הכנס את החיפוש שלך

כיצד לשרוד ב”הישרדות”? כוחה של המחשבה

כיצד לשרוד ב”הישרדות”? כוחה של המחשבה

מאת: ד"ר איריס אורבך
פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר
תוכן מקצועי, אימון, כושר גופני ובריאות
13 - 07 - 20

מתמודדי “הישרדות” נדרשים למשימות הדורשות כלים מנטליים דוגמת ריכוז גבוה, אמונה עצמית וחשיבה חיובית, מהם נהנית בשפע המדליסטית האולימפית, ירדן ג’רבי. מהו דיבור עצמי, האם יוכל לסייע לנו לפתח כלים אלו, והאומנם מחשבה יוצרת מציאות?

צופי תוכנית המציאות “הישרדות” המשודרת בערוץ 13, צפו בשבוע שעבר בהתמודדות של שלושה מתמודדים במשימה שהכריעה מי יחזור למשחק. המשימה הייתה להחזיק עם הידיים כתר מעל הראש, והמנצח הוא מי שיצליח להחזיק את הכתר במשך הזמן הארוך ביותר. לשם כך נדרשו ריכוז גבוה, אמונה עצמית וחשיבה חיובית. עוד נציין כי במהלך המשימה יתר השורדים התבוננו במתמודדים ומדי פעם ניסו לעודדם במשפטים כגון “אל תוותרי” ו”אל תישברי” שנזרקו לחלל האוויר.

האמירה הנדושה אך המאוד נכונה, “נבואה המגשימה את עצמה”, מבוססת על אפקט פיגמליון לפיו ככל שאנו מאמינים במשהו, כך הסיכוי שהוא יתממש גדל. יחד עם זאת, הדבר החשוב בהקשר זה הוא לא רק האמונה, אלא תרגום האמונה לשפת המעשה – כלומר, מה עלינו לעשות כדי שהאמונה תתגשם?

אחד מהכלים החשובים לשם כך הם המחשבות שלנו. אנחנו שומעים מכל הכיוונים – “תחשוב חיובי” אבל מה זה אומר בפועל?

ירדן גרבי ב”הישרדות”: כלים מנטליים של מדליסטית אולימפית. צילום: אור דנון, באדיבות ערוץ 13.

המחשבות שלנו מושפעות מהדיבור העצמי שלנו ומהדיבור שאנחנו שומעים בסביבתנו. חשוב לזכור שהדיבור שלנו וגם זה של הסביבה המקיפה אותנו מוטמעים, בסופו של דבר, במחשבות שלנו. אם כך, מה נוכל לעשות הלכה למעשה, כדי שהדיבור שלנו ושל הסובבים אותנו אכן יובילו לשיפור הביצועים שלנו במצבים שונים בחיינו?

להלן מספר טיפים והנחיות המומלצות ליישום:
1. השתמשו במשפט קצר המורכב ממספר מילים בודדות.

2. על המשפט להיות מנוסח בזמן הווה עם ציון פעולה ברורה. כלומר, מה עלי לעשות ברגע זה כדי שהביצוע שלי יהיה טוב יותר. בדרך כלל אנשים מתעסקים במה שהם עשו בעבר או במה עליהם לעשות בעתיד. במשימה האמורה ב”הישרדות” המחשבה על העבר הייתה יכולה להיות למשל “איך היה הביצוע שלי במשימה הקודמת?” והמחשבה על העתיד יכולה הייתה להיות הדאגה “מה אם אני לא אצליח או אם לא יישאר לי כוח להמשיך?”.

לעומת זאת, מחשבה עם פעולה בהווה עונה על שאלה פשוטה מאוד: “מה עלי לעשות עכשיו, ברגע זה, כדי שאצליח להחזיק את הכתר מעל לראש באופן היעיל ביותר?”. יכול להיות שזה לשים לב לדרך שבה אני מחזיקה את הכתר או את הגוף, אופן הנשימה שלי וכיוצא באלו.

3. המאפיין החשוב הבא, בו רוב האנשים נכשלים הוא שעל המשפט להיות חיובי.
כלומר, הדגש צריך להיות על מה לעשות ולא ממה להימנע. כאשר אומרים לאדם “אל תחשוב על פרה אדומה” הוא חושב על פרה אדומה. המוח שלנו שם דגש על מילת הפעולה ולא על מילת התנאי (“לא”). למשל, דמיינו שאתם באמצע ריצה קשה ואתם נלחמים לסיים אותה: אם תגידו לעצמכם “לא להישבר, לא להפסיק” יכול להיות שתצליחו להמשיך אך זה יהיה כרוך במאמצים רבים.

