הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

בדיקת פרופיל לקטט

בדיקת פרופיל לקטט

מכון וינגייט מציע לך מגוון מבדקי מעבדה, אשר יסייעו לך להתוות תוכנית אימון יעילה ומדויקת.

בדיקת פרופיל לקטט היא הבדיקה היעילה ביותר לתכנון נכון של עצימות האימון.

בדיקת פרופיל לקטט מיועדת בעיקר לספורטאי סיבולת, כגון רצים, רוכבי אופניים, שחיינים ולמתאמנים בחדר כושר על היכולות האירוביות שלהם. מאמנים ומדריכים יפיקו תועלת רבה מניתוח תוצאות המבדק לתכנון האימון לתוצאות מרביות.

מהו יון הלקטט?

לקטט הוא מולקולה קטנה הנוצרת בתאי השריר כתוצר לוואי בתהליך הגליקוליזה האנאירובית (אחד מתהליכי הפקת האנרגייה בגוף) המפעפעת אל הדם.

כאשר ריכוז הלקטט עולה בשריר ונוצר הפרש ריכוזים בין התא לדם, יוני הלקטט מפעפעים לדם ומשמשים כספק אנרגייה לשרירים פעילים ולאיברים שונים בגוף.

יוני הלקטט מצויים בדם בכל מצב: במנוחה הריכוז בדם בין 2-1.5 מילימול לליטר. בשעת מאמץ רמת הלקטט בדם עולה עקב עלייה בקצב היווצרותה בשריר הפעיל וקצב סילוקה ילך ויקטן.

רמות גבוהות של לקטט ישקפו את העובדה שרמת החומציות בדם עולה עקב עלייה בייצור תוצרי לוואי נוספים שנוצרים בזמן המאמץ (כגון, יוני מימן ופוספט), ואלו יגרמו לעייפות ובערכים גבוהים – גם להפסקת העבודה.

דינמיקת הלקטט במהלך הבדיקה יכולה לתת אינדיקציה ואף להתוות את מאפייני האימון של הספורטאי (היחס בין האימונים העצימים לקלים במהלך השבוע, תדירות אימונים ועוד).

בנוסף, כחלק מתוצאות הבדיקה, נקבע גם הסף האנאירובי של הנבדק. סף זה הינו העומס (קצב ריצה, הספק עבודה) שבו מופר האיזון בין ייצור הלקטט לבין פינויו – השלב בו רמת הלקטט בדמו של הנבדק עולה.

זהו למעשה העומס או הדופק שבו נוכל להתמיד בפעילות מבלי שריכוזי תוצרי הלוואי המטבוליים יגיעו לערכים אשר ימנעו את המשך הפעילות.

 

כיצד מתבצע המבדק לקביעת פרופיל הלקטט?

הפרופיל נקבע במעבדה במבדק מאמץ. מבדק המאמץ מתבצע על ארגומטר אשר מותאם לאופי הספורט של הספורטאי.

לדוגמה: רץ ייבדק על מסילה נעה, רוכב אופניים ייבדק על ארגומטר אופן או על אופניו, חותר ייבדק על סימולטור חתירה וכו'. מבדק המאמץ הוא מדורג, ממאמצים קלים מאוד עד למאמצים עצימים ביותר.

במהלך הבדיקה נלקחות מהנבדק בכל שלב דגימות דם (מהאצבע או מתנוך האוזן) לצורך קביעת ריכוז הלקטט שבו וכן נמדד הדופק בסוף כל שלב. משכו של כל שלב הוא 4 דקות.

תוצאות המבדק יכולות לשמש כהתוויה לתכנון האימון כדי להשיג את מטרות האימון השונות. קצבי הריצה ותוואי הדופק יגזרו את עומס העבודה (קצב ריצה, הספק) והדופק לאימון החימום או השחרור, לאימון אירובי עצים נרחב, לאימון טמפו ולאימון לשיפור צריכת החמצן המרבית.


בסיום הבדיקה יופק דו"ח אישי ובו פירוט פרוטוקול הבדיקה ותוצאותיה.

 

קהל היעד: העוסקים בפעילות גופנית, ספורטאים חובבים וספורטאים תחרותיים.

 

שימו לב: נא לא לבצע אימון ביום שלפני ביצוע הבדיקה.

 

מה עליכם להביא?

  • בגדי ספורט
  • נעלי ספורט
  • מגבת לזיעה
  • מגבת למקלחת
  • מים

יצירת קשר עם המרכז לרפואת ספורט ולמחקר

טלפון כללי מכון וינגייט טלפון: 09-8639400/420, פקס: 09-8639412
ניתן להשאיר פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם

    ליצירת קשר עם המרכז לרפואת ספורט - 3063*

      מאשר קבלת תכנים שיווקיים
      טלפון כללי מכון וינגייט
      *3063