הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

נפצעת? הטכנולוגיות לשיקום ולמניעת הפציעה הבאה

נפצעת? הטכנולוגיות לשיקום ולמניעת הפציעה הבאה

מאת: ארז דוד ותומר יהודיין
ביה"ס למאמנים ולמדריכים
22 - 03 - 23

פציעות הן אחד הנושאים הכאובים ביותר בספורט ומעת לעת אנו שומעים על ספורטאים בעלי פוטנציאל עצום שסיימו קריירה מוקדם מהמתוכנן עקב פציעה. בין אם אתם עוסקים בספורט ובין שמתעניינים בלבד, סביר שיש לכם לא מעט שאלות בנושא: האם באמת ניתן לחזות פציעות עתידיות? כיצד אפשר לקצר זמני החלמה מפציעה ומהי הדרך המיטבית לעשות זאת? וגם – מהם הכלים הטכנולוגיים שעשויים לעזור בשמירה על הבריאות?

בעוד שרוב הספורטאים ובעלי המקצוע הרלוונטיים מחפשים את התשובות לשאלות האלו בגוגל או לכל היותר ב-Chat GPT, ישנם מי שכבר משתמשים בטכנולוגיות פורצות דרך שעוזרות להם לשמור על הבריאות ולהשתקם מפציעות. היכרות עם הכלים המתקדמים עשויה לשפר את הביצועים ולשדרג את המקצועיות של בעלי התפקידים שתומכים בספורטאי., אבל לפני שנרחיב על חברות אלו, קצת רקע כללי על עולם הפציעות.

 

פציעות ספורט הן בעיה נפוצה בקרב ספורטאים בכל הרמות. נהוג לחלק פציעות ספורט לשני סוגים:

(1) פציעות טראומטיות הנגרמות כתוצאה מחבלה במהלך אימון או משחק.

 

(2) פציעות הנובעות מעומס יתר, כמו למשל פציעות שרירים ודלקות גידים.

פציעות העומס הן חלק משמעותי מכלל פציעות הספורטאים ואותם ניתן להפחית באופן ניכר. אחת הדרכים לעשות זאת כרוכה בניתוח הנתונים האישיים לצורך ניהול העומסים. שימוש בטכנולוגיה עשוי לסייע בכך  כפי שיוצג בהמשך.

 

מאמר מדעי משנת 2019 מצא שקבוצת כדורגל ממוצעת "סובלת" מכ-50 פציעות של שחקנים בכל עונת משחקים (כ-2 פציעות לשחקן בכל עונה), הגורמות לחוסר יכולת להתאמן או לשחק. בנוסף לכך, פציעות הן נטל כלכלי על הקבוצות, המוערך בכ-500 אלף יורו על כל שחקן שנעדר כחודש ימים כתוצאה מפציעה. לפציעות עלולות להיות השלכות נוספות על השחקן והקבוצה בה הוא משחק, הן בפן המנטלי הן בפן ההישגי, כאשר השפעה של שחקן מרכזי בקבוצה שנפצע בשלבים המכריעים של העונה עשויה להכריע האם הקבוצה תזכה בתואר המיוחל.

 

כמובטח, קבלו סקירה של כמה חברות ישראליות מובילות בתחום:

 

Zone7

החברה נוסדה בשנת 2017 במטרה לעזור לספורטאים, מאמנים ואנשי רפואה לגשר על הפער שבין מקסום הביצועים לבין מניעת פציעות. המערכת משקללת מידע שנאסף ממקורות רבים ומגוונים כמו חיישנים על גוף השחקנים, נתוני תזונה, זמני אימון ורמות העומס ומהפרופילים הרפואיים. השקלול נעשה באמצעות בינה מלאכותית (AI), היודעת להגיד מה הסיכון להיפצע בכל רגע נתון ומה העומס המומלץ עבור אותו שחקן על מנת להימנע מפציעה.Zone 7  מביאה לשוק טכנולוגיה ייחודית המשתמשת ב-AI לצורכי ניתוח והערכה עתידיים – להבדיל מהטכנולוגיה הנפוצה שמתבססת על מידע מהעבר לשם הקפת תוצרים בהווה. נקודה מעניינת נוספת לגבי הטכנולוגיה זו היא שהמערכת מוכוונת לתקשר עם אנשי מקצוע ולא עם אלגוריתמים נוספים.

