חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

 פורום חדרי כושר 
 פורום תזונה 
 פורום נטורופתיה 
 פורום פיזיולוגיה וספורט 
 פורום פציעות ספורט 
 פורום לימודים 
 פורום פסיכולוגיה 

פורום פיזיולוגיה וספורט
מולי אפשטיין

פיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.
משמש כראש המדור לשירותים מדעיים לספורטאי הישג ועוסק במתן ייעוצים פיזיולוגיים לחברי הסגל האולימפי ולקהל לקוחות פרטי.
מוסמך החוג לפיזיולוגיה ולפרמקולוגיה בביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת ת"א.  מרצה אורח בביה"ס לרפואה ע'ש סאקלר באוניברסיטת ת"א בנושא 'הסימום הספורטיבי' ובנושא תוספי תזונה לספורטאים.  פרסם שורה ארוכה של מאמרים בכתבי עת מדעיים, בעיתונות היומית ובאתרי אינטרנט. משמש ככותב התכנים הראשי של אתר מכון וינגייט מיום עלייתו לאוויר.  מנהל פורומים מקצועיים ב־10 השנים האחרונות באתר מכון וינגייט, בחברת סולגאר ובאתר תפוז אנשים.
מולי אפשטיין שימש בין השנים 2009-2006 כפיזיולוג וכמאמן הכושר של הטניסאית, שחר פאר.  בתקופה זו הגיעה שחר פאר לדירוג השיא בקריירה שלה – מקום 15 בעולם.  ב־2007 שימש כפיזיולוג קבוצת הכדורסל מכבי "עלית" ת"א.  בין השנים 1997-1993 שימש כמאמן הכושר של נבחרת ישראל בכדורסל ושל קבוצת הכדורסל הפועל ת"א (1994-1993). שימש כמאמן הכושר האישי של שחקני הכדורסל, עודד קטש ודורון שפר.

בין השנים 1996-1991 שימש כפיזיולוג וכמאמן הכושר של זוכת המדליה האולימפית הראשונה לישראל – הג´ודוקא, יעל ארד.  

מזה כ־10 שנים אפשטיין הוא פרשן האתלטיקה של ערוץ הספורט וחבר מערכת ופרשן של המגזין האולימפי 'בגלל הרוח'.

ממקימי הוועדה למניעת סימום בספורט של הוועד האולימפי בישראל.  שימש כמזכיר הוועדה במשך 12 שנים.

לפרטים נוספים הקליקו כאן

הגלישה באתר והשימוש בפורומים בכפוף לתקנון האתר

שרירי בטן בהריון הדסי 08/02/17 09:42
מה הסיבה המדויקת לכך שבהריון כאשר גודלת הבטן אין צורך לאמן את שרירי הבטן או לחילופין אסור לאמן .
שומעת הרבה דעות בנושא אשמח לתשובה :)
בטן שרירית מולי, מנהל הפורום 13/02/17 10:28
שלום הדסי,
לאיזה תרגילים את מתכוונת? האם לכפיפות בטן שהן ממילא תרגיל לא מומלץ, ללא קשר להיריון?
מולי
משקאות משתנים. אשל 07/02/17 13:16
תה וקפה נחשבים למשקאות משתנים. מה פירוש?
אם אני צורך את כל הנוזלים שלי באמצעות מים או באמצעות תה, סביר להניח שכמות השתן שלי לא תשתנה.
פורום תזונה מולי, מנהל הפורום 07/02/17 15:26
שלום אשל,
אני מציע שתשאל בפורום התזונה.
בברכה,
מולי
ספה- השאלה מהיום לא נענתה מיכל 06/02/17 18:58
Cool
ראי בהמשך מולי, מנהל הפורום 07/02/17 10:30
ספה - כתבתי שוב, בטעות בשרשור ולא פה. אודה לך אם תשיב ספפה 06/02/17 11:14
עניתי בהמשך מולי, מנהל הפורום 06/02/17 16:00
עניתי בהמשך לשאלתך
יאיר האם פעילות גופנית על בסיס יומיומי עלולה להזיק? 06/02/17 00:50
שלום

