הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

תזונה

פורום תזונה

מנהלי הפורום

בן אל ברקוביץ
בן אל ברקוביץ / תואר ראשון ושני במדעי התזונה M.Sc. RD, תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט. תזונאי נבחרות הטאקוונדו, כדורעף החופים והטריאתלון. מרצה לתזונת ספורט בבית הספר למאמנים במכון וינגייט ותזונאי האקדמיה למצוינות בספורט. מייעץ לספורטאים צעירים ובוגרים, מקצוענים וחובבים.
הודעות
87
פעילות אחרונה
אתמול, 13:20
ההודעה האחרונה
חלבון לבניית שריר
יוחאי / 21/10/21 17:58
חוסר הצלחה לרדת בשקל
מאי / 21/10/21 06:40
נתח בשר אדום מתאים שלניצל
שרית / 20/10/21 16:02

פורום

הוסף הודעה חדשה

הוספת הודעה חדשה

העלה קובץ

ההודעות ותגובות

  • שלום, חייל שמתאמן בחדר כושר 3 פעמים בשבוע לבניית שריר- כמה גרם חלבון למשקל גוף צריך?
    • שלום יוחאי, סביר להניח כי צריך יומיומת של 1.6 גרם חלבון עבור כל קילו ממשקל גופך יספקו לך מספיק חלבון לבניית שריר. בהצלחה!
  • שלום, אני בת 20, גובהי 160 ואני שוקלת 56. אני עושה ספורט כל יום כבר שנים, שעה ביום. בעבר סבלתי מהפרעות אכילה שכללו צמצום גדול באוכל. בשנים האחרונות אני אוכלת רגיל (בערך 1800-2200 קלוריות ביום). אני מאוד רוצה לרדת קצת במשקל ולעשות את זה בצורה נכונה ובריאה. הייתי הולכת לתזונאית אבל אני חיילת אז אני לא שייכת לאף קופת חולים ולתזונאית הצבאית אין יכולת לקבל אנשים חדשים. בחודש האחרון התחלתי לעשות דיאטה של 1200 קלוריות ביום שכוללת פרי בבוקר, סלט גדול עם חלבון בצהריים (עוף/דג/חבילת קוטג/ טופו/ ביצה) וסלט גדול בערב (הרבה ירקות עם חלבון וגבינה) בנוסף התחלתי לקחת ויטמינים וברזל כדי לתגבר חוסרים ולשתות אחרי הארוחות תה ירוק (קראתי שזה עוזר). אני לא מצליחה לרדת במשקל בכלל ואני תוהה מה אני עושה לא נכון והאם אני בכלל יכולה לרדת במשקל (כי לגוף שלי יש תראומה מהעבר). תודה
    • שלום מאי, קשה להתייחס לנושא כה מורכב בתשובה בפורום, אבל אחדד שני דברים: 1. על פי המספרים, עושה רושם שהמשקל שלך תקין ואין צורך לרדת עוד במשקל. 2. לאור ההיסטוריה שלך אני ממליץ לך בחום לגשת ליעוץ אצל איש מקצוע ולהמנע מנסיונות שווא שעלולים ליצור תיסכול ו/או יהוו מדרון חלקלק שיתכן ויהיה קשה לצאת ממנו בהמשך. בהצלחה!
  • איזה נתח בשר אדום יש בו הכי הרבה ברזל וויטמין בי12 שניתן להכין ממנו שניצל? לילדה בת 3 שמסרבת לאכול מנה עיקרית (קציצות, בלונז וכו), ומסכימה לאכול רק שניצל (כיום אוכלת שניצל רק מחזה עוף).
    • שלום שרית, אני לא בטוח שהמרקם של בשר אדום יענה על הציפיות של הילדה כשניצל. אפשר לקבל ברזל ו B12 גם משילוב ביצים ומוצרי חלב בתפריט היומי. ברזל ניתן לקבל גם מן הצומח במזונות כמו טחינה וקטניות, ומוטב לאכול לצידו מזון המכיל ויטמין סי (כמו פלפל אדום למשל) כדי לשפר את הספיגה.
  • שלום, 1. איזה תוסף סידן נספג הכי טוב (קרבונט, ציטראט, אמורפי באבקה/כדור וכד') ומה כמות יכולת הספיגה ביום? 2. האם סידן נספג טוב יותר לפני/אחרי אימון? איזה אימון, אירובי/כח? (בסידן אמורפי כתוב לקחת לפני ואחרי האימון). 3. מה משפר את הספיגה, מלבד ויטמין D? בת 56, טבעונית תודה
