הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

רפלקסולוגיה: כל מה שחשוב לדעת על הליך האבחון

רפלקסולוגיה: כל מה שחשוב לדעת על הליך האבחון

מאת: אפרת עקיבא
רכזת תחום הרפלקסולוגיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט
מאמרים, רפואה משלימה
26 - 06 - 19

הליך האבחון המתבצע בטיפול רפלקסולוגיה מאפשר למטפל להתוודע אל אישיותו, רגשותיו ומצבו הבריאותי של המטופל ועל כן חשוב לבצעו בתשומת לב יתירה. כיצד האבחון מתבצע הלכה למעשה ומה עוד יוכל מטפל הרפלקסולוגיה לספר לכם על עצמכם?

מה באמת קורה בטיפול רפלקסולוגי? מהן מטרותיו של האבחון וכיצד הוא מתבצע? למעשה, הליך האבחון הרפלקסולוגי הוא אחד מיתרונותיה של השיטה כולה. האבחון מאפשר לנו כמטפלים להכיר את המטופל, לאמוד את מצבו הפיזי והרגשי ולהבין את הסיבה לכאבים ולתלונות שבגינן הוא הגיע לטיפול. חשוב מאוד להשקיע תשומת לב רבה להליך אבחון יסודי ומעמיק שכן הליך האבחון הוא זה המאפשר לנו לזהות את מקור הבעיה או הכאב ובהתאם לכך להתאים למטופל את הטיפול הטוב ביותר עבורו.
כיצד מתבצע האבחון?
האבחון מתבצע במספר אופנים:
1. ביצוע העתק על-ידי ציור כפות רגליים
2. התבוננות בכפות הרגליים
3. באמצעות מגע בכפות הרגליים
על-פי תורת הרפלקסולוגיה לכל סימן ברגל קיימת משמעות, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הרגשי והאישיותי. לדוגמה: יש משמעות לצבע כפות הרגליים, לצורת האצבעות, לסוג היבלות ולמיקומן, לקילופים, לקווים בכף הרגל, לנקודות חן ו…אפילו לריח כפות הרגליים.
כל נקודה בכף הרגל מייצגת איבר מאיברי הגוף (צילום אילוסטרציה)

מההיבט הפיזי, הסימנים הללו מספרים למטפל אילו מערכות בגופו של המטופל רגישות או חלשות יותר מהמערכות האחרות בגופו. לעיתים ניתן לראות בבירור את המקור לכאב או לתלונה. כך למשל, ניתן לאבחן את מקורם של כאבי ראש: האם הם נגרמים כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי, ממתח ומעייפות ואולי בכלל מקורם בחוליות הצוואר.
זאת ועוד, סימנים אלו מספרים למטפל גם את סיפורו הכללי של המטופל לרבות איזה סוג טיפוס הוא?, מה הוא אוהב לעשות ומה עבר בחייו.

נשאלת השאלה, בשביל מה בכלל צריך אבחון? הרי המטופל יכול לספר הכול על עצמו בעצמו…
נכון ועדיין:
1. פעמים רבות אנחנו "מספרים" לעצמנו סיפורים על הסיבה לאותו כאב שחוזר אחת לשבוע או לחודש ומסרבים להאמין שיש לו סיבה אחרת. האבחון הרפלקסולוגי הוא הזדמנות לתת למישהו אובייקטיבי לראות מה באמת קורה שם.
2. לא תמיד אנחנו לא יודעים במה לבחור. למשל, איזו פעילות גופנית מתאימה לי יותר? מה מומלץ לי ללמוד? ועוד. האבחון יכול לסייע בהתלבטויות הללו ולעתים גם להאיר לנו כיוונים חדשים שלא העזנו לבטא בקול רם בעצמנו.
יותר מזה, לא פעם, אנחנו "שוכחים" או מדחיקים דברים שקרו לנו, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הרגשי. דווקא הדברים האלו יכולים להיות המפתח לכאב שמלווה אותנו או הסיבה להרגשה מסוימת. אנחנו אולי יכולים לשכוח אבל כפות הרגליים שלנו זוכרות הכול. יחד עם זאת, אין הכרח לפיו כבר בתחילת הטיפול, המטפל יפרוש בפניכם את כל מה שהוא ראה בכפות רגליכם, אך יתכן שישאל אתכם שאלות בהקדם ויבקש להתעכב על ממצאים שעלו בעקבות האבחון.
באמצעות התבוננות ומגע, המטפל לומד על מצבו הפיזי והנפשי של המטופל (אילוסטרציה)

האומנם באמצעות התבוננות בכפות הרגליים אפשר לדעת עלינו הכול?
אפשר לדעת הרבה אבל חשוב לזכור שלא מדובר בסוג של "קריאה בקפה" ומטרת האבחון אינה להרשים ביכולתו של המטפל ב"קריאת כפות רגליים".
האבחון משמש למטפל ככלי להכיר את המטופל טוב יותר, ככלי הנוסף לטופס התשאול אותו המטופל מתבקש למלא או התלונה שבגללה הגיע לאבחון. כל זאת, כדי שהמטפל יוכל להעניק את הטיפול הטוב ביותר והמתאים ביותר בכל מקרה ומקרה.
לסיכום, חשיבות האבחון להצלחת הטיפול היא בכך שבאמצעותו המטפל יכול לראות מה קורה ברגע נתון בחייו ובגופו של המטופל, מהן נקודות התורפה של גופו ולאמוד את משך הזמן בו המטופל סובל מן הכאב שבגללו – ובזכותו – הגיע לטיפול הרפלקסולוגי.

גב' אפרת עקיבא, מורה מוסמכת לרפלקסולוגיה מטעם אגודת הרפלקסולוגים, חברת הנהלה באגודה לרפלקסולוגיה. אפרת היא רפלקסולוגית בכירה ומטפלת קרניו-סקראל המתמחה בטיפול ובהקלה בכאב כרוני ואקוטי, בעבודה עם חולים אונקולוגים, בחולים עם מחלות כרוניות ובמשוקמי טראומה. בעלת קליניקות בכפר יונה וברמת פולג. מייל: www.efratakiva.co.il

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מאמרים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים
07 - 11 - 2023
קרא עוד
מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאמרים, רפואת ספורט ושיקום
24 - 08 - 2023
קרא עוד