הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

עבודות המרכז לרפואת ספורט ולמחקר בכנסים בין-לאומיים

עבודות המרכז לרפואת ספורט ולמחקר בכנסים בין-לאומיים

מאת: מארי-רוז גוטמן
חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט
12 - 07 - 23

עבודות מחקר מעולמות הפיזיותרפיה והפיזיולוגיה של המאמץ הוצגו לאחרונה בשני כנסים בין-לאומיים מובילים. עבודה על חיזוק שרירי קרקעית האגן בקרב ספורטאיות הוצגה בכנס בדובאי ואילו בכנס בקונגרס האירופי השנתי בפריז, הציגה ד"ר כסלו כהן מחקר בנושא התפתחות יכולות גופניות בקרב ספורטאים צעירים

בחודש האחרון אנשי ונשות צוות המרכז לרפואת ספורט ומחקר של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, השתתפו בשני כנסים בין-לאומיים מובילים בתחום הפיזיותרפיה ומדעי הספורט.

 

חיזוק שרירי קרקעית האגן בקרב ספורטאיות

ד"ר רחל כפרי, פיזיותרפיסטית המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, הציגה בכנס פיזיותרפיה עולמי שהתקיים בתחילת יוני בדובאי, את תוצאותיו של מחקר שבוצע במכון, במסגרתו קיבלו ג'ודאיות צעירות הדרכה ותרגול לשימוש נכון בשרירי קרקעית האגן, בעיקר בעת ביצוע מאמצים ספציפיים. מדובר במחקר ראשוני שעסק בנושא "פחות מדובר" ו"נחבא אל הכלים" בקרב קהילת ספורטאיות ההישג. משך תוכנית ההתערבות היה 12 שבועות, במהלכם בוצעו 6 שיעורים של 45 דקות בהם הונחו הספורטאיות לבצע תרגול יומי בן 15 דקות, הכולל ביצוע טכניקת הרפיה ושני תרגילים.

 

תוצאות המחקר הציגו מגמה לפיה הוראה ואימון של שרירי רצפת האגן בקרב ספורטאיות ג'ודו, הגבירו את יכולתן להפעיל ולשלוט בצורה נכונה בשרירים אלו, כפי שהשתקף בבדיקת אולטרה-סאונד שבוצעה. כמו כן, נראה כי שליטה זו הפחיתה את הדיווחים על דליפות שתן, אי-נוחות במערכת העיכול והפרעות אחרות הקשורות לתפקוד שרירים אלו.


ד"ר רחל כפרי בכנס הפיזיותרפיה הבין-לאומי בדובאי.

 

מאפיינים פיזיולוגים של ג'ודאים ברמות שונות

בשבוע שעבר, התקיים הקונגרס האירופאי השנתי למדעי האימון (ECSS) בפריז. את המרכז ייצגו ד"ר איל שרגל, מנהל המרכז וד"ר רותם כסלו-כהן, מנהלת המחלקה לפיזיולוגיה ומדעי האימון. צוות המרכז הציג בכנס שתי עבודות מחקר:

העבודה הראשונה עסקה במאפיינים פיזיולוגיים של ג'ודאים בשלוש רמות הישג שונות (ספורטאי אקדמיה, ספורטאים בוגרים הישגיים, ספורטאי עילית אולימפיים). העבודה בחנה את המאפיינים הפיזיולוגיים של הספורטאים והאם תוצאות המבדקים שבוצעו יכולות להבדיל בין רמות ההישג והאימון. המבדקים שבוצעו היו: המבחן האנאירובי של וינגייט, מבדק כוח אחיזה מרבי, ניתור לגובה מהמקום ועוד.

תוצאות המחקר הראו כי על בסיס המבדקים שבוצעו לא נצפו הבדלים ביכולות הביצוע בין ספורטאים בעלי דירוג הישגי גבוה לעומת אלו בדירוגים הנמוכים יותר. רק בתוצאות המבחן האנאירובי של וינגייט נמצאו הבדלים מובהקים בהספק המרבי והממוצע היחסי בין קבוצות האימון. תוצאות אלו מחזקות את ההנחה לפיה יכולות אנארוביות כדוגמת הספק אנאירובי וכוח מתפרץ חשובים לענף הג'ודו. עם זאת, קיימים גורמי הישג משמעותיים נוספים שאינם פיזיולוגיים (טכניים, מנטליים ועוד) המשפיעים על יכולת ההישג בענף זה ושלא נבדקו בעבודה זו.

ד"ר רותם כסלו כהן בקונגרס האירופאי השנתי למדעי האימון (ECSS) בפריז.

 

התפתחות יכולות גופניות בקרב שחקניות ושחקני כדורעף

העבודה השנייה, עסקה בהתפתחות יכולות גופניות בקרב שחקני ושחקניות כדורעף צעירים בניסיון לאפיין הבדלים בהתפתחות יכולות אלו בין המינים. נתוני מחקר זה כללו ניתוח תוצאות מבדקי יכולות גופניות אשר בוצעו בקרב ספורטאי אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט בין השנים 2022-2013.

ספורטאי האקדמיה בענף כדורעף האולמות ביצעו באופן עקבי מבדקי יכולת גופנית בתדירות של 3 פעמים בשנה. סוללת המבדקים כללה ביצוע של מבדקי ספרינט, זריזות, כוח מתפרץ בפלג גוף תחתון לרבות ביצוע מבדקי ניתור וזריקת כדור כוח. בעבודה הנוכחית, רוכזו תוצאות המבדקים שנערכו ל-109 שחקניות ושחקנים ובוצעה חלוקה על פי קבוצות גיל (מתחת לגיל 14, גיל 16-15, גיל 18-17).

תוצאות המחקר הראו שבקרב שחקניות הכדורעף לא נמצא הבדל מובהק בין קבוצות הגיל. אומנם נצפה שיפור קטן בין קבוצות הגיל ביכולות הביצוע אך הוא לא נצפתה מבוהקות סטטיסטית. לעומת זאת, נצפו בקרב השחקנים הבדלים מובהקים בתוצאות המבדקים שבוצעו. בקרב שני המינים השיפור הגדול ביותר ביכולת נצפה בקבוצת הגיל הצעירה (מתחת לגיל 14 וקבוצת הגיל 16-15). תוצאות אלו עומדות בקנה אחד עם מה שידוע בספרות, לפיו בנות מגיעות לבשלות ביולוגית בגיל צעיר יותר – עובדה שככל הנראה משפיעה על יכולת ההסתגלות לאימון ועל פיתוח היכולת הגופנית. כמו כן, השיפור הגדול נצפה בקרב שתי קבוצות הגיל הצעירות, דבר שככל הנראה משקף את שנת האימונים הראשונה באקדמיה, וייתכן שגם כי מדובר בשלב החיים בו קצב ההתפתחות והרגישות לאימון מרכיבי הכושר שנבדקו מוגבר.

תוצאות המחקר הנוכחי מחזקות את ההנחה שתהליכי גדילה, התבגרות ומין משפיעים על יכולת וקצב פיתוח היכולות הגופניות ויש לקחת אותם בחשבון בעת תכנון תהליכי אימון.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
16 - 04 - 2024
קרא עוד
67 שנות עשייה למען קידום הספורט הישראלי

67 שנות עשייה למען קידום הספורט הישראלי

מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות
07 - 04 - 2024
היום, 7 באפריל 2024, 6 חודשים לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", מכון וינגייט מציין 67 שנים להיווסדו
קרא עוד