Zone7 התחילה את פעילותה בקבוצת הכדורגל הפועל קטמון וכיום היא פעילה בקבוצות כדורגל מהליגות הבכירות באירופה דוגמת ליברפול, ריינג'רס וחטאפה, כאשר בקבוצה הספרדית נמדדה ירידה של 70% בהיקף הפציעות במעקב של 3 עונות רצופות.

 

GainGuard

החברה מפתחת מערכת למניעת פציעות ספורט ולמיטוב האימונים בזמן אמת. המערכת מורכבת משילוב של מערכת חישה המנטרת פרמטרים ביולוגיים, כימיים ופיזיקליים ומשדרת אותם על גבי רשתות IoT (Internet of Things). עיבוד הנתונים הגולמיים לתוך מדדים שניתן להבין כמו איכות החימום, מידת הסכנה לפציעה, איכות שיקום ועוד – נעשה באמצעות AI. יותר מכך, הכול מתבצע בזמן אמת ובאופן המותאם באופן אישי לכל מתאמן ומתאמנת. ממשק המוצר הוא פשוט להבנה וליישום בפועל. החברה מכוונת לקבוצות ולספורטאים בכל הרמות וההערכה היא שהמוצר יושק בסוף שנת 2023.

 

Yopi

החברה נוסדה בשנת 2017 בעקבות סיפור אישי של אחד היזמים. היא פיתחה פלטפורמה לבריאות דיגיטלית אישית ומדריך כושר. המערכת הינה שילוב של חיישנים ביולוגיים לבישים לאפליקציה חכמה (יישומון), המשלבת אלגוריתמים AI לאימון אישי. היא מאפשרת למשתמש לנטר ולעקוב אחר מצבו הפיזיולוגי ולהפיק את המיטב מכל פעילות ואימון פיזי. הלכה למעשה, המערכת של Yopi מביאה את המעבדה אל השטח. היא מאפשרת לקבל נתונים פיזיולוגים פנימיים בזמן אמת כגון צריכת חמצן (VO2) שהוא המדד הטוב ביותר לכושרו הפיזי של הלב ואף לספק תוכניות כושר והדרכה לאימונים ולאורח חיים בריא.

החידוש שהחברה מספקת הוא היכולת לעשות את כל זה באופן לא פולשני וללא מסכה, רק על ידי ניתוח הזיעה של המשתמש. מדעני החברה גילו שבזיעה ישנם סמנים פיזיולוגיים המקושרים ישירות לצריכת החמצן בגוף בעת פעילות גופנית ושבנוסף הם סמן (אינדיקציה) לעומסי יתר ולהימצאות בעיות בריאותיות כמו בעיות לבביות. המידע המסופק על ידי המערכת של Yopi מציל חיים ורלוונטי עבור האוכלוסייה בכלל ועבור הספורטאים בפרט, הן למניעת פציעות הן לשמירה על הבריאות הלבבית.

Healables Digital Health

 Healables פיתחה אלקטרודות חשמליות לבישות שמטרתן לטפל בפציעות, בכאב ובמחלות כרוניות ללא שימוש בתרופות. מכשירי החברה שנוסדה ב-2017, עובדים יחד עם אפליקציית אימון שממוקדת במטופל ומבוססת AI לצורך טיפול מרחוק. מכשירי הריפוי מסוגלים להפחית כאב ודלקת ולהגביר תהליכי ריפוי באמצעות אלקטרותרפיה (טיפול באמצעות חשמל). השימוש במכשיר אינו כואב והוא פונה בין היתר לספורטאים בכל הרמות במטרה לקצר זמני החלמה מפציעה או לטפל בכאב כרוני ממושך. המכשיר נמצא בימים אלו בניסויים קליניים במרכז הרפואי "וולפסון".

 

 

i-BrainTech

החברה שנוסדה בשנת 2019 מביאה לשוק פיתרון לאימון מוחי במטרה לשפר את ביצועי הספורטאים ולסייע לאלו שנפצעו לחזור לפעילות מהר יותר וטוב יותר. המוצר הוא למעשה מספר אלקטרודות אשר מולבשות על הראש באזורים האחראיים על המיקוד ועל השליטה המוטורית. האלקטרודות מחוברות למסך עליו מוקרן משחק וידאו מוכוון ענף ספורט והנשלט על ידי הדמיון בלבד. המערכת יודעת לתרגם פעילות מוחית לפעולות וירטואליות המוצגות במשחק מחשב. המשחקים כוללים תרגול יכולות ספציפיות מבודדות כמו בעיטה לשער וכן סיטואציות קבוצתיות מורכבות יותר הכוללות רצף מסירות בתוך מהלך שלם ובדרגות קושי שונות. זהו אימון "משוב נוירונלי" (neurofeedback), כך שניתן לראות באופן מיידי על המסך את מידת ההצלחה בתרגילים השונים,. מידת ההצלחה קשורה ישירות למידת הריכוז של הספורטאי. מחקרים רבים הראו שיש לאימון זה ערך פיזי מדיד, על אף העובדה שהספורטאי לא מבצע את הפעולה בפועל אלא רק חוזר עליה שוב ושוב בדמיונו. המוצר מוכוון לספורטאים שנפצעו ושמוגבלים בביצוע פעולות פיזיות בענפים כדורגל וכדורסל, אך בחברה פועלים להגדיל את השימוש לענפי ספורט נוספים.

 

TropX

TropX מתמחה ביצירת טכנולוגיה לבישה. החברה שנוסדה ב-2018 פיתחה חליפה חכמה, מונעת AI, שנועדה לשפר את רמת האימון הגופני האישי של ספורטאים בכל הרמות. על ידי שימוש בחיישנים על החליפה המערכת יודעת למדוד פרמטרים הכוללים דופק, רמות פעילות חשמלית וחומצת חלב בשרירים. בשילוב אלגוריתמים ו"למידת מכונה" (ML) לניתוח תבניות תנועה, המערכת יודעת לבנות תכנית אימונים מותאמת אישית לצרכי ומטרות הספורטאי במטרה לשפר ביצועים וכן נותנת משוב תנועתי בזמן אמת ובכך מסייעת במניעת פציעות.

 

WizeCare

WizeCare שנוסדה בשנת 2019 היא פלטפורמת ענן לטיפול ולשיקום מרחוק ומיועדת לשימוש ביתי. מדובר בפלטפורמה המחברת בין קלינאים, מטופלים וחברות ביטוח: אלגוריתמים חכמים מזהים ומנתחים תנועה דרך מצלמת הטלפון הנייד בלבד, בדומה למעבדות תנועה במכוני השיקום. המערכת יודעת לבצע הערכה ראשונית של מצב המטופל ולהפנות לאבחון נוסף במקרים מורכבים או מסוכנים. במקרים אחרים, מונפק פרוטוקול טיפול באופן אוטומטי הכולל אימונים שיקומיים, אך גם מאפשר לפיזיותרפיסטים לבנות סרטוני הדגמה  של תרגילים ותוכניות אימון עבור המטופלים שלהם ולעקוב אחר התקדמותם מרחוק באופן שאינו דורש סנכרון לוח הזמנים של השניים. התקשורת עם המטפל, כמו גם תהליך השיקום מבוצע באמצעות המכשיר הנייד של המטופל, שזוכה לקבל משוב בזמן אמת לגבי אופן ביצוע התרגילים והערות לתיקון במהלך האימון. פלטפורמה זו מנגישה את הטיפול הפיזיותרפי לכלל האוכלוסייה, לרבות ספורטאים חובבנים שבניגוד לספורטאים המקצוענים, אינם זוכים למעטפת צמודה של אנשי מקצוע. טכנולוגיה זו הופכת את המטופל למעורב יותר בתהליך השיקום שלו , ומקצרת זמני המתנה לתורים וזמני החלמה.

