הכנס את החיפוש שלך

אימון בתנאי היפוקסיה

אימון בתנאי היפוקסיה

לשילוב אימוני היפוקסיה (Hypoxic chamber) כחלק ממסגרת האימונים של ספורטאים חשיבות רבה. חשיפה ממושכת לתנאי היפוקסיה תורמת לשיפור הובלת החמצן בדם ולניצולו בשרירים. המרכז לרפואת ספורט במכון וינגייט שמח להציע שירות ייחודי זה, במחירי היכרות אטרקטיביים.

בשנים האחרונות מצטברות עדויות מחקריות וחוות דעת מקצועיות רבות על שיפור בצריכת החמצן המרבית, ביעילות האנרגטית ובביצועים בעיקר בקרב ספורטאי סיבולת, בעקבות שילוב אימוני היפוקסיה במתכונת האימונים הרגילה. המרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, מציע חדר היפוקסי לאימוני גובה. החדר הוקם בסיוע המועצה להסדר ההימורים בספורט, הוועד האולימפי הישראלי, היחידה לספורט הישגי ומכון וינגייט.
בחדר יכולים להתאמן בו-זמנית 6-4 ספורטאים. ממוקמות בו 2 מסילות-נעות, 2 אופני כושר, אופני ידיים, סימולטור חתירה וניתן להוסיף טריינרים לאופניים. החדרפועל לפחות 3 ימים בשבוע במטרה לאפשר לספורטאים לשלב אימוני היפוקסיה בהיקף של 3-2 פעמים בשבוע, על בסיס קבוע, בהתאם לתוכנית האימונים שתיקבע. כל האימונים מתבצעים תחת פיקוח פיזיולוגי ובמהלך האימון מנוטרים מדדים פיזיולוגיים חיוניים, כגון: רמת חומצת חלב, אחוז רווית חמצן בדם, קצב לב וכו’.
לחשיפה לתנאי גובה בהם ריכוז החמצן נמוך מהרגיל (תנאי היפוקסיה) ישנה השפעה ביולוגית ייחודית על גוף האדם.

חשיפה ממושכת לתנאי היפוקסיה תורמת לשיפור הובלת החמצן בדם וניצולו בשרירים במספר דרכים:
• הגברת יכולת קליטת החמצן על ידי מערכת הנשימה.
• הגברת קצב ייצור ההורמון אריתרופויטין (EPO) על ידי הכליות, הורמון אשר מעודד ייצור כדוריות דם אדומות במוח העצם. כתוצאה מכך חלה עלייה בכמות הכדוריות האדומות ובריכוז ההמוגלובין, אשר מוביל את החמצן לרקמות המטרה.
• הגדלת כמות נימי הדם ברקמות הגוף השונות ובייחוד בשרירי השלד הפעילים.
• עלייה ביכולת תאי השריר לנצל את החמצן המגיע אליהם ולייצר בעזרתו אנרגייה.
• עלייה ביכולת תאי השריר להפיק אנרגייה ממקור פחמימתי במסלולים אנאירוביים.

הגישה המסורתית התבססה על שהות ואימונים של הספורטאים בתנאי גובה טבעיים (living high-training high). בתנאים אלו, כאמור, הלחץ החלקי של החמצן באוויר נמוך יחסית והספורטאים נאלצים להוריד את עומס האימונים בכל משך שהותם בגובה. כדי לשמור על היתרונות של אימונים בתנאי היפוקסיה ובו בזמן להימנע מירידה בעומס האימונים, פותחו גישות נוספות של אימוני היפוקסיה. אחת מהן היא שהות בתנאים נורמליים (גובה פני הים) ואימונים בתנאי היפוקסיה (living low-training high).
הגישה החדשנית יחסית של שילוב אימונים קצרים בתנאי היפוקסיה במסגרת האימונים הרגילים של הספורטאי מצריכה שימוש במתקן מתאים וזמין: תא היפוקסי הממוקם במרחק סביר מאתרי האימון הרגילים של הספורטאים. על בסיס גישה חדשנית זו, פותחה מתכונת אימונים המתבססת על חשיפות קצרות לתנאי גובה בחלק מהאימונים בלבד, זאת כדי לשמור על נפח ועל עומס האימונים הרגיל של הספורטאים. גישה זאת מתבססת על העדויות המחקריות כי חשיפה של 120-60 דקות לתנאי היפוקסיה מספיקה ליצירת הגירוי הפיזיולוגי הדרוש. שיטת אימון זו נחקרת רבות והופכת בשנים האחרונות למקובלת בקרב ספורטאי הישג ומאמנים ברמות הגבוהות ביותר במדינות רבות.

יצירת קשר עם המרכז לרפואת ספורט ולמחקר

טלפון כללי מכון וינגייט: *3063
ניתן להשאיר פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם

    יצירת קשר עם המרכז לרפואת ספורט ולמחקר - 3063*

      מאשר קבלת תכנים שיווקיים
      טלפון כללי מכון וינגייט
      *3063