חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

 פורום חדרי כושר 
 פורום תזונה 
 פורום נטורופתיה 
 פורום פיזיולוגיה וספורט 
 פורום פציעות ספורט 
 פורום לימודים 
 פורום פסיכולוגיה 

פורום תזונה
איילת וינשטיין – דיאטנית ספורט קלינית, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט. דיאטנית ראשית של ספורטאי המשלחות האולימפית והפארלימפית: (2000-2016). דיאטנית המכבייה 2017, יו"ר ועדת התמחות בתזונת ספורט מטעם משרד הבריאות ורכזת שיתוף הפעולה וינגייט-ארומה מטעם מכון וינגייט. 




עינב גרוסמן
– דיאטנית ספורט קלינית B.Sc RD במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, ראש תחום תזונה ומרצה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.
עובדת עם ספורטאי האקדמיה למצוינות בספורט במכון וינגייט ועם ספורטאים ומתבגרים. בוגרת קורס טיפול תזונתי בסוכרת, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב ובעלת ניסיון עם חולים מורכבים.
מנחת סדנאות לאורח חיים בריא ולירידה במשקל.

קישורים:

הגלישה באתר והשימוש בפורומים בכפוף לתקנון האתר

אחוז שומן אלון 31/03/17 23:04
שלום עד כמה אחוז שומן בנאדם יכול לרדת? האם יש אחוז מסוים שהגוף כבר נכנס למנגנון הגנה ויותר לא מוריד אחוז שומן? ואם כן מה המספר הסטטיסטי 7 אחוז? 5 אחוז? תודה
אחוז שומן מיטבי איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:28
לכל אדם יש נקודה בה ניתן לשמור על יציבות משקלית לאורך זמן
בדרך כלל מתאפינת באחוז שומן מיטבי עבור אותו אדם
נקודת האיזון הנ:ל שונה מאוד מאדם לאדם
מקובל להמליץ בכלל האולוסיה על אחוזי שומן במטרה למנוע מחלות , בנשים: 20-25% ובגברים: 10-17%
בספורט במאזן בין יכולת ביצוע לבין הסיכון לפציעות מקובל להמליץ בנשים לא פחות מ17% שומן, ובגברים לא פחות מ7% שומן. ירידה מתחת לאחוזי שומן אלו (לעיתים מחויבת בשל ענף הספורט) מחייבת פיקוח רפואי צמוד.
יש אנשים שבאופן טבעי מצליחים לשמור על איזון באחוז שומן נמוך והם בדר"כ יהיו פחות מועדים לפציעות שקשורות במשקל נמוך. לעומת זאת ספוטאים שנאבקים לרדת במשקל ובאחוזי שומן עלולים לסבול יותר מסוג פציעות אלו.

זכרו אנשים שונים נקודת איזון שונה
הורמון גדילה ואינסולין אלון 31/03/17 03:26
שלום איילת ועינב האם אינסולין שמופרש בכמות גדולה נחשב לאנטגוניסט להורמון גדילה? הבנתי שצום מעודד הפרשה של הורמון גדילה והחולשה שמרגישים אחריי אימון גם מעודדת הפרשת הורמון גדילה אז אם אני אחריי אימון אוכל תמר או שותה אבקת חלבון וגורם להפרשה גבוהה של אינסולין זה חוסם את ההפרשה של ההורמון גדילה? מה אני יכול לעשות בשביל להגביר הפרשה של הורמון גדילה ולשמור על המסת שריר שלי? לא לאכול לפעמים אחריי אימון? לצום יום אחד בשבוע? לא לאכול ארוחת בוקר לפעמים? תודה
הורמונים אנבוליים איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:22
האינסולין והורמון הגדילה שניהם הורמונים אנבוליים
שניהם קשורים לתהכליי בניה בדרכים שונות
לאחר מאמץ גופני הפרשת הורמון הגדילה עולה לעומת ירידה בהפרשת האינסולין
בצום חלה עליה בהפרשת הורמון הגדילה ולעומת זאת עליה בהפרשת הורמון האינסולין מתרחשת כתגובה לאכילה ( פחימיות, חלבונים)
למרות המצויין, הורמונים אלו אינם נחשבים אנטגנוסטים.
אכלתי מדי מתי אני אשמין רוני 30/03/17 23:13
אם אכלתי מדי בארוחה אחת,כמה זמן לוקח לגוף להמיר את העודף אוכל לשומן?

