הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

תזונה

פורום תזונה

מנהלי הפורום

בן אל ברקוביץ
בן אל ברקוביץ / תואר ראשון ושני במדעי התזונה M.Sc. RD, תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט. תזונאי נבחרות הטאקוונדו, כדורעף החופים והטריאתלון. מרצה לתזונת ספורט בבית הספר למאמנים במכון וינגייט ותזונאי האקדמיה למצוינות בספורט. מייעץ לספורטאים צעירים ובוגרים, מקצוענים וחובבים.
הודעות
487
פעילות אחרונה
מזמן, 02:00
ההודעה האחרונה
יוגורט ללא סוכר או ממתיקים אבל עם כמות גבוהה של סוכר. האמנם?
מבולבלת / 20/10/24 02:00
כמה שאלות בנושא תזונה
אילה / 19/10/24 23:57
סיבים בגסטרופרזיס
איילת / 18/10/24 14:01

פורום

הוסף הודעה חדשה

הוספת הודעה חדשה

ההודעות ותגובות

  • שלום. נוהגת לאכול יוגורט 2 אחוז שומן. הרכיבים בו : חלב מפוסטר, רכיבי חלב, סיבי תזונתיים, חומרי טעם וריח. בתוספת חיידק פרוביוטי ביפידוס. מבדיקה של הנושא מצאתי שהסוכר כתוצאה מהפירוק של החלב. עם זאת, גביע יוגורט של 150 גרם מכיל 1.75 כפיות סוכר! האם היוגורט הזה מומלץ? בד"כ אני אוכלת גביע ביום ולעיתים רחוקות 2/3.
  • 1. אני בת 35. גובה 1.62 ושוקלת 54. האם זה נחשב לתת משקל? 2. בד"כ אני הופכת את היום והלילה. האם זה משפיע על המשקל שלי? 3. איך כדאי להחליט כמה לאכול? למשל בארוחת הצהריים לפעמים אני מסתפקת בכמויות קטנות ולפעמים בכמויות גדולות ולרוב אני לא סגורה אם זה מספיק או יותר מדי. 4. בד"כ יש לי יציאות קטנות במשך 3-4 ימים ואז יציאה גדולה לאחר מכן (סליחה על הפירוט). האם זה נחשב תקין?
  • ידוע על גסטרופרזיס כבר כמה שניםו בגלל זה ירדתי מאוד במשקל. בשנה האחרונה המצב החמיר אז הפסקתי בכלל לאכול פירות וירקות ודברים עם סיבים. אוכלת רק לחם פשוט ודברים מאוד רכים. אפילו ירקות מבושלים כבר גורם קצת לבחילה וירדתי בהדרגה מ 100 גרם ל 40 גרם דלעת גזר וקישוא מבושלים ועכשיו גם את זה הפסקתי. לוקחת נורמלקס כדי לרכך את הצואה וזה מסייע לרכך אותה אבל הצואה יוצאת עם הרבה חתיכות קטנטנות ולא משהו יותר גדול ולכן קשה יותר להוציא אותה. מאסת השריר שלי חלשה ולכן לפעמים חלק מהצואה נשארת ברקטום וזה מאוד לא קל. אני מחפשת פתרון שיסייע שהצואה תהיה קצת יותר מחוברת. האם אפשר לקחת בנפייבר? אפילו להתחיל במינון נמוך 3-4 ? או שזה בעייתי בגסטרופרזיס? ואם לא אז יש איזה פתרון? תודה
  • שלום, אני קורא הרבה באינטרנט והדיאטנית שלי לא יודעת לענות לי - מתי עדיף לעשות אירובי אם אוכלים מתוק? מתוק אחרי אירובי? או מתוק לפני אירובי? חשוב לי במיוחד: 1. צמצום הרעב שנגרם כתוצאה מאכילת מתוק (קראתי שאכילת מתוק מעלה את האינסולין ומשפיעה איך שהוא על הסוכר שגורם לרעב). 2. בעדיפות שנייה מניעת נזקי הסוכר - כמו טריגליצרידים וסיכון לסכרת. תודה ושנה טובה.
  • שלום. אוכלת חטיף אחד ביום. תמיד מתלבטת איזה לבחור ואיך נכון לקרוא את תווית המזון , למשל: 1. חטיף תמרים ובוטנים מרכיבים טבעיים - 100 קלוריות ללא תוספות סוכר .מצד שני יש בו ממרח תמרים שאני תוהה אם מכיל סוכר. בחטיף כתוב שיש 2.25 כפיות סוכר נשמע המון גם אם זה רק מהתמרים. 2. שוקולד מיני ללא תוספת סוכר - 90 קלוריות. מצד שני יש בו ממתיקים מלאכותיים (מלטיטול, ארטריתול, סוכרלוז) והבנתי שיכולים לגרום לסכרת ולהשמנה. בנוסף, יש בו שומן רווי בכמות גבוהה. מה עדיף ואיך בודקים להבא? כי בכל מוצר יש את החסרון והיתרון שלו.
    • היי אלה, שאלה מצויינת! לצערך אין עליה תשובה חד משמעית שנכונה לכולם. את צודקת, לכל מוצר יש יתרון מסויים וחיסרון אחר, ואין אחד מושלם ובריא. השאלה היא אישית מבחינת המטרות וגורמי הסיכון. לאחד חשובה יותר כמות הקלוריות לצורך ירידה/עליה במשקל, לשני יכולה להיות חשובה יותר כמות החלבון, לאחרים חשוב לשים לב דווקא לכמות השומן הרווי, הנתרן או כמויות הסוכר בגלל סיכון גנטי לתחלואות מטבולית. אם צריך למצוא כלל אצבע לבחירת מוצר עדיף אז הייתי ממליץ על לבחור במוצר בו רשימת הרכיבים היא הקצרה ביותר (או שאם קיימת לו חלופה טבעית שלא מגיעה באריזת פלסטיק אז אפילו עדיף). עוד כדאי לזכור שרשימת הרכיבים במוצר מופיעה בסדר יורד, כלומר שהרכיבים בכמות הגדולה יותר מופיעים בתחילת הרשימה, ולהכניס את איכות הרכיבים לסל השיקולים בבחירת המוצר. מעבר לזה הבחירה העדיפה משתנה מאדם לאדם בהתאם למטרות ולמצב הבריאותי. מקווה שהצלחתי לעשות קצת סדר... בהצלחה!
  • שלום, אם שילוב של קטניות ופחמימות יוצר חלבון מלא, מה הסיבה שעדיין חלבון מהחי מומלץ יותר לבניית שריר? ועוד שאלה, מה היחס המומלץ לקטניות ופחמימות ליצירת חלבון מלא?
    • שלום ורד, חלבון "מלא" הוא חלבון המכיל את כל אבני הבניין (חומצות אמינו) הנחוצות לגוף לתפקוד תקין. הסיבה שחלבון מן החי עדיף לבניית שריר היא בדיוק מהסיבה הזו - הוא מכיל בתוכו את כל חומצות האמינו הנחוצות לגוף, וביחסים ובכמות המעודדים את קצב בניית השריר. האם זה הכרחי? התשובה היא לא. גם אדם שאינו צורך חלבון מן החי יוכל לבנות שריר בכמות ובקצב טובים, אם ישים לב לכמויות ואיכות החלבון שהוא צורך. לגבי היחסים - אין תשובה כזו כי היא תלויה בסוג המזון הנבחר (דגנים או קטניות) ואפילו בסוג (אורז/כוסמת או אפונה/עדשים) ויותר מזה אפילו בסוג הזן הספציפי. בגדול, החלבון מקטניות הוא איכותי יותר ולכן אם תסתמכי עליו כמקור עיקרי והדגנים יהוו השלמה אז כנראה שאת בכיוון טוב. בהצלחה!
  • שלום וברכה, א. אשמח לדעת כמה גרם חלבון/לק"ג גוף יש לצרוך כל יום לגבר בשלושת המצבים הבאים: 1. לא מתאמן, 2. מתאמן אירובי 3. מתאמן בתרגילי התנגדות. ב. אשמח לדעת, אם נגיד ההמלצה של דיאטנים לאימוני כוח זה 1.5 גרם חלבון לכל ק"ג גוף ביום, ואצלי זה יוצא 120 גרם חלבון ביום. האם הדיאטנים מתכוונים שאת כל ה120 גרם חלבון אשיג רק ממזונות חלבוניים (כמו מוצרי חלב, בשר, דגים, ביצה, קטניות) או שגם ממזונות אחרים כללים (למשל מלחם כוסמין, ברנפלקס, חמאת בוטנים וכו')?
    • כמויות החלבון המומלצות לפי רמת הפעילות הגופנית: גבר שאינו מתאמן: ההמלצה היא לצרוך 0.8–1.0 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף ביום​. גבר שמתאמן בפעילות אירובית (ריצה, שחייה וכו'): ההמלצה היא לצרוך 1.2–1.4 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף ביום, על מנת לתמוך בתהליכי ההתאוששות והבנייה של רקמות השריר. גבר שמתאמן באימוני התנגדות (כגון הרמת משקולות): ההמלצה היא לצרוך 1.6–2.2 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף ביום. ההמלצות מדברות על סך כל החלבון הנצרך ביממה, כולל זה המגיע ממקורות מן הצומח כמו דגנים וקטניות. יחד עם זאת, במקרים בהם לא נצרך בכלל חלבון מן החי אז ההמלצה היא להגדיל את כמות החלבון הנצרך בכ- 20%. בהצלחה
  • שלום וברכה , בני בן ה14 ספורטאי, מתאמן 9 שנים בג'ודו כרגע עושה 3 אימוני ג'ודו בשבוע ובחצי שנה האחרונה התחיל להתאמן גם בחדר כושר 5 פעמים בשבוע. לאחרונה נחשף להמלצות לצרוך קריאטין במינון של 3 גרם ביום. בבדיקות דם שנעשו לאחרונה רמת קריאטנין 0.8 (בטווח הגבוה של הנורמה) . אני פחות בעד תוספי תזונה במקרה שלא קיים חוסר ואף קראתי מחקרים על כך שעודף עלול לגרום לבעיות בכליות ולהגביר סיכון למחלות אך הוא מתעקש שהדבר בטוח לשימוש ולא יכול לגרום כל נזק. אודה מאוד לתשובתך המלומדת. רוב תודות וכל טוב.
    • שלום שרית, אתחיל מהסוף - קריאטין הוא חומר הנחשב למשפר ביצוע ובטוח במינונים המקובלים (וגם הרבה מעבר אליהם) בכל הגילים. לגבי רמות הקריאטנין בדם - בשלב זה לא הייתי מודאג או מתייחס לזה כסיבה לא לקחת קריאטין. יחד עם זאת, לא כל חומר שנחשב בטוח לשימוש ומשפר ביצוע בהכרח נכון לקחת בכל מצב. במקרה של ג'ודאי בן 14 סביר להניח שמדובר בגיל צעיר מדי ולא נהוג לתסף בגיל כזה. ככל הנראה גם האפקט החיובי של שיפור הביצוע יהיה קטן עד כדי אפסי ולכן לא שווה את ההשקעה. צריך לזכור גם שאחת מתופעות הלוואי (שלעיתים רצויה) של קריאטין היא עליה במשקל, עובדה חשובה מאוד כשמדובר בענף עם קבוצות משקל כמו ג'ודו. לסיכום - באופן כללי אני לא שולל על הסף שימוש בתוסף קריאטין מחברה טובה ומוכרת, יחד עם זאת במצב הספציפי שתיארת ומבלי להכיר פרטים נוספים - כנראה שזו אופציה שלא הייתי פונה אליה בשלב זה.
  • שלום לך רציתי לדעת כמה ביצים מותר בשבוע למי שהכולסטרול שלו גבוה במקצת וכן, האם יש הבדל בין חביתה וביצה קשה בהקשר זה.
    • שלום רונית, ע"פ נייר העמדה של עמותת הדיאטנים ואיגוד הקרדיולוגים בישראל, ההמלצה לאוכלוסייה הכללית (הבריאה) היא לצרוך בממוצע עד 6-7 בשבוע. לאנשים הסובלים מכולסטרול גבוה או סוכרת, ההמלצה היא להגביל את צריכת הביצים לעד 4 בשבוע, כולל אלו הנמצאות במזונות אחרים (הביצה בעוגה למשל נספרת גם היא). יחד עם זאת חשוב לזכור שהתזונה היא מכלול וקיימים רכיבי תזונה נוספים בעלי השפעה על רמות הכולסטרול שמומלץ להפחית את צריכתם כמו שומן רווי הנמצא בבשר שמן ובגבינות שמנות. בהצלחה ובריאות שלמה
  • שלום, אני מתאמן באימוני כח, ועל מנת להגיע לצריכה מספקת של חלבון אני אוכל בין היתר כל יום: כ4-5 פרוסות גבינה צהובה 9 אחוז, וגם סקופ של אבקת חלבון מי גבינה. השאלות שלי: האם זה בעייתי שצריכת החלבון העיקרית שלי מבוססת על גבינות\מי גבינה? והאם גבינה צהובה 9% נחשבת למשמינה ואולי עדיף לצמצם את צריכתה? תודה.
    • שלום עמוס, אלו מקורות חלבון מצויינים וככל הנראה, מבחינת צריכת החלבון אין בעיה להתבסס על מקורות אלו. יחד עם זאת יש לזכור שבאכילת מזון אנו מקבלים רכיבי תזונה חשובים נוספים כמו ויטמינים, מינרלים ותרכובות ביו-אקטיביות נוסופות. על מנת להגדיל את הסיכוי שהתזונה שלך תכלול את כל מה שאתה צריך שהיא תכלול, מוטב לגוון בבחירת המזונות על בסיס יומי ובוודאי על בסיס שבועי. לגבי גבינה צהובה 9% (או כל מזון אחר) - היא בפני עצמה לא "משמינה", אלא היא נספרת בתוך המאזן הקלורי שלך. אם המאזן הכללי חיובי אז המשקל יעלה והתרומה שלה לעודף זהה לתרומה של מאכלים הנחשבים בריאים יותר עם ערך קלורי דומה. באופן כללי מוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים מ 5% נחשבים לפחות מומלצים בלגלל תכולת השומן הרווי הגבוהה שהם מכילים. זה כמובן לא אומר שאסור לצרוך מהם, אלא שכדאי לגוון בבחירות נוספות. בהצלחה!
  • שלום בן אל, אני בת 37. ללא עודף משקל ומבצעת פעילות גופנית כל יום (30 ק"מ אופניים או 13 ק"מ הליכה+ריצה וקצת תרגילים אנארוביים). שמתי לב שנוצר לי בצד האחורי של הירך פס של צלוליטיס, וזה מאוד מפריע לי. האם יש דרך להעלים אותו? זה מוזר כי, ככל הידוע לי, הרגליים שלי די שריריות... תודה
    • היי, יש מגוון סיבות להופעת צלוליטיס הנובעות משינויים הורמונליים, הבדלים גנטיים, היחלשות רקמות חיבור ועוד. שמירה על משקל תקין וביצוע פעילות גופנית בהחלט יכולים לסייע בהפחתת הסיכון להופעתו, אך אינם מונעים אותו לחלוטין. מציע לפנות לרופא עור ולהתייעץ איתו על פתרונות אפשריים. בהצלחה!
  • אני נוטל אומפרדקס 20 מג מדי בוקר.אמרו לי שלא כדאי לקחת ויטמינים 8 שעות אחרי זה כי ספיגתם בדם תהיה פחותה.מישהו גם אמר לי שזה משפיע למשל על ספיגת כדורים גם כמו ללחץ דם ואו קסרלטו למשל.האם יש משהו נכון בכל העניין הזה? גם של הוויטמינים וגם של הכדורים(ברור לי למשל שבי12 זה דרך הלשון אז לא משנה) אשמח לשמוע ממישהו שמבין
    • שלום אמיר, חלק מרכיבי התזונה נספגים באמצעות המעבר בסביבה החומצית של הקיבה. שינוי חומציות הקיבה בעזרת נטילת תרופות כמו אומפרדקס למשל, אכן עלול בטווח הארוך להשפיע על ספיגתם של חלק מהויטמינים, ולכן יש היגיון בהרחקת נטילת הויטמנים מהתרופה. לגבי תרופות נוספות - מנגנון ההשפעה עשוי להיות דומה או אחר, אבל בהחלט מומלת להתייעץ עם רוקח או הרופא כדי לוודא שאין מניעה לקחת את התרופות במקביל. בהצלחה!
1 2 3 19