הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

הטיפול הרפלקסולוגי בהפרעות שינה

הטיפול הרפלקסולוגי בהפרעות שינה

מאת: אפרת עקיבא
תוכן מקצועי, רפואה משלימה
02 - 08 - 22

הפרעת שינה היא אחת התלונות השכיחות ויכולה לבוא לידי ביטוי בקושי להירדם, בהתעוררויות מרובות במהלך הלילה או ב"שינה קלה". להפרעת שינה סיבות רבות ומגוונות דוגמת שלפוחית רגיזה, כאב פיזי, מחשבות טורדניות, דום נשימתי, שינויים הורמונליים ושימוש בתרופות. בעוד שהרפואה הקונבנציונלית פותרת את הבעיה בעזרת כדור שינה, הרי שלרפואה המשלימה חשוב להבין את הסיבה להפרעה.

הרפלקסולוגיה מייחסת חשיבות גדולה לאופן ההתנהלות של האדם ולאורח חייו. כך למשל, אדם המתמודד עם הפרעות שינה יתושאל לפני הטיפול הרפלקסולוגי על הרגליו לפני השינה, החשיפה לשמש, כאבי צוואר ו/או לסתות, האם מתעורר בשעה קבועה בלילה ועוד. הרפלקסולוגיה אינה רק כלי טיפולי אלא גם כלי אבחוני. הסימנים ברגליים מסייעים לי כמטפלת להבין את מקור הבעיה.

טיפול בהפרעות שינה בגלל גלי חום לא יהיה זהה לטיפול בהפרעת שינה הנגרמת כתוצאה ממחשבות טורדניות, למשל.

רגל עם טונוס שריר קשה שצבעה אדום יכולה לספר למטפל הרפלקסולוגי על אדם שנמצא בשליטה וחוסר שקט ולעומת רגל לחה שתספר לי על אדם שנמצא בתקופה של סערה רגשית.


להפרעות שינה השפעה נרחבת על מערכות הגוף ותפקודו (אילוסטרציה: shutterstock)

 

הפרעת שינה משפיעה לא רק על היכולת לתפקד ביום שלמוחרת, אלא גם על תפקודי המוח, המערכת החיסונית, לגרום לדיכאון ולהפרעות בזיכרון, בתהליכי גדילה ועוד. השינה היא זמן בו הגוף אמור להיות בהרפיה ומנוחה וגם מערכת העצבים שנמצאת במצב של עוררות במהלך היום אמורה "להתאפס" במהלך השינה.

במהלך השינה הגוף אמור להיות במצב רפוי. שינה היא הזמן בו המוח מעבד אירועים וזיכרונות, אך ישנם אנשים אשר במהלך השינה חורקים שיניים או נועלים לסתות. על-פי הרפואה המשלימה התכווצות של השרירים מתרחשת כאשר האדם נמצא במתח רב. לרוב תופעה זו מתרחשת כאשר ישנם נושאים המטרידים אותנו ואנו מתקשים להתמודד איתם או בוחרים באופן מודע לא לטפל בהם במהלך היום.

בזמן הערות יש לנו שליטה ויכולת להדוף מחשבות, לבחור במה להתמקד ולהעסיק את עצמנו, אך בזמן השינה, כאשר אין לנו שליטה על הגוף והמחשבות, התכנים האלו תובעים את תשומת הלב ומפריעים את שנתנו.

 


הטיפול הרפלקסולוגי מותאם למקורה של הפרעת השינה אצל המטופל (אילוסטרציה: shutterstock)

 

הטיפול הרפלקסולוגי אינו בא במקום טיפול רגשי לטיפול בטראומות, אך במהלך הטיפול מושם דגש על הקשר שבין גוף-נפש והרפיית הגוף.

 

כמה דברים שאתם יכולים לבחון עם עצמכם לפני שאתם מגיעים לטיפול בהפרעות שינה:

  • האם מדובר בקושי להירדם או בהתעוררויות מרובות?
  • האם הפרעת השינה היא על בסיס יומי או רק בתקופות מסוימות? לדוגמה סביב זמן הווסת, בתקופות של מבחנים או לחץ?
  • הקפידו על היגיינת שינה וסביבת שינה נעימה. הימנעות מחשיפה למסכים (סלולרי, טלוויזיה) לפני השינה, הקפידו על תזונה מתאימה ואורח חיים בריא.
  • האם אתם מוטרדים מנושאים מסוימים שאתם מתקשים להתמודד איתם? חשוב להבין שהגוף "מדבר" את מה שאתם לא מצליחים להוציא החוצה במילים.

 

הטיפול בהפרעות שינה הוא תהליך הדורש שיתוף פעולה, כנות והתמדה מצד המטופל. שימו לב: אם אתם נעזרים בכדורי שינה, תהליך הגמילה מהם צריך להיות הדרגתי ומבוקר על-ידי רופא.

 

קורס רפלקסולוגיה לדרגת מוסמך ייפתח בביה"ס הלאומי לממאמנים ומדריכים – מכון וינגייט ב-24.10.22

 

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מאמן? כך תקדם את העסק שלך בדיגיטל

מאמן? כך תקדם את העסק שלך בדיגיטל

תוכן מקצועי, אימון, כושר גופני ובריאות
23 - 08 - 2022
קרא עוד
חג האביב: צמחי בר ומרפא בפסח

חג האביב: צמחי בר ומרפא בפסח

תוכן מקצועי, רפואה משלימה, תזונה טבעית
12 - 04 - 2022
קרא עוד
לאכול כמו ספורטאי אולימפי

לאכול כמו ספורטאי אולימפי

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, תוכן מקצועי, תזונה, מכון וינגייט, ספורט הישגי
06 - 03 - 2022
קרא עוד
שינוי גודל פונט
ניגודיות