והאם תהליך המרת האוכל העודף בארוחה לשומן קורה במקביל לזה שרעבים שוב כמה שעות אחרי הארוחה? או שקודם הגוף משתמש ואוגר את האוכל הנאכל ורק אז נהיים רעבים שוב?

תודה

עליה בשומן איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:15
עיכול המזון וספיגתו נמשכים מספר שעות
רק כאשר מתקיים עודף קבוע הגוף יתרגם את העודף הקלורי מהמזון כעודף קלורי וינתב לאגירה ברקמת שומן דרך ייצור טריגלצרידים בדם שמועברים לריקמת השומן.
התהליך לוקח יממה לפחות
שקילה מייד אחרי אוכל תעיד על כמות המזון והנוזלים המצויים במערכת העיכול ולא בהכרח על עליה במסת שומן
בריאות
איילת
קיבה אביטל 30/03/17 15:22
שלום,
האם הרצפטורים שיש בקיבה מגיעים "לרוויה" כשיש מספיק אוכל בקיבה או שהם מגיעים לרוויה ממקור אחר?
תודה
חיישני הקיבה איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:11
חיישני הקיבה הינם חשינים של מערכת העצבים המרכזית, לחץ על דפנות הקיבה יוצר מתח ומעורר את החישנים להעביר מסר של שובע
לא מדובר בפעילות רצפטורים ולכן אין חומר מגיב כי אם מתח בשרירי הקיבה
בריאות
איילת
אני חייב להבין אל זה ליאור 30/03/17 02:03
בבקשה-כשאוכלים רמות הסוכר בדם עולות נכון?ונשארות מאוזנות עד לארוחה הבאה כאשר רמות הסוכר יורדות נכון?


רמות סוכר בדם גם מונע הצטמקות של תאי שומן קיימים נכון?

אז אם העיקרון בלהוריד במשקל ולאכול כל 3 או 4 שעות כדי שרמות הסוכר בדם לא ייפלו,אז איך יש לגוף הזדמנות להוריד בשומן??? אם אין לו סימן שרמות הסוכר נמוכות כי אוכלים כל פעם כשרעבים...

מכיר את הקטע של הכנסה לעומת הוצאה קלורית שלילית,אני שואל ספציפית על מה ששאלתי פה שזה שונה...
תודה רבה
תנודות גלוקוז בדם איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:09
אכילה של פחמימות גורמת לעליה בערכי הסוכר בדם ומגרה הפרשה של אינסולין
האינסולין הינו הורמון אנבולי שתפקידו לעורר תהלכי בנייה ברקמות, תוך כניסת הסוכר לרקמות.
יצירת שומן בתאי שומן דורשת מצב מצב של עודף קלורי ובמקביל גירוי הורמונאלי מתאים.
המנגנון מורכב ומווסת ע"י מספר רב של מערכות ויסות.
אכילה קצובה משפיעה לא רק על שמירה על ערכי סוכר יציבים פחות או יותר אלה גם על מנגנוני הויסות ההורמונאלים.
בריאות
איילת
דור דור 29/03/17 09:36
כמה זמן לוקח לאכול להגיע מהקיבה לטרסריון?
מזונות שונים קצב משתנה איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:05
קצב פינוי הקיבה ותנועת המזון לאורך המעי משתנה בשל שונות אישית ובשל הרכב המזנות
לדוגמא תכולה גבוהה של חלבונים, שומנים וויטמין C מאיטה את קצב הפנוי הקיבתי.
לעומת זאת תכולת סיבים תזונתיים גובוהה תגביר תנועתיות של המעי
בשל כך אין אפשרות לנקוב בזמן
מדובר במספר שעות
בריאות,
איילת
איזון הורמונלי אלון 28/03/17 15:58
שלום רציתי בבקשה המלצות ממך על מאכלים שיכולים לאזן הורמונלית, אם יש מאכלים שטובים לחוסר איזון בבלוטת האדרנל, אני יודע שזה קשור גם ללחץ נפשי אבל אני רוצה לדעת על מאכלים שיעזרו עם לחץ דלקתי תודה
סטטוס תזונתי איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 13/04/17 15:02
אין אפשרות להצביע על מזון מסויים שבעזרתוט ניתן ליצור איזון הורמונאלי
אולם מצב תזונתי בהחלט עשוי להשפיע על האיזון.
בצורה בדוקהמחסור קיצוני וקבוע בקלוריות עשוינ חלפגוע באיזון הורמנאלי ולכן יש לוודא זמינות אנרגטית .
כמו כן קיימות מספר השפעות עקיפות שרצוי לבדוק כגון
סטטוס אומגה 3, ויטמין D
בעלי תפקיד בויסות הורמנאלי ולכן יש להקפיד על תקינות
בריאות
איילת
שובע רותם 28/03/17 13:02
נכון שמצב מלאות הקיבה לא הדבר היחיד שקובע מתי שובעים בשמן הארוחה.


