הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

משבר גיל המעבר – היבטים נטורופתיים מעשיים

משבר גיל המעבר – היבטים נטורופתיים מעשיים

מאת: Ph.D. ד"ר מירה כהן שטרקמן
ראשת תחום נטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט
מאמרים, רפואה משלימה
09 - 06 - 21

בניגוד לתפיסה הרווחת לפיה הפסקת הווסת בנשים מסמלת את "גיל הבלות" או כ"משבר גיל המעבר", הנטורופתיה מציעה נקודת הסתכלות רחבה ומעשית לשלב חיים זה, לפיה אינו אלא הזדמנות לשינוי ולצמיחה בקרב נשים וגברים כאחד

"משבר גיל המעבר" הוא ביטוי רפואי המיוחס בדרך כלל לנשים, בהקשר של השפעת השינויים ההורמונליים המתרחשים אצל האישה כתוצאה מהפסקת הווסת. לרוב, התיאור הרפואי הוא של התדרדרות רב מערכתית. יש מי שמכנים את הגיל הכרונולוגי הזה אצל האישה כ"גיל הבלות" – גיל המסמל את הסוף. שימו לב שאם נסמן את הסוף בהפסקת הווסת, הרי שלמעשה הסוף עלול להגיע במקרים מסוימים גם בגיל 35. לצערי הרב, בקליניקה הנטורופתית אנחנו נתקלים במקרים של טעויות מקצועיות עקב אופן חשיבה זה. יותר מכך, לא פעם רופאים מפספסים אבחון חשוב כי נפלו למלכודת אבחון משבר גיל המעבר. (בהזדמנות זו אציין כי ראוי לבחון את השאלה מדוע מייחסים את "משבר גיל המעבר" דווקא לנשים דווקא אך לא אעסוק בזה כאן).

 


מצבי משבר כהדמנות לשינוי ולצמיחה (אילוסטרציה shutterstock)

 

ההתייחסות הנטורופתית למה שמכונה ברפואה "משבר גיל המעבר" שונה בתכלית השינוי. הנטורופתיה קרובה יותר למשמעות שנתנו למילה "משבר" במקורות עם ישראל.

אכן, בעברית המודרנית למונח "משבר" משמעות של קושי, שבר, שינוי גדול ובלתי צפוי המוביל לתוצאות חמורות ומאיימות.
לעומת זאת, במקורות עם ישראל המילה התקשרה עם מקום של יצירה – רגע הלידה. דהיינו – זמן המעבר של העובר בתעלת הלידה אל העולם החיצון. כיסא היולדת מכונה "משבר". התינוק יוצא אל המשבר – הכיסא עליו יושבת האישה שכורעת ללדת. האישה הכורעת ללדת יושבת על ה"משבר" כדי לייצר משהו חדש ומשמעותי (ראו: התייחסות רש"י לישעיהו ל"ז א'-ג'). והמקום הזה ביהדות הוא מקום של צמיחה והתחדשות.

 

בנטורופתיה מעשית: המקום של המשבר נועד לגילוי חדש וצמיחה.
בחיי האדם יש כמה וכמה תקופות מעבר ו"משברי מעבר" – ולא רק אצל נשים. כבר מרגע היציאה מהרחם האדם עובר לעידן חדש: העידן שמחוץ לרחם. וכל אדם מגיע עם "ציוד אישי". כל לידה שונה מהאחרת ולכל אדם ייחודיות משלו.

 

כל שינוי בשגרה וכל שגרה חדשה הם בגדר משבר: גן ילדים, בית ספר, נסיעה לחו"ל, נישואין, מעבר דירה, מחלה ועוד ועוד. מי שעוסק במקצועות תחרותיים כדוגמת: מוזיקה, ספורט, אדריכלות, אומנות, עריכת דין, ריקוד וכדומה – מכיר היטב את עתות "המשבר שבין הזמנים": המשבר שלפני וזה שאחרי: לפני התחרות, התחרות ואחרי התחרות; לפני העונה, העונה ובין העונות. אלו הם מעברי חיים עצומים – נחשולים של ממש. במצבים האלה נדרש גיוס מלא של משאבים כדי להצליח לצלוח את המשבר. גם הצלחה ענקית יכולה לזמן משבר. היציאה ממתח נפשי ענק הכרוך בתחרות אל שמחה מסחררת הנובעת מזכייה – היא גם בבחינת מקום משברי, כך שבריאותו של המצליחן נתונה בסכנה.