בן 43, לא מעשן. עם עודף משקל
לח"ד גבולי, לא מטופל בתרופות.
אני עושה הליכות של שעה, 4-5 פעמים בשבוע.
רציתי לנסות להעלות את התדירות לכל ימות השבוע.
האם יש עם זה בעיה? האם זה עלול להזיק למערכת כלשהי בגוף (שלד, לב)?
זה יכול להזיק מבחינת לחץ הדם?
יש צורך בימי מנוחה או כל עוד מדובר בפעילות אירובית אין צורך?

אציין שבדיקת אקו במאמץ תקין (בוצע בגלל גלי T הפוכים, אך זה כנראה המצב הרגיל אצלי).

תודה
פעילות יומיומית מולי, מנהל הפורום 07/02/17 10:34
שלום יאיר,
כמה זמן אתה עוסק כבר בפעילות הגופנית שתיארת? האם הפעילות הגופנית שאתה מבצע מסבה לך הנאה? האם יש לה השלכות כלשהן על מערכת השלד והשריר שלך? - כאבים, חוסר נוחות, תשישות?
בעיקרון אם אתה מורגל בביצוע פעילות זו מזה זמן ואינך כאוב או מותש, אין שום סיבה שלא תוסיף צעידה נוספת. חשוב כמובן לבחון מהי עצימות המאמץ שאתה מבצע - דבר שניתן לבקרה באמצעות מדידת הדופק.
להמלצות ולהכוונה אתה יכול לפנות לבדיקה ולייעוץ במרכז לרפואת ספורט בוינגייט - 09-8639400
מולי
שאלה ירון 04/02/17 02:22
שלום,
יש לי כמות שאלות שלא מתאימה לפורום,ואני פשוט לא יודעת למי לפנות. חוץ מזה שאני מנסה למצוא פיזיולוגים להיפגש עימם וזה פשוט בלתי אפשרי למצוא מישהוא שמוכן לשוחח עמי אפילו בטלפון להסביר מה אני רוצה.
איך אני יכולה להשיג פיזיולוגים לדבר עמם?
תודה
זו הפינה מה השאלה? מולי, מנהל הפורום 05/02/17 13:42
שלום ירון (למרות שכתוב בלשון נקבה),
מה הבעיה לקבוע ייעוץ פיזיולוגי? ואם השאלה לא מתאימה לפורום שעוסק בפיזיולוגיה למה שפיזיולוג יוכל לעזור? לא מתאימה בשל הפומביות?
אפשר לקבוע פגישת ייעוץ בתשלום בוינגייט - 09-8639400
מולי
שינה על הספה - מחדדת את השאלה מיכל 01/02/17 11:10
האם יש להתנגד לשינה על הספה (שנוחה לו) בשל טיעונים שתנוחת הרגליים על הספה (מכופפות לחילופין) גוררת כאבי גב, כאבי ברכיים וכו׳ (שמהם הוא אמנם סובל לעיתים אך ייתכן שכתוצאה מעומס האימונים ולא מתנוחת השינה) ?? תודה
שינה על הספה מיכל 01/02/17 07:42
שלום, בני בן ה 16 הוא ספורטאי המתאמן כעשרה אימונים בשבוע. השינה שלו טובה אבל רק על הספה בסלון. כך ישן מזה מספר שנים. כשבני משפחה לוחצים עליו לישון בספה בטענה ששינה על הספה לא טובה (״אין מנוחה לשרירים, עיכוב צמיחה לגובה) הוא מנסה לישון במיטה אך חש שאינו ישן טוב ומתעורר כל שעה. האם יש אמת בטיעונים אלו? אן שיכול להמשיך לישון על הספה בשקט? תודה רבה
ספפה מולי, מנהל הפורום 05/02/17 13:39
שלום מיכל,
נראה לי שהמקום הטבעי והנכון לישון בו הוא בחדר השינה ולא בסלון. חדר השינה צריך לייצר תנאי שינה נוחים - טמפרטורה, נוחות המיטה, חושך ושקט, ולא נראה לי שהסלון עונה על תנאים אלה.
איני יודע מה מקור הבעיה של בנך ומדוע הוא מתעקש לישון בסלון על הספה ולא על מיטה נוחה.
אפשר להיוועץ ברופאי שינה אבל קודם כדאי לברר מדוע הוא נוהג כך.
בברכה,
מולי
ספה - שאלתי אליך מיכל 06/02/17 11:12
תודה על תשובתך. לדבריו השינה על הספה נעימה לו גם כי היא רכה ונוחה במיוחד וגם כי היא נמצאת במרכז הבית ורגשית זה כנראה מרגיע אותו. יש לו במהלך בלילה תנאי שקט בסלון (ואמנם אין חשכה החל משעת הזריחה כמו שיש בחדר סגור). שאלתי אליך כפיזיולוג היא האם יש בכך פגיעה כלשהיא מבחינה גופנית (שרירים, עצמות, צמיחה ) כפי שמישהו מהמשפחה טען. למיטב הבנתי גם במיטה אנחנו משנים תנוחות לאורך הלילה, הרגליים והגב לעיתים ישרים ולעיתים כפופים ואין לכן הבדל בין ספה למיטה. אבל, חשוב היה לי לשמוע את דעתך המקצועית. תודה רבה רבה
