שבועית הזו חושפת אותם לפגיעות. כתבה ראשונה בסדרה
  14/12/02
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום


בכל עונת השנה אנחנו פוגשים את "לוחמי סוף השבוע" (Weekend Warriors), את אותם ספורטאי סוף השבוע אנחנו פוגשים בימי שישי אחר הצהריים ולעתים גם בשבתות, על מגרשי הכדורגל והכדורסל בפארקים שכונתיים, על מגרשי הטניס, על מדשאות ציבוריות או בחצרות הריקות מתלמידים של בתי-הספר. למתבונן מהצד, נדמה כאילו נקלע למשחק גורלי שעתיד להכריע מי תהיה אלופת העולם הבאה. הלהט, המתח, התלבושות הססגוניות והקללות לשופט (...) נראים כאילו שייכים לדבר האמיתי. אולם שלא כשחקנים המקצועיים, שמתאמנים במהלך כל השבוע, אותם לוחמי סוף השבוע סובלים בדרך-כלל מעודף משקל, מכושר גופני מוגבל ומשרירים שאינם חזקים וגמישים דיים, והם ממקדים את פעילותם הגופנית ליום אחד בשבוע בלבד.
 
השאלה המרכזית היא אפוא, האם ניתן להגדיר את לוחמי סוף השבוע כמי שעוסקים בפעילות גופנית; ואם כן - האם יש לפעילות מסוג זה יתרונות, או שמא היא גורמת לנזקים?

ספורט הישגי לעומת פעילות לשיפור איכות החיים
 
לפני שנעסוק בסוגייה זו, עלינו להפריד בין העיסוק בפעילות גופנית מקצועית (ספורט הישגי, אימון מקצועי) לבין פעילות גופנית שמטרתה לשפר את איכות החיים ולתרום למזעור גורמי הסיכון הקליניים כגון השמנה, יתר לחץ דם, שומנים בדם, מתח נפשי ואחרים. ספורט הישגי שמטרתו לשפר ביצועי שיא, אינו עולה בקנה אחד עם האידאל הבריאותי. לעומת זאת, העיסוק בפעילות גופנית מבוקרת לשם שיפור איכות החיים ומתוך הקפדה על עקרונות האימון (הדרגתיות, משך האימון, תדירותו, עצימותו, גיוונו, שימוש בציוד מתאים וכו') יתרום לשיפור ניכר ברכיבי הכושר הגופני ובמדדים פיזיולוגיים מבלי לגרום לפציעות ולנזקים מצטברים.

לוחמי סוף השבוע ממוקמים אפוא בין ספורטאי ההישג (לפחות בכל הנוגע לתחרותיות ולרצון לנצח מתוך השקעת מאמץ חריג שאינו מותאם תמיד ליכולות הגופניות), לבין האוכלוסייה העוסקת בפעילות גופנית שאינה הישגית. מצב כלאיים כזה מציב לפני לוחמי סוף השבוע כמה בעיות, שהמרכזית שבהן היא חשיפה לסיכון-יתר לפציעות ומצד שני העדר היתרונות הפיזיולוגיים והמנטליים הגלומים בעיסוק בפעילות גופנית סדירה.


פציעות ספורט ואוטם שריר הלב
 
כל עיסוק בפעילות גופנית שמאופיינת בביצועים מתפרצים פתאומיים, בלא הכנה גופנית מתאימה - עלול להסתיים בפציעה. לוחמי סוף השבוע, שבמהלך כל השבוע אינם פעילים גופנית, שוכחים לעתים כי יכולת הביצוע העכשווית שלהם אינה דומה ליכולתם בתקופה הקדם-צבאית. הוסיפו לכך את האגו, הממוקם הרבה מעל ליכולת הפיזית ודורש את שלו -  והרי שהתוצאה הבלתי נמנעת היא מאמץ לא מבוקר, שמוביל לפציעה בעצם, בשריר או ברקמות החיבור. פציעה הנראית שולית בהתחלה, עלולה להפוך בקלות לפציעה רצינית. נוסף על הכאב והסבל, עלולים ספורטאי סוף השבוע למצוא עצמם מוגבלים בעבודה ובתחומי חיים אחרים, וכל זה בשביל גביע ששוויו 20 ש"ח...

בסקר שנערך בארצות-הברית, נמצא כי סך הפציעות בגפיים התחתונות בקרב לוחמי סוף השבוע הוא כ- 15% מכלל פציעות הספורט בגפיים אלה. ממצא חשוב נוסף התייחס לרמת העיסוק הספורטיבי, ונמצא כי רמת המשחק אינה משפיעה על סוג הפציעה ועל חומרתה.  כלומר, פציעתו של שחקן חובב עלולה להיות חמורה לא פחות מזו של המקצוען, שמשמש מודל לחיקוי ולהערצה של רבים מלוחמי סוף השבוע.
 
הסיבה העיקרית לפציעות, היא בהכנה לא מתאימה של הספורטאי לסוג הפעילות ולעוצמתה. הפציעות האופייניות ביותר של לוחמי סוף השבוע הן קרע בגיד אכילס, דלקת ברקמה בקשת האורכית של כף הרגל, שברי מאמץ בעצמות כף הרגל, דלקת בגידים ודלקות עצב.
 
על עוצמת העומסים שהספורטאי נחשף להם במהלך המפגש עם המשטח שעליו הוא משחק, ניתן ללמוד מן הנתונים האלה: במפגש בין כף הרגל לקרקע בעת הליכה הגוף סופג 0.6 ממשקל גופו. בזמן ריצה הגוף סופג פי 7.9 ממשקלו, מה שמגביר את הסיכון לפציעה טראומטית אקוטית ובהמשך גם לפציעות כרוניות בשל שימוש-יתר.
 
