הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

"מהמיטה למגרש": לזירוז ההחלמה ולשיפור היכולות הגופניות

"מהמיטה למגרש": לזירוז ההחלמה ולשיפור היכולות הגופניות

מאת: Marie Rose
רפואת ספורט ושיקום, מאמרים
31 - 10 - 19

שיטת השיקום "מהמיטה למגרש", בהובלתו של זאב הרשקוביץ מהמרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, מאפשרת זירוזם של הליכי החלמה מיטביים ואף את שיפור יכולותיו הגופניות של הספורטאי המחלים. שחקן הכדורגל שון וייסמן וספורטאים רבים מענפי הכדור הקבוצתיים, שהתמודדו עם פציעות בברך, בקרסול ובכתף, גילו זה מכבר את יתרונות השיטה. הרשקוביץ: "לזרז חזרת הספורטאי למגרש מבלי לפגוע באיכות השיקום

לפני מספר חודשים, רגע לפני ששם פעמיו לאוסטריה, למחנה האימונים של וולפסברגר, קבוצתו האוסטרית החדשה, התייצב חלוץ נבחרת ישראל, שון וייסמן, במרכז לרפואת ספורט ומחקר של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט. על אף שקרסולו החלים לחלוטין, החליט וייסמן שלא לקחת סיכון והתייצב לטיפול חיזוק אחרון במכון לרפואת ספורט ומחקר של מכון וינגייט, שחתם את הליך שיקום הקרסול אותה סובב באימון נבחרת ישראל. מסתבר כי זו לא הייתה הפעם הראשונה בה וייסמן בחר באנשי היחידה לשיקום ספורטאים של המכון להוביל את הליך שיקומו: גם הליך ההתאוששות והשיקום שלו מהפציעה הקשה בקרסול עמה התמודד לפני כארבע שנים הופקד בידיו האמונות של מר זאב הרשקוביץ, מנהל היחידה לשיקום היכולת הגופנית במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, במכון וינגייט, שמסביר: "שון חזר אלינו בפעם השנייה לאחר ששוקם אצלנו מפציעה קשה באותו הקרסול לפני כארבע שנים. לצד השיקום הרפואי, ישנו השיקום הספורטיבי שמטרתו לתחזק את היכולת הגופנית של הספורטאי, ובמקרה של שון – המטרה הייתה לצמצם את פרק זמן השיקום עד לחזרה למגרש. שיקום זה כלל שימור כושר אירובי וסיבולת, תחזוקת כוח, שיווי המשקל ועוד".
שון ויסמן בטיפול עם אורי זמיר, פיזיותרפיסט המרכז לרפואת ספורט ולמחקר (צילום: מכון וינגייט)

כחלק מהליך השיקום הרפואי, וייסמן אף זכה לטיפולי פיזיותרפיה מהפיזיותרפיסט אורי זמיר, הנמנה עם אנשי מחלקת הפיזיותרפיה של המרכז שבניהולה של ד"ר מיה קלה בנצור. שון וייסמן, הודה בסיום תוכנית השיקום לצוות המטפל במרכז לרפואת ספורט ומחקר של מכון וינגייט: "אני מודה לצוות הנהדר של המרכז לרפואת ספורט ומחקר במכון וינגייט שטיפל בי גם בעבר לאחר שנותחתי בקרסול ואפשר לי לשוב לפעילות מלאה".
מנהל המרכז לרפואת ספורט ומחקר של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, ד"ר אייל שרגל: "מערך השיקום שפועל במרכז לרפואת ספורט ולמחקר נותן מענה מקיף וכולל לספורטאי בכל הנוגע לתהליך השיקום שלו. היכולת לאפשר לספורטאי לקבל תחת קורת גג אחת את המענה המולטי דיסציפלינרי שכולל מגורים (ככל שנדרש), הסעדה, טיפולי פיזיותרפיה והידרותרפיה, אימוני כושר גופני, אימוני גובה, אימונים ספציפיים בענף הספורט בו עוסק הספורטאי, ליווי תזונתי ופיזיולוגי – וכל זאת ע"י אנשי המקצוע המובילים בתחומם בארץ – מדגימה את היתרון היחסי שיש למכון וינגייט בתחום השיקום הספורטיבי. מערך השיקום בניהולו של זאבי זוקף לזכותו מספר לא מבוטל של דוגמאות להצלחות מרשימות בתחום השיקום מפציעות ספורט. חוות הדעת שמתקבלות הן מהספורטאים המשוקמים, הן מצוות האימון של הספורטאים והן מהרופאים המנתחים שאליהם מגיעים הספורטאים לביקורות תוך כדי תהליך השיקום ולאחריו, הן מרשימות מאוד ויש לנו בהחלט מקום לגאווה בתחום זה".

שון וייסמן: לא ויתר על טיפול חיזוק לקרסול לפני יציאתו לקבוצתו החדשה באוסטריה

היחידה לשיקום היכולת הגופנית
היחידה לשיקום ספורטאים במרכז לרפואת ספורט ומחקר במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, הוקמה לפני שש שנים כדי לטפל בספורטאי האקדמיה למצוינות בספורט, במטרה "להעמיד על הרגליים" את ספורטאי האקדמיה הצעירים, בגילאי 18-13, בצורה המהירה והיעילה ביותר. זאב הרשקוביץ: "בדקנו את הנעשה בעולם בתחום זה והוחלט לגבש שיטת שיקום שתתייחס לפציעה כהזדמנות לשיפור כולל של היכולות הגופניות. כדי ליישם תורה זו ולייחד אותה למכון וינגייט בחרנו להשתמש במגוון גדול של אמצעים הנמצאים אך ורק במכון תוך שיתופם של מספר אנשי מקצוע מהמרכז לרפואת ספורט ולמחקר שנותנים את המענה המקצועי ביותר לכלל המטלות הכרוכות בשיקום של ספורטאי".

מהמיטה למגרש במהירות וביעילות
הכותרת "מהמיטה למגרש" ניתנה לשיטת השיקום המתבצעת במרכז לרפואת ספורט ומחקר של מכון וינגייט. לאחר 4 שנים של יישום השיטה באקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, הוחלט לפתוח את יחידת השיקום גם לספורטאים מחוץ למכון. השנה האחרונה הייתה פורייה במיוחד כשבמהלכה טופלו מספר רב של ספורטאים בעיקר בענפי הכדור הקבוצתיים דוגמת כדורגל וכדורסל שסבלו מפציעות אופייניות בברך, בקרסול ובכתף וכן מפציעות מאמץ ומפציעות מורכבות שנבעו מאימון לא מותאם לצורכי הענף ולגיל הספורטאי. טווח הגילים
הרחב 28-12 וכן היחס המספרי בין מספר הנשים לגברים, המגוון הגדול של הפיזיותרפיסטים ותחומי ההתמחות השונים שלהם, אפשרו לתת מענה עשיר לכלל הבעיות שהתעוררו במהלך השיקום.

זאב הרשקוביץ, יוזם התוכנית "מהמיטה למגרש" (צילום: אבי שי, מכון וינגייט)

זאב הרשקוביץ: "ראשית תוכנית השיקום היא אצל הרופא המטפל ו/או המנתח המוציא הוראות לשלבי השיקום לכלל המטפלים: הפיזיותרפיסטים, ההידרותרפיסטים, הפיזיולוגים של המאמץ, הדיאטנים, הפסיכולוגים ומאמן יכולת הגופנית שבונים תחנות לעבודה יום יומיות במגוון רחב של מיומנויות בהתאם להנחיות של הרופא המנהל את מקרה הפציעה – והכול כדי להחזיר את הספורטאי במהירות לפעילות סדירה, אך מבלי לפגוע באיכות השיקום. המטרה היא למזער את הפגיעה ביכולת ובמספר נושאים, אף לשפר מאוד את היכולות עימן נכנס הספורטאי לשיקום".

תוכנית אישית לשיפור היכולות הגופניות של הספורטאי
שירות נוסף שניתן ביחידת השיקום הוא תוכנית לשיפור היכולות האישיות של הספורטאי. לאחר בדיקה ודיון בצורכי הספורטאי ובמצבו, הספורטאי מקבל באופן אישי תוכנית שבועית לאימון יכולת תנועתית כדי להכשירו למאמץ הנדרש בספורט ההישגי. חלק ניכר מהספורטאים שעברו ביחידה תהליך שיקום, המשיכו לתוכנית לשיפור יכולתם האישית כדי להעצים את תהליך החזרה לשגרת אימונים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מאמרים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

ספורט הישגי, חדשות, מאמרים, מכון וינגייט
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
07 - 11 - 2023
קרא עוד
מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

רפואת ספורט ושיקום, מאמרים
24 - 08 - 2023
קרא עוד