הסתכלות מקצועית מולי, מנהל הפורום 07/02/17 10:29
שלום מיכל,
מלכתחילה זה נשמע כמו משהו רגשי ולכן שאלתי מדוע הוא מתעקש לישון שם.
אני חושב שכדאי לך להתייעץ עם מומחי שינה ועם אנשים שמתעסקים בארגונומיה כדי לבחון את ההבדל בין המיטות ואת ההשפעה על השינה.
כפי שכתבתי בתשובתי הראשונה, שינה צריכה להתבצע בחדר השינה בתנאים מיטביים ולא בסלון הבית כפתרון קבע.
מולי
קצב במרתון ירושלים רצה 30/01/17 14:50
כמה צריך להוסיף לקצב במחשבון מקמילן כאשר מחשבים קצב למרתון ירושלים?
ירושלים הרים סביב לה מולי, מנהל הפורום 05/02/17 13:34
שלום רב, איני חושב שקיימים אלגוריתמים על פי מסלולי הריצה השונים.
מה שיותר חשוב, האם התנסית בריצה בתוואי המסלול הזה? האם האימונים כוללים ריצה במסלול שמכיל עליות וירידות?
מולי
אימונים למרתון רצה 19/02/17 21:24
אני מתאמנת בעליות דומות וכבר רצתי מרתון בירושלים פעמיים, רק מנסה לשדרג. תהיתי לגבי הקצב שנהוג לצפות לו כי הרגשתי שמחשש מהעליות אני רצה לאט מדי...
התמכרות לספורט מיכל 29/01/17 09:25
שלום, שמי מיכל אני תלמידת כיתה ח'' (מחוננים) ואני עושה עבודה מטעם ביה"ס על התמכרות לספורט. האם אתם מכירים אישית סיפורים על חברים/ קרובי משפחה ואפילו אתם שהיו או שעדיין מכורים לספורט? אם כן, אשמח שתענו בתגובה על השאלות הבאות:
1. לאיזה סוג ספורט מכור?
2. מתי ואיך הבין שהוא מכור?
3. מה עשה נגד זה אם עשה משהו- האם ניסה להפסיק את זה ואיך?
4. במידה ולא ניסה להפסיק להתמכר לספורט ולצמצם את כמות הפעילות הגופנית מדוע לא ניסה?
5. איך זה משפיע על משפחתו וחבריו?
6. על מה משפיע מבחינה פיזית הספורט? (האם מזיק וגורם לפציעות או שלא...)
7. האם אתם מכירים מומחה למכורים לספורט? (במידה וכן נשמח שתעבירו לנו את שמו והאימייל שלו).
תודה רבה והמשך יום נעים! :)
בבקשה תגיבו לזה מיכל 05/02/17 08:22
הצילו
אנא תגיבו לשאלות ששאלתי :)
מאוד יעזור! :)
פרסום בפייסבוק מולי, מנהל הפורום 05/02/17 13:13
שלום מיכל,
אני מציע לך לבנות שאלון מקוון ברשת ואח"כ להפיץ אותו בפורומים של קבוצות ריצה ואופניים, בעיקר בפייסבוק
בהצלחה!
מולי
אכילה נכונה ? דבש 27/01/17 13:03
רבות נכתב על אכילה לפני בזמן ולאחר פעילות גופנית. כל הכתוב מבוסס היטב על-פי מחקרים רבים ולאורך שנים.
בעקבות מחקרים אלו גובשו המלצות כמעט לגבי כל סוג של פעילות גופנית.
השאלה שלי היא מה ההשפעה על מי שעוסק בפעילות גופנית במידה ואינו מקפיד את המלצות אלו? האם לאורך זמן נוצרת השפעה שלילית?
אני מתייחס לאלו העוסקים בפעילות גופנית להנאתם ולבריאותם ולא לאלו שעוסקים בספורט מקצועי.
(כדוגמא אביא את עצמי. מתאמן 3-5 פעמים בשבוע מיד עם ההשכמה ולאחר שתית כוס מים. כ 10 דקות לאחר האימון שנמשך 40-50 דקות אוכל ארוחת בוקר ״מלאה״)
פורום תזונה מולי, מנהל הפורום 05/02/17 13:11
ש/לום רב,
האם ניסית לשאול זאת בפורום התזונה?
בברכה,
מולי
אימון אירובי ו-BDNF אריק 25/01/17 10:15
מולי שלום,