שוער סופשבוע. חשופים לפציעותלוחם סוף השבוע הטיפוסי מאופיין בהיעדר יכולת גופנית שעשויה היתה להכין את מערכות השלד והשרירים לדרישות כל-כך גבוהות. במצב זה, המשלב היעדר הכנה גופנית מתאימה עם ירידה בגמישות ובכוח של הרקמות (האופיינית לעלייה בגיל), מצטמצמת יכולתו של הגוף לעמוד בעומסים גבוהים שהוא נחשף אליהם באופן בלתי-צפוי פעם אחת בשבוע בלבד.

שילוב קטלני זה, בתוספת משטחי משחק עתירי בורות ומהמורות, סולל את הדרך להתרחשותן של פציעות ספורט רבות שאופייניות כל כך לאוכלוסיית לוחמי סוף השבוע.

נוסף על הפציעות האורתופדיות הטורדניות, אין להתעלם מן הדיווחים בספרות הרפואית על מקרי מוות או אוטם שריר הלב שאירעו לאנשים במהלך פעילות גופנית, כולל מקרים בישראל שלא תמיד מדווחים בתקשורת (כביכול, מחוסר עניין ציבורי). מקרי המוות הפתאומי בעת פעילות גופנית קשורים בדרך-כלל למחלת לב טרשתית (במקרים רבים החולים אינם מודעים לקיומה), שהמאמץ היה הגירוי
לקבלת האוטם ולמוות.
 
מקרים אחרים של מוות פתאומי עלולים להתרחש על רקע של מום-לב מולד או נרכש שלא אובחן. אנשים בשנות השלושים לחייהם, שברוב ימות השבוע אינם פעילים כלל ובסוף השבוע 'סוחטים את עצמם לדעת', ולעתים הם אף בעלי עודף משקל ופרופיל שומנים לא תקין, מעשנים ובעלי כושר גופני לקוי - אלה עלולים ללקות בלבם בסבירות גבוהה יותר ממי שמתאמנים בקביעות והסובלים פחות או אינם סובלים כלל מגורמי סיכון למחלות לב כליליות.


ההכנה לקרב

עבודה על גמישות

למרות שאין דרך להבטיח הימנעות מוחלטת מפציעות ספורט (אלא אם אתה בוחר שלא לעסוק בספורט כלל), ניתן להפחית את הסיכון לפציעות חדשות או להישנותן של פציעות ישנות.
 
אחד הדברים שיסייעו למזער את הסיכון לפציעה הוא עבודה על גמישות. חשוב לבצע אימוני גמישות קצרים במהלך השבוע, שיסייעו להרפות את המתח השרירי, לשפר את טווחי התנועה והתפקוד של המיפרקים ולסייע לאזן בין קבוצות השרירים השונות. בדרך זו יצטמצם אחד מגורמי הסיכון העיקריים לפגיעות ספורט.

ההמלצות הבאות יסייעו לעבוד על הגמישות באופן מיטבי:

* יש להפעיל קבוצות גדולות של שרירים וגידים בעת התרגול. מומלץ להתמקד באיזור הגב התחתון, בחגורת הכתפיים, באיזור החזה, בשרירי השוק ובחלק האחורי של הירך.
 
* יש להשתמש בשיטות תרגול שונות (גמישות פסיבית בעיקר - מתיחה ושהייה סטטית למשך כמה שניות בקצה גבול המתיחה) ובתרגילים שונים.
 
* מספר החזרות לתרגול מיטבי בתחילת העבודה הוא 6-4 חזרות בכל תרגיל, פעמיים-שלוש בשבוע.

ציוד ספורט מתאים

דרך נוספת להימנע מפציעות אפשריות, היא להשתמש בציוד ספורט מתאים ולפעול על משטחים שמותאמים לפעילות בטוחה. "נעלי המזל' מתקופת התיכון אולי נראות טוב ממבט-על, אבל סוליותיהן שחוקות בוודאי, והן אינן יכולות למלא כראוי את תפקידן (הגנה על כף הרגל, בלימת זעזועים, מניעת החלקה). גרביים רפויים ש"שוחים" בתוך הנעל עלולים לגרום לשפשופים ולשלפוחיות, ועל כן יש להעדיף גרביים צמודים שעשויים כותנה. מגן ברך רפוי הגולש לכיוון השוק לבטח אינו יכול למלא את ייעודו. המסקנה המתבקשת היא שיש להצטייד בציוד ספורט ייעודי לפעילות הגופנית.

בדיקה רפואית תקופתית

כדי למזער את הסיכון לאוטם שריר הלב, ובמקרים קיצוניים למוות פתאומי במגרש הספורט - מומלץ מאוד לבצע את הפעולות הבאות:
 
א. בדיקה גופנית תקופתית (כולל בדיקה במאמץ) במכון לרפואת ספורט. סדרת הבדיקות כוללת את הרכב הגוף (היחס שבין המשקל למסת השומן ולמסת הגוף הכחוש), פרופיל השומנים בדם, תפקודי הלב וכלי-הדם במאמץ ובהתאוששות וסקירה אורתופדית.
 
ב. קבלת זימון ל'מבחן שנתי" מדי שנה, בדומה לטסט ולאגרת הרישוי שנתית לקבלת אישור כשירות לרכב.
 
ג. הקשבה לגוף ולתחושות שהוא משדר. תחושת כאב בחזה, קוצר נשימה חריג, סחרחורת, בחילה או תחושות חריגות אחרות - כל אלה הם אותות אזהרה להפסקת הפעילות ולבדיקת התופעה אצל רופא.

לחלק השני של המאמר


תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
28.7.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן