הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

הגעתם לגיל השלישי? זה זמן היוגה

הגעתם לגיל השלישי? זה זמן היוגה

מאת: סנדרה פולק קנר
מורה לויני יוגה, בוגרת בית הספר למאמנים במכון וינגייט
מאמרים, אימון, כושר גופני ובריאות
07 - 07 - 19

שיטת התרגול העתיקה נפוצה יותר ויותר בקרב מתאמנים רבים, כשיטת תרגול מתונה והוליסטית המחברת בין גמישות הגוף לבין מדיטציה והשקטת זרם המחשבות. האם הסטיגמות שדבקו במרוצת השנים במתרגלי השיטה מוצדקות ומדוע היוגה מומלצת לבני הגיל השלישי?

יוגה, שיטת תרגול עתיקה בת כ-5000 שנה, שנועדה להשקיט את המחשבה
(Mind), מסתמנת בשנים האחרונות כאחת משיטות האימון הבולטות ברחבי העולם, זאת, ככל הנראה, הודות להכרה הגוברת בתועלתה ההוליסטית, הרב מערכתית, לגופנו. ראשית דבר, נקדים וננפץ כמה מהסטיגמות המלוות את תרגול היוגה:

יוגה אינה מתאימה רק לגמישים.
יוגה אינה מקבלת רק את החזקים.
יוגה אין פירושה שחובה לעמוד על הראש.
יוגה אינה "שאנטי באנטי", או ישיבה סטטית ומשעממת.
יוגה אינה סוג של כת.
יוגה אינה קשורה לדת.

אז מה היא יוגה?
הרובד הגלוי והברור של היוגה הוא, כמובן, הרובד הגופני הכולל תנוחות, המכונות אסאנות ורצפים המכונים ויניאסות. היוגה "חיה בשלום" עם שיטות תרגול שונות ומתאימה לכל אחד: למי שצועד שלוש פעמים בשבוע, למי שבוחר לחזק את השרירים בחדר הכושר, וגם למי שמעדיף לשחות בבריכת המועדון.

היוגה שואפת לחבר בין ניגודים, לחזק אותנו כנגד חולשותינו ולהגמיש אותנו על אף נוקשותנו. היא כוללת תרגולים שונים העשויים להתאים למגוון של סגנונות חיים, גוף, נשימה, לאפשר לימוד וחקירה פנימית ואם רוצים – גם מדיטציה שעשויה, בסופו של דבר, להביא לשחרור.

היוגה כשיטת אימון הוליסטית לשיפור איכות החיים בכל גיל (צילום אילוסטרציה)

התועלות שביוגה
היוגה מחברת בין הצד הימני לבין הצד השמאלי של הגוף, מחברת בין הגוף לבין התודעה, בין השאיפה שנכנסת לגוף לבין הנשיפה שיוצאת ממנו, בין מה ש"אני רוצה" לבין מה שהחיים מביאים עימם. היוגה מחברת בין הניגודים מהם אנו מושפעים ומלמדת לפתח מתינות הן כלפי עצמנו והן כלפי בני משפחה וחברים.
ברובד הפיזי, התנוחות של היוגה נועדו לחזק את השרירים, לשפר את שיווי המשקל, ולשמור על חוליות השדרה במצב טוב לאורך זמן. בחלוף השנים, הגב הופך לשחוח יותר ויותר, כאבים שונים גורמים להימנעות מתנועה שבסופו של דבר גורמים להגבלת היכולת ליהנות ממה שאוהבים לעשות: לטייל בטבע, לבקר במוזיאונים או לשבת בנוחות בכיסא ולהאזין לקונצרט או לצפות בהצגת תיאטרון.

יוגה מגבירה את טווח התנועה והגמישות של הגוף (צילום אילוסטרציה)

ההשפעה של היוגה נוצרת בחיבור בין הנשימה לבין התנועה. כלומר, לא רק גוף, ולא רק נשימה: התרגול הוא הוליסטי ומשפיע בו זמנית על כמה מערכות בגופנו, והתוצאה לא מאחרת לבוא. ביצוע פעילות גופנית מבוקרת בליווי מורה ליוגה, יוביל לשיפור התנועה שבין חוליות הגב, לתנועה בחזית הסרעפת, להנעה ולעיסוי של הריאות ואיברי הבטן וכן לשיפור הגמישות, שיווי המשקל והכוח של הרגליים לשאת את משקל הגוף. השפעה מבורכת נוספת של תרגול היוגה, היא השקטת זרם המחשבות המפריע לריכוז והשגת שליטה עליהן.
אז אם אתם מרגישים שאם קצת שוכחים, אם אתם מרגישים קצת פחות יציבים, אם קשה לקום מהכיסא, אם ישנם דברים מהם אתם נמנעים בגלל חשש מכאב, הגיע הזמן שתיתנו הזדמנות ליוגה. כדבריה של המורה ט.ק.וו דסיקשר:
"כל מי שרוצה יכול ללמוד יוגה, כל אחד יכול לנשום ולכן כל אחד יכול לתרגל יוגה, אבל לא כל אחד יכול לתרגל כל סוג של יוגה, זאת צריכה להיות היוגה הנכונה לאדם" (מתוך הספר 'לב היוגה' אסטרולוג,הוצאה לאור בע"מ).

סנדרה פולק קנר, בשיעור יוגה. צילום: נטלי קוסקי

המטרה של מורה היוגה היא שבסוף כל שיעור יוגה, המשתתפים ייצאו במצב טוב יותר מזה שבו היו כשנכנסו אליו. השאיפה היא שהמתרגלים ישפרו את מצב הנשימה שלהם, שלרוב מתרחש בצורה שטחית מאוד: חמצון נכון של הגוף, ממלא אותו באנרגיה, בחיוניות ובמרץ, ממש כמו טעינת הסוללה של הנייד המאפשרת לו להמשיך ולפעול. לא פחות חשובה מפעולת השאיפה, חשובה פעולת הנשיפה המסלקת מהגוף פסולת כימית ורגשית, לרבות רגשות שליליים כמו כעס, סטרס וצער, ומפנה מקום לתחושות טובות יותר. מומלץ לספר למורה על מצב הבריאות הנתון עם תחילת התרגול ותוך מספר שיעורים תתברר התועלת שבתרגול יוגה לגוף, לנשימה ולמחשבה.

זאת ועוד, חשוב להדגיש כי היוגה דוגלת במתינות, בבחירה ב"קו האמצע", ולא בקיצוניות: מומלץ לא לעבוד את הגוף ללא הרף ולגרום לפציעה, חלילה. מנגד חשוב לא לוותר מראש ולהגיע למצב של הזנחה. חשוב לזכור כי בזמן תרגול יוגה, לא מומלץ לתרגל עם כאב, אלא להקפיד לתרגל רק בגבולות "הנעים".

לסיים כל שיעור במצב טוב יותר מהמצב בו היית כשהתחלת אותו. צילום: נטלי קוסקי

לסיכום, מומלץ לקחת את הזמן ולתרגל בהדרגה, מתוך הבנה של הערך הגבוה ביותר של פילוסופיית היוגה – אהימסה שפירושו "לא באלימות". הכוונה לחיות בשלום עם עצמנו, עם הסביבה ועם השינוי שהוא הדבר היחיד שאין לנו עליו שליטה.
כמו במחול, גם ביוגה, התפתחו סגנונות שונים ולכן חשוב להתנסות בכמה שיעורים עד לבחירה של סוג היוגה המתאים לגוף וללב. זכרו, שכל עוד נושמים, אפשר ומומלץ להתחיל לתרגל יוגה.

תודות למוריי: רחל זולברג, ליאורה קסטנבוים, שחר בן דוד
מבית הספר למאמנים ולמדריכים שבמכון וינגייט.

לפרטים על לימודי מדריך יוגה בכיר.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

מאמרים, ביה"ס למאמנים ולמדריכים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות
07 - 11 - 2023
קרא עוד
מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאמרים, רפואת ספורט ושיקום
24 - 08 - 2023
קרא עוד