הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

לציטין: לאיזון פרופיל הדם ולהצערת הגוף

לציטין: לאיזון פרופיל הדם ולהצערת הגוף

מאת: Ph.D. ד"ר מירה כהן שטרקמן
ראשת תחום נטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט
רפואה משלימה, תזונה טבעית
08 - 05 - 23

הלציטין הוא אחד מרכיבי המזון החשובים לאיזון פרופיל הדם. הלציטין מצוי במזונות מהחי כגון ביצה, בשר בקר וטלה, מוצרי כבד ובמזונות מהצומח כגון סויה, דוחן, שיבולת שועל, בוטנים, כרוב, תירס וכרובית. עוד על הלציטין במאמרה של ד"ר מירה שטרקמן, ראשת תחום נטורופתיה. המתכונים כבר בפנים

ישנן גישות שונות להתאמת מזונות מהחי לתזונת האדם, אך במאמר זה אציג בפניכם את ההעדפה הנטורופתית לאזן את הגוף באמצעות מזונות טבעיים ואתמקד הפעם בלציטין.

על פי הגישה הנטורופתית נעדיף לקבל את הלציטין מחלמון ביצה, מקטניות, מירקות ומדגנים. הרעיון המונח בבסיסה של הגישה הנטורופתית הוא שהטבע מסייע לגוף לאזן את עצמו, לשפר תפקוד יום-יומי, לאזן פרופיל דם, לשמור על משקל תקין וכן לחזק חיוניות ויצירתיות.

מקורות מזון מן החי העשירים בלציטין (צילום אילוסטרציה shutterstock).

 

הלציטין נוצר בכבד כחומר דמוי שומן, פוספוליפיד שמסיס במים ובשומן, ומטרתו לטפל בפירוק כולסטרול ושומנים בדם, כדי שהגוף יעשה בהם שימוש. ככל שהתזונה שלכם שומנית יותר ומכילה יותר כולסטרול, כך יש לגופכם צורך בכמות גדולה יותר של לציטין. כמו כן, אם התזונה שלכם עשירה בכולסטרול, סביר שאינכם מייצרים די לציטין באמצעות הכבד וראוי להוסיפו באמצעות תזונה טבעית ייעודית. במצבים של מחסור בלציטין האדם עלול לסבול מכולסטרול גבוה בדם, מבעיות בכבד ובכליות ומטרשת עורקים שומנית או סידנית.

הלציטין משפר את ספיגת הוויטמינים המסיסים בשומן מסוג: A, D, E, K מעכב תהליכי הזדקנות, מצעיר את העור, וכן מטפל בבעיות עור כגון אקזמה, פסוריאזיס ואקנה. ניתן להשיג את הלציטין גם כתוסף ועד כה הלציטין היחיד שהיה זמין בשוק היה עשוי מזרעי סויה.

בהקשר זה חשוב לדעת שכ־90% משטחי הסויה בארה"ב ובברזיל נזרעו בזרעים מהונדסים גנטית ושצריכתם גרמה לבעיות בריאות. על רקע זה משרד החקלאות האמריקני דאג לחקיקת חוק האוסר לקרוא לתוצרת חקלאית שנוצרה מזרעים שעברו הנדסה גנטית "חקלאות אורגנית" ובשנת 2004 החלו בשיווק לציטין מזרעי סויה שלא עברו הנדסה גנטית. עם זאת, בתהליך הייצור של לציטין הסויה משתמשים בחומר ממיס אצטון – ולכן חשוב לדעת שמוצרי לציטין סויה בצורת גרגרים אינם נקיים משאריות של כימיקלים. עוד חשוב לציין שלציטין סויה אינו מתאים למי שאלרגי למוצרי הסויה.

 

בשנת 2009 רשות המזון והתרופות בארה"ב אישרה לשימוש מוצר לציטין חמניות לאכילה ללא הגבלות. את לציטין החמניות מייצרים ללא שימוש בחומרים ממוססים כמו אצטון או הקסן, אלא מפיקים אותו בכבישה קרה. לציטין החמניות מכיל חומרים ממיסי שומן: פוספטידילכולין, פוספטידילנואיזיטול ופוספטידיל אתנולאמינים  (לעיון נוסף: "תזונה פלוס", מרדכי הוכברג, חוב' 78, עמ' 31-30). על אף כל אלו הנטורופתיה ממליצה על תזונה טבעית, מגוונת, טרייה ואורגנית.

מסלול לימודי הנטורופתיה בבית הספר למאמינים ולמדריכים – מכון וינגייט הוא בן 4 שנים, מרכז לימודי תזונה טבעית ואף כולל קליניקות אינטגרטיביות המאפשרות לימוד ויישום של תורות מגוונות בתזונה טבעית ייעודית להבראה ולאורח חיים מאוזן.

במהלך הלימודים מושם דגש רב לא רק על הכרת המזונות ושיטות התזונה, אלא גם על הרכבת מתכונים ייעודיים מהמזונות הטבעיים. על-פי גישה זו, ניתן ללמוד כיצד "לחיות בריא" כחלק מתהליך חווייתי ומעצים.


זרעי החמנייה הם מקור מעולה ללציטין מן הצומח (צילום אילוסטרציה shutterstock).

 

להלן מתכונים למעוניינים לצרוך לציטין מהמזון:

לקבלת הלציטין מביצה מומלץ לצרוך חלמון ביצה אורגנית כשהחלמון במצב רך במספר צורות הכנה אפשריות:

ביצה "עין" – המוכרת לכולם. טיגון קל של ביצה פתוחה על מעט שמן זית.

ביצה עלומה – להרתיח מים בסיר קטן, לשפוך פנימה ביצה אורגנית ולהמשיך להרתיח עד שהחלבון מתקשה. להוציא עם מרית מחוררת ולהניח על טוסט של לחם מקמח מלא (שיפון, כוסמין, חיטה) ולאכול בליווי סלט המועשר בזרעי חמניות.

 

הלציטין מצוי גם בדגנים ואציע כאן מתכון טעים וקל להכנה על בסיס דוחן.

 

תבשיל דוחן:

1 עגבנייה קצוצה

3 כפות פטרוזיליה טרייה קצוצה

1 כף כוסברה טרייה קצוצה

1 כפית מרווה טרייה קצוצה

1 בצל קצוץ

1 גזר מרוסק

2 גבעולי סלרי קצוצים

1/2 כוס עדשים כתומות

1 כוס דוחן

2 כוסות מים

1 כף שמן זית

1 כפית מלח ים אטלנטי

1/2 כפית פלפל שחור


דוחן כמקור עשיר בלציטין, משביע והמשתלב נפלא בתבשילי ירקות (צילום אילוסטרציה shutterstock).

 

לבשל הכול יחד בסיר סגור במשך כ־50 דקות עד לספיגת המים.

התבשיל מכיל חלבון מלא, מינרלים, ויטמינים, סיבית תזונתיים ולציטין והינו משביע וקל לעיכול. הדוחן מכיל 10% חלבון, סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן ומצוין לעוסקים בספורט.

 

מתכונים נוספים טעימים וקלים להכנה, מבוססי דוחן, תוכלו למצוא בספרי: "נטורופתיה במטבח – בריאות, תזונה, מתכונים וטיפים.

קראו עוד על מסלול לימודי הנטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן, בהובלת  ד"ר מירה כהן שטרקמן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

שואף לאורח חיים בריא? דע את עצמך

שואף לאורח חיים בריא? דע את עצמך

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, רפואה משלימה, תזונה טבעית, אימון ולמידה
23 - 03 - 2023
קרא עוד
טכניקות מן הנטורופתיה להצלחה בבחינות

טכניקות מן הנטורופתיה להצלחה בבחינות

מאמרים, רפואה משלימה, תזונה טבעית
19 - 02 - 2023
קרא עוד
כנס: הנהגת בריאות ונטורופתיה בספורט

כנס: הנהגת בריאות ונטורופתיה בספורט

רפואה משלימה, חדשות, ביה"ס למאמנים ולמדריכים
08 - 01 - 2023
קרא עוד