לעומת זאת, אם תגידו מה כן לעשות, למשל “להמשיך הלאה”, “לדחוף קדימה”, או אפילו להתחיל לספור קצב נשימות או צעדים תראו שתסיימו את הריצה, או כל מאמץ אחר ביתר קלות.

ירדו ג’רבי בהישרדות: הרבה כוח, אבל גם ריכוז וחשיבה חיובית. צילום: אור דנון, באדיבות ערוץ 13.

אותו הדבר בנוגע למשימה שהייתה ב”הישרדות”: אם היו אומרים למתמודדים “תחזיקי חזק”, “תמשיכי הלאה”, “תתרכזי בנשימות” או פשוט קוראים מילות עידוד חיוביות, אין ספק שהעזרה הייתה יעילה יותר. כמובן שזה לא פשוט כפי שזה נשמע: כדי שהמיומנות של דיבור עצמי תעבוד (איך שאני מדבר וחושב או איך שהסביבה מדברת אלי) מומלץ לכל מתמודדי “הישרדות” לעבור תהליך עם פסיכולוג ספורט שיילמד אותם כיצד להשתמש במיומנויות מנטליות במטרה להגיע לביצוע הטוב ביותר שלהם.

ירדן גרבי, המדליסטית האולימפית, מציגה ביצועים נפלאים במהלך התוכנית ואחת הסיבות לכך היא, ללא ספק, הניסיון שלה כספורטאית-על בעלת מיומנויות חוסן מנטלי מפותחות. אלו מיומנויות שניתן לרכוש ולהתאמן על ביסוסן והטמעתן במוחנו במטרה להגיע לביצוע מיטבי בזמן מאמץ ולחץ.

חשוב לזכור, המוח הוא זה אשר קובע את גבולות הגוף שלנו, לא הגוף עצמו! דמיינו שאתם רצים ומרגישים מותשים ולפתע אתם רואים לידכם מישהו משמעותי – בן זוג, בן משפחה, חבר קרוב – ולפתע אתם מרגישים שיש לכם יותר אנרגייה ופחות עייפות. כיצד זה קורה? הרי הגוף שלכם הוא אותו הגוף מלפני מספר דקות, אך המחשבה שלכם היא זו שהשתנתה!

לסיום, זכרו: המשפט “נבואה המגשימה את עצמה” חשוב ביותר – והדבר הקריטי הוא לדעת כיצד ליישם אותו במציאות! בהצלחה.

ד”ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, ראש התוכנית לתואר שני MA בפסיכולוגיה של הספורט במסלול האקדמי במכללה למנהל ומובילת קורס מאמנים לקידום בריאות בביה”ס למאמנים ולמדריכים ע”ש נט הולמן במכון וינגייט.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

“והגדת לבנך”: כך תשמרו על המשקל בחג הפסח

“והגדת לבנך”: כך תשמרו על המשקל בחג הפסח

תוכן מקצועי, תזונה
17 - 03 - 2021
השנה האחרונה אופיינה בחוסר ודאות בשל נגיף הקורונה ובשהייה ארוכה בבית שהייתה כרוכה גם בשינויים בהרגלי האכילה. לאור זאת, בחג הפסח שבפתח, חשוב יותר מתמיד לחגוג את החג תוך שמירה על בריאות הגוף והנפש, ומבלי לצבור קילוגרמים מיותרים
קרא עוד
רפלקסולוגיה לחולי סרטן, כן או לא?

רפלקסולוגיה לחולי סרטן, כן או לא?

תוכן מקצועי, רפואה משלימה
18 - 02 - 2021
קרא עוד
כמה ירקות לאכול ביום?

כמה ירקות לאכול ביום?

תוכן מקצועי, רפואה משלימה, תזונה טבעית
17 - 02 - 2021
כמה ירקות מומלץ לאכול ביום, מאיזה סוג ובאיזה אופן הן רק חלק מהשאלות הנלוות לשאיפתנו ליהנות מתזונה בריאה, המטיבה עם הגוף ועם הנפש.
קרא עוד
עשרת הדיברות לתזונה בדרך להצלחה בספורט

עשרת הדיברות לתזונה בדרך להצלחה בספורט

תוכן מקצועי, תזונה
16 - 12 - 2020
להרגלי תזונה ושינה מיטביים תפקיד חשוב בהצלחתם של ספורטאים בכלל ושל ספורטאים צעירים בפרט. קבלו את עשרת הדיברות לתזונה מאוזנת
קרא עוד
שינוי גודל פונט
ניגודיות