לאחרונה קראתי רבות על נפלאות ה-BDNF והשפעתו על המוח. האם תוכל להמליץ על פרמטרים של אימון אירובי למטרת העלאת ריכוז ה-BDNF? ובכלל, כדאי לדעתי לפרסם כתבה בנושא.
תודה,
אריק
לא מכיר מולי, מנהל הפורום 05/02/17 13:10
שלום אריק,
אני לא מכיר את תחום ה-brain derived neurotrophic factor ואיני יודע האם ניתן למקד את סוג האימון בכדי לגרום לעלייה מיטבית בפקטור.
בברכה,
מולי
להוריד את ה׳צדדים׳ רון שפר 23/01/17 17:58
היי שלום
אני בן 29 במשקל 94 גובה 184
אני עכשיו בעיצומה של דיאטה מאוזנת של 1500 קלוריות שכוללת את כל אבות המזון
צריכה של 6 ארוחות קטנות ביום
בנוסף אני עושה אימונים בעצימות גבוהה 30 דקות ביום, 5 פעמים בשבוע. אני רואה התקדמות יפה של 2-3 קג ירידה בשבוע.

גם בעברי (לפני 4 שנים) הייתה לי תקופה שמנה כמו עכשיו, וגם אז ירדתי למשקל תקין של 78.
ע״י אותה דיאטה ואותם אימונים.

בשתי הפעמים הנ״ל, דבר אחד לא יורד וזה השומנים מהמותניים. נכון שהגנים שלי לא משהו, וגם שאר משפחתי נוטה להשמנה ובאופן כללי לרופסות.
אך השאלה שלי היא, האם ניתן לשרוף את ה׳צדדים׳ ע״י צריכה שונה של תזונה או אימונים מסוג אחר? התמקדות מסויימת?

