הכנס את החיפוש שלך
לוגו וינגייט

חיזוק ומניעה: נגיף הקורונה בראי הנטורופתיה

חיזוק ומניעה: נגיף הקורונה בראי הנטורופתיה

מאת: ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D
ראשת תחום לימודי הנטורופתיה בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן, מכון וינגייט
מאמרים, רפואה משלימה
05 - 03 - 20

על-פי הנטורופתיה, שאינה מתיימרת להחליף את הטיפול הרפואי אלא להשלימו בלבד, טיפולי מניעה וחיזוק מערכת החיסון הכרחיים להתמודדות עם נגיפים בכלל ועם נגיף הקורונה בפרט. ומה באשר לטיפול במחלה לאחר ההדבקה?כיצד ניטול אחריות על בריאותנו והאם צמחי מרפא עשויים לסייע?

מאמר זה אינו מתיימר להציע פתרון לחיסול נגיף הקורונה באמצעים טבעיים, אלא להציג את הגישה הנטורופתית-הטבעית לטיפול בנגיפים ואת מורכבות הטיפול הנטורופתי ככלל ובמצב של הידבקות בנגיף הקורונה, בפרט. ככלל, הגישה הטיפולית בנטורופתיה מבוססת על שני יסודות:
1. המניעה
2. הטיפול במחלה כתוצאה מהידבקות בנגיף.
חשוב להבהיר כי הטיפול הנטורופתי בנגיפים מתבצע לצד טיפול רפואי ולא במקומו. כאשר אין פתרון רפואי – הטיפול הנטורופתי יבוצע עם כל הכלים המוכרים האפשריים.

נגיף הקורונה: הטיפול הנטורופתי אינו מחליף את הטיפול הרפואי אלא משלימו (אילוסטרציה)

מניעה: מודעות לבריאות, לצמיחה ולאיזון
מניעת ההידבקות בנגיפים בכלל ובנגיף הקורונה בפרט מבוססת על חמישה עקרונות שאכנה אותם יחד: "מודעות ואימון בדרך הבריאות, הצמיחה והאיזון":

1. היגיינה: שמירה על ניקיון המזון ואיכותו, ניקיון הידיים וניקיון הסביבה.

2. חוסן פנימי: שמירה על חוסן פנימי באמצעות טיפוח המודעות לחשיבה ולרגש. להרגיש ולחשוב בריא ולא רק להיות בריא על פי בדיקות דם ובדיקות אחרות. הבריאות נמצאת במודעות ולא רק בצג המחשב של הרופא.

3. אורח חיים בריא: כהרגל קבוע של מערכת איזונים הכוללת תזונה נבונה וטבעית (לאו דווקא טבעונית) ופעילות גופנית.

4. מים: שתיית מים בכמות מספקת.

5. טיפוח פוטנציאל ההתפתחות האישי: כי חיים ללא הגשמה וצמיחה מזמינים דעיכה ומחלות.

חמשת העקרונות האלו הם תהליך של למידה, אימון, בחירה ותרגול יום יומיים ללא הרף. יישומם אינו "חובה" ואינו בבחינת משימה, אלא בחירה בחוויה ובהוויה של שמחת החיים. בנוסף, התוצאה תהיה חיזוק מערכת החיסון ויכולת הגוף להתמודד עם תופעות דוגמת נגיף הקורונה.
האם הליכה במסלול הבריאות, הצמיחה והאיזון מבטיחה לנו היעדר מחלות?
כמובן שהתשובה היא לא, אך זו הדרך להקטין את הסיכון למחלות.
שימו לב: באותה הסיטואציה, יש כאלה שנדבקים בנגיף הקורונה ויש כאלה שאינם נדבקים. השונות אינה רק ב-DNA התורשתי שלל כל אחד, אלא גם בגישה לחיים ובחוסן הפנימי.
הנפגעים העיקריים מהקורונה הם אנשים חלשים עם רקע הכולל רגישויות פיזיות מוקדמות, מחלות וגיל מבוגר.
ואגב, גיל מבוגר אינו מחלה. אפשר להגיע לגבורות עם חוסן אמיתי. החיים בגיל השלישי יכולים להיות מלאים בצמיחה ובהתחדשות – לבריאות, לצמיחה ולאיזון אין גיל!

שמירה על היגיינה לרבות הקפדה על חיטוי הידיים (אילוסטרציה: shutterstock)

הטיפול הנטורופתי בקורונה – ידע מן הרפואה המסורתית
כאשר הרפואה המודרנית אינה מציעה פתרון יעיל, אמליץ לבדוק מה עשו הרופאים של פעם. הרופאים שעבדו עם כלים מהטבע כי לא היו בנמצא תרופות מעבדה. הידע הזה מתועד בספרות הרפואה של העמים והוא מסקרן היום את טובי המדענים ברחבי העולם.
הטיפול במחלות ומגפות ברפואה מסורתית, זאת שהתקיימה בטרם עידן המעבדות וההבנה הביוכימית של נגיפים ותרופות, מבוסס על שישה מרכיבים עיקריים:
1. מנוחה – פרישה מוחלטת מפעילות – גם מצפייה בטלוויזיה, משימוש במחשב, משימוש בנייד, מכתיבה ומקריאה – גם הן פעילויות. פשוט לתת לגוף, לנפש ולמוח לישון. לנוח.

2. בידוד – היינו, בידוד החולה מיתר בני המשפחה ומהציבור.
3. אוורור המרחב בו שוהה החולה: פתיחת חלונות, החלפת מצעים מדי יום, החלפת בגדי השינה.

4. שתייה – הכוונה לשתיית מים וגם לנוזלים שבושלו בהם ירקות שורש דוגמת תפוח אדמה, גזר וסלרי. הגוף זקוק להחזרת מינרלים ואלה נמצאים במי בישול הירקות.

5. תזונה קלה לעיכול – לא יותר משניים או שלושה סוגי מזון מן הצומח, קלים לעיכול ובעיקר מבושלים. לדוגמה: מרק עדשים עם בצל ובטטה או מרק תפוחי אדמה או לחם מקמח כוסמין מלא (ללא שמרים) עם דבש איכותי או אבוקדו.

6. צמחי מרפא – בעבר, השימוש בצמחי מרפא נעשה בהתבסס על התבוננות קלינית ועל התנסות. היום הידע הזה מבוסס ראיה, דהיינו מחקר מודרני מתועד. הטיפול הנטורופתי באמצעות צמחי מרפא שואף לטפל בתהליכים פנימיים כדי לעודד את הגוף לרפא את עצמו. החשיבה הטיפולית תיקח בחשבון כמה משתנים ולפחות את אלה:

א. עידוד זרימת לימפה
ב. עידוד פעילות מערכת החיסון
ג. שימוש בצמחים נוגדי זיהומים
ד. שיפור יכולת ההסתגלות של הגוף
ה. הרגעה
ו. שיכוך כאבים
ז. הורדת חום
ח. טיפול בשיעול
ט. כיוח
י. טיפול בנזלת
יא. טיפול ביתר התסמינים מהם סובל האדם.

אין מרשם אחיד לטיפול נטורופתי בצמחי מרפא (אילוסטרציה: shutterstock)

הטיפול בצמחי מרפא יהיה בהתאם לרגישות, למצב הרפואי של האדם ולתרופות אותם הוא נוטל. דהיינו חולה אסטמה שנדבק בקורונה יקבל טיפול שונה מחולה סרטן או מחולה איידס שנדבק בקורונה. בדרך כלל תהיה התייעצות עם רוקח מומחה, בכל הקשור לשילוב בין הצמחים לבין התרופות. לכן במאמר הזה לא אתן "רשימת מכולת של צמחים לטיפול בקורונה", כי אין רשימה כזאת.
לצורכי מניעת ההידבקות בקורונה לרוב ממליצים בבתי הטבע וברשתות החברתיות על צמחי מרפא המעודדים את פעילות מערכת החיסון ומשולבים עם צמחים ממשפחת האדפטוגנים, המשפרים את העמידות פיזית והמנטלית ואת יכולת ההסתגלות של האדם.

אסתייג מההמלצות האלה שכן ישנם מצבים מיוחדים כגון, נטילת תרופות נוגדי קרישה ונוגדי צימוד טסיות, תרופות נוגדות דיכאון, יתר לחץ דם, ניתוחים כירורגיים ועוד – להן הפורמולות הללו אינן מתאימות ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם נטורופת מוסמך.

לצמחים האדפטוגניים יש תרכובות פיטוכימיקליות מסוג ספונינים טריטרפנואידיים, בעלות מבנה מולקולרי הדומה למבנה הורמוני האדרנל (הורמוני הדחק) והם תומכים ומאזנים את הבלוטה במצבי סטרס הנגרם לגוף כתוצאה מהצורך להתמודד עם מצב חדש, בלתי ידוע ולעיתים אף פוגעני. עם זאת, גם בעת השימוש בצמחים אלו יש לנקוט במשנה זהירות שכן חלקם לא יתאימו במצבים של זיהומים אקוטיים מסוימים. לדוגמה: האסטרגלוס והג'ינסנג הקוריאני.

אסכם את המאמר הזה במסר: קחו אחריות אישית – הן במניעה והן בטיפול.
ותהיו בריאים!

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D – בעלת תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית ומנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי הנטורופתיה במכון וינגייט.
האתר של מירה: www.argaman-ntr.co.il
היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

בעלי עסק בתחום הספורט? כך תשווקו את עצמכם

ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מאמרים
06 - 02 - 2024
קרא עוד
עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

עם הפנים לבריזבן 2032: "יותר ספורטאים, יותר ענפים, יותר הישגים"

חדשות, מאמרים, מכון וינגייט, ספורט הישגי
29 - 11 - 2023
קרא עוד
יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

יחידת המחקר של מכון וינגייט "על המפה"

מכון וינגייט, ספורט הישגי, חדשות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מאמרים
07 - 11 - 2023
קרא עוד
מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאור טיורי: ממכון וינגייט למסלול הריצה

מאמרים, רפואת ספורט ושיקום
24 - 08 - 2023
קרא עוד