הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

עם הפנים לבייג'ינג 2022: ספורטאי ההחלקה במכון וינגייט

עם הפנים לבייג'ינג 2022: ספורטאי ההחלקה במכון וינגייט

מאת: Marie Rose
חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט, ספורט הישגי
21 - 12 - 21

המחליק האומנותי אלכסיי ביצ'נקו, צמד ההחלקה הספורטיבית, יבגני קרסנופולסקי והיילי קופס, ומחליק המסלול המהיר ולדיסלב ביקנוב, הגיעו למרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט לצורך ביצוען של בדיקות המעטפת הרפואית. יניב אשכנזי, ראש המשלחת לבייג'ינג 2022: "אין ספק שהמלחמה בנגיף הקורונה תהיה נוכחת בבייג'ינג אולי אף יותר משהייתה במשחקים בטוקיו"

ההכנות לקראת יציאת המשלחת הישראלית למשחקי החורף האולימפיים שייפתחו בבייג'ינג ב-4 בפברואר 2022 בעיצומן. לאחר ביקורם בארץ של בני משפחת סולוש, גולשי הסקי האלפיני, במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט בחודש שעבר לצורך בדיקות המעטפת הרפואית – בתחילת השבוע (ראשון) היה זה תורם של ארבעת ספורטאי ההחלקה על הקרח: מחליק האומנותית אלכסיי ביצ'נקו, צמד ההחלקה הספורטיבית יבגני קרסנופולסקי והיילי קופס ומחליק המסלול המהיר, ולדיסלב ביקנוב, להתייצב במרכז לרפואת ספורט ולמחקר לצורך ביצוען של בדיקות המעטפת הרפואית.

 


יבגני קרסנופולסקי, היילי קופס, אלכסיי ביצ'נקו, ד"ר איל שרגל, ענת נצר, ולדיסלב ביקנוב וד"ר לובה גליצקיה

 

הארבעה ביצעו בדיקות דם, נפגשו עם ד"ר לובה גליצקיה, רופאת הסגלים האולימפיים, וביצעו מבדקי אקו לב וארגומטריה קלינית עם הטכנאיות הרפואיות, עליזה אברהם וענת נצר. מייד אחר כך, כבר עשו דרכם לגיבושון ולמסיבת עיתונאים של הוועד האולימפי הישראלי במרכז ההחלקה על הקרח בחולון.

 

"זה בחיים לא יהיה כמו הכדורגל"

שיחת החולין שניהלו הארבעה בזמן ההפוגה בין המבדקים השונים –  בבליל של עברית קולחת, רוסית ואנגלית – המחישה למאזין מן הצד את החיבור העמוק שלהם לישראל. למעט היילי בת ה-19 שזו לה הפעם הראשונה בה תשתתף במשחקים אולימפיים, עבור אלכסיי, יבגני וולדי – תהיה זו הפעם השלישית בה ייצגו את ישראל במשחקי החורף האולימפיים.

 

 יבגני קרסנופולסקי בן ה-33 זכה לפני כחמישה חודשים בבת זוג חדשה להחלקה, היילי קופס בת ה-19, יהודיה אמריקאית שומרת מסורת שנקראה לדגל על-ידי איגוד ההחלקה על הקרח בזמן שלמדה באולפנה בירושלים – רגע לפני שחזרה לבית הוריה בארה"ב. השניים המתאמנים עם המאמנת גלית חייט במרכז האימונים בניו ג'רזי, הצליחו בזמן הקצר שעמד לרשותם, לעשות את ה"בלתי אפשרי" כמעט כשהשיגו את הקריטריון האולימפי בספטמבר האחרון בתחרות בגרמניה, ובסוף השבוע שעבר הגיעו לישראל וקטפו בקלילות את אליפות ישראל בחולון.

 

יבגני, מה הציפיות שלך מהמשחקים מבייג'ינג?

"במשחקים האולימפיים אנחנו חייבים מבחינתנו להגיע לגמר ובגמר עצמו הכול פתוח. אני חייב לציין שאחרי חוסר המזל עם בנות זוג ממנו סבלתי – היילי היא בת הזוג הטובה ביותר שהייתה לי מכל האולימפיאדות. אנחנו מתאמנים כחמישה חודשים בלבד הלוואי והייתי זוכה להתאמן איתה במשך שנתיים או שלוש".

על השאלה המתבקשת האם אלו המשחקים האולימפיים האחרונים מבחינתו קשה לו להתחייב, "אי אפשר לדעת מה יהיה מחר – הכול יכול להיות" הוא עונה בעברית מצוינת כמי שעלה לארץ בגיל 3 ושירת בצה"ל לפני שיצא לאימונים בארה"ב. "את יודעת איך זה" הוא מוסיף בחצי חיוך "אני לא מסוגל להוציא את המילה פרישה מהפה גם אם המחשבה קיימת שם איפה שהוא".

 

עד כמה מתסכל אותך חוסר העניין של הישראלים בספורט החורף?

"זה בחיים לא יהיה כמו כדורגל אבל עם כל משטחי ההחלקה שיש עכשיו בארץ וכל הילדים הצעירים שזורמים לענף יש פוטנציאל גדול ואני מאמין שזה ישתפר מכל הבחינות – גם החשיפה לענף וגם הסיכוי שיצמחו כאן כישרונות.

זה לוקח קצת זמן כי צריך שהילדים של היום יבשילו ורק כשיהיו בני 16-15 יהיה אפשר להבין טוב יותר מה הפוטנציאל. הבעיה עד עכשיו הייתה המחסור במשטחים ועכשיו נקווה שכבר בעוד ארבע שנים ייצא מזה משהו.

באליפות ישראל בה השתתפנו עכשיו ראיתי שיש ילדים שיש להם את זה ואני רק מקווה שתהיה להם המשמעת להתמיד ולהשקיע".

 


היילי קופס בבדיקת תגר עם הטכנאית הרפואית ענת נצר

 

גם מחליק המסלול המהיר, ולדיסלב ביקנוב בן ה-32 גדל בישראל מאז היותו בן 5, אך לפני 13 שנה נפרד מהוריו ומאחותו שנותרו בארץ ויצא להתאמן בקנדה. בעשר השנים האחרונות הוא מתאמן עם נבחרת הולנד בהולנד. גם עבורו זו האולימפיאדה השלישית.

ולדיסלב ביקנוב: "תוצאה טובה מבחינתי זה כמובן פודיום אבל ברור שלפחות להגיע לגמר, כלומר לסיים בשביעייה הראשונה".

 

האם מגפת הקורונה פגעה בהכנות שלך לבייג'ינג?

"הקורנה לא השפיעה עליי לרעה. בניגוד לספורטאים רבים אחרים, אני לא מרגיש שנפגעתי ממגפת הקורונה אלא להיפך – שתקופת ההאטה והעצירה דווקא הטיבה איתי. הרבה תחרויות בוטלו והיה לי זמן להירגע, לקחת את הזמן ולעבוד על הדברים הקטנים. כספורטאי ותיק המנוחה הזו דווקא עשתה לי טוב. היום אני מרגיש מלא באנרגייה ובמוטיבציה לקראת בייג'ינג"

 

האם זו האולימפיאדה האחרונה שלך?

"אני לא חושב. אני לא ממהר להצהיר על פרישה. אני תמיד אומר לחברה שלי שתחזיק מעמד עד 2026 כי יש עוד אולימפיאדה (צוחק). כל עוד הולך טוב, התוצאות טובות ואני מרגיש טוב פיזית ומנטלית – אני לא מתכוון להפסיק כי אין דרך חזרה מפרישה".

 

איך אתה מתייחס לחוסר הפופולריות של הענף בישראל?

"מבאס שהספורט הזה לא מספיק מוכר ופופולרי בארץ. אחת המטרות שלי אחרי הפרישה היא לבנות כאן בארץ את ענף ההחלקה המהירה. כשאני התחלתי דווקא היה בסיס לענף ועכשיו אין. אני מתבאס שהגעתי לרמה הגבוהה הזו אבל שאין לי כאן קולגה שאני יכול להתייעץ איתו ולשתף.

אני מאמין שכשאחזור לארץ אזכה לשיתוף פעולה מהיחידה לספורט הישגי ומהוועד האולימפי בהקמה של הענף בארץ. זה ספורט מלא באקשן ובמהירות ותענוג לצפות בזה בטלוויזיה. אני קורא לאנשים לראות את זה ולהכיר את הענף.

זה לא מסובך כמו שזה אולי נראה מהצד" הוא אומר בהתלהבות.

 

כמו ולדיסלב ביקנוב, גם המחליק האומנותי אלכסיי ביצ'נקו מרגיש שההפוגה שאפשרה מגפת הקורונה עשתה לו טוב וכעת הוא מלא באנרגייה ובתקווה להצליח לבוא לידי ביטוי בביי'גינג כמו שהוא יודע:

אלכסיי ביצ'נקו: "מן הסתם אני מקווה לעשות את הכי טוב שאני יכול. השנה האחרונה הייתה קשוחה וזה חיזק אותי כי המשכתי באימונים גם מחוץ למשטח ונתן לי זמן להתאמן ולהתכונן – קיבלתי הזדמנות להיות בפוקוס ולהגיע מוכן עם חידוש התחרויות. אני מקווה שאגיע למשחקים במצב המנטלי הנכון ושאצליח להציג את המיטב שאני מסוגל לו בצורה מיטבית ועקבית".

 

אלכסיי, יבגני והיילי ישובו השבוע לאימוניהם בארה"ב לקראת אליפות אירופה שתתקיים ב-16 בינואר באסטוניה, ואילו ולדיסלב ביקנוב ישוב לאימוניו בהולנד עד ה-26 בינואר כשיטוס לבייג'ינג – לאחר שאליפות אירופה שהייתה אמורה להתקיים בדרזדן גרמניה בוטלה בגלל הקורונה.


היילי קופס בבבדיקת ארגומטריה קלינית במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט.

מבדקי המעטפת הרפואית לספורטאי המשלחת הם רק חלק מישורת ההכנות האחרונה עליה עמלים ביחידה לספורט הישגי שבמכון וינגייט, כחודשיים וחצי לפני פתיחת משחקי החורף האולימפיים בבייג'ינג שבסין.

 

נכון להיום המשלחת הישראלית מונה 7 ספורטאיות וספורטאים: גולשי הסקי האלפיני: נועה סזולוש, ברנבש סזולוש, איתמר בירן או בנג'מין סזולוס, המחליק האומנותי אלכסיי ביצ'נקו, צמד ההחלקה האומנותית יבגני קרסנופולסקי והיילי קופס ומחליק המסלול המהיר ולדיסלב ביקנוב. רק בעוד כחודש – ברגע האחרון כמעט יתברר אם למשלחת יצטרף גם גולש בוב סליי ו/או גולש מזחלות.

בראש המשלחת המצומצמת שתמנה כ-15 איש כולל הספורטאים ואנשי צוות, יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי וגילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי, שיגיעו למשחקים לשבוע בלבד, יעמוד בפעם השנייה ברציפות, יניב אשכנזי, ראש תחום הישגי ביחידה לספורט הישגי.

 

בייג'ינג 2022: ללא נציגים בקטגוריה הקבוצתית

יניב אשכנזי: "השנה בניגוד למשחקים הקודמים בפיונצ'אנג 2018, ישראל לא תתמודד בקטגוריה הקבוצתית.

דקה אחרי משחקי פיונגצ'אנג כבר היה לי ברור שבבייג'ינג 2022 לא נהיה עם קבוצה וכמובן שגם מגפת הקורונה לא סייעה למצב. חשוב להבין שהשתתפות בתחרות הקבוצתית דורשת עומק.

היה לנו זוג ריקוד טוב מאוד (איזבלה טוביאס ואיליה טאקצ'נקו) אבל לצערי לא הצלחנו להסדיר את עניין הדרכון הישראלי – מה שבענפים אחרים מצליחים להסדיר בלי בעיה תוך חצי שעה. הם וביצ'נקו הביאו לנו בזמנו הרבה ניקוד. בכל מקרה אני מאמין ומקווה שבמשחקים האולימפיים הבאים בקורטינה, איטליה 2026, יהיה לנו זוג בריקוד וגם שמחליקה ישראלית תעשה קריטריון – ואם זה אכן יקרה המשמעות תהיה שהמצב שלנו השתפר".

 

אלכסיי ביצ'נקו, יניב אשכנזי וולדיסלב ביקנוב השבוע בפתח המרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט.

 

מה הציפיות מהמשלחת הישראלית?

"יש לנו שני ספורטאים, ביקנוב וביצ'נקו, שנמצאים בשלהי הקריירה אבל הם ספורטאים מהטופ העולמי. ולדיסלב ביקנוב יתחרה בשלושה מקצים: 500 מ' שזה המקצה החלש שלו ככה שהתברגות בחצי בעליון תהיה יפה,  1000 מ' ו-1500 מ' – בו היה אלוף אירופה – כך שציפייה הריאלית ממנו היא להתברג בטופ 10.

אלכסיי ביצ'נקו, ספורטאי מוכשר עם הישגים יפים מתחרה מול 29 – מהם 24 עולים לגמר (מתוך 30) – מצפים שיעלה לגמר ואם יתברג בטופ 20 זה יהיה יפה. באשר לצמד: יבגני קרסנופולסקי והיילי קופס יתחרו מול 19 זוגות – והציפייה הריאלית שלנו היא שיעלו לגמר".

 

המלחמה בנגיף הקורונה בבייג'ינג 2022 משמעותית יותר מאשר בטוקיו 2020

בניגוד לספורטאים שהפיקו את המיטב מהתפרצות הקורונה, עבור יניב אשכנזי, ראש המשלחת כמו גם למארגנים הסיניים – ההתמודדות עם נגיף הקורונה היא"כאב ראש" לא קטן נוכח הבירוקרטיה הסינית והדרישות המחמירות.

 

יניב אשכנזי: "הקורונה כל הזמן ברקע ואנחנו עובדים עם ספר הפלייבק. הדרישות בבייג'ינג 2022 הן מחמירות אף יותר מאלו שהיו בטוקיו 2020. כך למשל, רק מחוסנים יורשו להיכנס לכפר האולימפי, תתבצענה בדיקות קורונה יום-יומיות עם מטושים ובכלל הנחיות הזהירות מחמירות"

 

איך אתה רואה את המשך ההתפתחות של ענפי ספורט החורץ בארץ?

"צריך לראות איך הדורות יתחלפו. בגדול, אנו מבחינים בין ענפי ה-outdoor לבין ענפי ה-indoor. בין ענפי ה-outdoor יש לנו את הסקי – שהוא אחד מהענפים האטקרטיביים ביותר בעולם שבו הספורטאים שלנו מן הסתם מתאמנים בחו"ל ואנחנו תומכים בהם.

לגבי ענפי ה-indoor – ההחלקה על הקרח – אין סיבה שהענף לא יתרומם בארץ. כיום יש מתקנים טובים בחולון, בקנדה, באילת והמתקן בתנובות שנבנה לפני שנה וחצי"

 

והתקצוב?

"ענף ההחלקה על הקרח מתועדף וזוכה לתקצוב יפה. הספורטאים מאותרים בארץ והטובים נשלחים לאימון במרכז האימונים בניו ג'רזי. אי אפשר לייצר בארץ מצוינות בענף הזה. אנחנו מאוד נשמח אם ספורטאי כמו ולדי אכן יחזור לארץ אחרי הפרישה וירים את ענף ההחלקה המהירה על הקרח. הוא יצטרך את המתקן החדש שיהיה אולימפי ואם עושים את זה נכון אז אני מאמין שהוא יתפוס פה כי זה ענף יפה וקצבי. הלוואי שיצליח – אנחנו נעשה הכול כדי לעזור לזה לקרות".

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
16 - 04 - 2024
קרא עוד
67 שנות עשייה למען קידום הספורט הישראלי

67 שנות עשייה למען קידום הספורט הישראלי

חדשות, מכון וינגייט, ספורט הישגי
07 - 04 - 2024
היום, 7 באפריל 2024, 6 חודשים לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", מכון וינגייט מציין 67 שנים להיווסדו
קרא עוד