הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

תזונה

פורום תזונה

מנהלי הפורום

בן אל ברקוביץ
בן אל ברקוביץ / תואר ראשון ושני במדעי התזונה M.Sc. RD, תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט. תזונאי נבחרות הטאקוונדו, כדורעף החופים והטריאתלון. מרצה לתזונת ספורט בבית הספר למאמנים במכון וינגייט ותזונאי האקדמיה למצוינות בספורט. מייעץ לספורטאים צעירים ובוגרים, מקצוענים וחובבים.
הודעות
191
פעילות אחרונה
אתמול, 14:10
ההודעה האחרונה
פרוביוטיקה
יונתן / 26/01/23 15:36
האם לחם, לסוגיו השונים, הוא מזון מעובד (לפי רשימת רכיביו), המזיק לבריאות, למרות ערכיו התזונתיים הנחשבים טובים לבריאות?
עומר / 22/10/22 21:03
חומצות אמינו
אושר / 15/10/22 22:19

פורום

הוסף הודעה חדשה

הוספת הודעה חדשה

העלה קובץ

ההודעות ותגובות

  • שלום, קניתי בסופר קופסת שימורים של מלפפונים חמוצים במלח. אבל ראיתי ברשימת רכיבים שיש גם חומצה אצטית. האם החומצה הזו פוגעת בפרוביוטיקה שאמורה להיות בחמוצים? שאלה נוספת: אילו מזונות אפשר לקנות בסופר שמכילים פרוביוטיקה איכותית הרי המזון בספור מעובד לפעמים וזה פוגע בפרוביוטיקה? תודה
    • שלום יונתן, החומצה האצטית היא חלק מהתנאים המאפשרים את תסיסתם של המלפפונים ואת התפתחותם של אותם חיידקים פרוביוטים שאתה מבקש, ולכן אין מה לדאוג בעניין. קיימים מזונות נוספים המכילים חיידקים פרוביוטים, במיוחד מזונות שעוברים תסיסה בתהליך הכנתם כמו יוגורטים, קפיר, מיסו וטמפה. אם קיימת סיבה לדאוג לכמות הפרוביוטיקה בתזונה אז יתכן שכדאי לשלב תוספי פרוביוטיקה ייעודיים ולא להסתמך על התזונה בלבד, בגלל הדרך אותה עובר המזון במערכת העיכול.
  • האם לחם, לסוגיו השונים, הוא מזון מעובד (לפי רשימת רכיביו), המזיק לבריאות, למרות ערכיו התזונתיים הנחשבים טובים לבריאות?
    • שלום, ההגדרה המקובלת כיום בעולם מחלקת את המזון לארבע קבוצות עיקריות: 1. מזון לא מעובד או מעובד מינמלית. בקבוצה זו נכלל מזון בצורתו הגולמי או הטבעית, כולל מזון שעבר תהליכי עיבוד בסיסיים כגון חיתוך, הקפאה, טחינה וכד'. 2. מרכיבי מזון בסיסיים (מוצרי יסוד) מצרכי יסוד, שבדרך כלל מוספים למזונות מהקבוצה הראשונה. דוגמאות לכך הם מוצרים שניתן למצוא בכל מטבח ובהם שמן (זית, חמניות, קנולה וכד'), סוכר (לבן או חום), מלח ותבלינים. 3. מזון המורכב רק מרכיבים גולמיים בתוספת בסיסיים - אוכל שמכינים ומבשלים בבית, ממרכיבים ביתיים שניתן למצוא בכל מרכול. ההגדרה הרשמית יותר מדברת על מזון המורכב רק מרכיבים גולמיים בתוספת רכיבי מזון בסיסיים: מזון שבושל ביחד עם תבלינים (בבית, במסעדה, או במפעל מזון). לקבוצה זו משתייכים מרבית התבשילים כמו מרקים (ללא אבקת מרק), עוף או דג בתנור, קוסקוס, קציצות, ירקות מבושלים או מוקפצים, ואפילו שניצל ביתי. 4. מזון אולטרה-מעובד מוצרים הכוללים כולל מרכיבים שתתקשו לאתר במטבח הביתי, כמו מיצוי רכיבי מזון, וכן תוספים תעשייתיים ומתוחכמים (היוצרים או משפרים את הצבע, המרקם והטעם) המשפיעים על הרגלי הצריכה ותחושת השובע הטבעית. מוצרי המזון האולטרה־מעובד הם בדרך כלל ארוזים, מוכנים לאכילה מיידית בכל מקום ובכל זמן, או לאחר הכנה מינימלית (הוספת מים רותחים, חימום במיקרוגל וכד'). מכאן ניתן להבין שלא כל סוגי הלחמים יסווגו באותה קבוצה. חלקם יחשבו כמזון אולטרה מעובד וחלקם רק מזון מעובד.
  • מדוע יש כמוסות של חומצות אמינו חיוניות המיועדות לספורטאים אם ספורטאים מקפידים על צריכת חלבון מהחי המכיל את החומצות החיוניות? למי הכמוסות מיועדות ועל איזה צורך הן עונות?
    • שלום אושר, לספורטאים שצורכים מספיק חלבון באמת אין צורך בתוסף שכזה בד"כ. התוסף מיועד למי שרוצה לשפר את איכות החלבון שהוא צורך מבלי להגדיל משמעותית את כמות החלבון (והקלוריות) בתפריט, או למאמצים ממושכים מאוד בהם לא מתאפשר לצרוך חלבון במהלך הפעילות.
  • האם דבש הוא מוצר טבעי או מעובד? והאם יש לו תכונות בריאותיות כלשהן? שנה טובה. בני
    • שלום בני, דבש איכותי הוא מוצר טבעי. קיימים כמובן גם מוצרים איכותיים פחות שמכילים רכיבים נוספים מלבד דבש טבעי, מה שהופך אותם למעובדים במידת מה. אומנם יש לדבש מספר מעלות (כמו ויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון), אבל הוא קודם כל סוכר, וככזה מומלץ לא לצרוך ממנו בכמות גדולה, כך שגם מעלותיו מצטמצמות בצריכה מועטת. שנה טובה!
      • האם הטענות לפיהן דבש מפחית דלקות, אנטי פיטרייתי, מחזק את מערכת החיסון, מכיל פלבנואידים וחומצות פנוליות, מקל על שיעול ואף מפחית סיכון למחלות לב וסרטן - אינן נכונות?
        • שלום בני, הדבש אכן מכיל את הרכיבים בעלי הפוטנציאל שציינת, אך האם ניתן לומר שהוא מפחית דלקות או מפחית סיכון למחלות? התשובה היא לא. ראשית משום שתכולת הרכיבים בפני עצמה אינה ערובה לתועלת כזו או אחרת, אלא אם זו הוכחה במחקר קליני כפול סמיות העומד בסטנדרטים מדעיים. שנית, משרד הבריאות בארץ אוסר על כתיבת התוויות בריאותיות על מזון, כך שגם על מזון המכיל כמות גדול של סידן לא יהיה כתוב "תורם לבריאות העצם". אי אפשר לסמוך על רכיב תזונה אחד כדי להשיג יתרון בריאותי מסוים, אלא מדובר במכלול התזונה והאינטראקציה בין המזונות. אז האם דבש בריא? דבש הוא קודם כל סוכר וככזה מומלץ להפחית את צריכתו. האם עדיף על סוכר לבן? בכמויות המעטות המומלצות לצריכה אין יתרון משמעותי לכאן או לכאן. גם לסוג הסוכר שקיים בדבש יש חסרונות ולכן מומלץ לגוון. בהצלחה
  • האם יש לכם תעודת הכשרה לייעוץ תזונה ?
    • שלום עידו, הכשרה ליעוצי תזונה היא למעשה תואר ראשון במדעי התזונה אותו ניתן ללמוד בפקולה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת אריאל, מכללת תל חי, מכלל פרס ומכללת אשקלון. מלבד המקומות האלה יש כמובן קורסים נוספים אך הם אינם מכשירים ליעוצי תזונה קלינית.
  • שלום, האם נכון שלא מומלץ לאכול מוצרי חלב כשמצוננים כי זה גורם לנזלת? אילו מזונות כדאי ולא כדאי לאכול כשיש הרבה נזלת כשחולים? תודה.
    • שלום דוד. אין הוכחה מדעית לכך שמזון מסוים מעורר יצור נזלת אצל אדם בריא ושאינו סובל מרגישות או אלרגיות. יחד עם זאת יש עדויות אנקדוטליות מדיווח עצמי של אנשים שמרגישים הקלה בהורדת חלב ניגר, ואם אתה מרגיש שזה מקל עליך אז אין סיבה לא לנהוג כך. בכל מקרה לא כדאי להוריד באופן גורף קבוצת מזונות גדולה מהתפריט כדי לא להסתכן בחוסר. כן מומלץ לשלב מזוזות חלבוניים ופירות וירקות שיסייעו לגוף להתאושש ולתחזק את מערכת החיסון.
  • היי,שמי אדיר בן 22, אני בגובה 1.67 שוקל 97 קילו לפני שבועיים התחלתי בתפריט שהרכבתי בעצמי: בוקר-בננה ואז אימון יחסית קליל (ריצה ותרגילי בטן כמו פלאנק כפיפות בטן וכולי) אחרי האימון דנונה פרו (130 קלוריות) צהריים-חזה עוף ואורז בסמטי מלא (200 גרם חזה עוף 200 גרם אורז) עם סלט עגבנייה ומלפפון בצד (אחד כל אחד) ארוחת ביניים-פלפל אדום/תפוח/מלפפון/אגס ארוחת ערב:קרקר מחומוס של פריי עם גביע גבינה לבנה כל התפריט הזה מגיע בערך ל1500 קלוריות,ואני מרגיש שבע ביום יום ככה שאני לא מרגיש שאני מרעיב את עצמי ואני יורד בהדרגתיות במשקל. יצא לי לקרוא מאמר שאם אוכלים כמות קלוריות נמוכה בהרבה ממה שצריכים זה מזיק לגוף השאלה שלי האם התפריט שלי מאוזן או שצריך להוסיף קלוריות לתפריט (הכוונה שלי היא לרדת במשקל בצורה בריאה ונכונה) תודה רבה על העזרה.
    • שלום אדיר, בשל הקושי להתייחס לנתונים שציינת, כמו גם להערכת הקלוריות שאתה מכניס, אתייחס באופן נקודתי יותר לשורה התחתונה - הסיכון שבגירעון קלורי גדול. בנקודה זו אתה צודק לחלוטין, "הרעבה" או גירעון קלורי גדול עשויים לאורך זמן להוביל לתופעות שליליות ולכן מומלץ להמנע מהגעה למצב כזה לפרקי זמן ארוכים. ככלל אצבע אני יכול לומר בזהירות רבה, שכל עוד אתה יורד עד כ- 1% ממשקל גופך בשבוע, מרגיש טוב, ישן טוב, התיאבון תקין ואתה מרגיש שאתה מתקדם באימונים, כנראה שהגרעון הקלורי שלך סביר. בכל זאת, מומלץ לפנות ליעוץ אצל דיאטנ/ית כדי לוודא שאתה אכן מקבל בתפריט את כל מה שאתה צריך ואכן מתקדם בצורה מאוזת ובריאה. בהצלחה!
  • שלום רב, אני בן 43, מזה מעל לשנה עושה דיאטה דלת פחמימה וצום לסירוגין 16/8, ו3-4 פעמים בשבוע One meal a day. כמעט ולא עושה פעילות גופנית. ירדתי כ-25 ק''ג ומרגיש מצוין. עם זאת, עשיתי לאחרונה בדיקות דם ושם מופיעות תוצאות שלא ברור איך הן מתיישבות עם התזונה כפי שתיארתי לעיל: HB A1C(%): 5.8% from 5.7% HB A1C(MMOL/MOL) : 40 from 39MMOL/MOL GLUCOSE: 95 from 100MG/DL בנוסף - FERRITIN: 372.86 from 275NG/ML בעבר נמצא באולטרסאונד כבד שומני. אבל איך יכול להיות שלאור התזונה הפרמטר הזה לא משתפר? אשמח אם תוכלו להציע מה יכולות להיות הסיבות לכך שערכי הסוכר גבוהים וגם הערך שכנראה מייצג כבד שומני, וזאת למרות תזונה מאוד דלת פחמימות וצומות לסירוגין. ומה מומלץ לעשות במקרה כזה. בתודה מראש!
    • שלום אסף, קשה מאוד להבין את התמונה כפי שהיא תוארה כאן. במקרים כאלה ממליץ בחום לגשת ליעוץ פרטני הכולל מעקב. אני מבין את סימני השאלה שעולים אצלך, אך יש לזכור שיש גם מרכיב גנטי ויתכן שהמדדים האלה הם שיפור מהמצב הקודם. בהצלחה
  • שלום ! קניתי אבקת חלבון של מאסל פראם, גיליתי בעת הרכישה שהאבקה מכילה חומרים כמו : אספרטיים,אצסולפם K,סוכרלוז !!! הצריכה מהסקופ כ-31 גרם ליום ! האם זה יזיק לי ???
    • שלום אסף, ראשית, המותג אותו בחרת הוא מותג רציני, ועל כן יש להניח שכמויות הממתיקים בו עומדות בתקן המותר לצריכה. שים לב שאומנם גודל הסקופ גדול אבל הממתיקים מהווים רק חלק קטן ממנו. שנית, אם הנושא מטריד אותך יש אבקות חלבון ללא ממתיקים מלאכותיים שניתן לרכוש להבא. אם לא ידועה לך רגישות לאחד מהחומרים הרשומים בתווית כנראה שלא תצוץ שום בעיה במהלך השימוש באבקה זו. בהצלחה
      • לאור מחקר חדש בנדון שפורסם בימים אלה ע"י חוקרי מכון ויצמן, האם יש מקום לחשש מפני שימוש בממתיקים בכמות המאושרת ע"י FDA?
        • שלום עומר, על מנת לשנות את ההמלצות לשימוש בממתיקים יש צורך ביותר ממחקר אחד שנמשך שבועיים. יש צורך במספר משתתפים גדול יותר, במחקר הנמשך פרק זמן ארוך יותר ובכלל, במחקרים נוספים שיתמכו בממצאים. בנוסף, הממצא ה"מחשיד" נמצא רק לגבי שניים מהממתיקים, כך שנכון להיום אין שינוי בהמלצות והשימוש בהם נחשב לבטוח.
  • שלום רב שמי חי גיל 39 אני גובה 1.73 מטר משקל הגוף שלי הנורמלי שהייתי היה 72 קילו בשנה וחצי האחרונות עליתי במשקל ל 78 קילו התחלתי במשך חודשיים ריצת אינטרוולים משמע 2 דקות ריצה במהירות 10 ודקה הליכה מהירה במהירות 7 , כל זה עובד יפה ועיקבי במשך 4 פעמים בשבוע. שכל פעם נמשך אימון הריצה 28 דקות ברצף , כאשר נשקלתי לפני האימונים שקלתי 78 קילו . כעבור חודשים של אימונים ירדתי ל 74.3 קילו , ושבוע אחרי השינוי נשקלתי שוב ואני על משקל של 75 קילו . הייתי מעוניין לדעת מדוע העלייה במשקל ולא המשך ירידה במשקל ? חשוב לציין שלא שינתי שוב דבר בכמויות האוכל ולא בכמויות האימונים . האם זה משהו שקורה באימונים עלייה/ עצירה במשקל. אחרי ירידה יפה במשקל ? אשמח לתשובות בתודה מראש חי
    • שלום חי, משקל הגוף שלנו מורכב ממספר מרכיבים כאשר הרכיבים המרכזיים עליהם אנחנו מדברים ורוצים לעשות בהם שינוי ארוך טווח הם במסת השומן ובמסת השריר. מלבדם, יש עוד רכיבים שיכולים להשפיע על המשקל ברמה השבועית, היומית ואפילו השעתית, כמו נוזלים, מאגרי אנרגיה בשריר ופסולת במערכת העיכול. שינויים חדים שמתרחשים ללא שינוי משמעותי במאזן האנרגיה לרוב יגיעו כתוצאה מהגורמים הזמניים שאינם שריר או שומן, ולכן כדאי פחות "להתרגש" מהם. כדאי לבצע מספר שקילות בשבוע ולהתייחס לממוצע השקילות, וכך להשוות משבוע לשבוע ולראות את המגמה. אני מאמין שאם אתה ממשיך להתאמן והתזונה לא השתנה אז גם תראה המשך ירידה עם הזמן. בהצלחה!
  • היי. אני לא אוכל הרבה ואני מעוניין למקסם את צריכת החלבון שלי (מטעמי בריאות בלבד) האם תוספי חלבון כמו Allin נותנים מענה מבחינת חומצת מטינו סוג החלבון וכו'?
    • שלום יוני, תוספי חלבון בהחלט יכולים לסייע במצב של צריכת חלבון חסרה. קשה לומר איזה תוספים הם העדיפים ביותר משום שיש משקל גם להעדפות אישיות כמו טעם, מרקם וכמובן מחיר. ככל אצבע ניתן לומר שעדיף לבחור תוספים על בסיס חלבון חלב ועדיף שיהיו של חברה מוכרת.
  • האם זאת פרקטיקה מקובלת לנער בעל bmi 20.3 שרוצה להגיע לאחוז שומן יותר נמוך - לעשות חיטוב - תהליך שבו הוא אוכל בערך 2000 קלוריות ביום, בסביבות 150 - 160 גרם חלבון ומתאמן כוח 5 - 6 פעמים בשבוע? כלומר הוא מתכנן לרדת במשקל עוד ואז לבנות עוד שריר.
    • שלום, חסרים המון פרטים בכדי להשיב על השאלה. הפרט החשוב ביותר הוא גילו של הנער. במידה ומדובר בנער בוגר, בהחלט יתכן מצב בו הוא ירצה לשפר את הרכב הגוף שלו, *כמעט* ללא קשר למדד ה BMI. יחד עם זאת, המונחים "חיטוב" ו"מסה" שאובים מעולם פיתוח הגוף ולא בהכרח יתאימו בקיצונייותם גם לאוכלוסייה הכללית, ולנערים בפרט. ממליץ לגשת לייעוץ אצל איש מקצוע שיוודא ראשית שהשאיפות והמטרות ריאליות, ושאכן אותו נער פועל בכיוון המתאים ללא סיכון לחוסרים אן לפגיעה בפוטנציאל הגדילה. בהצלחה
1 2 3 7
שינוי גודל פונט
ניגודיות