אז מה עוד הגורמים הפיזיולוגיים?
תודה
תשובה עינב גרוסמן, מנהלת הפורום 03/04/17 09:35
שלום

מצרפת את תשובתה של איילת מה 26.3 לאותה השאלה :

"תחושת השובע מוסתת ע"י מספר גורמים בין השאר לחץ על שרירי הקיבה מאותתים תחושה של לחץ שמתוגמת ע"י המוח כשובע
יש לציין שכתגבה לשינויים בנפחי המזון והשתיה שרירי הקיבה משנים את נפחם ולכן צמצום קבוע בנפח המזון יגרום לכך שנפח קטן יגרום לתחושת שובע בעוד שעליה קבועה בנפחי המזון תגרום לפעולה ההפוכה.
יש לציין שגורמים כגון סטסטוס הורמנאלי ויסות סוכר ועוד משפיעם גם הם על תחושת השובע"

בברכה

עינב
שגאי שגאי 27/03/17 23:52
קראתי שהורמונים בגוף הם חלק מוויסות הרעב והושבע.

האם אבל הבנתי נכון שמנגנוני הוויסות האליו קורים כאשר אוכלים את אבות המזון השונים?
כלומר-לא יכול להיות מצב של רעב מוגבר פתאום ביום אחד כי משהוא בהורמונים של הגוף השתנה?

-ואם אפשר שאלה נוספת-אם הBMR לשי הוא 1400 האם זה אומר שביום אלד אני אוכל 1500 קלוריות,באותו היום לא תיהיה רזייה?

תודה
תשובה עינב גרוסמן, מנהלת הפורום 03/04/17 09:33
שלום

מצרפת את תזובתה של איילת לאותה השאלה :

"תחושת השובע מוסתת ע"י מספר גורמים בין השאר לחץ על שרירי הקיבה מאותתים תחושה של לחץ שמתוגמת ע"י המוח כשובע
יש לציין שכתגבה לשינויים בנפחי המזון והשתיה שרירי הקיבה משנים את נפחם ולכן צמצום קבוע בנפח המזון יגרום לכך שנפח קטן יגרום לתחושת שובע בעוד שעליה קבועה בנפחי המזון תגרום לפעולה ההפוכה.
יש לציין שגורמים כגון סטסטוס הורמנאלי ויסות סוכר ועוד משפיעם גם הם על תחושת השובע"

לגבי הBMR - מעבר לערך עצמו מוסיפים הוצאה אנרגטית יומייומית ובפעילויות השונות, כך שתוספת 100 קק"ל על הערך הבסיסי עצמו לא תיצור ככל הנראה עודף קלורי

בברכה

עינב
פריקי ליאת 26/03/17 15:45
שלום רב.
ידוע שכאשר עושים על האש אז חלקיקים מהעשן נספגים בבשר והדבר אינו בריא במיוחד.
מה לגבי פריקי?
תהליך הייבוש בעישון שעוברת החיטה יוצר את אותו אפקט לא בריא?
תודב רבה.
ראקצית עישון איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 26/03/17 17:33
בעישון של בשר או דגים מתרחשת ראקציה בין הרכיב החלבוני לבין העישון
חשיפה מרובה זו יוצרת תוצרים מזיקים
ככל שמשך העישון וכמות החלבון גדלה כך גדלים תוצרי הראקציה
בחיטה כמות החלבון קטנה יחסית.
איילת
שרה שרה 26/03/17 15:06
אם אכלתי שוקולד ורמות הסוכר בדם עולות מהר ויורדות מהר,האם זה שאני אוכל חלבונים לאיזון העלייה והירידה המהירה של הסוכר,הגיד חצי שעה אחרי אכילת השוקולד יכול לתרום לאיזון הסוכר או שזה מאוחר מדי וצריך לאכול את השוקולד עם החלבון ביחד כדי שלא יהיה את האפקט של העלייה והירידה החדה?