תודה רבה מראש! :)
פורום תזונה מולי, מנהל הפורום 24/01/17 09:21
שלום רון,
ראיתי ששאלת את אותה השאלה בפורום התזונה ושם זה אכן המקום לצפות לתשובה
מולי
מקור אנרגיה מרדכי 22/01/17 23:15
שלום מולי,

השאלה שלי היא מה ההבדל בין מסלול הפקת האנרגיה בשריר בספרינט של 100 מטר לעומת סט שמגיע לכישלון חיובי בחדר כושר? האם בשני המקרים מדובר על מסלול אנאירובי א-לקטי ATP-CP? אם כן, אנא הרחב.

כמו-כן, מה גורם למתאמן לחדול/להאט מפעילותו כעבור מספר שניות בסט של חדר כושר לעומת ספרינט?

תודה,

מרדכי
שאלה למבחן מולי, מנהל הפורום 24/01/17 09:20
שלום מרדכי,
אני מניח מתוך השאלה שלך שלמדת פיזיולוגיה ולכן אאתגר אותך בכיווני מחשבה ולא בתשובה פשטנית.
כמה זמן נמשכת ריצת all out ב-100 מטר וכמה זמן נמשך הסט בחדר הכושר. תחשוב כמה קבוצות שרירים משתתפות בספרינט וכמה קבוצות שרירים משתתפות בתרגיל בו אתה שוכב לדוגמא - לחיצת חזה.
בספרינט אתה נמצא בתנועה (אינרציה) ובחדר הכושר אתה במנח סטטי. העייפות המקומית של קבוצות שרירים קטנות תמיד תהווה גורם מגביל לעומת מעורבות של קבוצות שריירם גדולות בפעולה של תנועה בה יש גם תרומה של אנרגיה אלסטית
מולי
מעניין, ו... מרדכי 25/01/17 21:54
למרות התשובה המעניינת, אני מתעקש לדעת פיזיולוגית מהו מסלול הפקת האנרגיה בכל אחד משני המקרים (סט של 20 שניות בחד"כ לעומת ספרינט של 100 מטר) ובנוסף - מהו התהליך הכימי שגורם להפסקת התנועה או להאטתה בכל אחד משני המקרים.

תודה רבה

למולי - אנא תשובתך בנושא מרדכי 10/02/17 07:26
מהו מסלול הפקת האנרגיה בכל אחד משני המקרים (סט של 20 שניות בחד"כ לעומת ספרינט של 100 מטר) ובנוסף - מהו התהליך הכימי שגורם להפסקת התנועה או להאטתה בכל אחד משני המקרים.

תודה רבה
התקשות שרירים - עזרה סוכן חשאי 19/01/17 22:56
הצילו
אהלן.
ממה יכול לנבוע התקשות, כאב, ואפילו קצת נפיחות של שריר בעת מאמץ של ריצות ארוכות בלבד?

במידה ומדובר בכל סוג אחר של מאמץ ברגליים זה לא קורה - ספרינטים שונים, תרגילי כוח שונים, ריצות בינוניות וכו''...
לאחר מרחק של 2 קילומטר שרירי השוק התחתונים (לא שרירי התאומים, אלא מתחת) בשני הרגליים (אחת באופן יותר קיצוני) מתחילים לכאוב ולהתקשות מאוד.

אשמח מאוד להכוונה ועזרה (:

שרירים נוקשים מולי, מנהל הפורום 22/01/17 12:46
שלום רב,
כדאי שפיזיותרפיסט\ית יסתכל על אזור הכאב וינסה להבין את מקורו. יתכן וזה קשור במבנה הרגל (בד"כ שוק דחוסה ועבה) או בדפוס תנועה. בכל מקרה שווה אבחון וקבלת המלצות
בברכה,
מולי
  10   [11-20]...[221-226]
31.3.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט




משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן