הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

תזונה

פורום תזונה

מנהלי הפורום

בן אל ברקוביץ
בן אל ברקוביץ / תואר ראשון ושני במדעי התזונה M.Sc. RD, תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט. תזונאי נבחרות הטאקוונדו, כדורעף החופים והטריאתלון. מרצה לתזונת ספורט בבית הספר למאמנים במכון וינגייט ותזונאי האקדמיה למצוינות בספורט. מייעץ לספורטאים צעירים ובוגרים, מקצוענים וחובבים.
הודעות
140
פעילות אחרונה
מזמן, 21:12
ההודעה האחרונה
נקודת עישון באפיה בתנור
חיים / 26/04/22 19:24
עובש בגבינה
בני / 23/04/22 21:25
אם חומצות bcaa בונות שריר למה צריך חלבון ?
אביב / 13/04/22 18:55

פורום

הוסף הודעה חדשה

הוספת הודעה חדשה

העלה קובץ

ההודעות ותגובות

  • ערב טוב היום כשאפיתי את הקציצות בתנור ככל הנראה שכחתי להפעיל טיימר וכשנזכרתי וניגשתי לתנור ראיתי שהקציצות מעלות כמו מעין עשן כזה האם זה נקודת העישון של הקציצות והאם במצב כזה יש הפרשה של רדיקלים חופשיים שני נתונים חשובים להאיר את עינייך לגבי האפיה הזו אני אופה רק ב180 מעלות ואך ורק עם שמן זית יד מרדכי בכבישה קרה וכולי האם ניתן לאכול את הקציצות האלו או לזרוק האירי את עיניי בנושא דרך אגב התייעצתי עם מכרה תזונאית שאמרה לי שאמנם היא לא מומחית בנושא אך אם זה לא נשרף אז ניתן לאכול מה דעתך?
    • שלום חיים, איש המקצוע המתאים למענה בנושא זה הוא טכנולוג מזון. אני רק יכול להניח הנחה זהירה שלא כל מה שנראה כמו עשן אכן מעיד על שריפה, אלא לעתים גם אידוי נוזל מהמזון עלול לבלבל. לרוב, כאשר מדובר בקציצות ברוטב (כלומר כאשר יש נוזל) והחום הוא אינו חום גבוה מאוד ואינו חום ישיר (כמו בצלייה על הגריל) אז כנראה שאותן ריאקציות שמובילות ליצרת חומרים שאינם בריאים, קצת יותר יתקשו להתרחש.
  • בגבינת גאודה גיליתי עובש. האם זה אומר שהיא מקולקלת? או שאפשר אולי להפריד ממנה את העובש ולאכול את השארית (שנותרה טעימה)?
    • שלום בני, האיש המתאים לענות על שאלה זו הוא טכונולוג מזון. מההשקה בין התחומים, ככל הידוע לי, כאשר יש עובש או פטרייה נראים לעין משמעות הדבר היא שהמזון כולו כבר נגוע גם אם זה לא נראה לעין.
      • האם משמעות עובש, או פיטרייה, במזון (כגון גבינה צהובה) היא שמזון זה מקולקל בהכרח? מה כוונת המילים "נגוע בפיטרייה" מבחינה בריאותית?
        • כאשר מופיע עובש נראה לעין במזון בו לא אמור להיות עובש, משמעות הדבר היא שככל הנראה העובש נמצא כבר במזון כולו, גם אם בקצה השני זה נראה שאין. עובשים ופטריות עלולים להפריש רעלנים מסוכנים, ולכן ההמלצה היא לא לאכול את המזון.
  • הבנתי שכדי לבנות שריר צריך חלבון ובחלבון יש חומצות אמינו ש9 מהם חיוניות והגוף לא יכול לייצר אותן לכן צריך לקבל אותן מאוכל, השאלה שלי אם רק החומצות של bcaa כלומר לאוצין איזוליאוצין וולנין משפיעות על בנייה ושמירה מפירוק שרירים אז למה צריך את שאר החומצות? אני לא יכול לבנות שריר רק מתוסף bcaa בלי לאכול חלבון בכלל? נגיד לאכול אורז כפחמימה וחומצות אמינו כאבני בניין, נעזוב רגע את הוטמינים והמינרלים לרגע אני שואל לגביי שרירים, הבנתי שיש את לאוצין שהוא מפעיל דבר שנקרא mtor וזה כאילו בונה את התאים השאלה היא האם אפשר לבנות שרירים עם bcaa ללא חלבון?
    • היי אביב, בניית השריר הוא תהליך מורכב. אחד מהווסתים שיכולים להניע אותו הוא אכן חלבון ה mtor. חלבון זה יכול להתחיל את סינתזת השריר ולקבוע את קצב הבנייה כתוצאה מגירויים שונים, ביניהם גם כ 3-4 גרם לאוצין. חוץ מהתנעת תהליך הבנייה יש גם את בניית השריר עצמה, בה הגוף משתמש בחומצות אמינו כאבני בניין. כלומר, לא מספיק להתניע את התהליך, יש צורך גם באספקה שוטפת של "חומרי בניין", אותם תקבל באמצעות שילובם של מזונות חלבוניים, בן מהחי והן מהצומח.
  • שלום, לאחר בדיקת דם ותוצאה של חומצה פולית 4 הומלץ לי ע"י הרופאה לקחת חומצה פולית 5 מ"ג ליום למשך חצי שנה. שתי שאלות בבקשה: קראתי שעדיף לקחת מתיל פולאט ולא חומצה פולית רגילה. דבר נוסף, אם המנ המומלצת הינה 400 מק"ג אז למה להתחיל ישר עם 5 מ"ג? אפשר עם 1,200 מק"ג למשל. מה דעתך?
    • שלום עמי, אכן תוספי התזונה המכילים מתיל פולאט נחשבים לדור חדש יותר ויעיל יותר של תוספים. אם אינך רגוע ושלם לגבי המינון אז אני ממליץ לחזור להתייעצות חוזרת עם הרופאה ולברר מולה את השיקולים שהביאו אותה לקבלת ההחלטה. על כל פנים, מומלץ לצד התיסוף גם להגדיל את צריכת החומצה הפולית בתזונה באמצעות שילוב עלים ירוקים, דגנים מלאים וקטניות.
  • עכשיו אני מבולבל, היה כתוב באינטרנט שהצריכה היומית לברזל 8 מ"ג לגברים. אבל אני לא מצליח לחשב את זה. כי יש שני סוגים של ברזל, יש Heme מהחי ויש Non-Heme מהצומח. אז איך אני מחשב את זה? 8 מ"ג ברזל Heme מהחי? או 8 מ"ג ברזל Non-Heme מהצומח? הרי כל 1 מ"ג ברזל המטיני מהחי נספג יותר מברזל לא המטיני. אני צורך ברזל Heme מהחי כמה אני צריך ביום?
    • שלום מנחם, קצובת הברזל היומית לברזל היא אכן 8 מ"ג ליום, אך היא אינה מבדילה בין צריכת ברזל שמקורו מן החי (המי) לברזל שמקורו מן הצומח (לא-המי). אתה צריך לצרוף סך של 8 מ"ג ברזל מכל המקורת. בהצלחה
      • אבל ברזל Heme מהחי נספג יותר מברזל Non-heme מהצומח, אא"כ ברזל מהצומח בתוספת קפסולת ויטמין C
        • אתה צודק, ולמרות זאת אין המלצה רשמית שונה לנטילת ברזל בכמויות משתנות ע"פ המקור התזונתי ממנו הוא מתקבל.
        • אתה צודק, ולמרות זאת אין המלצה רשמית שונה לנטילת ברזל בכמויות משתנות ע"פ המקור התזונתי ממנו הוא מתקבל.
        • אתה צודק, ולמרות זאת אין המלצה רשמית שונה לנטילת ברזל על פי הסוג והמקור שלו.
  • שלום רב. כבר שנים רבות אני סובל מחולשה כרונית. עברתי המון בדיקות דם, גסטרוסקופיה, אנדוסקופיה וכד' וברוך ה' הכל היה תקין מלבד הממצאים היחידים שהברזל וויטמין 12B נמוכים ולאחרונה גם ויטמין D. לעיתים אני סובל מיציאות מרובות, לא שלשול אך בכל זאת פעמיים-שלש ביום ולפעמים אפילו 4-5 פעמים. זה מגיע בתקופות, תקופה מסוימת היציאות רגילות ותקופה אחרת מרובות. האבחנה שניתנה ע"י רופאי גסטרו היתה "חוסר ספיגה", לאמר: אני אוכל כמו שצריך אך הגוף לא סופג את הנוטריינטים הדרושים מן המזון. מדוע? לא היה באפשרותם לאבחן! אציין שלמרות שבהנחיית הרופאים נטלתי B12 תקופה ארוכה (וכמובן רמתו בדם וכן רמת הברזל עלתה מאד) לא הרגשתי שיפור בתחושת העייפות והחולשה. בהתייעצות עם 2 דיאטניות בקופה נאמר לי שהתזונה שלי בסה"כ טובה ומאוזנת ואם כן חזרתי לנקודת המוצא: אני עייף באופן כרוני חלש וחסר חיוניות אך אין פתרון. מתסכל ביותר! האם תוכל בבקשה לעזור לי? תודה