    • שלום אורית, במידה ולא נוטלים תרופות סותרות חומצה בקיבה או בעיה אחרת בהפרשת חומציות בקיבה, אז לא משנה אם נוטלים סידן ציטראט או קרבונט. בין תוספי הסידן קרבונט יש גם סידן אמורפי, שנספג טוב יותר מבין סוגי הקרבונט אך לא בוצעה השוואה בינו לבין סידן ציטראט. לא מומלץ לקחת מינון גבוה מ 500 מ"ג בנטילה חד פעמית אלא לפרוס על פני היממה על מנת להגביר את הספיגה. אני לא מכיר השפעה של השעה ביום או זמני האימון על ספיגת הסידן, ולכן ממליץ לנהוג על פי התווית שעל המוצר אותו בחרת. יש עדויות על לקטוז כמשפר ספיגת סידן וכמובן בראש ובראשונה ויטמין די שציינת. בנוסף על מנת לסייע לספיגה מירבית כדאי להרחיק ממוצרי חלב (וכך בעצם לפרוס את כמות הסידן על פני היום). בהצלחה!
  • היי רציתי לדעת האם במצב בו בחלק מימי השבוע אני אוכלת 500-800 קלוריות וביתר הימים סביב ה2000 הגוף יתרגל לצריכת כמות קלוריות קטנה או לחלופין יתקשה להוריד במשקל. (הצריכה היומית המומלצת שלי היא 1550)
    • שלום לנה, אם תצרכי פחות קלוריות ממה שאת צריכה אז את תרדי במשקל. לא מדובר על צריכה חד פעמית אלא על גירעון שנוצר לאורך תקופה. אם בחלק מהימים את אוכלת פחות מהמאזן הנייטרלי שלך ובחלק מהימים את אוכלת יותר מהמאזן הנייטרלי שלך, יתכן שאת מתקשה לרדת כי את לא בגירעון או שהגירעון לא מספיק משמעותי.
  • היי מחפש המלצה ליועץ תזונת ספורט בברכה, אביב
    • שלום אביב, ניתן לקבל יעוצים בנושא תזונת ספורט במרכז לרפואת ספורט ומחקר שבמכון וינגייט 09-8639420. בהצלחה
  • שלום: רציתי לשאול האם ממתיק מלאכותי ברמה של 6 4-חפיסות ביום במקום סוכר מזיקות?
    • שלום, שימוש בממתיקים נחשב לבטוח לשימוש בכמויות מסויימות המחושבות לפי כמות הממתיק במ"ג כפול משקל הגוף בק"ג לכל יום. כך למשל צריכת נאוטיים בטוחה בכמות של עד 0.3 מ"ג לכל ק"ג גוף מדי יום, אסולפם K בטוח בכמות של עד 15 מ"ג לכל ק"ג גוף מדי יום ובהתאמה גם הממתיקים הבאים בכמויות המצויונות: אדווטיים (32.8 מ"ג/ק"ג גוף), אספרטיים (50 מ"ג/ק"ג גוף), סכרין (15 מ"ג/ק"ג גוף), סוכרלוז (5 מ"ג/ק"ג גוף). בהצלחה
  • האם יש יתרונות תזונתיים לאגוזים, שקדים ובוטנים קלויים, בדומה לכאלה שאינם קלויים? האם הקלייה הורסת את ערכיהם התזונתיים?
    • שלום עמוס, אין הרס מוחלט של הערים התזונתיים, אלא אובדן של חלק מהויטמינים ולעיתים אף חלק מהמינרלים. חומצת השומן האיכותיות הקיימות באגוזים אינן אובדות בקלייתם. בתיאבון
    • היי, חשוב לי לקבל תשובתך לשאלתי בנדון עוד בשנה זו. אודה על תשובתך. חג שמח ושנה טובה. עמוס
    • היי, חשוב לי לקבל תשובתך לשאלתי בנדון עוד בשנה זו. אודה על תשובתך. חג שמח ושנה טובה. עמוס
  • מעניין אותי מאוד לדעת האם קורנפלקס מלא - הקורנפלקס מקמח תירס מלא (70% מהקמחים) של 'תלמה', טוב במידה מועטה/רבה מבחינת האינדקס הגליקמי שלו לעומת קורנפלקס רגיל. ניסיתי לחפש באינטרנט אבל לא מצאתי בשום מקום. רשום רק על קורנפלקסים מקמח חיטה, שיבולת שועל וכו' אבל אני מחפש מידע על קורנפלס מקמח *תירס* מלא. אני יודע שאחד מהפרמטרים שמשפיעים זה כמות הסיבים התזונתיים - בקורנפלקס רגיל יש 3 (ל-100 גרם) ובקורנפלקס המלא יש 6.