 

Sency

החברה שנוסדה בבשנת 2019 מתמחה בשימוש בראייה ממוחשבת וב-ML במטרה להניע אנשים וספורטאים בכל הרמות לאורח חיים פעיל ובריא. הממשק המתבצע במכשיר הנייד של המשתמש. האפליקציה מצלמת את המשתמש באמצעות ראייה ממוחשבת ועוקבת אחר בזמן אמת. מיפוי התנועה וניתוחה המעמיק מתבצע באמצעות מערכת לניתוח תנועה ולבסוף, מוצגות תובנות ומתקבלת הדרכה לביצוע מיטבי המותאם אישית. החדשנות של Sency היא בהנגשת הטכנולוגיה המתקדמת לניתוח תנועה באמצעות AI שלא הייתה זמינה עד כה לכלל האוכלוסייה. מוצר זה מעודד אנשים להיות מעורבים יותר בפעילות גופנית ובשיקום לאחר פציעה באופן נכון, בריא ושמותאם לצורכיהם האישיים.

לסיכום, הטכנולוגיה התפתחה באופן משמעותי בשנים האחרונות בכלל ובעולם הספורט בפרט וכיום היא כלי חיוני להפחתת פציעות ובשיקום לאחר פציעה. ניתן באמצעותה להפחית פציעות, ובעיקר את אלה הנובעות מעומס יתר. זאת על ידי מספר דרכים וביניהם שימוש במכשירים לבישים, אביזרי אימון חכמים ואפליקציות מבוססי AI שמתאימות עצמן לצורכי הספורטאים ומסייעות להם ולצוות המקצועי לקבל החלטות מדויקות יותר בכל הנוגע לניהול העומסים הפיזיים. הפחתת כמות פציעות הספורטאים וחומרתן, משמעותית הן מבחינה כלכלית הן מבחינה מנטלית והישגית. לכל העוסקים והמתעניינים בתחום, בהחלט יש גם למה לצפות בעתיד, כאשר הצפי שבשנים הקרובות הטכנולוגיה עוד תמשיך ותתפתח.

בכתבה זו הוצגו רק חלק מהחברות העוסקות בתחומים אלו. עשייתם של בעלי התפקידים במעטפת של הספורטאי (דוגמת מאמן, פיזיותרפיסט, רופא) אומנם נותרת על כנה ללא שינוי, אך הכלים בהם הם משתמשים משתנים בקצב מהיר. בהתאם לכך, על אנשי מקצועות הספורט הרוצים להישאר רלוונטיים ולתת ערך רב לספורטאים וכל העת להתעדכן בקדמת הטכנולוגיה ולהכיר את הכלים המתקדמים בשוק.

 

באיזה כלים אתם משתמשים לניהול עומסים, הפחתת פציעות ושיקום לאחר פציעה? שתפו אותנו!

 

 

מעוניינים להמשיך ולהעמיק בתחום הדיגיטל והחדשנות בספורט? הצטרפו לקורס "ניהול חדשנות ודיגיטל בספורט" שלבית הספר למאמנים ולמדריכים – מכון וינגייט וקבוצת החדשנות בספורט COLOSSEUM.

 

 

לכל שאלה ו/או חיבור לאחד מהחברות המופיעות למעלה, ניתן לפנות לכותבי המאמר:

ארז דוד, פיזיותרפיסט מוסמך. עוסק בעזרה לספורטאים באמצעות טכנולוגיה  ובכל הקשור בהפחתת פציעות ושיקום לאחר פציעה. לפניות: [email protected]

תומר יהודיין – מוביל קבוצת החדשנות COLOSSEUM SPORT, מנהל הקורס "ניהול חדשנות ודיגיטל" בבית הספר למאמנים ולמדריכים – מכון וינגייט ומלווה אנשים בתהליך פיתוח קריירה ב-Sports Tech. לפניות: [email protected]

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מאמרים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
"מספורטאי למאמן": נפתח המחזור ה-6

"מספורטאי למאמן": נפתח המחזור ה-6

חדשות, ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט
24 - 01 - 2024
קרא עוד
עיסויים וטיפולי ספורטתרפיה לחיילי צה"ל

עיסויים וטיפולי ספורטתרפיה לחיילי צה"ל

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, חדשות
15 - 11 - 2023
קרא עוד
"מפעלי קיץ" של אלופים בביה"ס למאמנים

"מפעלי קיץ" של אלופים בביה"ס למאמנים

חדשות, ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט
20 - 08 - 2023
קרא עוד