    • שלום עמית, ראשית, צר לי לשמוע על הרגשת התסכול שאתה חווה. אני חושב שהבירור המקיף שעברת הינו משמעותי בהרבה מהעזרה אותה תוכל לקבל מהשאלה בפורום. אם רמות הברזל וה- B12 נמוכות הדבר בהחלט עלול לגרום לעייפות. במידה ואובחנת כאחד הסובל מתת ספיגה, ניתן להשתמש בתוספים שאינם נספגים בצורה ה"מסורתית". ניתן למצוא תספי B12 למציצה מתחת ללשון (ועל כן אינן עוברים במערכת העיכול התחתונה ואינם מוגבלים בספיגה שם). בקשר לברזל, קיימים היום תוספי ברזל בטכנולוגיה חדשנית בה הברזל נספג שלא דרך תעלות הברזל הנמצאות במעי וכך גם הוא אינו כפוף לספיגה או אי ספיגה במסלולים הרגילים (ברזל סוכרוזמלי). מציע לנסות ולראות איך תרגיש לאחר מספר שבועות של תיסוף. בהצלחה!
  • שלום החלמתי מקורונה לפני שנה וחצי ועדיין יש לי תסמינים של פוסט קורונה כגון שיעול האם קורדיספס פיור יכול לעזור? לוקחים את הכמוסה כל יום?
    • שלום דנה, החומר קורדיספין, שהופק במקור מפטריית הקורדיספס, נחקר בקשר לתועלתו הפוטנציאלית לטיפול בקורונה, בשל יכולתו להיקשר ל"קוצים" האופיניים לוירוס. ככל הידוע לי, איני מכיר שימוש בחומר לצורך טיפול בתסמיני פוסט קורונה, מה גם שהמנגנון המוצע כיום הוא כזה שיתכן והחומר עשוי לעזור להלחם בוירוס עצמו, ולא בתסמינים שנותרים אחריו.
  • האם זה נכון שמיץ תפוזים סחוט, כמו זה שיש בבקבוק הנקנה במרכול, הוא חסר ערך תזונתי, בניגוד לתפוז, הידוע בערכיו התזונתיים?
    • היי יונתן, אתה צודק שההמלצה היא לאכול את הפרי השלם. בצורה זו אנו מבטיחים שנקבל כמות גבוהה יותר של ויטמינים, סיבים תזונתיים וגם מבחינה כמותית - אם נאכל תפוז כנראה שנעצור אחרי אחד, אבל אם נסחט לכוס יתכן ונצטרך יותר מפרי אחד כדי למלא אותה. במידה ואנחנו מדברים על קניית מיץ תפוזים סחוט אז הוא אינו חסר ערכים לחלוטין, אבל בהחלט הוא אינו משתווה לאכילת הפרי (וכמובן שמתוך המבחר שעל המדף בחנות נוכל למצוא גם מיצים כאלה שחוץ מהמילה תפוז אין שום קשר בינם לבין הפרי)
  • שלום, אני בן 31 ובשנה וחצי האחרונות הורדתי 13 ק"ג (עבדתי עבודה פיזית, לא דיאטה) ממשקל של 86 למשקל 73 (הגובה שלי 184ס"מ). כעת אני נכנס לתקופה של 4 חודשים אינטנסיביים של למידה מהבוקר עד הערב בקורס מאוד נוקשה, ככה שהפעילות הגופנית שלי תהיה מינימלית, ובנוסף - פיתויים של נשנושים ואכילת ג'אנקפוד כל הזמן קורצים לי. בייחוד בבוקר. וחשבתי על רעיון טוב לבוקר, אני רק לא בטוח כמה זה מומלץ. ניסיתי כמה פעמים להחליף את ארוחת הבוקר שלי עם "אנשור" בטעם שוקולד. חשוב לי לאכול משהו בבוקר, וזה נותן לי מענה מעולה. לארוחה הבאה אחרי שעתיים בערך כבר יהיו לי יותר כוחות להכין חביתה ולאכול ארוחה מזינה עם גבינות וירקות. יש ממה לחשוש כשאני מחליף ארוחה אחת ביום עם אנשור? האם הדבר מומלץ? מה עליי לעשות כדי לוודא שזה בסדר לי אישית? תודה רבה מראש!!