    • שלום ניב, האינדקס הגליקמי הוא מדד בעייתי מכמה סיבות, שהעיקריות שבהן הן: 1. הערך עבור אותו מזון עשוי להשתנות בהתאם לשיטת המדידה והחישוב. 2. הערך עבור אותו מזון משתנה בהתאם לרמת הטריות, הבישול וצורת ההכנה. 3. אותו מזון ככל הנראה יגרום לתגובה שונה אצל אנשים שונים. 4. התגובה הגליקמית היא נגזרת של כלל המזונות בארוחה ולא של מזון בודד. אי לכך, השוואת האינדקס הגליקמי בין שני מזונות דומים מאוד בהרכבם היא מעט מיותרת. מוטב להסתכל על כמות הסיבים והסוכר במוצר, מה תהיינה התוספות הנלוות לו בארוחה וההרגשה הכללית כתוצאה מאכילתו, פרמטרים שבגדול אינם רחוקים מאותו מספר של אינדקס גליקמי. במקרה הנ"ל אני מרגיש שיהיה נכון להניח שהקורנפלקס המלא תהיה בחירה נכונה יותר.
  • שלום רב. הכנתי לחם מקמח כוסמין מלא לראשונה ! ולאחר אכילה של כארבע פרוסות הבחנתי שגופי צורב עד כדי גירוד בחלקי הגוף השונים לזמן לא מעט. אכלתי למחרת שוב ושוב התופעה חזרה ! מה הבעיה ???
    • שלום אסף, התופעה אותה מתאר נשמעת כסוג של אלרגיה. אלרגיה יכולה להופיע כתוצאה מחשיפה לחלבון מסוים אותו הגוף מזהה כזר ומסוכן. במידה וזו הפעם הראשונה שזה קורה לך כתוצאה מאכילת לחם מקמח כוסמין, הייתי ממליץ לך לשנות את המתכון בו אתה משתמש. במידה וזו הפעם הראשונה שאתה אוכל לחם כוסמין, הייתי מציע לך למצוא דגן אחר שלא תגיב אליו בצורה דומה. במידה ואתה מודאג, הייתי ממליץ לך לפנות לרופא גסטרו. בהצלחה
  • שלום, ידוע כי כל גרם פחמימה\חלבון שווה ל-4 קלוריות וגרם שומן מהווה 9 קלוריות. על הרבה מוצרים ראיתי אי התאמה בין הקלוריות המוצהרות במוצר לבין חישוב הקלוריות לפי אבות המזון. למשל בלחם הזה - https://www.berman.co.il/product/לחם-כוסמין-100/ הקלוריות המוצהרות הן 247 אך אם אני מחשב לפי אבות המזון: 9*4.1 + 4*34.3 + 4*14.9 = 233.7. יוצא הבדל של כ-13 קלוריות. ראיתי הבדלים דומים גם במוצרים אחרים. אשמח לדעת מהיכן נובעים הבדלים אלו. תודה
    • שלום אלון, סטייה מהמספר אותו אתה מצפה לראות יכולה להגרם כתוצאה ממספר גורמים. ראשית, טעויות אנוש קורות לא פעם, גם בחישוב תוויות מזון. שנית, יש סטייה ברישום המותרת בחוק שלעתים משבשת מעט את חישוב הערך. במקרה הספציפי הזה עליך לחשב גם 2 קק"ל עבור כל גרם של סיבים תזונתיים, ותגיע בדיוק לתוצאה שאתה מחפש. בהצלחה
  • היי, אפשר לדעת מה היחסים המומלצים בין אבות המזון בהתאם למטרה? ממה שאני מכיר, לחיטוב זה 15% שומן, 50% חלבון, 35% פחמימה. לעלייה במסה זה 20% שומן, 40% חלבון ו-40% פחמימה. האם זה נכון או שההמלצות שונות?
    • שלום אלון, חלוקת אבות המזון בתפריט היומי היא אינה חד משמעית כפי שהצגת, אלא נעשית על פי טווחים (לבוגרים בריאים): שומן 20-35% מסך הקק"ל היומי פחמימות 45-65% מסך הקק"ל היומי חלבון 10-35% מסך הקק" ל היומי ככל שנרצה לדייק יותר, כך נלך יותר לכיוון של המלצה של נוטריינרטים לפי משקל גוף בהתאם למטרה. מה שכן, על מנת לרדת במשקל ("חיטוב") ולאבד ממסת השומן יש לאכול פחות קלוריות מהמאזן הנייטרלי וכדאי להגדיל קצת את כמות החלבון על מנת לשמור על השריר. בתהליך של עלייה במשקל צריך לאכול יותר קלוריות מהמאזן הנייטרלי, אבל בהחלו אפשר לעשות זאת עם אותם יחסים של חלוקת בין אבות המזון. בהצלחה
1 2 3
שינוי גודל פונט
ניגודיות