 

בהתאם לכך, על-פי הגישה הנטורופתית "משבר גיל המעבר" אינו משבר שמגיע כתוצאה משינויים פיזיולוגיים תלויי גיל אצל האישה, אלא הוא מגיע בכל גיל ובכל מישורי החיים ובמגוון רגעי חיים: החל מהלידה ועד לאחרית הימים.

מה מציעה הנטורופתיה?

הנטורופתיה, ככלי לאורח חיים בריא ומודעות, מציעה מגוון כלים של גוף ונפש לטפל במצבי מעבר ובמצבי משבר – בכל גיל. ככל שהנטורופת מעמיק במיומנות הטיפולית באמצעות הכלים האלה ואף רוכש כלים נוספים, יש ביכולתו להציע תוכנית לצליחת משברי החיים.

 


צמחי מרפא ותמציות פרחי באך כחלק מתוכנית הטיפול הנטורופתית (אילוסטרציה shutterstock)

 

הטיפול הנטורופתי במשברי חיים מתבצע בשני שלבים עיקריים:
השלב הראשון הוא ההתבוננות:
1. זיהוי המשבר – מראש או בדיעבד.

 

2. להיות שם עם המטופל/ת. לשבת על המשבר. לתת משמעות למקום המשברי. "להבין את פשר הסבל" . ).
מתוך הדברים האלה מתחילה לצמוח ההזדמנות לאושר פנימי.

אציע כמה טכניקות להצפת משבר פנימי חבוי:

  • פעילות גופנית ביער
  • מדיטציה בתנועה בסגנון אושו
  • התבוננות פנימה תוך כדי ריקוד סוער
  • שתיקה בשיטת הויפאסנה
  • וגם התכנסות והצטנפות בשמיכה טיפולית (שמיכה כבדה במיוחד שמשקלה 10-6 ק"ג העוטפת כמו רחם ומאפשרת התכנסות פנימה למדיטציה עמוקה).

 

השלב השני הוא הנהגת המשבר ויציאה לצמיחה על ידי ביצוע הפעולה הנכונה בהתנהגות מוחשית ונכונה.
1. שרטוט המטרות המשמעותיות. יצירת חזון וכתיבתו.

 

2. הנהגת האכילה הנכונה באמצעות מזונות שמחזקים את יכולת הגוף לספוג ויטמינים ומינרלים חדשים. ההתחדשות הפנימית של מערכות הגוף, דרך מערכת העיכול, מייצרת התחדשות בכל מישורי החיים. עיכול המזון הוא עיכול החיים.

 

3. במידת הצורך – הוספת ויטמינים ומינרלים לחיזוק הגוף והנפש.

 

4. התאמה של צמחי מרפא התומכים במערכות שנחלשו כתוצאה מהמשבר הספציפי או כתוצאה מרצף משברי חיים. צמחי המרפא נועדו לחזק את היכולות הפיזיות, המנטליות והרגשיות של האדם ולסייע לו להסתגל למצב החדש. גם כשהמצב צפוי מראש (כדוגמה: סוף עונת משחקי כדורסל), נדרשת עזרה. הצמחים האלה יותאמו למצב הספציפי של המטופל/ת ברגע נתון וביניהם: צמחים לאיזון הורמונלי (לא רק אצל נשים אלא גם הורמוני לבלב, אדרנל, תריס), מרגיעים, משקמי מערכת עצבים, אדפטוגנים-מאזנים ועוד .

 

5. עוררות של המשאבים הפנימיים המולדים והנרכשים באמצעות פרחי באך, N.L.P., דמיון מודרך, מדיטציה, שיחה, הילינג ועוד.

 

הטיפול במשבר אמצע החיים ובכל משבר אחר בחיים אינו עניין של מה בכך אלא הזדמנות סגולית לצמיחה אישית. ובאשר לנשים שנקלעו לסופה שאחרי הפסקת הווסת – כל כלים אלו ישימים גם עבורן במסלול המוצע שמוביל, כך או כך, לעידן חדש.

אסיים בתודה למטופלת מ.ב. שנתנה לי השראה לכתוב את המאמר הזה.

 

קראו עוד על מסלול לימודי הנטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן, בהובלת  ד"ר מירה כהן שטרקמן.

 

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
16 - 04 - 2024
קרא עוד
בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מאמרים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים
07 - 11 - 2023
קרא עוד