    • שלום גדעון, על פניו ולפי הנתונים היבשים, היחס בין המשקל שלך לגובה (מדד הנקרא BMI) עדיין תקין למרות הירידה. יחד עם זאת, כדאי לוודא את סיבת הירידה והאם היא נובעת אך ורק מהעבודה הקשה ואי התאמה תזונתית או שמא יש גורם אחר ברקע. בקשר לתזונה, ההמלצה הראשונית היא לקבל את סך הקלוריות, אבות המזון ושאר רכיבי התזונה באמצעות אכילת המזון השלם (Food First Approach). יחד עם זאת, במקרים בהם מתקשה האדם להשיג את קצובת רכיבי התזונה הימית שלו, ולאחר מיצוי האופציות התזונתיות בעזרת איש מקצוע, בהחלט ניתן לשלב השלמות תזונתיות כמו זו שפירטת. באופן כללי כדאי לוודא שזוהי אכן האפשרות המתאימה והמיטבית עבורך. דוגמה למזון שאפשר לשלב במקום - שייק פירות: 1-2 פירות לבחירה + 1-2 כוסות חלב או יוגורט מועשר בחלבון + 3-4 כפות שיבולת שועל + 1 כף חמאת בוטנים טבעית.
  • האם זה נכון, כפי שמצהיר "שקד התבור" שבוטנים קלויים דווקא כן בריאים, קלייתם משפרת את זמינות נוגדי החמצון שבהם בגוף, ערכיהם התזונתיים (מפורטים באתר) נהדרים. הבוטנים רעילים וחייבים לקלות אותם לפני האכילה" ?
    • שלום עומר, מבלי להתייחס לטענות המופיעות באתר החברה אתייחס לשאלותיך. 1. הרתחה ו/או קליית בוטנים אכן משפרת את זמינותם של חלק מנוגדי החמצון ותרכובות ביו אקטיביות נוספות הנמצאות בבוטנים. 2. בוטנים הם גידול הרגיש לזיהומים, אך הזיהום מגיע מתנאי הגידול בקרקע ועלול להמצא בבוטנים טריים, קלויים ו/או מומלחים. בגדול - בוטנים הם מזון נהדר המכיל שפע של רכיבי תזונה נהדרים בעלי תועלות בריאותיות, אך חשוב לזכור שערכם הקלורי אינו נמוך ולכן מומלץ לצרוך מהם במידה. בנוסף, מומלץ לצרוך בוטנים שאינם עברו המלחה בשל כמויות הנתרן הגבוהות. כדאי לצרוך בוטנים של חברה מוכרת שמוצריה נמצאים תחת ביקורת ופיקוח.
      • האם יש בוטנים/אגוזים קלויים שאין בהם מלח?
        • היי אלי, בוודאי. עצם קליית האגוזים או הבוטנים אינו אומר שבהכרח הם עוברים גם המלחה. ניתן למצוא כאלה טריים או קלויים, עם או ללא המלחה. בהצלחה
  • שלום, יש לי שאלה אליכם. הבן שלי בן 15 (שוקל 57) מתאמן כבר חודש וחצי בחדר כושר. הוא מספר שבדרך כלל לא מצליח להגיע לכמות החלבון היומית הנדרשת (לדבריו 114 גרם חלבון ליום - פי 2 ממשקל הגוף) התפריט היומי שלו: בוקר: שוקו ארוחת עשר: כריך עם גבינה כלשהי צהריים: חזה עוף, אורז ושעועית. ערב: שתי פרוסות לחם עם חביתה, טונה וגבינה 1. האם כדאי להשלים את החוסר בשימוש באבקת חלבון? 2. היכן ניתן לבנות תפריט יומי המכיל 114 גרם חלבון? תודה.
    • שלום גיל, באמצעות הצמדות לתזונה מוקפדת הגעה לכמות החלבון היומית הוא לא יעד שאינו בר ביצוע, במיוחד בקרב אוכלי כל הצורכים גם מזונות מן החי. במידה ואכן קיים קושי כזה אין בעיה להשלים אותו באמצעות שימוש באבקת חלבון איכותית, אך לרוב נפנה לאפיק זה רק לאחר מיצוי כל האופציות התזונתיות. אני מציע בחום לפנות ליעוץ אצל איש מקצוע על מנת לבצע הערכה מדוייקת של הצרכים והיעדים ובהתאם לקבל החלטות והמלצות מתאימות. בהצלחה!
  • שלום, אילו מוצרי חלב אינם גורמים לשלשולים למי שרגיש? אני רוצה לקבל סידן.
    • שלום יונתן, מוצרי חלב אינם גורמים לשילשולים, אלא לאנשים המתקשים בפירוק סוכר החלב (לקטוז). ניתן להגיד ככלל אצבע שגבינות קשות וקוטג' יכילו פחות לקטוז מחלב ניגר. בנוסף ניתן להיעזר במוצרי חלב דלי לקטוז, או בתוספת של האנזים לקטז ממקור חיצוני בעת צריכה מרובה של מוצרי חלב (נמכר בכל חנויות הפארם). מלבד זאת, חשוב לזכור שישנם מקורות נוספים לסידן בתזונה, כמו סרדינים עם עצמותיהם, טחינה, שקדים ועוד.
1 2 3 5
שינוי גודל פונט
ניגודיות