להכנה מנטלית מיטבית של הספורטאי חשיבות רבה לאורך השנה כולה, ולא רק לפני תחרויות. כיצד ניתן ליישם תובנה זו למען שיפור שיתוף הפעולה בין פסיכולוג הספורט למאמן, וליישומה בפועל של הכנה מנטלית בהתאם למדדים ולסולם לחצים?
תקופתיות מחוץ לקופסה: האספקט המנטלי
תקופתיות מחוץ לקופסה: האספקט המנטלי
פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט
האספקט המנטלי לא יוכל לקבוע ניצחון אך יוכל לנבא רמת ביצוע.
קיים פער בין הבנת הפסיכולוגים לבין זו של המאמנים: העוסקים בפסיכולוגיה לא תמיד מבינים את הדרישות הגופניות מהספורטאי ואילו המאמנים לא תמיד מודעים למה שהם והספורטאים יכולים לקבל מהכנה מנטלית.
הכנה מיטבית של ספורטאי תהיה במספר היבטים: הכנה גופנית, הכנה טכנית, הכנה טקטית והכנה פסיכולוגית.
מקובל להכין ספורטאים באופן מנטלי ללא הבנת הדרישות הספורטיביות, אך הרצוי הוא שתהיה הבנה של הפסיכולוגים את ההיבט הספורטיבי ושיהיה שיתוף פעולה ביניהם.
דרושה הכנה מנטלית המותאמת לענף הספורט הרלוונטי (אילוסטרציה shutterstock)
מדוע זה קורה?
• חוסר מודעות של מאמנים לכך שמדובר בתהליך המלווה את הספורטאי לאורך העונה כולה.
• הנחה שההכנה המנטלית אינה ניתנת למדידה ושימוש במיומנויות מנטליות בעיקר בתחרויות ופחות באימונים.
• אי הבנה של פסיכולוג הספורט את עקרונות האימון ויישומן בהכנה המנטלית.
עקרונות חשובים בהכנה המנטלית
• מיומנויות מנטליות נלמדות ומתורגלות באופן עקבי לאורך זמן, בדומה לרכישת מיומנויות גופניות.
• תכנון הקניית המיומנויות המנטליות על פי עיקרון התקופתיות, ענף הספורט ואישיות הספורטאי.
• לשלב בין המיומנויות המנטליות לבין כל ההכנות של הספורטאי: הגופניות, הטכניות והטקטיות.
• שיתוף פעולה בין פסיכולוג הספורט לבין המאמן והצוות, הכרחי לשם הצלחת התהליך.
• חשוב שהמיומנויות המנטליות תהיינה מבוססות על נורמות ונתונים ממחקרים מדעיים.
• לשים דגש על שמירת הקוד האתי והמקצועי.
LMA: Learning-Modification-Application
למידה – התאמה – יישום
הכנה מנטלית בהתאם למדדים ולסולם לחצים.
מטרת העל: לפתח מיומנויות מנטליות ולהעבירן מהמעבדה אל "שטח".
רוכשים מיומנות ולומדים להתאימה הן לענף הספציפי והן לתקופה בה נמצא הספורטאי.
Discription
Stress
Distraction Level
Place
Length
Stage
Ordinary laboratory settings
/Positive
Negative comments
1
2
Laboratory
2~
months
Learning
Performance under true auditory cues
Reward, punishment for performance
3
4
Laboratory and training setting
2~
months
Modification
Performance under true visual cues
Performance under true visual cues
Various combinations of levels 1-6
5
6
7
Laboratory and class room setting
2~
months
Application
נפש חזקה לא בהכרח תנצח ותשיג מדליה אולימפית אבל נפש חלשה בוודאות תפסיד (אילוסטרציה shutterstock)
סולם הלחצים:
למשל הצורך ב"ריכוז": בתקופות ההכנה נדרש ריכוז באופן מסוים. צריך ללמוד איך מתרגלים ריכוז ובתקופה זו נעשה זאת בתנאים נוחים וללא לחץ כשהספורטאי רגוע. לאחר למידת מיומנות הריכוז נצטרך להתאימה ספציפית לענף של הספורטאי וכאן נאמן את הספורטאי במיקוד לרמת הלחץ הנדרשת.
דוגמה נוספת:
לימוד מיומנות ההרפיה על פי התקופה בה נמצא הספורטאי:
בתקופת ההכנה הכללית:
נלמד את הספורטאי הרפיה כללית באמצעותה יגיע להתאוששות שרירית ומנטלית.
בתקופת ההכנה הספציפית בה יש עלייה בעומס ולחץ מוגבר: נווסת את יכולת כיווץ השריר והרפייתו תוך זמן קצר, בהתאם לדרישות ענף הספורט.
בתקופת התחרות: בשלב זה על הספורטאי לדעת ליישם את המיומנות שרכש "בשטח". למשל: יכולת לכווץ את השרירים הפעילים בענף הספורט הרלוונטי ובה בעת להרפות את השרירים הנחוצים פחות לפעילות הספציפית, בתנאי לחץ מרביים.
דוגמה למיומנויות מנטליות בהכנה הכללית:
השלב
שלב ה-LMA וסולם הלחץ
הטכניקה הפסיכולוגית
היעד
הכנה כללית
למידה
דרגת לחץ קלה
הרפיה
הדמיה
מוזיקה
משוב ביולוגי
הצבת מטרות
שילוב של הכול
התאוששות מנטלית
התאוששות מנטלית
התאוששות מנטלית
התאוששות מנטלית
ביטחון עצמי ומוטיבציה
התאוששות מנטלית
לסיכום: שיתוף הפעולה בין פסיכולוג הספורט, המאמן והספורטאי עצמו – חשוב מאין כמוהו וקריטי לשם מיצוי יכולותיו של הספורטאי.
ההרצאה התקיימה במסגרת הכנס הלאומי למדעי הספורט התחרותי, דצמבר 2019, במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט.