הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

אולם ע"ש אגנס קלטי נחנך במכון וינגייט

אולם ע"ש אגנס קלטי נחנך במכון וינגייט

מאת: Marie Rose
חדשות, מכון וינגייט, אירועים
16 - 04 - 23

הטקס התקיים ביום הזיכרון לשואת יהדות הונגריה במעמד שגריר הונגריה בישראל לוונטה בנקו ובמעמד יו"ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד וראשי איגוד ההתעמלות בישראל. מנכ"ל מכון וינגייט שי אברהמי: "במשך 20 שנים לימדה קלטי באולם זה ממש וכעת גם הדורות הבאים יזכו להכיר אותה"

אולם כנסים וימי עיון על-שמה של המתעמלת היהודייה הגדולה ביותר בהיסטוריה – אגנס קלטי, נחנך הבוקר (ראשון) במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט,. שורדת השואה היהודייה-הונגריה בת ה-102 היא אלופה אולימפית שזכתה בעשר מדליות אולימפיות, בהן חמש מדליות זהב (הלסינקי 1952 ומלבורן 1956).


שגריר הונגריה בישראל לוונטה בנקו, מנכ"ל מכון וינגייט שי אברהמי ויו"ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד (צילום: אבי שי)

 

 

"במשך 20 שנים לימדה קלטי באולם זה ממש, וכעת דורות של ספורטאיות וספורטאי העילית של מדינת ישראל שמתאמנים, לומדים וחיים בבית של הספורט הישראלי, יכירו אותה", אמר מנכ"ל מכון וינגייט, שי אברהמי, שיזם את קריאת האולם על שמה. המתעמלת האגדית חיה כיום בבודפשט לצד בנה רפי בירו. לפני כשבועיים סיפר אברהמי לקלטי על האולם שייקרא על שמה בשיחת וידאו.

"בקריאת האולם על שמה מתלכדות שתי אגדות: הבניין ההיסטורי הזה – בניין נורמן שהוא אולם הספורט הראשון במכון והאגדה אגנס קלטי, גדולת הספורטאיות של העם היהודי וממקימות ענף ההתעמלות בישראל". האולם ההיסטורי, ששופץ באופן יסודי עם כל יתר בניין נורמן, ישמש מעתה לשיעורים ולכנסים.

באירוע השתתפו מכריה של קלטי, חניכות עבר שלה – נורית הררי ומרים קארה, גלעד ויינגרטן שכיהן כמנכ"ל מכון וינגייט בעת שקלטי לימדה ואימנה במכון, שרית שנער מנכ"ל איגוד ההתעמלות ואבי שגיא, יו"ר האיגוד, יעל ארד יו"ר הוועד האולימפי וחנן דנציגר סגן ראש מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט.


מימין: קותי דרעי, שי אברהמי, דני אורן, לוונטה בנקו, שרית שנער, יעל ארד, יעקב ג'ינו ואבי שגיא (צילום: אבי שי)

לטקס הוזמן שגריר הונגריה בישראל, לוונטה בנקו, שבדבריו הביע הערכה אדירה למתעמלת היהודייה בת ארצו: "קלטי היא בהחלט המתעמלת הגדולה ביותר שנולדה בהונגריה. חייה והקריירה שלה נטוו בתקופה אפלה במיוחד של ההיסטוריה. אביה נרצח על-ידי הנאצים והיא שרדה כשמצאה מקלט בבית השוודי שניהל ראול ולנברג. כשהתחרתה במשחקים במלבורן, שבועות לאחר שטנקים סובייטים מחצו את ההתנגדות לדיקטטורה הקרבה, היא החליטה עם ספורטאים אחרים לא לשוב ותחת זאת עלתה לישראל. הצלחותיה הפכו אותה לאגדה בשתי המדינות. לא פלא שליום הולדת המאה ראשי הממשלה של ישראל והונגריה שלחו שניהם ברכות".

"הונגריה היום מאוד מודעת לאחריות ההיסטורית שלה. בתוך כך אנו מתגאים בקהילה היהודית הגדולה במרכז אירופה, שחווה רנסנס יהודי".

"אגנס קלטי, אישה פורצת דרך, מנהיגה ודמות לחיקוי בקרב כל תלמידותיה בארץ ובעולם, שעשתה היסטוריה וחיה בינינו", אמרה יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד, שבשנת 2017 ישבה בראש ועדת פרס ישראל לספורט והחליטה להעניק את הפרס לקלטי. "היא מוערכת עד מאד בעולם ובקהילות הספורט על דורותיו הרבים, ועדיין נחשבת לאחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה של ענף התעמלות המכשירים.

"אגנס קלטי הינה אחת מאבני היסוד של ענף התעמלות המכשירים בישראל, ולמעשה היא הייתה הדמות המרכזית שידעה להפוך את הענף בישראל מחובבני למקצועי. אולם זה, יהווה השראה לכל מתעמלת ומתעמל שיבואו בפתחו ויתאמנו לאורה של גדולת ספורטאיות היהודיות בהיסטוריה".

בתום האירוע הסירו אברהמי, בנקו וארד את הלוט מעל שלט זיכרון לקלטי.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מתעמלות הנבחרת האומנותית מוכנות לפריז 2024

מתעמלות הנבחרת האומנותית מוכנות לפריז 2024

חדשות, מכון וינגייט, ספורט הישגי
13 - 03 - 2024
קרא עוד
בדרך לשוויון מגדרי במשחקים האולימפיים פריז 2024

בדרך לשוויון מגדרי במשחקים האולימפיים פריז 2024

מכון וינגייט, ספורט הישגי, אתנה, חדשות
10 - 03 - 2024
קרא עוד
ספורטאי אקדמיית וינגייט למצוינות למען שחרור החטופים

ספורטאי אקדמיית וינגייט למצוינות למען שחרור החטופים

חדשות, אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, מכון וינגייט
03 - 03 - 2024
קרא עוד