הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

מה הלשון שלנו מספרת על מצבנו הבריאותי?

מה הלשון שלנו מספרת על מצבנו הבריאותי?

מאת: מירה כהן שטרקמן
ללא קטגוריה
11 - 02 - 21

לשון שיש בה סדקים, מעטה צהוב, חריצים, נפיחות, נקודות אדומות, חתכים וסימנים נוספים – היא אזעקה לשיפור איכות החיים ולטיפול בבריאות. מפת הלשון, מה היא אומרת ומה ניתן לעשות, מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט

אחד האברים החשובים לקריאת מצב הבריאות ברפואה הטבעית היא הלשון. המרפאים הטבעיים העתיקים מיפו את הלשון באופן כזה שקצה הלשון מתייחס אל הלב ומעט מאחוריו נמצאות הריאות. החלק הימני מתייחס אל המרה ואילו החלק השמאלי אל הכבד. הקיבה נמצאת מסומנת במרכז הלשון, ביחד עם הטחול והחלק האחורי של הלשון מתייחס אל הכליות, המעיים, שלפוחית השתן והרחם.

אכן, בעולם המודרני אבחון הרפואי נתון בידיהם של הרופאים, אבל כל אדם יכול בהתבוננות פשוטה להבין יותר את מצבו הבריאותי ולנקוט בפעולות הדרושות לשמירה על איכות חיים טובה ובריאות תקינה.
לשון חלקה, גמישה ומעט רטובה מעידה על מצב בריאות תקין. צבע הלשון אמור להיות ורדרד עם מעטה לבן דקיק.

סדק באמצע הלשון וחתכים בצדדים – מה זה אומר ומה עושים?
במצב כזה כדאי לשים לב מה קורה אתכם לאחר הארוחה: האם אתם חשים עייפות או רצון לישון? אולי קולות בלתי מוסברים מהבטן, נפיחות, גזים – כל אלו מעידים על עיכול לא תקין. יתכן וכדאי לקבל ייעוץ תזונתי לשיפור תפקוד מערכת העיכול ובניית תפריט הולם. במקרה של חולשת מערכת העיכול כדאי לאכול מזון מאודה, מאכלים קלים לעיכול כמו דגנים – דוחן, קינואה, אמרנט, קטניות עדינות כמו מאש ועדשים, ולהימנע ממשקאות "קלים" תוססים או "דיאטטיים" למיניהם.

מזונות לטיפול בקיבה על-פי הנטורופתיה: אבוקדו, גזר, אורז, דלעת, לפת, שומר.
תערובת צמחי מרפא למערכת עיכול עייפה:
1 כפית של שוש קרח
1 כפית זרעי שומר
להרתיח עם 500 מ"ל מים בסיר סגור במשך 10 דקות ולשתות במהלך היום.

רפואה נטורופתית היא רפואת גוף נפש. לכן, הטיפול ההוליסטי מחייב התייחסות גם אל הרבדים הרגשיים ובכך עוסקים פרחי באך. לעתים המערכת האינזימטית של מערכת העיכול אינה מתפקדת כראוי כי האדם אינו יכול לעכל את אירועי החיים. הבטן כואבת, מתהפכת, מתנפחת, אינה קולטת ואינה פולטת או מקבלת ופולטת מייד, אינה משהה לספיגה. תקיעות שנובעת ממצב רגשי. פרימת הפלונטר בחיים מסייעת לפרום את הפלונטר בקיבה. יהיו כאלו שירימו גבה אבל עם עובדות לא מתווכחים: עבודת איזון גוף נפש מרפאה את מערכת העיכול, גם ללא נטילת תרופות או תוספים.

לשון נפוחה עם מעטה לבן עבה – מה זה אומר ומה עושים?
מצב כזה יכול להעיד על עודף ליחה בגוף, על מחסור בחיידקי מעיים ידידותיים ויתכן גם על קנדידה. במקרה כזה כדאי להפחית באופן משמעותי את מוצרי החלב ולהסתפק ביוגורט פרוביוטי. חשוב לרפד את צינורות העיכול בחיידקים טובים באמצעות נטילת אצידופולוס במשך מספר חודשים ולשתות מיץ כרוב מוחמץ (בהכנה ביתית).

כשהלשון נראית כמו מפה או קניון:
הרבה חריצים אופקיים וסדקים צרים על שטח הלשון
אלו יכולים להעיד על ספיגה לקויה. אם הנכם מרגישים חסרי מרץ, יתכן ויש לכם מחסור בוויטמינים מסוג B – אלו ויטמינים החסרים בעיקר אצל אלו הסובלים ממשקל יתר. מחסור ממושך מביא לסדקים בלשון.
לכן כדאי להוסיף לתפריט מזונות המכילים ויטמיני B כמו דגנים מלאים וקטניות. שילוב של אורז אדום עם שעועית אדומה ייתן תבשיל מזין, משביע, מתוק ועשיר בברזל, ויטמיני B ומינרלים נוספים.
על פי הגישה הנטורופתית מצב של חוסר ספיגה נגרם לעתים כתוצאה מעומס רעלים בגוף. העומס נובע מהמזון, הסביבה ומעולם הרגש והרוח. לכן חשוב, פעמיים בשנה, לעבור תהליך של ניקוי רעלים באמצעות צמחי מרפא ותזונה ייעודית. עונת האביב מתאימה לתהליך של ניקוי רעלים ועונה זו נמצאת כבר בפתח.
קצה אדום של לשון יכול להעיד על עומס רגשי, סטרס וצורך בטיפול בכלי הדם והלב. יתכן עומס שנובע מטריגליצרידים וכולסטרול גבוה או מסיבות אחרות. בדיקות דם יבהירו את המצב.

ובכן, טלו מראה, התבוננו בלשון וצאו למסע של ריפוי אישי.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.