-ואם אפשר גם להוסיף ולשאול-האם זה שיש בשוקולד הרבה סוכר מבטל את העובדה שיש בו הרבה שומן ושומן אמור דווקא להאט את תכולת הקיבה וגם לבטל את העלייה והירידה החדה של הסוכר?
תשובה עינב גרוסמן, מנהלת הפורום 03/04/17 09:29
שלום

צירוף של חלבון או שומן עם הפחמימה תשנה את התגובה הגליקמית של הארוחה עצמה, כלומר תגרום לעלייה פחות מהירה של הסוכר בדם

עינב גרוסמן
דיאטנית קלינית
עיכול האוכל וזמן רעב אלרועי 25/03/17 20:41
הי,
אז קראתי שכשאוכלים האכל בקיבה נהפך למיץ כזה ולכן זה לא נכון שהאוכל הראשון שאוכלים הולך למעי הדק,
אז מפה שאלה קצת מסובכת:
אם האוכל נהפך למיץ שלא ממלא את כל תחולת או נפח הקיבה,למה לא מרגישים רעב כבד או קל כשהאוכל נהפך למיץ הזה לפני שהוא הולך למעי הדק?


ושאלה נוספת בבקשה-האם בלוטות הטעם על הלשון תלויות ברעב ושובע מבחינת הטעם של האוכל?
תודה
שומן ענבר 25/03/17 00:26
אם שומן מתעכל אחרון בקיבה,למה שוקולד בשעת רעב יכול לגרום לשמנה באכילה מוגברת,אם יש בו יותר שומן משמע עיכול יותר איטי משמע חוסר רעב ליותר זמן? תודה רבה
סוג השומן כמות סוכרים וקפאין איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 26/03/17 17:29
השוקולד מכיל כמות גדולה של סוכרים
כמו כן קפאין שמגביר תחושה של עוררות
והרכב השומן משפיע גם הוא עם לתחושת השובע
ככל שיש יותר מוצקי קקאו כלומר השמן בשוקולד מגיע מחמאת הקקאו שמקנה תחושת שובע טובה יותר משומן צמחי מוקשה שמצוי בשוקולד שאחוז מוצקי הקקאו שבו נמוך יחסית
קיבה מלאה שלום 24/03/17 17:35
שלום רב,
ידוע לי שכשאוכלים הרצפטורים בקיבה רגישים למתיחה וזה שולח למוח מסרים של שובע,מה שלא ברור לי שכן קראתי במקומות שונים שלא חייבם למלא את הקיבה לתחושת שובע אלא הרצפטורים מגיעים לרוויה מוסיימת ומודיעים על תחושת השובע.

מה שעוד קראתי גם שיש כימיקלים בקיבה שגורמים ומאותתים לשובע ולא כמות האוכל בקיבה.

אפשרי הסבר עד כמה מפורט שניתן?
תודה
ויסות שובע במוח איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 26/03/17 17:27
תחושת שובע מוסתת ע"י המוח
חישני הקיבה הינם רק חלק קטן מכלל הסמנים המאותתים תחושה של שובע
איילת
קיבה רועי 23/03/17 21:56
האם שובע נגרם מכמה הקיבה מלאה?
תודה
מנגנון השובע איילת וינשטיין, מנהלת הפורום 26/03/17 17:02
תחושת השובע מוסתת ע"י מספר גורמים בין השאר לחץ על שרירי הקיבה מאותתים תחושה של לחץ שמתוגמת ע"י המוח כשובע
יש לציין שכתגבה לשינויים בנפחי המזון והשתיה שרירי הקיבה משנים את נפחם ולכן צמצום קבוע בנפח המזון יגרום לכך שנפח קטן יגרום לתחושת שובע בעוד שעליה קבועה בנפחי המזון תגרום לפעולה ההפוכה.
יש לציין שגורמים כגון סטסטוס הורמנאלי ויסות סוכר ועוד משפיעם גם הם על תחושת השובע
בריאות
  10   [11-20]...[241-242]
23.6.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן