הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

כיצד לשרוד ב"הישרדות"? כוחה של המחשבה

כיצד לשרוד ב"הישרדות"? כוחה של המחשבה

מאת: ד"ר איריס אורבך
פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר
אימון, כושר גופני ובריאות, מאמרים
13 - 07 - 20

מתמודדי "הישרדות" נדרשים למשימות הדורשות כלים מנטליים דוגמת ריכוז גבוה, אמונה עצמית וחשיבה חיובית, מהם נהנית בשפע המדליסטית האולימפית, ירדן ג'רבי. מהו דיבור עצמי, האם יוכל לסייע לנו לפתח כלים אלו, והאומנם מחשבה יוצרת מציאות?

צופי תוכנית המציאות "הישרדות" המשודרת בערוץ 13, צפו בשבוע שעבר בהתמודדות של שלושה מתמודדים במשימה שהכריעה מי יחזור למשחק. המשימה הייתה להחזיק עם הידיים כתר מעל הראש, והמנצח הוא מי שיצליח להחזיק את הכתר במשך הזמן הארוך ביותר. לשם כך נדרשו ריכוז גבוה, אמונה עצמית וחשיבה חיובית. עוד נציין כי במהלך המשימה יתר השורדים התבוננו במתמודדים ומדי פעם ניסו לעודדם במשפטים כגון "אל תוותרי" ו"אל תישברי" שנזרקו לחלל האוויר.

האמירה הנדושה אך המאוד נכונה, "נבואה המגשימה את עצמה", מבוססת על אפקט פיגמליון לפיו ככל שאנו מאמינים במשהו, כך הסיכוי שהוא יתממש גדל. יחד עם זאת, הדבר החשוב בהקשר זה הוא לא רק האמונה, אלא תרגום האמונה לשפת המעשה – כלומר, מה עלינו לעשות כדי שהאמונה תתגשם?

אחד מהכלים החשובים לשם כך הם המחשבות שלנו. אנחנו שומעים מכל הכיוונים – "תחשוב חיובי" אבל מה זה אומר בפועל?

ירדן גרבי ב"הישרדות": כלים מנטליים של מדליסטית אולימפית. צילום: אור דנון, באדיבות ערוץ 13.

המחשבות שלנו מושפעות מהדיבור העצמי שלנו ומהדיבור שאנחנו שומעים בסביבתנו. חשוב לזכור שהדיבור שלנו וגם זה של הסביבה המקיפה אותנו מוטמעים, בסופו של דבר, במחשבות שלנו. אם כך, מה נוכל לעשות הלכה למעשה, כדי שהדיבור שלנו ושל הסובבים אותנו אכן יובילו לשיפור הביצועים שלנו במצבים שונים בחיינו?

להלן מספר טיפים והנחיות המומלצות ליישום:
1. השתמשו במשפט קצר המורכב ממספר מילים בודדות.

2. על המשפט להיות מנוסח בזמן הווה עם ציון פעולה ברורה. כלומר, מה עלי לעשות ברגע זה כדי שהביצוע שלי יהיה טוב יותר. בדרך כלל אנשים מתעסקים במה שהם עשו בעבר או במה עליהם לעשות בעתיד. במשימה האמורה ב"הישרדות" המחשבה על העבר הייתה יכולה להיות למשל "איך היה הביצוע שלי במשימה הקודמת?" והמחשבה על העתיד יכולה הייתה להיות הדאגה "מה אם אני לא אצליח או אם לא יישאר לי כוח להמשיך?".

לעומת זאת, מחשבה עם פעולה בהווה עונה על שאלה פשוטה מאוד: "מה עלי לעשות עכשיו, ברגע זה, כדי שאצליח להחזיק את הכתר מעל לראש באופן היעיל ביותר?". יכול להיות שזה לשים לב לדרך שבה אני מחזיקה את הכתר או את הגוף, אופן הנשימה שלי וכיוצא באלו.

3. המאפיין החשוב הבא, בו רוב האנשים נכשלים הוא שעל המשפט להיות חיובי.
כלומר, הדגש צריך להיות על מה לעשות ולא ממה להימנע. כאשר אומרים לאדם "אל תחשוב על פרה אדומה" הוא חושב על פרה אדומה. המוח שלנו שם דגש על מילת הפעולה ולא על מילת התנאי ("לא"). למשל, דמיינו שאתם באמצע ריצה קשה ואתם נלחמים לסיים אותה: אם תגידו לעצמכם "לא להישבר, לא להפסיק" יכול להיות שתצליחו להמשיך אך זה יהיה כרוך במאמצים רבים.

לעומת זאת, אם תגידו מה כן לעשות, למשל "להמשיך הלאה", "לדחוף קדימה", או אפילו להתחיל לספור קצב נשימות או צעדים תראו שתסיימו את הריצה, או כל מאמץ אחר ביתר קלות.

ירדו ג'רבי בהישרדות: הרבה כוח, אבל גם ריכוז וחשיבה חיובית. צילום: אור דנון, באדיבות ערוץ 13.

אותו הדבר בנוגע למשימה שהייתה ב"הישרדות": אם היו אומרים למתמודדים "תחזיקי חזק", "תמשיכי הלאה", "תתרכזי בנשימות" או פשוט קוראים מילות עידוד חיוביות, אין ספק שהעזרה הייתה יעילה יותר. כמובן שזה לא פשוט כפי שזה נשמע: כדי שהמיומנות של דיבור עצמי תעבוד (איך שאני מדבר וחושב או איך שהסביבה מדברת אלי) מומלץ לכל מתמודדי "הישרדות" לעבור תהליך עם פסיכולוג ספורט שיילמד אותם כיצד להשתמש במיומנויות מנטליות במטרה להגיע לביצוע הטוב ביותר שלהם.

ירדן גרבי, המדליסטית האולימפית, מציגה ביצועים נפלאים במהלך התוכנית ואחת הסיבות לכך היא, ללא ספק, הניסיון שלה כספורטאית-על בעלת מיומנויות חוסן מנטלי מפותחות. אלו מיומנויות שניתן לרכוש ולהתאמן על ביסוסן והטמעתן במוחנו במטרה להגיע לביצוע מיטבי בזמן מאמץ ולחץ.

חשוב לזכור, המוח הוא זה אשר קובע את גבולות הגוף שלנו, לא הגוף עצמו! דמיינו שאתם רצים ומרגישים מותשים ולפתע אתם רואים לידכם מישהו משמעותי – בן זוג, בן משפחה, חבר קרוב – ולפתע אתם מרגישים שיש לכם יותר אנרגייה ופחות עייפות. כיצד זה קורה? הרי הגוף שלכם הוא אותו הגוף מלפני מספר דקות, אך המחשבה שלכם היא זו שהשתנתה!

לסיום, זכרו: המשפט "נבואה המגשימה את עצמה" חשוב ביותר – והדבר הקריטי הוא לדעת כיצד ליישם אותו במציאות! בהצלחה.

ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, ראש התוכנית לתואר שני MA בפסיכולוגיה של הספורט במסלול האקדמי במכללה למנהל ומובילת קורס מאמנים לקידום בריאות בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
16 - 04 - 2024
קרא עוד
בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

מאמרים, ביה"ס למאמנים ולמדריכים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות
07 - 11 - 2023
קרא עוד