הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

אפטות בחלל הפה – הטיפול הנטורופתי

אפטות בחלל הפה – הטיפול הנטורופתי

מאת: Ph.D. ד"ר מירה כהן שטרקמן
ראשת תחום נטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט
מאמרים, רפואה משלימה, תזונה טבעית
15 - 08 - 21

מטרד האפטות בחלל הפה הנפוץ בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, אינו אלא סימפטום לקשת רחבה של בעיות בריאות ומצבי דחק. כיצד על-פי הנטורופתיה ניתן להקל ואף לטפל בכיב המציק, וכיצד גם הדרך לחלל פה נקי מאפטות עוברת גם היא באיזון שבין הגוף לבין הנפש? על כך, בתוספת טיפים מעשיים במאמרה של ד"ר מירה כהן שטרקמן

התופעה של פצעים כיביים בחלל הפה כואבת ולא נעימה. לרוב, מדובר בתופעה מינורית של כיבים הנראים ככתם לבן ששוליו אדומים, בגודל של 1 עד 15 מ"מ. סימפטומים אלה מכונים ברפואה: "אפטות". יש מקרים של אפטות גדולות וגם של שלבקת חוגרת.

 

אפטה בחלל הפה (אילוסטרציה shutterstock)

 

האפטות המינוריות כואבות ולעיתים חוזרות ונשנות. ככלל, הרפואה מייחסת את האפטות למצבי סטרס, לחסרים בוויטמיני B ואבץ, לאלרגייה או לאי סבילות למזונות, לגורמים זיהומיים, לפציעה שמקורה באכילת מזונות קשים או בצחצוח שיניים אגרסיבי, לשינויים הורמונליים וגם כתגובה למחלות שונות. גם טיפולים כימותרפיים עלולים לא פעם לגרום לאפטות. הטיפול הרפואי באפטות יהיה בראש ובראשונה, בשיפור היגיינת הפה ובמקרים מסוימים במתן תרופות סטרואידיות.

עיקר הבעיה נעוץ בהישנות האפטות. סטרואידים אינם מייצרים ריפוי ואינם מונעים הישנות של האפטות בפה. הסבל הופך להיות מתמשך ואנשים מגלים התנגדות לנטילת תרופות סטרואידיות.

 

 

מה מציעה הנטורופתיה?

הגישה הנטורופתית מאופיינת בחשיבה הוליסטית-אינדיווידואלית ולכן הטיפול הנטורופתי מותאם אישית, במטרה להבין את מקור הסימפטום, להקל על אי הנוחות באופן מיידי, לרפא את המצב וגם למנוע את הישנותן של האפטות.

הראייה ההוליסטית לטיפול באפטות מתנהלת בארבעה מעגלים עיקריים: תזונה, צמחי מרפא, מריחה חיצונית של שמנים או צמחים וטכניקות של איזון גוף ונפש.

 

 

המעגל הראשון: הגישה התזונתית

בשלב הראשון תיבדק אפשרות לאלרגייה או לאי סבילות באמצעות בדיקות מעבדה ותהליך של  אלימינציה לתפריט המזונות שמטרתו לשלול רגישות או אי סבילות למזונות מסוימים – לרבות הוצאתם מהתפריט  גם של מזונות שרק נראים כ"לא חשודים" דוגמת: מנגו, פלפל ואבוקדו.

במקביל תיבחן התזונה ויחל תהליך של הימנעות ממזונות מעובדים, חלב ומוצריו, סוכר, פחמימות פשוטות ומזונות שנחשבים אלרגניים כגון: בוטנים, תירס, חיטה ועוד.

התהליך התזונתי נועד להקל על המצב באמצעות חיזוקן של מערכת העיכול ומערכת החיסון. טיפוח החוסן הפיזי יתבצע גם באמצעות אכילת מזונות פרה ביוטיים ופרוביוטיקה. במצבים של חוסרים תזונתיים תישקל האפשרות למתן תוספים. במקרים של סטרס ועומס רגשי או מנטלי, יושם דגש גם על מזונות שמחזקים את מערכת העצבים.


שמן מור השרף: נוגד זיהומים ודלקות (אילוסטרציה shutterstock)

המעגל השני: התאמה אישית של צמחי מרפא

התאמה של צמחי מרפא תהיה בהתאם לתמונה הכללית של האדם והסיבה בגינה מתפתחות האפטות. לכן אין פורמולה אחידה של צמחי מרפא לטיפול באפטות. הנתונים שייבדקו הן בדיקות דם, תרופות, תהליכים כירורגיים, מצב רוח, אורח חיים, חוסרים תזונתיים, מחלות רקע ועוד.

מכיוון שהאפטות קשורות בדרך כלל בסטרס ובעומס רגשי ומנטלי ואם אין מחלות רקע,  ההמלצה ההרבולוגית תהיה נטילתם של צמחי מרפא מרגיעים, מעודדי הסתגלות (אדפטוגנים), משקמי ריריות ומשפרי ספיגה.

 

המעגל השלישי: טיפול חיצוני באפטה

ההמלצה היא שימוש בשמנים שמקורם בצמחים הידועים כמתאימים לטיפול חיצוני באפטות כדוגמה: שמן אתרי של שרף מור  או מנטה Menthe piperita.

שרף מור  – Commiphoa myrrha   – (באנגלית: Myrrha) הוא אחד מחומרי המרפא הקדומים המוכרים באגן הים התיכון. על אף מחירו היקר  –  – נמצאו בספרות רפואה של גלינוס ורופאי ימי הביניים, עדויות לשימושים בשרף מור כחלק מהמרקחות לטיפול בכיבי קיבה, פצעים מוגלתיים, מחלות עיניים ושטפי דם. ברפואה המודרנית, בעקבות מחקרים פרמקולוגיים אודות החומרים הפעילים במור,  מוסיפים שרף מור לחומרי חיטוי בתכשירים לשטיפת חלל הפה.

שמן שרף המור נחשב כנוגד זיהומים, נוגד פטריות, ממריץ חיסון ונוגד דלקת.

 

 

שטיפת חלל הפה בשמן המור:

מוהלים עד 5 מ"ל טיפות שמן המור בכוס מים ושוטפים את הפה כמה פעמים ביום.

חשוב להימנע משימוש בשמן המור בזמן היריון כדי להימנע מהתכווצויות של הרחם. כמו כן לא מומלץ להשתמש בשמן המור לתקופות ארוכות או במצבים של דלקות חריפות במערכת העיכול או דימום רחמי.

 

ניתן להכין שטיפה של צמחי מרפא וההמלצה היא לשטוף את חלל הפה כמה פעמים ביום.

 

חליטת פרחי קלנדולה ומרווה רפואית לשטיפת חלל הפה (אילוסטרציה shutterstock)

 

הכנת חליטת צמחי מרפא לשטיפת חלל הפה:

חולטים 20 גרם עלים ב 50 מ"ל מים. ניתן להשתמש בפרחי קלנדולה או פרחי קיפודונית או עלי מרווה רפואית. מכסים ומשהים כ-10 דקות. מצננים היטב ומדללים ב-250 מ"ל מים מצוננים. שוטפים את חלל הפה במשך היום.

 

המעגל הרביעי: איזון גוף ונפש

העבודה הפנימית לשיפור יכולת ההסתגלות לחיים היא עבודה אין-סופית. ככל שיש לנו יכולת הסתגלות טובה יותר למצבי החיים השונים, כך בריאותנו ורוחנו איתנים יותר. עם זאת, במצבים ספציפיים מומלץ להתמקד בבעיה כדי לייצר שינוי מיידי. כלים שיכולים להיות רלוונטיים מכוונים לייצר שינוי ברגש ובמחשבה, כדוגמת דימיון מודרך, N.L.P., מדיטציה ושיטות נוספות המכוונות ליצירת תמונת מציאות חדשה לגבי הבנת סיטואציות החיים, באמצעות יצירה חדשה של ה"סיפור". נפעיל כאן כמה וכמה שיטות המכוונות אל החשיבה ואל התת מודע כדוגמה: קלפים השלכתיים, ביירון קייטי, מנדלות,  התמקדות ועוד. לכל אלה תתווסף הפעילות הגופנית האירובית והאנאירובית, כחלק בלתי נפרד מההבנה של נפש בריאה בגוף בריא.

 

קראו עוד על מסלול לימודי הנטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן, בהובלת  ד"ר מירה כהן שטרקמן.

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות, מאמרים
16 - 04 - 2024
קרא עוד
בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מאמרים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

ספורט הישגי, חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים, מכון וינגייט
07 - 11 - 2023
קרא עוד