חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

פחמימות או שומנים? שאלה כבדת משקל

חשבתם שקלוריה היא קלוריה ואין זה חשוב אם היא מפחמימות, משומנים או מחלבונים? על פי מאמר שפורסם לאחרונה ב- British Journal of Sports Medicine, יש לתת עדיפות לקלוריות משומנים על פני פחמימות והדברים אמורים גם לגבי ספורטאים – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט
  29/04/15
מאמרים נוספים בתחום
חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים
תזונה בהתאמה אישית לספורטאי עילית
קפה או כדורי קפאין?
חלבון מי גבינה מתוסף והתאוששות
מאמרים נוספים בתחום
מה לאכול? טיפים לחזרה לשגרה לילדים ולהוריהם
התוסף החדש לשיפור ביצועי סבולת
קפאין ופעילות גופנית
כמה לשתות במהלך היום ובזמן אימון
תזונה נכונה לספורטאים מתבגרים
אמת בפרסום? תוספי התזונה שלכם
התאוששות חמוץ מתוק
הצד האחר של משקאות האנרגיה – נדודי שינה ועצבנות
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
האם אכלת היום ארוחת בוקר?
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
ילדים חורגים (במשקל)
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
מאמרים נוספים בתחום

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

עודף בצריכת סוכרים ופחמימות ולא חוסר בפעילות גופנית הם הגורמים שעומדים מאחורי נחשול ההשמנה, כך סבורים המומחים. הגיע הזמן לנפץ את המיתוס שכל אחד, כולל ספורטאים, יכולים לגבור על תזונה רעה, כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה במגזין British Journal of Sports Medicine.
פעילות גופנית סדירה היא המפתח להפחתה ב-30% לפחות של מחלות קשות כמו סוכרת, מחלות לב ודמנציה, כותבים החוקרים, אולם לתזונה עתירת קלוריות יש משקל רב יותר בהיווצרותן של בעיות בריאותיות בהשוואה לבעיות שנגרמות כתוצאה מהשילוב שבין חוסר בפעילות גופנית, שתיית אלכוהול ועישון. "צריך לזכור שפעילות גופנית מקדמת בריאות, אולם אינה מעודדת ירידה במשקל – מעטים הם האנשים שמבינים זאת. לעומת זאת, רבים באוכלוסייה מאמינים שלא בצדק שההשמנה נגרמת כתוצאה מחוסר בפעילות גופנית, תפיסה שמושרשת היטב ומשווקת היטב בציבור", טוענים המחברים. לראיה, ב-30 השנים האחרונות, שבהן נסקו ממדי ההשמנה למספרים חסרי תקדים, לא חל כל שינוי בהרגלי הפעילות הגופנית של האדם המערבי. מגפת ההשמנה והמשקל העודף מייצגים רק את קצה הקרחון של הבעיה בכללותה. חשוב לזכור שלתזונה לקויה קיימות השלכות נוספות מעבר למשקל והן מתבטאות בהיווצרותן של מחלות רבות.

החוליה החלשה במשקל תקין – ג'אנק פוד עתיר סוכרים
על פי הנתונים נראה שכ-40% מהאנשים שנמצאים בגבולות תקינים של מדד מסת הגוף (BMI), יהיו פחות חסינים מפני חריגות מטבוליות מזיקות המזוהות בדרך כלל עם השמנת יתר, כמו יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, כבד שומני ומחלות כבד אחרות ומחלות לב וכלי דם. אז איך זה שכל כך מעט נכתב ומדווח על החוליה של התזונה הלקויה ואילו על הרגלי חיים לא טובים נכתב ומדובר רבות?
החוקרים מתארים את טקטיקת יחסי הציבור של חברות המזון בדומה לתיאור שניתן בעבר ליצרניות הטבק הגדולות בעולם שזרעו ספק, הכחישו ויצרו בלבול בכדי לשכנע את הציבור שאין קשר בין עישון ובין סרטן הריאות. חברות הטבק קנו את נאמנותם של מדענים מוטים שקיבלו כסף עבור אמירותיהם. 50 שנה נדרשו לרשויות הבריאות לקשר בין עישון סיגריות ובין שכיחות סרטן הריאות.
חברת קוקה-קולה השקיעה בשנת 2013 סכום של 3.3 מיליארד דולר לטובת קמפיינים פרסומיים. על פי החברה 'כל קלוריה נספרת' וכל עוד אתה עוסק בפעילות גופנית זה בסדר לצרוך את המשקאות שלהם. זו אחת הסיבות מדוע קוקה-קולה משקיעה כל כך הרבה באירועי ספורט. עם זאת, המדע אומר לנו שהדבר אינו נכון ויש במתן לגיטימציה למשקאות אלה משום הטעייה של הציבור.
 "חסויות של ידוענים למשקאות מתוקים והזיקה של ג'אנק-פוד לאירועי ספורט חייבת להיפסק", מצהירים החוקרים. "מועדוני בריאות וחדרי כושר צריכים לשמש דוגמה בכך שהם יפסיקו למכור מוצרים כאלה", מוסיפים החוקרים. "'הילת הבריאות' שאופפת מוצרים אלה והלגיטימציה שמכוני הבריאות והכושר מעניקים למוצרים ירודים אלה, היא מטעה ולא מדעית", טוענים החוקרים.

מדוע לחולי סוכרת ולספורטאים מומלץ לצרוך קלוריות משומנים
המסרים של שירותי הבריאות לציבור הם חסרי תועלת משום שהם מתמקדים בדרך כלל בשמירה על "משקל בריא" דרך ספירה של קלוריות, אולם מה שחשוב הוא מקורן של הקלוריות. "קלוריות מסוכר מעודדות אגירת שומן ורעב. קלוריות שמגיעות משומן מעודדות מלאות ושובע", כותבים החוקרים.

לדברי החוקרים, שכיחות הופעתה של מחלת הסוכרת עולה פי 11 על כל 150 קלוריות יומיות נוספות שמקורן בסוכר, בהשוואה לכמות שווה של קלוריות שנצרכות כשומן.
ראיות עדכניות מצביעות על כך שהפחמימות בהקשר הזה אינן טובות יותר אלא תורמות אף הן את חלקן. מחקרים שבוצעו לאחרונה, מצביעים על כך שהפחתה בכמות הפחמימות בתזונה היא הגישה היעילה ביותר לטיפול בתכונות של התסמונת המטבולית וזו גם צריכה להיות האסטרטגיה העיקרית לטיפול בסוכרת, כולל היתרונות שמתלווים לכך גם בהיעדר ירידה במשקל.

יתר על כן, מחקר אחר שבוצע על ידי Volek וחבריו טוען שבמקום לבצע העמסת פחמימות לפני ביצוע מאמצי סבולת עצימים וארוכים, טוב יהיה אם הספורטאים, במיוחד כאלה שסובלים מתנגדות לאינסולין, יעדיפו תזונה עתירה בשומן ודלה בפחמימות. לדבריהם הסתגלות כרונית לתזונה עתירה בשומן ודלה בפחמימות מגדילה את כושר הניצול של השומן בגוף עד לרמה של 1.5 גרם שומן לדקה של מאמץ. תרומה קלורית כזו עשויה להספיק למתאמנים רבים בכל רמה של מאמץ מבלי להזדקק להעמסה של פחמימות לפני אימונים ומרוצים. לדברי החוקרים, ספורטאים שסובלים מתנגודת לאינסולין עלולים לפתח במרוצת השנים סוכרת מסוג 2 אם הם ימשיכו לצרוך כמויות גדולות של פחמימות. אם ספורטאים יכולים להסתדר ללא תזונה עתירה בפחמימות, סביר להניח שגם מי שצרכיו האנרגטיים קטנים יותר, יוכל לאמץ את הגישה של תזונה מופחתת בפחמימות ובסוכר.
"סביבת המזון צריכה להיות שונה כך שהאנשים יוכלו לעשות באופן אוטומטי בחירות יותר בריאות", מציעים המחברים. לדבריהם, "סביבת מזון בריאה יותר יעילה תתרום לבריאות הציבור הרבה יותר מכל ייעוץ או חינוך הבחירה הבריאה צריכה להיות הבחירה הקלה".
"זה הזמן להחזיר את הגלגל לאחור ולשקם את הנזקים שנגרמו על ידי מערכת יחסי הציבור המשומנת של תעשיית הג'אנק-פוד. הבה ונשבור את המיתוס שעוסק בחוסר בפעילות גופנית ובהשמנת יתר. אי אפשר לברוח מתוצאותיה של תזונה רעה", סיכמו החוקרים.

מקור
A. Malhotra, T. Noakes, S. Phinney. It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet. British Journal of Sports Medicine, 2015;
מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".



תגובות הוסף תגובה
1.פחמימות זו הגדרה מאוד כוללניתרונן07/05/15
2.הבנות לגבי הכתבהטלי08/05/15
3.מעניין אך חסר מידעיניב - מאמן כושר08/05/15
4.המאמר חסר מדי: אינו מפרט לגבי פחמימות, גם ירקות הן בעיקר פחממות (לת)חיים04/08/15
31.3.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט




משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן